і отримати безкоштовне
свідоцтво про публікацію
До визначення переможців залишилось:
3
Дня
3
Години
16
Хвилин
30
Секунд
Поспішайте взяти участь в акції «Методичний тиждень».
Щотижня отримуйте приємні подарунки.
Взяти участь

Закріплення та узагальнення знань про прикметник

Передплата на журнал
Бібліотека
матеріалів

Тема: Прикметник. Узагальнення вивченого з теми

Мета: закріплювати й узагальнювати знання учнів про прикметник, продовжити роботу з синонімічними й антонімічними рядами прикметників, вчити їх правильно вживати в прямому й переносному значенні, закріплювати вміння учнів розрізняти прикметники за родами і числами;

розвивати вміння аналізувати, порівнювати, зіставляти, узагальнювати, робити висновки, використовувати інноваційні методи навчання, збагачувати словниковий запас учнів,

виховувати у дітей любов до природи, прагнення творити добро, бажання вчитися.

Тип уроку : закріплення й узагальнення знань

Форма уроку: плетимо віночок

Обладнання: картки, ілюстрації, додаткова література, записи на дошці, квіти, мікрофон

Хід уроку

І. Організаційний момент

- Діти, яка зараз пора року? Так от, весна зібрала нас у коло і передає нам вітання і свій весняний настрій, то ж і ми давайте висловимо свої побажання.

( Діти в колі. Передають один одному повітряну кульку, на якій намальовано посмішку. Учень, який отримав кульку, вітається та висловлює побажання :

  • Бажаю цікавого спілкування!

  • Бажаю більше посміхатися!

  • Бажаю успіхів у справах!

  • Бажаю здоров’я!

  • Нових ідей!

  • Більше мріяти!

  • Бути старанним!

Учитель: Пильно поглянули мені в очі. Взяли від мене уважність, працьовитість, організованість. Повернулись один до одного, посміхнулись, налаштувались на роботу.

Відчули потребу працювати?

Успіхів вам!

Діти, до нас завітали гості. Для того, щоб вони познайомилися з вами ближче, назвіть своє ім’я і на першу літеру імені доберіть характеристику себе.

(вправа «Криголам»)

Аміна – акуратна

Наталія – ніжна

Саша – старанний

Наталія – надійна

Юлія – уважна

Нікіта – непосидючий

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

Оголошення теми і мети уроку

  1. Завдання уроку:

  • Чудова Країна Прикметників. І ми вже багато про нього знаємо. І тому на уроці ми повинні:

Закріпити:

Знати: - що таке прикметник;

  • його ознаки;

  • на які питання відповідає;

  • як правильно вживати в прямому і переносному значенні

Вміти:

  • наводити приклади;

  • складати синонімічні і антонімічні ряди;

  • визначати числа і роди прикметника

  1. Сьогодні у нас діють п’ять правил:

  • Правило піднятої руки.

  • Співпраця в парі і групі.

  • Уміння слухати.

  • Працювати творчо.

  • Працювати активно.

  1. Вступне слово вчителя

І урок у нас сьогодні незвичайний. Ми будемо плести віночок для весни.

Цей звичай плести віночки прийшов до нас із давнини. Наші прабабусі знали різні секрети: як плести і коли, як зберігати квіти у вінках. До віночків вплітали різноманітні квіти, а в одному вінку могло бути до 12 різних квіток.

От і ми з вами сплетемо віночок із перших квітів весни, а щоб нам це вдалося потрібно буде виконати завдання від кожної квітки. А від яких саме ви дізнаєтесь самі, коли виконаєте завдання першої квітки.

Будьте уважні та активні, тому що за кожну правильну відповідь ви отримуватиме квіточку, з якої сплетете віночок своїх оцінок.

Завдання від Підсніжника:

  • Переставте склади і відгадайте слова:

ник під сніж (підсніжник)

цис нар (нарцис)

кус кро (крокус)

лія ва кон (конвалія)

нок бар ві (барвінок)

ва тра сон (сон-трава)

лі сок про (пролісок)

чу ха ма й ти ма (мати – й – мачуха)

  • Поки ми будемо відгадувати слова …… знайде у Тематичному тлумачному словнику школяра, що означає слово вінок.

  • А хто з вас знає щось цікаве про Підсніжник?

( Розповідь учнів про Підсніжник)

Підсніжник

Як тільки пригріє сонце, підсніжники швидко відростають і піднімаються просто з снігу, а на вечір знову ховаються у сніг. У прохолодну погоду і вночі квітка закривається і повисає у вигляді краплі.

ІІІ. Узагальнення та закріплення знань

  1. Завдання від Крокусу:

  • Крокус приніс нам каліграфічну хвилинку.

  • Запишемо дату – прокоментувати написання слова березень

( орфограма: ненаголошені е, и; перевірне слово береза)

  • Який перший звук чується у слові весна? ([в]).

  • Якою буквою він позначається? (В)

  • Запишіть з’єднання з плакату

В вв вес сн на

  • Хто помітив, яке слово заховалося серед з’єднань? (Весна)

  • Запишемо слово весна і доберемо слова, які вказують на ознаки :

Весна (яка?) (діти ланцюжком говорять)

  • Запишемо: рання, тепла, очікувана, гомінка, весела, радісна, чарівна, квітуча, довгожданна.

  • А які ви знаєте прислів’я про весну?

Прислів’я про весну

  • Весна – всім красна.

  • Весна ледачого не любить.

  • Весняний день рік годує.

  • Весна землю парить.

  • Прилетів лелека – весну приніс здалека.

  • Березень невірний: то плаче, то сміється.

  • У березні зверху пече, а знизу морозить.

  • Квітень всіх напоїть.

  • Квітень водою славний, квітами гарний.

  • Травень ліси одягає – літо в гості чекає.

  • У травні дощиться – буде пшениця колоситься.

  • Запишіть, яке найбільше сподобалось.

  • Діти, а як називаються слова, які ми добирали до слова весна?

( Прикметники)

  • То що таке прикметники? ( вказують на ознаку предмета)

  1. Завдання від Нарцису

  • Так от Нарцис пропонує нам дібрати слова – ознаки до зображуваних предметів за схемою:

Колір – розмір – форма – смак

Малюнок лимона

Малюнок яблука

Малюнок полуниці

(Діти виконують завдання на дошці, а решта – в зошиті)

  • На які питання відповідають прикметники? (Який, яка, яке, які)

  • Хто розповість нам про Крокус і Нарцис?

(Розповідь про Нарцис та Крокус)

Легенда про Нарцис

Жив колись дуже вродливий юнак на ім’я Нарцис. Увесь свій час він проводив у лісах і горах. Якось нахилився він над струмком, щоб напитися води, і закохався у власне відображення. Відтоді Нарцис забув про все на світі. Він закохався у власну вроду. Так і помер він біля води від туги і голоду. А на його могилі виросла ніжна, біла і дуже запашна квітка, яку стали звати нарцисом.

  1. Завдання від Проліска

  • А от Пролісок приніс вам вірш і просить визначити число і рід усіх прикметників, які зустрічаються у вірші.

  • Гадаю, що вам буде не важко це зробити, адже вірш складається лише з 1 речення.

Ніжна, мила, світанкова,

ясна, чиста, колискова,

мелодійна, дзвінкотюча,

дивна, радісна, співуча,

лагідна, жива, казкова,

красна, чарівна, шовкова,

найдорожча, добра, власна,

мудра, сонячна, прекрасна,

солов’їна, барвінкова,

українська, рідна мова.

  • А чи знаєте ви, скільки прикметників вжито у цьому реченні? (26!)

  • Як же нам за 1 хвилину визначити число і рід всіх прикметників?

(Учнівські пропозиції: всі 26 прикметників залежать від 1 іменника – мова, відповідають на питання яка?, мають закінчення – а - . отже жіночий рід, однина)

  • А як ми називаємо такі члени речення? ( однорідні)

  • Я знаю, що хтось готував нам легенду про Пролісок.

(Розповідь про Пролісок – легенда)

Легенда про Пролісок

Було це дуже давно. Українська дівчина Катерина потрапила у полон до турків. Одного разу їй вдалося втекти з неволі. Але злі вороги стали її переслідувати, щоб покарати й тим відбити охоту до втечі в інших. Довго поневірялася дівчина на чужині й ось нарешті дісталась до рідної землі. Зморена Катря упала на землю і стала плакати від щастя, але почула раптом голоси переслідувачів. Стала дівчина благати захисту і допомоги у землі-матінки. Почула земля благання. І враз усі кущі навколо вкрилися листям , а з небесної блакиті опустилися сутінки і сховали втікачку. Відтоді там, де ліг на землю блакитний туман, заясніли квітки – проліски, нагадуючи про хоробру дівчину з України.

  1. Робота в парах – завдання від Барвінка.

  • Наступна квітка принесла нам роботу в парах – також на визначення роду прикметників.

І пара

  • Виписати прикметники чоловічого роду:

Барвистий, українська, активний, молода, рожевий, сонячне, вічний, паперова, іскристий, дерев’яна, новий, синє, осінній, шкільна, казковий.

  • Підкреслити першу літеру в кожному прикметнику, що записали.

  • Прочитати слово, яке отримали – «барвінок»

2 пара

  • Знайти в загадках прикметники, виписати їх, визначити рід і число:

  • Сонечко в траві зійшло

Усміхнулось, розцвіло.

Згодом стало біле-біле

І за вітром полетіло. (Кульбаба)

  • Квітка я ніжна, низенька, дрібна,

Як запахну – настане весна.

Фіолетовий цвіт мій з п’яти пелюсток,

Квітну я довго в лісі серед інших квіток. (Фіалка)

  • Я перший розцвітаю серед гаю

І білий, наче сніг, я колір маю. (Підсніжник)

3 пара

  • Розселіть прикметники ( записані на картках ) у відповідні будиночки

Веселий, чисте, маленька, радісні, здорові, світлий, вузька, блакитне, привітна, кмітливий, ласкава, зоряне, охайні, духмяне, яблуневий, свіжі.

  • Які закінчення мають прикметники чоловічого, жіночого, середнього роду?

  • А чому залишилися карточки?

(Тому що це прикметники у множині, вони не відмінюються за родами).

  • Які закінчення мають прикметники у множині? (і)

  • Що ви знаєте про Барвінок?

(Розповідь про Барвінок)

Барвінок

Барвінок – дивна квітка. Адже вона зберігає свій синій колір навіть під снігом. Барвінок вважають символом життя, його використовують цілий рік. Ним прикрашають святковий хліб, хату, з нього плетуть весільні букетики та віночки. Він має також лікувальні властивості

( відвар барвінку п’ють від застуди).

  1. Завдання від Сон – трави

  • Ця квіточка просить відгадати, про що піде мова, якщо назвати такі прикметники: казкова, чарівна, дивна?

  • Що таке синоніми?

  • Діти, давайте ми з вами відшукаємо синонімічний ряд від слова

« сонячна» у вірші, що приніс нам Пролісок.

(Прекрасна, ніжна, красна)

  • Запишіть цей синонімічний ряд.

  • А тепер самостійно відшукайте і запишіть у зошит синонімічний ряд до слова «співуча».

(Дзвінкотюча, солов’їна, мелодійна).

  • Що ж це за квіточка Сон – трава?

(Розповідь про Сон – траву)

Сон – трава

Уся рослина густо вкрита м’якенькими жовтуватими волосками.

Її темно – голуба квітка розпускається в квітні. Квітку сон-трави потрібно класти під подушку, і, що присниться, те збудеться.

  1. А Конвалія принесла нам Хвилинку відпочинку.

  • Я думаю, що ви вже втомилися і от Конвалія принесла хвилинку відпочинку.

Ось іде до нас весна

(Діти марширують)

Все навколо ожива:

(розводять руки в боки)

Підсніжники прокидаються,

(Потягуються)

Проліски усміхаються

(Посміхаються).

Пташки прилітають,

(Махають руками)

Діти вибігають,

(Біг на місці)

Весну зустрічають.

(Зупинились і сіли за парти).

  • А хто знає щось про Конвалію, яка принесла нам таке хороше завдання?

(Розповідь про Конвалію)

Конвалія

Із дитинства в пам’яті живе казка про Білосніжку. Рятуючись від лихої мачухи, вона ненароком розгубила своє намисто, яке перетворилось на запашні квіти конвалії, які правлять за ліхтарики для гномів.

Конвалії – символ ніжності, чарівності.

  1. Робота в групах – завдання від Мати – й – мачухи

  • А ця чудова квітка пропонує нам скласти порівняльний опис лисички і зайчика.

  • За допомогою яких прикметників ми зможемо це зробити? (Антонімів)

( Учитель демонструє малюнки лисички і зайчика.

Діти за опорними словами підбирають прикметники:

І група – для лисички, ІІ група – для зайчика).

Опорні слова: носик, очі, вуха, шубка, лапки, хвостик.

  • А зараз я починаю описувати звірів, а ви мені допомагайте.

Лисичка і зайчик

Лисичка і зайчик – лісові звірі. Вони зовсім різні. Носик у лисички довгий і тоненький, а в зайчика короткий і кругленький, як ґудзик. У лисички очі хитрі, а в зайчика лякливі. У лисички вушка маленькі, а в зайчика великі, довгі вуха. Шубка у лисички – сестрички золотиста, а в зайчика – влітку сіренька, а взимку біленька. У лисички лапки однакові, а в зайчика – передні коротші, а задні довші. Коли він біжить вниз, то перевертається. Хвостик у лисички довгий, пухнастий, а в зайчика маленький, куций.

(Розповідь про Мати – й – мачуху)

Мати – й – мачуха

Жовті квіточки мати – й – мачухи схожі на маленькі сонечка, від яких відходять теплі і лагідні промінчики.

За квіткою із землі пробиваються листочки, поверхня яких зверху гладенька і холодна, а знизу – пухнаста, м’яка й тепла. Саме за це прозвали рослину мати – й – мачуха.

  1. Завдання від Рясту

  • Ряст нас запитує – Який зайчик не боїться вовка? ( сонячний)

  • Доберіть інші словосполучення із цим прикметником.

(Сонячний ранок, сонячний день, сонячний промінчик)

  • Складіть речення із словосполученням сонячний зайчик.

( У моє віконечко пробивається сонячний зайчик)

  • У якому значенні вжито слово сонячний? ( у переносному)

  • Отже, виконаємо іще одне завдання – робота в групках – підібрати слово, яке може вживатися з усіма поданими словами.

Підкреслити слова, вжиті в переносному значенні.

І група

серце статуетка день

рибка ЗОЛОТІ перстень

вдача годинник

пшениця осінь руки медаль

ІІ група

зубки ГОСТРІ біль

зір язик соус

(Розповідь про Ряст)

ІУ. Підсумок уроку

  • То, що ми вже знаємо про прикметник?

(Метод «Ґронування»):

  • Вказує на ознаки предметів

  • За кольором;

  • За смаком;

  • Кольором;

  • Формою;

  • Настрою;

  • Розміром;

  • Дотиком

  • Відповідає на питання який, яка, яке, які?

  • Змінюється за числами

  • Змінюється за родами (в однині)

  • Однозначні

  • Багатозначні ( пряме і переносне значення)

  • Синоніми

  • Антоніми

  • Діти, яку роль виконують прикметники у нашому мовленні?

( характеризують предмети (описують), називаючи їхні ознаки чи прикмети;

завдяки прикметникам наше мовлення стає багатшим, мелодійним, чарівним, лагідним, ніжним;

мова стає досконалішою, зрозумілішою;

допомагають точніше висловити свою думку)

Гра «Добери слово»

Відповідай швидко і будь уважним:

  • Рідна, лагідна, найдорожча, ніжна, найдобріша - мама.

  • Запашний, білий, смачний, духмяний, пшеничний - хліб.

  • Червоне, солодке, соковите – яблуко.

  • Пухнасте, руде, хитре, прудке, підступне - лисеня.

  • Висока, білокора, струнка - берізка.

  • Футбольний, круглий, шкіряний - м’яч.

  • Прозора, джерельна, холодна - вода.

  • Цікавий, двосерійний, пригодницький - фільм.

  • Біле, холодне, солодке, вершкове - морозиво.

  • Білий, холодний, пухкий, іскристий - сніг.

  • Нова, цікава, бібліотечна, яскрава - книга.

  • Весняний, сонячний, теплий - день.

У. Оцінювання роботи

  • Гарний віночок ми з вами сплели, та й ваші маленькі віночки показують, що працювали ви добре і отримаєте сьогодні не погані бали, але у нас залишилася іще одне завдання від самої весни.

  1. Завдання від Весни

  • Весна пропонує вам оцінити самим наш урок і свою роботу на ньому.

  • Використовуючи прикметники із довідки дати відповіді на запитання:

(«Мікрофон»)

  • Я вважаю, що робота, яку ми виконували на уроці , є ( яка?)…

Слова для довідки: корисна, непотрібна, нудна, копітка, результативна, важка, нецікава, цікава, потрібна, творча.

І оцініть свою роботу на уроці

  • Виконуючи цю роботу, я був (була)……..

Слова для довідок: відповідальний, наполегливий, активний, пасивний, уважний, розсіяний, старанний, самостійний.

  1. Оцінювання вчителя – виставлення оцінок

У. Домашнє завдання

- Перед вами три завдання. Оберіть для себе те, яке для вас найцікавіше і запишіть.

  1. Відшукати прислів’я, загадки, в яких зустрічаються прикметники , та виписати їх.

  1. Намалювати ту квіточку, завдання якої вам найбільше сподобалось, а навколо написати прикметники, які характеризують цю квітку.

  1. Змінити слова, щоб текст став зрозумілішим і переписати його.

Ось стоїть переді мною легк(і), тендітн(і) пролісок. Його біл(і) запашн(і) голівка схилилася донизу. А поряд ростуть такі ж скромн(ий), ніжн(ий) вісники весни. Це значить, що прийшла справжн(і) весна.

  • Я вдячна вам за роботу,

Спасибі всім хто працював:

Активним був, не сумував.

Хто нам у всьому помагав,

І тим, хто в гості завітав.

  • На прощання гостям щирим,

щоб не забували нас,

ми даруємо на згадку

по віночку від нас!

  • Урок закінчено. До побачення.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу

Опис документу:
Урок закріплення та узагальнення знань у форму плетимо віночок
  • Додано
    27.02.2018
  • Розділ
    Українська мова
  • Клас
    3 Клас
  • Тип
    Конспект
  • Переглядів
    96
  • Коментарів
    0
  • Завантажень
    0
  • Номер материала
    YU641968
Збірник методичних матеріалів проекту «Всеосвіта» I видання

Бажаєте дізнаватись більше цікавого?


Долучайтесь до спільноти

Збірник методичних матеріалів проекту «Всеосвіта» I видання