Заняття "Як ходять фігури" гуртка "Шахова азбука"

Опис документу:
Сценарій заняття гуртка

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Гурток «Шахова азбука» (початковий рівень, перший рік навчання)

Заняття №5 (тривалість 60 хв.)

Тема заняття: Чия армія сильніша. Результат гри: шах, мат, пат, нічия. Захист від шаху

Мета: Ознайомити гуртківців з метою гри в шахи, з різними результатами гри. Розвивати логічне мислення, пам’ять, гнучкість думки. Прививати любов та інтерес до шахів. Навчити аналізувати свої і чужі помилки, вчитися на них. Навчити поважати суперника.

Обладнання: демонстраційна магнітна шахова дошка і фігури на магнітах, роздатковий матеріал.

Хід заняття

І Перевірка домашнього завдання і обговорення результатів його виконання ( 5 хв.)

ІІ Повторення матеріалу попереднього заняття (10 хв.)

Пригадайте, діти, що ми вивчали на минулому занятті. (Відповіді гуртківців.)

Запитання для повторення.

Пригадайте «Ігри на знищення»: фігура проти фігури.

Ви вже досить багато знаєте і вмієте для того, щоб познайомитися з дуже важливими поняттями: шах, мат, пат.

ІІІ Виклад нового матеріалу (15 хв.)

Сьогодні ми дізнаємося, про значення короля в шаховій партії, яким може бути результат гри.

Напад якої-небудь фігури противника на короля називається шахом. Шах можна оголосити тільки королю. Король не може оголосити шах королю, бо королі не можуть зближатися.

В цих позиціях (1, 2 і 3) короля атакує фігура суперника (показано стрілкою) і оголошує йому шах.

Не кожний шах корисний в грі, але завжди треба бачити такі можливості.

Звичайно, королю не можна йти під шах!

Мат – це такий шах, від якого немає захисту. Гравець, який отримав мат, вважається, що він програв партію.

Пат – це таке положення, при якому один з гравців при своєму ході не може зробити жодного ходу, не порушивши правила гри, а його король в цей час не знаходиться під шахом. В цьому випадку вважається, що партія завершилася в нічию.

На діаграмі хід чорних, але як їм грати? Пішак g7 запертий пішаком g6, король а8 не стоїть під шахом і не має ходів. Вважається, що чорним пат, тобто в позиції зараховується нічия. Це чорних повністю влаштовує, бо у білих перевага – зайвий слон.

Часто через неуважність, поспішність або намагання швидко виграти шахісти не помічають того, що, виконавши свій хід, вони ставлять пат і партія закінчується нічиєю.

На діаграмах наведено деякі типові патові позиції, яких треба уникати сильнішій стороні і, навпаки, до яких треба намагатися слабшій стороні.

Хід чорних. Хід чорних. Хід чорних

Хід чорних Хід чорних Хід чорних

Розглянемо одну цікаву позицію, в якій білі спасаються патом. Своїм останнім ходом чорні походили пішаком на g2. Білі зіграли Т е3-b3, і чорні змушені брати туру, інакше вони втрачають ферзя. Тепер пат, бо в білих немає ходів.

В цій позиції ми можемо дати шах, поставити мат і поставити пат. Як це зробити?

(шах – Т h7, мат – Т f8, пат – Т g7)

В цій позиції чорним треба зробити вибір між ходами Т b7, Т b8 і Т а4. До чого призводить кожний з цих ходів?

(Т b7 – пат, Т b8 – шах, Т а4 – мат; можна поставити мат і ходом Т а1)

Дивлячись на цю позицію, ми розуміємо, що двома турами можна поставити мат і без допомоги свого короля. Ми навчимося ставити мат королю двома турами на наступному занятті.

Отримавши шах, захищаються від нього трьома можливими способами:

  1. взяттям фігури, яка дала шах;

  2. захистом короля від шаху;

  3. відступом короля на клітки, які не атакуються фігурами противника.

Якщо фігура, яка робить хід, відкриває для шаху іншу фігуру, то такий шах називається відкритим.

Якщо ж при цьому фігура сама дає шах, то такий шах називають подвійним.

Від шаху конем можна захиститися тільки знищивши його або відступивши королем.

Умовні позначення: Шах +

Подвійний шах + +

Мат Х

Шахова партія може закінчитися не тільки виграшем одного з партнерів, але й нічиєю. Найпростіша нічийна позиція – на дошці залишилися одні королі. Тут шах і мат неможливі. Нічия оголошується і в тих позиціях, коли в одного з партнерів король і кінь або король і слон, а в іншого – король.

Спробуйте поставити мат в позиції, яка найгірша для чорного короля, - коли той знаходиться в кутку дошки.

Не виходить. Виконавши декілька ходів, ви переконуєтеся, що одним слоном мат не поставиш.

Нічия оголошується і в тім випадку, коли партнери повторюють одні й ті ж самі ходи. Досить триразового повторення позиції, щоб була оголошена нічия.

Нічия може бути і в тім випадку, якщо один із партнерів запропонував іншому нічию, яка була прийнята. Але якщо партнер відмовляється від нічиєї і не було триразового повторення ходів, то партія продовжується.

Якщо в одного із партнерів гірше положення, він може пошукати спасіння у «вічному» шаху. Вічним він називається тому, що королю суперника не можна закритися від шаху.

ІV. Закріплення нового матеріалу (25 хвилин)

В позиції на діаграмі треба знайти для білих найсильніший хід. Слід пояснити дітям, що вони повинні зробити. Звернути їх увагу на те, що стрілка справа внизу від діаграми означає: хід білих.

Нагадати дітям, що писати на картках нічого не слід, а самі картки треба принести на наступне заняття.

І. Білі: Кр h1, Ф а1, Т с1, пп. g2, h3.

Чорні: Кр b3, Ф е2, Т f4, Т f8, пп.. g3, h4.

Знайти найпростіший шлях до перемоги.

(Відповідь: 1. Т с3 + Кр b4

2. Ф а3 + і т. д. )

ІІ. Побудувати матову позицію в центрі дошки при відповідності сил:

Кр + Т + Т проти Кр.

Оголосити конкурс дитячих малюнків на шахову тему.

V. Підсумок заняття.

  1. Що таке шах?

  2. Які випадки нічиєї ви знаєте?

  3. Чим відрізняється пат від мата?

Загадки:

  1. Що вигідніше: оголосити шах чи дати мат? Побити ферзя чи дати мат? (Дати мат)

  2. В яких словах української мови заховалося слово мат?

(Автомат, математика, матрос, формат, матеріал, мати і т.д.)

Наш супротивник хід зробив,

Яким нам шах оголосив.

Що тут робити? як нам бути?

Як небезпеку відвернути?

Є три можливості у нас

Збити нападника – це раз.

Якщо ж, бува, нема чим бити,

Тоді доводиться закритись.

Однак є й третій шлях у нас,

Відкрию я його для вас:

Замість закритися чи бити

Спокійно можна відступити

І, переставивши весь стрій,

З новими силами – у бій!

Король у розпуці – нема де подітись,

Немає фігури, якою б закритись,

Нікого не бачить він поряд з собою –

Сумні і невтішнії наслідки бою.

В полоні слони, дві тури у вогні

І коні давно полягли у борні.

Даремний тут опір, усе тут палає

Це – шах, від якого рятунку немає,

Це – мат, і тому, відповідно до правил,

За тим перемога, хто мат цей поставив.

Гра: Назвіть слова які б містили слова «шах», «пат» і «мат». (Хто більше знає таких слів.)

Методичні вказівки і поради керівнику гуртка

1. Зібрати заповнені гуртківцями картки домашнього завдання, відзначити найакуратніших і уважних та сказати, що на картках нічого писати не слід.

2. Повторення букв краще проводити всією групою або по рядах (хором), влаштувавши змагання між рядами. При називанні гуртківцями полів, показаних керівником гуртка, або ходів фігурами, які керівник гуртка виконує на демонстраційній дошці, опитувати по черзі «сильних» і «слабких» гуртківців.

3. На цьому занятті ставиться задача познайомити гуртківців з поняттями «шах», «мат» і «пат». Домагатися міцного оволодіння цими поняттями не варто, можна задовольнитися тим, що всі діти зможуть сказати, що стоїть на дошці – шах, мат чи пат при показі їм відповідних позицій.

Проведення заняття в сухій, академічній манері не сприяє навчанню. Потрібно використовувати «живий» матеріал (казки, байки, вірші, лічилки, скоромовки, малюнки, слайди і т.д.)

Гурток «Шахова азбука»

Заняття №5

Спробуй сам!

1. Дай шах королю! Запиши його.

2. Скільки шахів можна дати чорному королю? Запиши всі шахи.

3. Як захиститися від шаху? Запиши хід.

4. Хід чорних, нічия. Запиши хід.

5. Хід чорних, нічия. Запиши хід.

7

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!
До ЗНО з ІСТОРІЇ УКРАЇНИ залишилося:
0
4
міс.
1
2
дн.
0
2
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!