Сьогодні відбулась
онлайн-конференція:
«
Освіта проти насильства: методи профілактики та алгоритми реагування
»
Взяти участь Всі події

Захід до Дня української писемності

Українська мова

Для кого: 5 Клас

25.10.2021

108

2

0

Опис документу:

Захід для учнів 5 класу на тему " Доба Козацька в Україні". Цей захід може бути використано під час вивчення відповідної теми з історії України у 5 класі. Для вчителів української мови та літератури цей матеріал охоплює такі теми : "Опис зовнішності людини" (розвиток мовлення); "Фразеологія", "Правопис українських прізвищ"; "Прислів'я та приказки", "Українські народні пісні".

Перегляд
матеріалу
Отримати код

Конспект бінарного уроку українська мова та література, історія України на тему «КОЗАЦЬКОМУ РОДУ - НЕ БУДЕ ПЕРЕВОДУ!»


ХІД УРОКУ


І. ОРГАНІЗАЦІЙНА ЧАСТИНА УРОКУ

II. ОБЛАДНАННЯ: карта українських земель другої половини XVI ст, репродукція Антона Івановича Монастирського «Запорожець», фото або слайди про села Нерубайське, Старокозаче, Усатове, фонограма пісні «Ой, на горі та й женці жнуть», картинки із зображенням козацьких клейнодів, фруктів

ПI. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ

Учитель історії оголошує тему уроку : Козацькому роду - не буде переводу!


ЕПІГРАФ УРОКУ:

Є щось святе в словах: мій рідний край, Для мене — це матусі пісня ніжна.

І рідний сад, від квіту білосніжний, І той калиновий у тихім лузі гай.

Для мене — це твої стежки й мої, В містах і селах стоптані любовно,

Й пісень людських прозорі ручаї — Усе, що серцю рідне невимовно.

Його історія... В ній стільки гіркоти. І тим рідніш мені ти, краю рідний,

Що вже назад поламані мости, І день встає, як райдуга погідний.

Ліна Костенко


ІV. Актуалізація опорних знань

Учитель української мови. Діти, ми з вами одесити, живемо в Україні, тому маємо пишатися своїм славним минулим, легендарними пращурами , про яких дізналися з уроків літератури ти історії.


Учитель історії. А сьогодні допоможе нам це пригадати муза історії — знаменита Кліо.

Вона принесла у подарунок цю гарну скриньку і сказала, що тут зберігається таємниця успіху вашого майбутнього. Ключ до скриньки –відгадка ключового слова.

Робота над розв'язуванням головоломки

1.  Турецька фортеця на Дніпровському лимані . (Очаків)

2.  Фортеця, збудована на Дніпрі польським урядом. (Кодак) 

3.  Вищий титул представника знатної верстви населення.(Князь)

4.  Символ влади кошового отамана. (Булава)

5.  Назва першої козацької Січі. (Хортиця)

6.  Населення Криму. (Татари)

7.  Місто в Подніпров'ї, де жили козаки. (Канів)

8.  Хутір, де народився і похований Б. Хмельницький. (Суботів)

9.  Нова верства українства, що зародилася наприкінці XV ст. (Козацтво)

Учитель історії. Нарешті, скриньку відкрито. А ось і лист:


«Любі діти, нещодавно дізналася, що у вашій школі є щирі прихильники історії України. Я дуже радію за вас, ваші успіхи, тому хочу допомогти вам — подарувати дружню пораду та відкрити велику таємницю, що допоможе досягти успіху у майбутньому. Ця таємниця успіху відкриється лише тоді, коли ви здолаєте випробування, пройшовши всі Дніпрові пороги. Щастя й удачі вам. Ваша Кліо»


Французький інженер Гійом Левассер де Боплан, який бував на Січі в 30-ті роки XVII ст., у своїй книзі «Опис України» запевняв, що справжнім козаком вважався той, хто пропливе по Дніпру через усі його пороги.На Дніпрі розташовувались 9 кам'яних перепон-скель, які називались порогами — Кодацький, Сурський, Лоханський, Звонець, Ненаситець, Вовниги, Будило, Лихий, Вільний. (вчитель історії показує на карті)


V. Узагальнення та систематизація знань учнів

Учитель української мови. А на вас чекають не кам'яні перешкоди, а пороги шкільної Річки Знань. Нам належить закріпити та узагальнити набуті знання


1.  ПОРІГ «ОПИСОВИЙ»

Робота з репродукцією Антона Івановича Монастирського «Запорожець»

Вольове обличчя, сильні руки, козацька шабля, традиційний оселедець, розкрилені густі брови, зморшки на високому чолі, звивисті лінії випнутих жил на скронях, засмагле обличчя, вказують на глибину думки, відображають тягар пережитого.Нижня частина обличчя схована за розкішними вусами, підборіддя опирається на руків'я шаблі. Червоний колір одягу на фоні темної хутряної накидки з великим коштовним гудзиком на могутніх козацьких грудях. З білих та широких рукавів сорочки видно засмаглі великі руки, вкриті борознами жил.

Бесіда за запитаннями :

1)  Кого ми бачимо на картині?

2) Охарактеризуйте зовнішній вигляд козака.

3) Вкажіть на риси характеру, які були притаманні саме українським козакам.  (Учитель записує на дошці названі учнями риси.)

4) Які риси характеру ви хотіли б виховати в собі?

5. Що означає слово «козак»?


Учитель історії:

2.  ПОРІГ «КАРТОГРАФІЧНИЙ»


Робота з картою, що супроводжує бесіду

1)   Діти, хто і де заснував першу Запорізьку Січ?

2)   3 яких верств населення утворилося козацтво?

3)  Чому люди тікали на Дике Поле?


Учитель української мови:

3.   ПОРІГ «МОВОЗНАВЧИЙ»


У тлумачному словнику української мови слово « козак » має декілька значень:

1.У ХV – ХVІІІ столітті – вільна людина із селян або міської бідноти, втікачів від утиску феодалів, житель Запоріжжя, Дону.

2. Історизм. Представник військового стану, уроженець Дону, Кубані та інших військових областей.

3. В українській народній творчості – лицар, носій позитивних фізичних і духовних якостей.

4. Розмовне. Парубок, юнак, неодружений чоловік.

Яке з чотирьох значень найбільше підходить до нашої сьогоднішньої розмови?


СКЛАДІТЬ розповідь про українського козака, замінивши виділені слова ФРАЗЕОЛОГІЗМАМИ:


Справжній козак – БУВАЛА ЛЮДИНА.


В походах ДІЯВ ЗАВЖДИ РІШУЧЕ, ЕНЕРГІЙНО .


На ворогів нападав НЕСПОДІВАНО, РАПТОВО.


Частенько ПІДПАЛЮВАВ ворожі табори.


Ніколи НЕ УТІКАВ з поля бою.


В будь-яких справах - МОТОРНА ЛЮДИНА.


Ніколи НЕ ЖУРИВСЯ.


ДОВІДКА: як муха в окропі, стріляний горобець, накивати пятами, пустити півня, брати бика за роги, бити лихом об землю, як грім з ясного неба.


4.         ПОРІГ « КРАЄЗНАВЧИЙ»


Учитель історії. Наступний поріг.

Славне козацьке минуле збереглося в топоніміці, фольклорі, прізвищах жителів нашого краю. Так, з-поміж топонімів Одещини можна назвати село Нерубайське, Усатове, Старокозаче. (СЛАЙД – Села Нерубайське, Старокозаче, Усатове)

Ви також мали випереджальне завдання, за яким треба було знайти старий дуб, який посадили козаки у 1792 році, сфотографуватися біля нього. Цей вид роботи принесе вам додаткові бали.

5. ПОРІГ «МУЗИЧНИЙ»

Учитель української мови:

Музична пауза – звучить пісня «Ой, на горі та й женці жнуть».

Фізкультхвилинка з віповідними до тексту рухами:

УКРАЇНА. РІДНИЙ КРАЙ. ПОЛЕ, РІЧКА,ЗЕЛЕН ГАЙ.

ЛЮБО СТЕЖКОЮ ІТИ. ТУТ ЖИВЕМО Я І ТИ.

6. ПОРІГ «КМІТЛИВИЙ»


Учитель української мови. Настав час зібратися з силами й подолати ще один поріг.

Завдання в конвертах «Опис зображеного на картинках»:


Козацькі клейноди:

Хоругва-

Литаври-

Кіш-

Джура-

Булава-

Каламар-

Бунчук-

Оселедець-


Демонстрація відео «ГОПАК»


7. Поріг «ЛІТЕРАТУРНИЙ » ТИ МЕНІ - Я ТОБІ


Учитель української мови : Завдання: закінчити прислів’я


1. Козача потилиця панам – ляхам не хилиться.

2.  Що буде, те й буде, а козак панщини робить не буде.

3.  Степ та воля — козацька доля.

4. Коли козак у полі, то він на волі.

5.  Як кущі розів'ються, то й козак розживеться.

6. Де козак, там і слава.

7. Свої люди не татари,не дадуть загинути.

8.    Хліб та вода — то козацька їда.

9.    Береженого Бог береже, а козака шабля стереже.

10.   Що там холод, коли козак молод.

11.   Чоловік без волі, як кінь на припоні.

12. Щирий козак ззаду не нападає.


8. ПОРІГ «ПІСЕННИЙ»


Учитель української мови:

Звучить фонограма або караоке пісні «Ой, на горі та й женці жнуть», діти виконують фрагмент пісні.


9.  ПОРІГ «ФРУКТОВИЙ»

Учитель історії:

На зворотному боці картинок із зображенням плодів яблук, груш, полуниць, слив написано питання, що стосується вивченої теми. Вибравши плоди із кошика, діти вибирають питання, на яке мають дати коротку відповідь.

1)   Хто засновник першої Запорозької Січі?

2) Хто такий Петро Конашевич - Сагайдачний?

3Що найперше будували на Січі ?

4)   Хто був союзником Б. Хмельницького у війні з поляками?

5) Як козаки ховалися під водою?

6)   Про кого рядки?


Звитяжець, лицар, вправний воїн,  Стрілу знаходив він у полі,

Що, вирушаючи в похід, Вперед пускав як оберіг;

Ворожі кулі під час січі Ловив за хмарами й у вічі

Своєму кривдникові кидав.Сто битв з ординцями він виграв,

Зі смертю тричі зустрічався Й щоразу жартом відкуплявся.

Прожив, казали, двісті літ, Бо був чаклун і ворожбит.

А ще казали, що від Бога Наказ він мав: допоки змога,

Країну рідну захищати, З неволі бранців визволяти. (Іван Сірко)


10. ПОРІГ «ЛІТЕРАТУРОЗНАВЧИЙ»:

Учитель української мови: надати відповіді на бліц – запитання.

1. Образний вислів, що влучно характеризує людину, але висловлює думку непевно. ПРИКАЗКА

2. Короткі й дотепні описи людей, тварин, предметів, подій, явищ, які треба

розпізнати. ЗАГАДКА

3. Усне оповідання про визначні історичні події та їх героїв. НАРОДНИЙ

ПЕРЕКАЗ

4. Змалювання зовнішнього вигляду літературного героя. ПОРТРЕТ

5. Довершений за змістом вислів про риси і вчинки людей з повчальним

характером. ПРИСЛІВ'Я

6. Розповідь казкового чи фантастичного характеру про незвичайнут подію

або життя й діяльність якоїсь особи. ЛЕГЕНДА

7. Віршований твір, у якому початкові літери кожного рядка утворюють

якесь слово обо фразу. АКРОВІРШ.


Учитель історії. Ось ми й подолали всі пороги Річки Знань.

Діти, що допомагає, на вашу думку, кожній людині досягти успіху у житті? (Учні висловлюють думки.)

Зрозуміло, це праця, наполегливість, цілеспрямованість. Як добре, що ви це зрозуміли і відкрили таємницю успіху Музи Кліо.

VI.        Оцінювання знань учнів

Учителі аналізуюсь відповіді та виставляють отримані бали.

VII.      Домашнє завдання

1. Написати невелике оповідання на тему: «Моя подорож у козацькі часи»;

2. Скласти кросворд ,використавши терміни теми «Козацька Україна».

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.

Нещодавно завантажили
Схожі матеріали