Загальна характеристика та різноманітність Членистоногих. Ракоподібні

Опис документу:
Мета уроку: сформувати знання учнів про особливості організації членистоногих; виявити й дослідити особливості будови, життєдіяльність і поведінку річкового рака у зв’язку із середовищем існування; розвивати логічне мислення, творчі здібності учнів; удосконалити вміння аналізувати; виховувати спостережливість, культуру спілкування; формувати ціннісні орієнтації на збереження природи.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код

Урок № 10

Членистоногі: ракоподібні

Мета уроку: сформувати знання учнів про особливості організації членистоногих; виявити й дослідити особливості будови, життєдіяльність і поведінку річкового рака у зв’язку із середовищем існування; розвивати логічне мислення, творчі здібності учнів; удосконалити вміння аналізувати; виховувати спостережливість, культуру спілкування; формувати ціннісні орієнтації на збереження природи.

Очікувані результати: учні називають середовища існування ракоподібних; ознаки будови, які вирізняють цих тварин серед інших; характеризують особливості способу життя, розмноження і розвитку ракоподібних; пристосування цих тварин до водного середовища існування; визначають риси пристосованості тварин до середовища існування.

Обладнання:

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

1. Організаційний момент

Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку. Налаштування учнів на робочий настрій.

2. Перевірка домашнього завдання й актуалізація опор­них знань учнів

2.1. Індивідуальна робота учнів за картками (роздавальний матеріал).

2.2. Вправа «Розумний куб».

Запитання на гранях куба:

1. Назвіть ознаки пристосування нереїса до середовища існування.

2. Які тварини належать до малощетинкових кільчастих червів?

3. Назвіть ознаки пристосування дощового черв’яка до середовища існування.

4. Які тварини належать до багатощетинкових кільчастих червів?

5. Назвіть ознаки пристосування п’явок до середовища існування.

6. Назвіть види п’явок, поширених на території України.

2.3. Конкурс сенканів на теми «Піскожил», «П’явка».

3. Мотивація навчальної діяльності

Слово вчителя

Учені до останнього часу не знали вікової межі цієї тварини. У підручниках була інформація, що вони живуть до 15–20 років. Справа в тому, що ці тварини не мають «паспорта» (як луска в риб, річні кільця в дерев), і тому визначити їхній вік дуже важко. Та як це зробити, якщо вони линяють двічі на рік? Учений-іхтіолог В. Рум’янцев з Каспійського НДІ протягом 10 років вивчав біологію і промисел цих унікальних тварин і знайшов простий та надійний, хоча і трудомісткий спосіб. Він позначив кілька тисяч особин, а потім з року в рік визначав їх приріст за одне линяння, за рік. Виявилося, що ці тварини живуть усього 7–8 років.

— Тривалість життя якої тварини визначав учений? (Річкового рака.)

«Асоціативний кущ»

Учні висловлюють свої асоціації щодо поняття «ракоподібні». Усі відповіді записуються до «асоціативного куща», який зображено на дошці.

Можливі варіанти відповідей учнів: гетеротрофи, зелені, плавають, розмножуються, мають клешні, водяні тварини, еукаріоти тощо.

Узагальнення результатів.

Повідомлення теми уроку. Визначення разом з учнями мети і завдань уроку.

4. Засвоєння нового матеріалу

План пояснення нового матеріалу

1. Різноманітність членистоногих, особливості їхньої будови. (Розповідь учителя, робота з ілюстративним матеріа­лом (або колекціями), самостійна робота учнів з підручником, складання опорних схем.)

2. Ознаки будови ракоподібних на прикладі річкового рака. (Розповідь учителя, бесіда, складання опорних схем, словникова робота.)

3. Особливості способу життя, розмноження і розвитку ракоподібних. (Розповідь учителя, робота в групах, самостійна робота учнів з підручником.)

5. Узагальнення і закріплення знань

5.1. «Цікаві запитання».

1. Чому під час небезпеки рак задкує?

2. Чому в річкових раків зір розвинутий гірше, ніж органи дотику та нюху?

3. Чому в річкових раків очі розміщені на стеблинках, а в нас — ні?

5.2. «Біологічна задача».

Самка річкового рака відкладає до 600 яєць за сезон. Скільки яєць вона відкладе за все життя, якщо живе вона до 8 років і статевозрілою стає на четвертому році життя?

6. Підбиття підсумків уроку

Складання Т-схеми до уроку

Я знав

Я дізнався

7. Домашнє завдання

7.1. Завдання для всього класу.

Підручник

Зошит

7.2. Індивідуальні та творчі завдання.

1. Підібрати або скласти загадки (ребуси) про раків.

2. Підготувати повідомлення про різні види ракоподібних..

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»