З досвіду роботи"Використання фразеологізмів при вивченні української мови"

Опис документу:
Немає кращого способу пробудити інтерес і розвинути у дітей спостережливість і самостійність, як спонукати їх самих стати маленькими дослідниками. Спосіб пізнання – один з прийомів самоосвіти, що дає можливість дитині самореалізуватися, досягати успіху. Творчі завдання для учнів 2-4 класів, що можуть бути використані під час освітнього процесу .

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Використання фразеологізмів при вивченні української мови

  1. Прочитай вірш. Як ти розумієш останній рядок?

Загубила ґудзика ґава біля ґанку,

і вчинила ґвалт вона неймовірний зранку.

З дерева за нею ґедзь спостерігав,

він порадив ґаві не ловити ґав.

І. Січовик

Відповідь: не ловити ґав – бути уважним.

2. Прочитай деформовані словосполучення і дізнайся, як можна сказати, що події відбувалися дуже давно.

аЗ ряца нькаПа, кя лямзе албу катон; за ряца мТика, кя дейлю лобу хитро;

ропосло момох; манело диво гбізло.

3. Визнач, які словосполучення зайві? Чому? 

Клювати носом, пекти раків, намилити голову, знайти іграшку, обвести круг пальця, передати куті меду, холодна вода. 

4. Випиши словосполучення у дві колонки: в першу – фразеологізми, а у другу – вільні словосполучення. 
Зелений гай, зелена вулиця, нагріти руки, піймати облизня, бити чолом, бити на сполох, гріти воду, бити молотом, взяти за горло, взяти за руку, піймати злочинця, заварити кашу, заварити чай. 

5. Склади вираз із зайвих літер кожного слова і отримаєш синонім до фразеологізму «набрати в рот води».

Ззима, каавун, поввінь, м’’яч, моряяк, козза, малинаа, ситто, миило, яякір,

ззмія, шиия, макк, маалина.

6. Поясни, коли так говорять.

Сидіти як на голках – … (сидіти у стані збудження, неспокійно, тривожно).

Загубитися як голка в сіні – … (загубитися так, що важко знайти, виявити).

Одягнений з голочки – … (одягнений в абсолютно нове, гарне, елегантне).

7. Упізнай фразеологізми за малюнками. Згадай, коли так говорять. З кожним фразеологізмом склади речення.

Знайди у словнику інші фразеологізми зі словом ніс. З’ясуй їх значення.

8. Казкові фразеологізми. Закінчи фразеологічні звороти, узяті з казок.

По бороді текло, а … .

Ні в казці сказати, ні … .

Скоро казка мовиться, та … .

Піди туди, не знаю куди, … .

У тридев’ятім царстві, … .

Баба Яга — … .

Наказали сім мішків гречаної вовни, … .

Що написано пером, … .

Відповідь: … в рот не попало; … ні пером описати; … не скоро діло робиться; … принеси те, не знаю що; … в тридев’ятім государстві; … костяна нога; … та усі неповні, … того не витягнеш і волом.

9. Знайди пару, щоб утворилися фразеологізми.

1. Крапля в голові

Каша у небо

Кіт в морі

Пальцем у мішку

2. Передати палицю

Перегнути раків

Показати куті меду

Пекти хвіст

10. У фразеологізмах часто зустрічаємо порівняння людини за її характер, уподобання з твариною. Доповни подані словосполучення словами з довідки.

Тихий як …; боязкий як … ; незграбний як … ; сміливий як … ; упертий

як …; глухий як … ; хитрий як … ; німий як …; пихатий як … .

Довідка: миша, лев, осел, індик, тетеря, заєць, лисиця, риба, слон.

11. До названого іменника додай з довідки прикметник, щоб утворився фразеологізм. Поясни його значення.

Зразок. … душа – заяча душа (несмілива, полохлива людина).

… апетит; … послуга; … вірність; … птах; … язики.

Довідка: вовчий, ведмежа, собача, стріляний, злі.

12. Поясни, коли так говорять. З одним із сполучень слів (на вибір) склади й запиши речення.

Вбити двох зайців – ... (виконати одночасно два різні завдання).

Погнався за двома зайцями – ... (вирішив займатися двома справами

одночасно).

Проїхав зайцем – ... (проїхав без квитка).

Заяча душа – ... (полохлива людина).

13. Назви, з якої професії прийшов у життя поданий фразеологічний зворот.

Не святі горшки ліплять. Куй залізо поки гаряче. Міряти на свій аршин. Брати в лещата. Створити зелену вулицю. Влучити в ціль. Намилити шию. Підносити на щит. Під одну гребінку. Залишити поле бою. Видавати на-гора. Не нюхати пороху. Грати першу скрипку. На два фронти. Підвищувати тон. Брати на буксир. Вставляти палки в колеса. Пливти за течією. На всіх парах. Розмотати клубок. Кинути якір. Як нитка за голкою. Викинути за борт. Білими нитками шито.

Довідка: 1) з мови гончарів, 2) крамарів, 3) залізничників, 4) перукарів,

5) шахтарів, 6) музикантів, 7) стельмахів, 8) ткачів, 9) кравців, 10) ковалів,

11) з військової справи, 12) з мови моряків.

14. Заміни прислівники фразеологізмами з довідки.

Тихо –

Далеко –

Близько –

Темно –

Багато –

Довідка: куди Макар телят не ганяв; хоч греблю гати; чути як муха пролетить; хоч в око стрель; рукою подати.

15. Добери з довідки тлумачення висловів. Запиши вислови парами.

Зразок. Накивати п'ятами – утекти.

1. Правити теревені –

Дерти горло –

На головах ходити –

Розбити глека –

Передати куті меду –

Довідка: перестаратись, посваритись, бешкетувати, базікати, кричати.

2. Тримати язик за зубами –

Продавати зуби –

Підібгати хвоста –

Тонко прясти –

Накрити мокрим рядном –

Довідка: знітитись, лукавити, вилаяти, реготати, мовчати.

16. Заміни виділені слова фразеологізмами з довідки.

Поразку в конкурсі Петрик пам’ятав дуже довго. Місто він знав досконало. Марійка зрозуміла, що наговорила зайвого. Дід сидів у кріслі і дрімав. На вулиці не було нікого.

Довідка: як свої п’ять пальців, намолола сім мішків вовни, клював носом, до нових віників, ні лялечки.

Подумай, синонімом до якого використаного словосполучення є фразеологізм «окунів ловити»?

17. Спиши речення з фразеологізмами.

Жучка махнула хвостом, вітаючи господаря. Хвостом махнула – тільки її й бачили.

Між хлопцями пробігла чорна кішка, і тепер вони не розмовляють один з одним. Повз зупинку пробігла чорна кішка.

18. Випиши зі словника фразеологізми з числівниками. Досліди, які числа зустрічається частіше. Поміркуй, чому?

19. Досліди за допомогою фразеологічного словника, чи в багатьох висловах зустрічаються власні імена? Запитай у вчителя: чому?

20. З’єднай стрілочками фразеологізми-антоніми.

Хоч греблю гати Бути у фарватері

Комар носа не підточить Ні світ ні зоря

У свинячий голос Не покладати рук

Пасти задніх Як кіт наплакав

Посиденьки справляти Аби з рук

21. Заміни кожне стійке сполучення слів дієсловом-синонімом. До кожного дієслова добери антонім.

Тримати язик за зубами – ... – ... (мовчати – розмовляти).

Зарубати на носі – ... – ... (запамятати – забути).

Клювати носом – ... – ... (спати – просинатися).

22. Заміни кожне стійке сполучення слів дієсловом-синонімом. До кожного дієслова добери антонім.

Бити байдики – ... – ... (лінуватися – працювати).

Пекти раків – ... – ... (червоніти , бліднути).

Пасти задніх – ... – ... (відставати – наздоганяти).

З одним зі стійких сполучень слів склади і запиши речення.

23. Утвори фразеологізми, вибравши з дужок потрібне слово. Заміни кожен вислів словом-синонімом.

Зразок. Розбити (склянку, глека, вазу) – розбити глека – посваритися.

Кусати (хліб, яблуко, лікті) – …

Водити (за руку, за носа, за пасок) – …

24. Заміни фразеологізми дієсловами-синонімами.

Ритися в пам’яті –

Чорна кішка пробігла –

Показати хвіст –

Наступати на п’яти –

Намотати на вус –

Знімати стружку –

Обвести круг пальця –

25. Знайди фразеологізми-синоніми.

Проміняти бика на індика; де козам роги правлять; мохом поросло; виміняти шило на швайку; з дощу та під ринву; куди Макар телят не ганяв; з огня та в полум’я; багато води збігло.

26. Добери синоніми до слова «говорити».

Яке з дібраних слів є найбільш точним синонімом до фразеологізму «точити ляси»?

27. Згадавши відомі крилаті фрази, їхнє значення, відгадай слова.

Його ковтають, не бажаючи говорити. 
За нього тягнуть або смикають, змушуючи висловитися. 
Його тримають за зубами, щоб не сказати зайвого.

Коли хтось не задоволений тим, що ти сказав, питає: хто тебе за нього тягнув?

  • (ЯЗИК: «язик проковтнув», «тримати язик за зубами», «хто тебе за язик тягнув?»).

Вони не зайці, а розбігаються.
Вони не курчата, але їх вилуплюють.
Вони можуть злипатися, коли хочеться спати.

Інколи вони бувають на мокрому місці.

  • (ОЧІ: «очі розбігаються», «очі вилупив», «очі злипаються», «очі на мокрому місці»).

Її товчуть в ступі або носять в решеті ті, хто займається марною справою. 
Її набирають у рот, коли мовчать.
 
Нею не можна розлучити справжніх друзів.
 
Іноді з неї можна вийти сухим.

  • (ВОДА: «товкти воду в ступі», «як в рот води набрати», «не розлити водою», «вийти сухим з води»).
      Він у голові в легковажної людини.
    Його радять шукати в полі.
    На нього кидають слова або гроші.

  • (ВІТЕР: «вітер в голові», «шукай вітра в полі», «кидати слова (гроші) на вітер»).

29. Спиши, добираючи з дужок потрібний за змістом фразеологізм.

Дівчата сиділи на лавці й безтурботно (витрішки продавали, точили ляси).

Хлопець уважно слухав і (мотав на вус, пропускав повз вуха) все, що йому говорив дідусь.

Заєць швиденько (поволік ноги, дав драла).

Син боявся, щоб батько (не дав йому березової каші, не накрив його мокрим рядном) за провину.

Одержавши «12», учень (думкою багатів, ходив іменинником).

Слова пісні запали мені (в душу, в печінки).

30. Гра «Обов’язкове слово»

Випиши з фразеологічного словника фразеологізми зі словом голова (рука, нога). З’ясуй їх значення. З одним із виразів кожної групи склади речення.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Створення та ведення власного блогу на платформі WordPress»
Левченко Ірина Михайлівна
24 години
490 грн