Вступ. Значення мови в житті суспільства. Поняття державної мови. Українська мова — державна мова України

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

5клас мова

Тема. Вступ. Значення мови в житті суспільства. Поняття державної

мови. Українська мова — державна мова України

Мета: розширити відомості учнів про значення мови в житті суспільства, усвідомлювати роль української мови в житті людини й суспільства, сформувати поняття «національна мова», «державна мова»; розвивати мовленнєву культуру учнів виховувати повагу і любов до рідного краю і до мови свого народу, шанобливе ставлення до української мови та традицій народу

Тип уроку: урок засвоєння знань

Обладнання : підручник, Конституція України, вислови про мову,

картки

Хід уроку

  1. Організаційний момент.

  2. Повідомлення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.

  1. Слово вчителя (легенда)

Давня легенда розповідає. На світанку нашої землі Бог оглядав творіння рук Своїх. Натомившись, наказав зробити відпочинок і разом з ангелами Він спустився на землю. Ця земля була багатою на сонце, звіра та пташок. А найбільше сподобались Богові люди того краю. Всюди зустрічали Його хлібом-сіллю. Він став часто навідуватися сюди із словами:

  • Рушаймо у край!

Кажуть, з того і пішла назва нашої держави: Україна!

  1. Колективна робота з текстом (на картках)

Прочитайте текст. Доберіть заголовок. Випишіть речення, яке є основним

Край наш рідний, наша земля, на якій живемо, – це Україна. А тому й ми називаємось українці. От як у Франції-землі живуть французи, у Німеччині – німці, а в Польщі – поляки.

Всякий народ по своїй землі прозивається. Правда, коли правили петербурзькі царі, то вони, бажаючи всіх поклонити під одне ярмо, веліли усім прозиватися «русскімі». Але ми не «русскіє», і не «хахли», і не «малороси», а тільки українці, а рідний край наш – Україна. І чи ти маленький, чи ти великий – з гордістю маєш називати себе своїм іменем. З гордістю тому, що твій народ боровся за свою свободу так, як ніякий інший народ у світі (Г. Хоткевич)

Словникова робота

Правити, ярмо.

Бесіда

  • Чому ми називаємось українцями?

  • Чому ми маємо з гордістю називатися українцями?

  • Що єднає нас як народ?

  • Яка мова є рідною для кожного з вас?

3. Літературна скарбниця (інформаційна, загальнокультурна компетентність).

  • Послухайте легенду

Давно колись жили три брати. І от якось, полюючи, вони потрапили у володіння злого чарівника. Той жорстоко повівся з братами: одного осліпив, другого зробив глухим, а третьому відібрав мову. Чари мали діяти доки, поки людина не повернеться додому. Відпустив їх усіх нарізно...

Першим повернувся додому сліпий брат — і знову став зрячим. Другим дістався глухий — і став чути. А третій, німий, так і не повернувся...

  • Як ви гадаєте, чому?

4. Робота з текстом (загальнокультурна компетентність, компетентність особистісного самовдосконалення).

Прослухайте текст. З'ясуйте, про що йдеться.

Мово рідна! Ти ж — як море — безконечна, могутня, глибинна. Котиш і котиш хвилі своїх лексиконів, а їм немає кінця-краю.

Красо моя! В тобі мудрість віків і пам'ять тисячоліть. Скарбе мій єдиний, з тобою я найбагатший і найдужчий у світі. Без тебе — перекотиполе, що його вітер несе у сіру безвість, у млу небуття. Світлоносна! Ти завжди вабиш, чаруєш. Кличеш на теплі й могутні хвилі свої. Єдина печаль проймає, що не вистачити життя, аби переплисти твій мовний океан. Бо ти є Вічність. Ти є Правда, Добро і Краса народу нашого.

Тож такою і будь вічно, мово рідна!

(За С. Плачиндою)

  • Яке авторське ставлення до рідної мови? У чому це виражається?

Випишіть із тексту образні визначення до слова мова.

Зразок.

Мова (яка?) — рідна, безконечна, могутня...

Мова — це краса моя, скарб мій єдиний...

Доповніть ряд двома-трьома власними образними визначеннями.

ІІІ. Усвідомлення теоретичного матеріалу під час виконання практичних завдань творчого характеру.

  1. Проблемний діалог (соціально-трудова компетентність).

Під керівництвом учителя шляхом висунення системи власних версій і гіпотез п'ятикласники усвідомлюють зміст понять «рідна мова», «національна мова», «державна мова».

  1. Хвилинка правознавства. Ознайомлення учнів зі статтею 10 Конституції України.

Стаття 10. Державною мовою в Україні є українська мова. Держава забезпечує всебічний розвиток і функціонування української мови в усіх сферах суспільного життя на всій території України.

В Україні гарантується вільний розвиток, використання і захист російської, інших мов національних меншин України.

Держава сприяє вивченню мов міжнародного спілкування.

Застосування мов в Україні гарантується Конституцією України та визначається законом.

  1. Робота із підручником О. В. Заболотного, В. В. Заболотного.

Виконання вправи 5 с. 6

  1. Перерва на усмішку.

  • Синку, я дам тобі гривню, щоб ти ніколи не казав слова «дідько».

  • Гаразд, матусю. Але я знаю слово, що коштує п'ять гривень.

  • Петрику, мама тебе б'є?

  • Ні, виховує словом.

  • А тато?

  • Словосполученням.

ІV. Систематизація знань учнів з теми.

Робота в групах

І група.

  • Уставивши пропущені голосні та знак м'якшення, можна дізнатися, кому належать вказані вислови.

  1. Кохаю край наш дорогий,

Що зветься Україна.

Вітчизні хочу я своїй

Зрости достойним сином.

В. К..л..м..єц..

  1. Мова — втілення думки. Що багатша думка,

то багатша мова

М..кс..м Р..л..с..к..й

3. Рідна земля і в жмені мила

Н..р..дн. тв..рч..ст

4.Одна людина, яка вміє розмовляти двома мовами,

вартує двох

Н..п..л….н

ІІ група.

Утворіть прислів'я, вставте пропущені букви, м'який знак або апостроф.

Хто мови своєї цураєт..ся,

а людину по мові

Рідна мова — не полова:

н..має України

Бе.. калини

а ч..жа країна, як домовина

Свій край, як рай,

її за вітром не ро. .вієш

Птицю пізнати по пір..ю,

хай сам себе стидаєт..ся

ІІІ група.

Мовна математика.

  • Додайте або відніміть цифри за алфавітом. Прочитайте зазначені слова, з кожним складіть речення.

П Г Й Ї А Ф Ж Р Є И Щ А М Ї Ж К Т Д Є

  • - + + + - + - - + - + + - - + - - -

2 3 7 6 4 1 6 0 7 2 12 0 4 1 3 2 4 3 7

(народ, Україна, рід, мова)

ІV група

Творча робота за поданою канвою (комунікативна компетентність).

  • Складіть розповідь-міркування за поданою канвою. Розгорніть її кожен рядок.

Українська мова

  • Моя рідна мова.

  • Українська мова — мова державна.

  • Кожен громадянин України має володіти державною мовою.

  • Знання державної мови — ознака вихованої й культурної людини.

  • Я дбатиму про чистоту і культуру власного мовлення.

V. Підсумки. Рефлексивно-оцінювальний етап.

Визначення змістових цінностей, сформованих у процесі вивчення теми, з'ясування ставлення учнів до роботи на уроці.

  • Що нового ви дізналися на уроці?

  • Що запам'ятали?

Домашнє завдання. Виписати 3-4 висловлювання відомих людей про українську мову.

Написати невеличке висловлювання (3-5 речень)

Українська мова – моя рідна мова

Або

Україна – єдина країна

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!
До ЗНО з УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ залишилося:
0
4
міс.
0
7
дн.
0
0
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!