Заняття №1 гуртка Діагональки

Опис документу:
Вступне заняття гуртка для 2 класу

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Гурток «Діагональки»

(початковий рівень, перший рік навчання)

Заняття №1 (тривалість 60 хв.)

Тема заняття: Подорож у шашкову країну. Чарівна Дошка. Проспекти, вулиці і провулки Чарівної Дошки. Шашкова нотація. Вправи на вільне володіння шашківницею.

Мета: Ознайомити гуртківців з грою в шашки, будовою шашківниці, записом полів на шашківниці .

Обладнання: демонстраційна магнітна шашкова дошка, роздатковий матеріал «Будова шашківниці».

Хід заняття

Вчитель Встали, діти. Підтягнулись,

Одне одному всміхнулись.

На заняття старання не забудьте взяти.

Сіли рівненько. Починаєм працювати

І. Вступна бесіда керівника гуртка «Подорож в шашкову країну» (8 хв.)

Дорогі діти! Сьогодні ми вирушимо в подорож до загадкової країни шашок. Її не знайти ні на одній географічній карті, але її омивають моря й океани. Вона складається з окремих клітинок – островів. На кожному з них вам доведеться проявити свою волю, пережити цікаві пригоди. Як ви, звичайно, здогадалися, вона розташована на шашківниці. Двадцять чотири непомітні на вигляд шашки на 64- клітковому полі. От і вся шашкова держава.

Про безліч країн, великих і малих, розповідає історія. Про те, як вони народжувалися, розцвітали, ставали все могутнішими і могутнішими. Про те, як вели нескінченні війни, перемагали і терпіли поразки. Про те, як рано чи пізно йшли в небуття.

А маленька шашкова країна стоїть непорушно тисячі літ. Воїни цієї країни, не відаючи страху, безупинно б'ються, а вона процвітає, стає все багатшою. Її жителі підкоряються суворим законам і дотримуються стародавніх звичаїв. Стати справжнім полководцем в ній зможе лише той, хто добре вивчив ці закони і звичаї, поважає їх і дотримується.

Отже, я запрошую вас здійснити подорож в славну країну шашок. Так, саме подорож, із пригодами і труднощами. Справжні мандри багаті пригодами, очікують вас в шашковій країні. Вам доведеться долати перешкоди, але без перешкод і перемог дорога перестала б бути цікавою. Якщо наша подорож виявиться вдалою, то ви оволодієте таємницями найцікавішої гри, яку винайшло людство.

Здавалося б, що може бути простіше гри в шашки. Маленька дошка. В кожного з суперників всього по 12 шашок. Всі вони мають однакові ходи, й задача відома: знищити всі сили суперника. Тому дехто дивується, що навчитись добре грати в шашки не так-то просто. Існує, навіть, вислів «раз, два - і в дамках».

Я надіюсь, що ви затоваришуєте з жителями шашкової країни і придбаєте друзів на все життя.

В шашок безліч шанувальників по всій планеті. Різні люди, незалежно від віку, професії, мови, кольору шкіри, проводять своє дозвілля за шашківницею. А це значить, що в нашому складному і суперечливому світі шашки допомагають дружбі людей.

Чому шашки привабливі для людей різного віку і професій? Тому що, граючи в шашки, ми набуваємо багато корисних рис: тренуємо пам’ять, вчимося наполегливості, винахідливості, розвиваємо фантазію.

Шашки – це й вид інтелектуальної боротьби і змагання. А будь-які змагання удосконалюють сильні риси особистості. Під словом «гра» розуміється не тільки забава, відпочинок або спорт, але, що набагато важливіше, можливість створити на шашковій дошці незвичайне, фантастичне – в цьому шашки близькі до мистецтва. Але до шашок можна відноситися і як до науки «зі своїми законами і принципами». Шашкова гра має й елементи наукового дослідження – саме такий підхід властивий багатьом видатним шашкістам. Шашки – це цілий світ, прекрасний, дивний, зі своїми злетами і падіннями, печалями і радощами.

В давнину однією з умов рицарського виховання була гра в шашки. У середньовіччя рицарі виявляли жінці – дамі - особливу увагу і шанування. Увічливість цю перенесли і на гру - найбільш шановну бойову одиницю почали називати дамою. Потім таку шашку стали йменувати простіше - дамкою, але зовсім не тому, що учасники шашкових баталій перестали бути рицарями.

Наш гурток дасть вам чарівний ключик до шашкового світу. На заняттях гуртка ви познайомитесь з теорією, будете вчитися проводите найпростіші комбінації, розв'язувати етюди. Ви будете грати із своїми товаришами. З кожною новою партією ви будете грати все сильніше й сильніше. Досвід не проходить даремно! І настане день, коли ви виконаєте розрядний норматив і дістанете кваліфікаційні книжки, тобто станете шашкістами – розрядниками.

ІІ. Чарівна дошка (5 хв.)

А тепер познайомимося з «ареною» , тобто з майданчиком, на якому ведуться шашкові баталії. Саме тут одна проти одної виступають армії білих і чорних шашок, а ти і твій товариш є командирами цих армій. Шашківниця складається із 32 світлих і 32 темних квадратів, які називаються білими і чорними полями. Гра ведеться тільки на чорних полях.

Розкладаючи шашкову дошку на столі, треба слідкувати, щоб вона була поставлена правильно. Подивіться, яке поле в ближньому до вас лівому кутку дошки. Якщо чорне, то шашківниця лежить правильно. Це правило обов’язково треба запам’ятати, тому що неправильно поставлена шашківниця може заплутати всю гру.

Друковане зображення дошки називається діаграмою.

ІІІ. Проспекти, вулиці і провулки чарівної дошки. (Вертикалі, горизонталі і діагоналі) (5 хв.)

Розглянемо будову шашківниці. Вона поділена на проспекти, вулиці і провулки. Всі крайні поля дошки називаються бортовими.

Ряди полів, які розміщені зліва направо, називаються горизонталями, ряди полів, які розміщені знизу вгору, називаються вертикалями. На шашківниці 8 горизонталей і 8 вертикалей. Вертикалі і горизонталі часто називають просто лініями.

Яка різниця між прямими і косими лініями?

Порахуйте, скільки кліток має горизонталь? Вертикаль?

Будь-який прямий ланцюжок клітинок однакового кольору називається діагоналлю.

Діагоналі бувають різної довжини.

Скільки кліток в найменшій (найбільшій) діагоналі?

У найкоротшої діагоналі чорного кольору – усього два поля, у найдовшої – вісім.

Велика діагональ перетинає шашківницю зліва направо і складається із восьми полів. Її ще називають великою дорогою.

Дві діагоналі, які складаються із 7 полів кожна, разом із діагоналями по 2 поля, утворюють двійник.

Діагоналі, що лежать по обидва боки від великої дороги, і дві, що з’єднують їх в кінцях діагоналі, утворюють трійник

Нарешті, останні діагоналі утворюють так званий косяк.

Слова ці для вас, звичайно, незвичні, але постарайтесь їх запам’ятати.

(На класній дошці записати шашкові терміни: шашківниця, поле, горизонталь, вертикаль, діагональ, велика дорога, двійник, трійник, косяк, центр)

Чотири поля, що розміщені посередині шашківниці, називаються центром.

ІV. Фізкультхвилинка (2 хв.)

Руки вгору по вертикалі,

Руки вгору по діагоналі,

Руки в сторони по горизонталі,

Руки вниз по діагоналі,

Руки вниз по вертикалі.

Плигніть, діти, кілька раз.

За роботу, все гаразд.

V. Шашкова нотація (10 хв.)

Для того, щоб повідомити, якою шашкою і який хід ви хочете зробити, зовсім не обов'язково пересувати її на дошці. Ходи можна просто називати. Для цього шашкісти придумали свою азбуку (шашкову нотацію). В шашковій азбуці всього вісім цифр і вісім букв. Горизонталі позначаються цифрами від 1 до 8, тобто існують 1-а, 2-а, 3-я, 4-а, 5-а, 6-а, 7-а і 8-а горизонталі.

Для позначення вертикалей використовуються перші вісім букв латинського алфавіту, які пишуться так: а, b, с, d, e, f, g, h, а читаються так; а, бе, це. де, е, еф, же, аш.

Знаючи ці букви і цифри, можна легко назвати будь-яке поле шашківниці. Для цього треба визначити, на перетині яких вертикалі і горизонталі воно знаходиться. Потім це поле називається: спочатку буква, потім цифра. Наприклад, на перетині вертикалі «с» і 7-й горизонталі знаходиться поле «с7».

Проводиться тренування дітей у швидкому і правильному знаходженні на демонстраційній дошці полів діагоналей, показуючи і називаючи їх вголос.

Назвіть централь поля і покажіть, де вони знаходяться.

Назвіть по краю всієї дошки підряд всі поля, а потім горизонталі і вертикалі.

Назвіть поля і діагональ, по яких можна найкоротшим шляхом дістатися до поля h8, починаючи подорож з поля а1.

VІ. Ігри на шашківниці (15 хв.)

Щоб діти швидше запам'ятали розташування полів, провулків, вулиць і проспектів, на демонстраційній шахівниці провести гру «Шашкове лото». Його виготовлено із звичайного лото: заклеєні бочечки з обох боків папером і написані позначення шашкових полів (a1, е5 і т.д. всі 32 квадратики). Можна використовувати також шашки. На демонстраційній магнітній дошці грають магнітними шашками. Мета гри: навчити добре орієнтуватися на дошці, швидко і безпомилково (або з мінімальними помилками) знаходити названі поля.

Спочатку грають індивідуально, а потім команда на команду. Керівник гуртка називає поле і запрошує дитину, яка повинна поставити шашку. Якщо допущена помилка, виходить другий, третій гравець, поки не буде знайдена правильна відповідь. Перемагає той, хто відгадає більше число полів. (при командному змаганні краще грати на демонстраційній дошці: її видно всім, менше непорозумінь.)

VІІ. Підсумок заняття. Рефлексія (5 хв.)

Заглянуло Сонечко до нас на мить,

Дуже швидко час біжить.

Вже підсумки нам потрібно підбити ,

Чого зуміли ми досягти?

Діти відповідають на запитання

  1. Як правильно сісти за шашківницю? (Ліве поле в ближньому кутку повинно бути чорним.)

  2. Покажи біле поле; чорне поле. Які поля більші: білі чи чорні? (Вони рівні.)

  3. Яка форма в шашкового поля? А в шашківниці? (Квадратна)

  4. На яких полях нічого не росте? (На шашкових.)

  5. В яких клітках не тримають звірів? (В шашкових.)

  6. Покажи яку-небудь горизонталь. Скільки полів у горизонталі? (Вісім.)

  7. Покажи всі горизонтальні лінії. Скільки на дошці горизонталей? (Вісім.)

  8. Покажи яку-небудь вертикаль. Скільки на дошці вертикалей? (Вісім.)

  9. Покажи велику чорну діагональ. Скільки на ній полів? Як її ще називають? (Вісім. Велика дорога.)

  10. Покажи найкоротшу діагональ. Скільки на ній полів? Як її ще називають? (Два. Двійнички.)

  11. Покажи діагональ із трьох; чотирьох; п’яти; шести; семи полів?

  12. Покажи центр шашківниці.

  13. Покажи бортові поля.

VІІІ. Вступна бесіда з техніки безпеки (5 хв.)

Повідомлення теми і мети заняття. Проведення бесіди про дотримання правил техніки безпеки.

ІХ. Видача домашнього завдання (5 хв.)

Завдання: розмалювати шашківницю.

Повідомити дітям регламент роботи гуртка, запропонувати завести зошити для занять.

Методичні вказівки і рекомендації керівнику гуртка

Перше заняття має особливе значення вже тому що воно перше. Потрібно зуміти зацікавити гуртківців, створити передумови для того, щоб вони з цікавістю, з бажанням займалися шашками. Тому доцільно, стисло торкнувшись значення шашок і їх поширеності, розказати дітям одну з легенд про шашки.

При навчанні шашкової нотації латинські букви і їх вимову треба записати на класній дошці. Букви корисно повторити декілька разів хором всім гуртком в різному порядку - зліва направо і справа наліво. Радимо звернути увагу на букви «f», «g», «h». оскільки вони не мають аналогів в українському алфавіті, а також «b» і «d», які діти часто плутають одну з одною через зовнішню подібність.

Дуже добре, коли хто-небудь в сім'ї знайомий із захоплюючою грою: він може виконувати роль партнера удома і бути першим помічником педагога, даючи дітям сеанси одночасної гри, аналізуючи зіграні партії.

Але перш за все треба дітей познайомити з шашковою дошкою, де розгортаються захоплюючі битви, відбуваються дивні пригоди простих шашок і дамок.

Проконтролюйте, щоб шашківницю діти намалювали красиво, акуратно, за допомогою лінійки. Для занять краще мати постійний зошит в клітинку. Білі поля так і залишаються, а чорні можна заштрихувати олівцем.

Допоможіть дітям, якщо вони затрудняються, відшукати хитросплетення декількох полів, які утворюють прямі і косі лінії, в усіх напрямах від одного краю до іншого. Прослідкуйте, щоб кутова клітинка справа була біла, а кутове поле зліва - чорного кольору. Хай діти спробують вказати різницю між косими і прямими лініями. Кожна пряма лінія складається з восьми полів, у косих ліній неоднакова кількість полів - від двох до восьми. Прямі складаються з двох кольорових полів, які рівномірно чергуються, а косі лінії утворюють поля тільки однакового кольору: або темного (чорного), або світлого (білого).

Керівнику гуртка слід потренувати дітей в швидкому і правильному знаходженні полів, вертикалей і діагоналей, показуючи і називаючи їх вголос. Відзначати швидкість (навіть іноді засікати по секундоміру, що пожвавить заняття) і правильність відповіді. Краще проробляти це на демонстраційній дошці.

З нотами шашківниці (Шашкової Країни, місцем битви) дітям необхідно ознайомитися грунтовно, не поспішаючи. Не слід проходити цю тему поспішно, стрімко.

Потренуйте дітей в швидкому «читанні» шашкових нот:

а) запропонуйте назвати центральні поля і показати, де вони знаходяться;

б) назвати по краю всієї дошки підряд всі поля, а потім горизонталі і вертикалі.

в) назвати поля і діагональ, по яких можна найкоротшим шляхом дістатися до поля h8, починаючи подорож з поля a1.

г) якого кольору поле a1? Відповідати слід, стоячи спиною до дошки, не дивлячись на неї. Відповідь потрібна повна, але щоб не було зубріння, механічного запам'ятовування.

Дитина отримала перше уявлення про шашківницю. Дайте їй олівець, папір, лінійку, крейду, клей, ножиці, кубики, «солдатика». Для закріплення пройденого матеріалу запропонуйте гуртківцю: розфарбувати частину аркуша клітчастого зошита так, як розфарбована шашківниця (коричневим або жовтим олівцем або тільки чорним); вирізувати із зошита в клітинку квадрати 2X2, 3X3, 4X4 клітки і правильно розфарбувати їх; викласти з кубиків доріжки, схожі на горизонталь, вертикаль, різної довжини

Методичні вказівки і рекомендації батькам

Діагоналі, центр.

Нехай «солдат» пробіжить по центру і доріжками. Добре, якщо вдома є старі кубики, які можна заклеїти папером так, щоб вийшло по вісім світлих і темних кубиків. Нескладно зробити кубики і з кольорового паперу. Попросіть дитину правильно (з урахуванням кольору) викласти центр, окремо горизонталь і вертикаль. Хай спробує визначити, в чому схожість горизонталі і вертикалі. Якщо гуртківець цієї схожості не знайде, розверніть горизонталь і накладіть її на вертикаль. Потім розкидайте кубики і попросіть дитину скласти з них велику чорну діагональ.

Виріжте із зошита в клітинку центр, горизонталь, вертикаль, діагональ. Діагональ не вийшла? Хай дитина відповість, чому. Намалюйте по лінійці на папері центр, горизонталь, вертикаль, велику і найкоротшу діагоналі і правильно розфарбувати їх. Виріжте намальовані горизонталь і вертикаль і розріжте їх на клітки. З цих кліток знову складіть горизонталь і вертикаль, потім велику чорну діагональ (її можна акуратно склеїти кут до кута); накреслити крейдою на асфальті центр, горизонталь, вертикаль, велику і найкоротшу діагоналі. Пробігти по них і пограти на них в класики; пригадати, де окрім шашківниці гуртківець бачив клітинки, які розташовані в шаховому порядку (в книгах, на підлозі, таксі, одягу і т.п.).

11

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!
До ЗНО з ФРАНЦУЗЬКОЇ МОВИ залишилося:
0
4
міс.
1
4
дн.
0
1
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!