Вживання іменників з прийменниками та без прийменників

Опис документу:
Урок розвиває вміння правильно вживати прийменники з іменниками в різних відмінках; розширює знання учнів про відмінкові закінчення. Конспект містить детальний хід уроку та дидактичні матеріали для учнів.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код

4 клас.

Тема. Вживання іменників з прийменниками і без прийменників.

Мета. Розвивати вміння правильно вживати прийменники з іменниками в різних відмінках; розширювати знання учнів про відмінкові закінчення; збагачувати словниковий запас; виховувати любов до природи, дбайливе ставлення до тварин.

Обладнання. Девіз уроку (на плакаті), вирізки з журналу «Барвінок», картки для самостійної роботи, таблиця з назвами відмінків, Іменникове дерево, діаграми Венна, комп’ютер, магнітофон, аудіозапис (В.Косенко “Дощик»)

Тип уроку. Інтерактивний.

ХІД УРОКУ

І. Організація класу.

Усміхнімось сонечку:

Здрастуй, золоте!

Один одному всміхнімось,

Погляньмо ласкаво!

Хай сьогодні в кожне серце

Сонечко додасть тепла!

А ми гостям усміхнімось,

Побажаємо добра!

Девіз сьогоднішнього уроку:

Не просто слухати, а чути.

Не просто дивитись, а бачити.

Не просто відповідати, а міркувати,

Дружно і плідно усім працювати.

Тому для нашого уроку потрібна голова. Ми будемо думати і міркувати.

Очі – ми будемо дивитись, бачити, приглядатись.

Губи та язик – ми будемо розмовляти, висловлювати свою думку.

Вуха – ми будемо слухати, чути, прислухатися.

Руки – щоб писати, малювати.

Ноги – щоб ходити, танцювати.

Все взяли? А тепер закрийте очки, нагостріть вушка і будете виконувати те, що я скажу. Тільки говорити я буду тихо-тихо - пошепки.

Закрили очки міцно-міцно, повернулись до сусіда по парті, взялись за руки, посміхнулись і… А тепер відкрийте очі і запам’ятайте цю мить.

З таким веселим настроєм почнемо наш урок.

ІІ. Мотивація. Технологія «Опрацювання газет і журналів»

У вас на партах вирізки з дитячого журналу «Барвінок», в яких виділені маркером слова. Ознайомтеся з текстами, подумайте, що ми будемо вивчати на уроці.

  • Яку частину мови ми продовжуємо вивчати? Як ви вважаєте, що нового ми дізнаємося?

Отже, сьогодні продовжимо працювати над іменником. Свої спостереження будемо записувати у таблицю, а в кінці уроку зробимо висновок.

ІІІ. Оголошення, представлення теми.

Тема сьогоднішнього уроку «Вживання іменників з прийменниками і без прийменників.» Сформувати мету уроку зможе кожен з вас, адже подібне формулювання ми мали на минулому уроці. Скориставшись фразою «Цей урок навчить мене…»

IV. Надання необхідної інформації.

  1. Актуалізація опорних знань.

  • А) Що цікавого ви можете розповісти про цю частину мови?

(Повідомлення учнів)

  • Учені дослідили, що половина всіх слів, наявних у нашій мові, припадає на іменник. Це, очевидно, тому, що він дає назви усьому, що нас оточує. А світ такий велетенський. До того ж іменник – незрівнянна порівняно з іншими частина мови за можливістю поповнення новими словами. От і виходить, майже кожне друге слово в нашій мові – іменник.

  • Спостереження показали, що іменник – це перша частина мови, яка з’являється в мовленні дітей. Малят оточує світ речей, і вони жадібно прагнуть дати назви всьому, що бачать.

  • Ще іменник – найсамостійніше частина мови. Вона має свої категорії і дуже рідко прислухається в речення до інших слів. Іменники мають свою основну форму, пряму, а також непряму, відмінну від прямої. Ці відмінні форми від прямої й утворили категорію відмінка.

Б) Побудова Іменникового дерева ( асоціативний кущ).

2. Кодування.

ІНСТРУКЦІЯ

  1. У словосполученні визначте відмінок іменників.

  2. Після виконання завдання вам буде повідомлено код.

  3. Підставте букви відповідно до коду.

  4. Прочитайте утворене слово.

Пишається калинонька

Н.в.

Ц

Ц

Пов’язано з дисципліною

О.в.

Н

У

Запитав у товариша

Р.в.

У

Ц

Йде по коридору

М.в.

Я

Е

Витерла телефон

З.в.

Е

Н

Віддала Йосипу

Д.в.

Ц

Я

  • Запишіть у таблицю, з якими відмінками вживалися прийменники.

Називний

Відмінок

Родовий

Відмінок

Давальний

відмінок

Знахідний

Відмінок

Орудний

відмінок

Місцевий

відмінок

-

У

-

-

З

По

-

З

-

-

Поза

На

  • -

до

В

За -

  1. Каліграфічна хвилинка

Урок продовжимо ми без зупинки

З каліграфічної хвилинки.

Цу Уц цен Ен ня Цуценя

  • Яка орфограма в цьому слові? (Іменники середнього роду на означення живих істот мають суфікс –ен з одним «н») Придумайте речення з цим словом.

V. Інтерактивна вправа.

1. Робота в парах. Фразеологізми.

- Уточніть значення висловів. Визначте відмінок виділених слів. Заповніть таблицю.

Ані пари з вуст дуже скоро має статися

Мурашки поза плечима не завжди у житті бувають лише приємні речі

Висить на носі мовчати

Пальчики оближеш вичитувати, сварити

Знімати стружку страшно, лячно

Не все котові Масляна щось дуже смачне

  1. Гра зі словами-двійниками.

  • Як пишуться іменники з прийменниками? Зараз ми перевіримо, як ви виконуєте це правило. Запишіть під диктовку.

Летять птахи за небокрай,

Осиротів наш рідний край.

Аби розвіяти досаду,

Пішов з Трезором я до саду.

Осіннім садом я блукав

І яблука в траві збирав.

Перевірка: обмін зошитами, оцінювання за шкалою грамотності. (Вивести вірш на монітор ком’ютера)

  • Визначте відмінки іменників. Заповніть таблицю.

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА «Дощик»

Усі разом промовляємо:

Дощик, дощик –

Ти вже злива!

Плаче грушка, плаче слива.

Ти періщить заходився…

Мить… І чарівною паличкою ми дощик-зливу перетворимо у приємний дощик. Світить сонечко і падають краплинки. Вони несуть у собі різні кольори веселки.

Ось краплинка виграє червоним світлом. Для нас вона несе спокій. Спокій і тишу. Її наздоганяє жовтогаряча. Вона горить, виблискує і дарує нам багато-багато соковитих апельсинів. Ми їх їмо, смакуємо. Аж ось на носика падає краплинка жовтенька, мов сонечко. Несе вона тепло. Далі наші долоньки ловлять зелену, голубу, синю краплинки. Вони несуть з собою свіжість, приємні пахощі квітів. І нарешті прямо до ротика потрапляє фіолетова краплинка.

Ми смакуємо дощиком. Дощиком теплим, запашним, цілющим. Дощиком, який зібрав усі кольори веселки.

Відкрийте очі і подаруйте один одному посмішку.

  1. Вправа «Біном фантазії»

  • Яке слово писали на каліграфічній хвилинці? Про що була фізкультхвилинка?

  • Об’єднаємо ці два слова у словосполучення.

Цуценя і дощик

Цуценя під дощиком

Дощик по цуценяті

Дощик з цуценят

Дощик в цуценяті

  • Складіть невеличке оповідання, використавши ці словосполучення.

Дощик і Цуценя

Потоваришували Дощик і Цуценя. Цуценя бігало під дощиком, веселилося, гралося з друзями. Дощик весело стрибав по Цуценяті. Одного разу Цуценя відкрило рота і Дощик попав всередину Цуценяті. «Ой, що це? Чому мій животик підстрибує?» - злякалося Цуценя. А то ж Дощик так розігрався у животі! Мама Хмаринка стала кликати всіх діточок додому. Дощик став краплинкою і побіг на небо. Цуценя з нетерпінням чекало повернення свого друга.

  • Які прийменники з іменниками використали? У яких відмінках вони вжиті? Заповніть таблицю.

  1. Робота з вирізками. Доповнення таблиці.

  2. Творче завдання.

  • Спишіть, вставляючи потрібні прийменники. Визначте відмінок. Заповніть таблицю.

рецепту … базарі Змайстрував мій братик Гриць

Дятел вибрав окуляри. Гарну хаточку … птиць.

Натягнув собі … ніс, Он … дереві вона,

Полетів трудитись … ліс. … садку … вікна.

(по, на, на, в) (для, на, у, біля)

  1. Висновок.

  • Дивлячись на таблицю сформулюйте правило про вживання прийменників з іменниками.

  1. Діаграми Венна.

Н.в. Р.в., Д.в., М.в.

З.в., О.в.

  1. Підбиття підсумків. Рефлексія.

  • Скільки відмінків існує в українській мові?

  • Чи можна провідміняти іменник, не знаючи запитань відмінків?

  • Який відмінок завжди вживається без прийменників? Який – з прийменниками?

  • Назвіть відмінки, що вживаються з прийменниками і без них.

Всі ми разом міркували,

Й самостійно працювали,

І старанно всі писали,

Помилок не припускались,

Постарались всі – це факт,

Вийшов добрий результат!

Ось і скінчився урок,

І дзвенить для вас дзвінок!

Працювали добре, друзі,

Відпочиньте по заслузі!

ІНСТРУКЦІЯ

  1. У словосполученні визначте відмінок іменників.

  2. Після виконання завдання вам буде повідомлено код.

  3. Підставте букви відповідно до коду.

  4. Прочитайте утворене слово.

Пасуться у лузі

Лежить чернетка

Вкрита асфальтом

Побачив у ведмедя

Зупинив коня

Зрадів велосипеду

Називний

Відмінок

Родовий

Відмінок

Давальний

відмінок

Знахідний

Відмінок

Орудний

відмінок

Місцевий

відмінок

Ані пари з вуст дуже скоро має статися

Мурашки поза плечима не завжди у житті бувають лише приємні речі

Висить на носі мовчати

Пальчики оближеш вичитувати, сварити

Знімати стружку страшно, лячно

Не все котові Масляна щось дуже смачне

Варіант 1 Варіант 2

рецепту … базарі Змайстрував мій братик Гриць

Дятел вибрав окуляри. Гарну хаточку … птиць.

Натягнув собі … ніс, Он … дереві вона,

Полетів трудитись … ліс. … садку … вікна.

(по, на, на, в) (для, на, у, біля)

ІМЕННИК

ВЛАСНІ

ЗАГАЛЬНІ

НАЗВИ ІСТОТ

НАЗВИ НЕІСТОТ

РІД

ЧОЛОВІЧИЙ

ЖІНОЧИЙ

СЕРЕДНІЙ

ЧИСЛО

ОДНИНА

МНОЖИНА

ВІДМІНОК

НАЗИВНИЙ

РОДОВИЙ

ДАВАЛЬНИЙ

ЗНАХІДНИЙ

ОРУДНИЙ

МІСЦЕВИЙ

КЛИЧНИЙ

ЧЛЕН РЕЧЕННЯ

ПІДМЕТ

ДРУГОРЯДНИЙ

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Сертифікат від «Всеосвіти» відповідає п. 13 постанови КМУ від 21 серпня 2019 року № 800 (із змінами і доповненнями, внесеними постановою КМУ від 27 грудня 2019 року № 1133)

Обрати Курс або Вебінар.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.


Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!

Всеосвіті 3 роки!

Святкуємо гучно та з подарунками!

+ 10 подарункових боксів з фірмовими товарами від «Всеосвіти»!

+ 10 подарункових боксів з фірмовими товарами від «Всеосвіти»!

до розіграшу подарунків залишилось
00
00
00
00