Заняття на розвиток мовлення "Зимові явища"

Дошкілля

Для кого: Дошкільнята (5-6 років)

18.08.2020

514

27

1

Опис документу:
Мета. Активізувати мовленнєву діяльність дітей за допомогою ігор, вправ, віршів на зимову тематику; використання елементів ТРВЗ (кругів Луллія), мнемотехніки (мнемотаблиці), ІКТ. Після заняття діти зможуть описувати свої враження про зиму, добирати влучні мовленнєві засоби під час обговорювати на зимову тематику; пояснювати зимові зміни в житті природи; утворювати різні за структурою граматично правильно побудовані речення; здійснювати звуковий аналіз слів; складати висловлювання про зиму.
Перегляд
матеріалу
Отримати код

Толпейкіна О.М.,

вихователь дитячого садка

Дошкільний підрозділ ЗНВК № 63

м. Запоріжжя, Запорізька область, Україна

КОНСПЕКТ ІНТЕГРОВАНОГО ЗАНЯТТЯ З ПРІОРИТЕТОМ МОВЛЕННЄВОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ДЛЯ ДІТЕЙ СТАРШОГО ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ «ЗИМОВІ ФАНТАЗІЇ»

Ідея. Зима вчить спостерігати і розмірковувати. Для всіх зимових явищ у мові є слова.

Мета. Активізувати мовленнєву діяльність дітей за допомогою ігор, вправ, віршів на зимову тематику; використання елементів ТРВЗ (кругів Луллія), мнемотехніки (мнемотаблиці), ІКТ.

Результат. Після заняття діти зможуть описувати свої враження про зиму, добирати влучні мовленнєві засоби під час обговорювати на зимову тематику; пояснювати зимові зміни в житті природи; утворювати різні за структурою граматично правильно побудовані речення; здійснювати звуковий аналіз слів; складати висловлювання про зиму.

Попередня робота. Вивчення віршів про зиму, спостереження за зимовими явищами в природі, створення освітніх ситуацій за темою, слухання аудіозапису звуків зими, бесіди про зимові свята, народні традиції, виготовлення миколайчиків, різдвяних смаколиків, створення картини колажу «Чим пахне Зима», колективної роботи з малювання на «Чарівному склі» «Зимонька», робота з кільцями Луллія під час самостійної ігрової діяльності дітей.

Матеріал. Добірка ілюстрацій до гри «Коли сніг буває теплим», аудіозапис звуків поземки, віхоли, завірюхи, таночку сніжинок, кільця Луллія (на кожну дитину), мнемотаблиця до вірша Л. Яковенко «Снігова баба», набори мнемоквадратів (на кожну дитину), картина колаж «Чим пахне зима?», масажні м’ячики (на кожну дитину), пластилін, відеозапис фізхвилинки «Сніговики- веселуни», мікрофон, ТV.

Хід заняття.

Привітання.

Засяяло сонечко!

  • Добрий день, усім!

Пташка за віконцем:

  • Добрий день! Цвірінь!

Діточки в садочку

Радо всі вітаються

І усьому світові

Щиро усміхаються

Вихователь. Діти, озирніться навкруги, яка краса! Роздивилися? Здогадалися, яка пора року надворі?

Діти. Зима.

Вихователь. А чи любите ви зиму?

Діти. Так.

Вихователь. То ж давайте швиденько зізнаємося їй в цьому, доберемо компліменти для зими і скажемо хто вона.

Вправа «Комплімент Зимі».

Діти (варіанти відповідей). Чарівниця, казкарка, чаклунка, царівна, Білосніжка, красуня, фея, королева, витівниця, ігрунка тощо.

Вихователь. Пригадайте, про осінь ми говорили, що вона – золота, а якого кольору зима?

Діти. Білого.

Вихователь. А чому?

Діти (варіанти відповідей). Зима приходить до нас з снігопадами. Білим снігом вкриті поля, дерева, будинки. Навкруги все стає світлим, веселішим завдяки білому снігові.

Вихователь. Вірно! Пропоную вам прикрасити сніг мовленнєвими перлинками, підібрати дуже красиві слова, які скажуть який сніг.

Вправа в колі «Мовленнєві перлинки».

Діти. Білий, іскристий, м’який, пухнастий, сріблястий, колючий, легкий, холодний тощо.

Вихователь. Я впевнена, що ви бачили, як легенькі сніжинки кружляють в таночку і тихо спускаються на землю. А чи доводилось вам чути, як вони кружляють у заметілі, як виє і крутить завірюха, як стелиться по землі поземка. Послухаємо і під музику спробуємо відобразити почуте.

Вправа під музику «Танок сніжинок» (під час поземки, завірюхи, снігопаду).

Вихователь (доторкнувся до снігу). Ой, ой, ой, що це таке холодне!? Та це ж сніг. Він, дійсно, дуже холодний. Доторкніться пальчиком, відчули? А як ви гадаєте, чи вміє сніг крім холоду, дарувати тепло? В народі інколи кажуть, що сніг вкрив землю теплим кожушком і для кого може бути теплим сніг?

Зявляються картинки на ТV.

Діти.

  • Сніг вкриває товстим шаром барліг, тому ведмідь спить в теплі.

  • Снігова ковдра вкриває озиму пшеницю та зігріває тоненькі росточки.

  • Снігова ковдра зігріває землю й рятує багаторічні рослини від лютих морозів.

  • Дерева одягають теплі снігові шапки, щоб не замерзли гілочки.

Вихователь. Сніг для природи взимку добрий, невидимий янгол – охоронець. Тож бачите, сніг може бути і теплим для природи.

Вихователь. А які ознаки зими ви ще знаєте?

Діти (варіанти відповідей). Спить ведмідь, замерзла річка, природа відпочиває, день короткий, як заячий хвіст, сонце світить та не гріє.

Вихователь. Почекайте, почекайте! То ж як це світить та не гріє? Що йому теж холодно взимку, як і нам? Тоді давайте пофантазуємо, як зробити, щоб сонечко себе зігріло і нас почало зігрівати.

Вправа «Зігрій сонечко».

Діти (можливі варіанти).

  • Запросимо сонечко на гостини й напоїмо гарячим чаєм.

  • Зробимо з ним фізичну зарядку.

  • Запропонуємо йому вдягти теплі рукавички та шапочку.

  • Затанцювати веселий, запальний танок.

  • Зігріти сонечко теплими словами та вчинками.

  • Попросимо фею-чарівницю допомогти сонечку потрапити в країну Вічного тепла.

Вихователь. На екрані ТV – картина колаж «Чим пахне зима?» Діти, зиму ми вже бачили, слухали, навіть на дотик попробували. А давайте ще й намалюємо її. Та малювати будемо не фарбами, а словами, а картина буде називатися «Чим пахне зима?» І в пригоді нам стануть ваші носики. Тож давайте вдихнемо разом свіжі зимові аромати і скажемо, чим же пахне зима. Але відповідати треба не одним словом, а словосполученням, наприклад, свіжим повітрям. Спробуємо. До роботи.

Діти (можливі варіанти відповідей). Зеленою ялинкою, смачними миколайчиками, духмяними смаколиками, новорічними святами, солодкою кутею, запашними мандаринами, різдвяними веселощами, крижаним снігом, веселими сніговичками .

Фізхвилинка з дихальною гімнастикою «Сніговики- веселуни»

Вихователь. Як про мене, так зима найвеселіша пора року, тому що стільки розваг буває тільки взимку, та ще й які! Одна з них – ліплення снігової баби. Давайте всі разом пригадаємо, як це робиться за допомогою вірша Л. Яковенко «Снігова баба» (робота з мнемотаблицею на екрані ТV).

А які ще розваги несе зима ми дізнаємося, коли викладемо віршики з картинок та пригадаємо їх. (Діти складають вірші за допомогою мнемоквадратів).

Перевірте один в одного чи послідовно ви виклали картинки? Хто помітив помилку, то виправляємо її.

Бесіда за віршами.

  1. Про яку забаву йдеться в твоєму віршику? (Гра в сніжки).

  2. Розкажи свій віршик. Як він називається? На яке свято ми його розповідаємо? (на Різдво, це колядка).

  3. А про яке свято твій віршик? (Про свято Нового року, називається «Що за гостя в нас така?»)

  4. Як називається твій віршик? («Синичці»). Як допоміг хлопчик синичці?

  5. А чого кіт не знав у твоєму віршику?

Вихователь. І з цим завданнями ми впорались. Молодці.

Вихователь. А ще зима пропонує вам погратися нашими улюбленими кільцями. Проходьте, вибирайте кожен собі кільце.

Дидактична гра «Чарівні кільця».

  1. Роздивіться уважно предмети, зображенні на верхнім кільці. Вибирайте той предмет, який позначений блакитними кружечками.

  2. Назвіть предмет.

  3. Чітко промовляємо кожен звук у слові, як би ви позначили кожен звук (голосний, приголосний м’який чи твердий).

  4. Знайдіть на другому колі звукову схему, яка відповідає даному слову і, повернувши кільце, з’єднайте предмет з відповідною схемою.

  5. Схема речення.

  6. Зверніть увагу у вас на кільці, в центрі є літера. У кожного своя. Зима хоче, щоб ви цю літеру відтворили, зліпили з пластиліну.

Та перш ніж розпочати роботу, давайте розігріємо долоньки та пальчики.

Пальчикова гімнастика з масажними м’ячами.

Ось цей м’ячик не простий

(правою рукою тримають м’ячик, а лівою накривають)

Він колючий – ось такий! (стискають м’яч у долонях)

Будем м’ячиком ти грати (катають по тильній стороні долоні)

І долоньки зігрівати (крутять м’яч у долонях)

М’ячик поруч покладемо

І долоньками струснемо

Руки весело погрались

До роботи всі зібрались

(Ліплять букви)

Вихователь. Я буду називати літеру, а дитина, яка її тримає, підходить і виставляє її на дошці. Коли всі літери будуть стояти, спробуємо прочитати і подивимось, що у нас вийшло («Спасибі, зимо»). Бачите, спочатку назвали звук, потім зліпили літеру, літери склали в слова, а зі слів збудували речення. Давайте прочитаємо: «СПАСИБІ, ЗИМО!»

Вихователь. Які красиві слова! Скільки цікавого ми дізнались, зробили. Зимоньку ми сьогодні бачили, слухали, відчували на дотик, вдихали її аромати. Залишилось тільки подякувати Зимоньки. За що ми їй подякуємо? Візьмемо мікрофона і скажемо:

Я хочу подякувати зимі за…

- Цікаву подорож; за веселі свята;

  • За чарівні кола;

  • За незвичайні ігри;

  • За цікаві віршики.

Вихователь. І я хочу подякувати зиму за білий сріблястий сніжок, за тріскучий морозець, за веселе і смачне Різдво, за радісні дитячі посмішки! А вас дітки за хорошу роботу на занятті. Ви молодці!

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.