Вступ. Зародження науки і мистецтва. Виникнення класичних форм архітектури.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Урок 11 клас

Тема. Вступ. Зародження науки і мистецтва. Виникнення класичних форм архітектури.

Мета: ознайомити учнів із джерелами художньої культури.Розповісти про зародження науки і мистецтва. Розкрити про виникнення класичних форм архітектури в Древньому Єгипті.

Тип уроку: урок-лекція.

Хід уроку

І. Організація класу.

ІІ. Оголошення теми та мети уроку.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу. (Лекція.)

  1. Розповідь учителя.

Пропонована до викладу розвідка пов’язана з коротким екскурсом в історію світової культури, передусім торкається такого її провідного явища, як Давній Єгипет, що вніс частку розумового й мистецького поступу у культуру кожного народу. ( зв»язок із історією)

“Осьовий час” — так називається час виникнення світових релігій. Давній Єгипет — це доосьовий час, а це значить, що жителі Стародавнього царства (приблизно 2800 р. до н.е. — 2250 р. до н.е.) усіма досягненнями у галузі культури впроцесі її становлення зобов’язані тільки самим собі.

Єгиптяни зробили величезний крок уперед в обчисленні часу, відмовившись від місячного календаря (рік у місячному календарі складається з 12 місяців, що мають поперемінно 29 або 30 діб. Усього у місячному календарі 354 доби. Для того, щоб перший місяць кожного року припадав на молодик — це одна з вимог місячного календаря — в певні роки до останнього місяця додають додаткові доби. Роки, що мають 355 діб, є високосними. Оскільки місячний рік коротший за сонячний приблизно на 11 діб, то початок місячного року щорічно переходить на будь-який місяць сонячного року). Широкого розповсюдження місячний календар набув у мусульманських країнах. Єгиптяни поділили рік на 12 місяців по 30 днів, додавши до цих 360 днів ще 5 додаткових діб, які присвячувалися богам Осірісу (бог сил природи, цар потойбічного світу, чоловік богині Ісіди), Ісіді (богиня плодючості, води й вітру, мореплавання, символ сімей-сокола), Сету (уособлення зла; вбивця Осіріса), Нефтіді (дружина бога Сета). Цей єгипетський календар був згодом запозичений Юлієм Цезарем і покладений за основу календарів народів Європи. Принцип поділу доби на 24 години, що стало надбанням усього людства, — також єгипетський винахід. Основною причиною, що спонукала жителів Нілу зайнятися спостереженнями за небесними світилами, були виключно практичні потреби. Перш за все, потреба у вдосконаленні календаря виникла у зв’язку з розвитком землеробства. Величезним внеском Єгипту у світову культуру було винайдення писального матеріалу, відомого під назвою папірус. Він виготовлявся з однойменної водяної рослини, яка росла у Нілі та інших внутрішніх водоймищах країни. У давнину папірус був органічним компонентом єгипетського ландшафту, нині ж його можна побачити лише у Каїрському ботанічному саду.У XIII ст. на Близький Схід через Багдад був завезений китайський папір, який почав витісняти єгипетський папірус. Щоправда в арабському Єгипті папірус залишався писальним матеріалом до IX ст., до того ж виготовлявся він такими ж методами, що і в давнину. Створення єгипетськими переписувачами 24-х знаків, що відповідають 24 приголосним звукам їхньої мови, було досягненням, яке містило в собі величезні можливості для прогресу людства. Алфавітна система позбавила людей складних, громіздких систем ієрогліфічного багатозначного письма і тим самим набагато полегшила засвоєння досягнень світової цивілізації. Вона стала могутнім стимулом подальшого розвитку і розповсюдження культури. Тривалий час ієрогліфи не піддавалися вивченню європейським вченим. Тепер їх читають вільно. Перший прийом начертального письма був пов’язаний із зовнішнім виглядом предметів, про які писав автор. Наприклад, якщо потрібно було написати слово “лев”, він малював крихітну фігурку лева; якщо треба було написати дієслово “ходити” — зображав ноги. Але якщо зазначали такі слова, як “великий”, “слава” тощо — доводилось удаватися до ребусу: єгиптянин малював низку предметів, кож-ний із яких був відомою літерою.Писали справа наліво і зліва направо, і зверху вниз. Напрям читання вказувало начертання фігур: куди дивиться голова зайця, змії, куди вказує рука, нога — у той бік треба читати. (Вчитель демонструє взірці.)Але з часом, при скоропису, жерці почали використовувати спрощений спосіб начертання, замінивши зображення емблематичними крючками. У VII ст. до н. е. накреслення вже мало характер літер. Поряд із письмом велике історичне значення мала художня література, яка була представлена повістями і казками, гімнами і лірикою — любовною і філософською, епосом і піснею. Та й кожний жанр відрізнявся різноманітністю форм, як, наприклад, казки, серед яких були і чарівні, і побутові, й історичні. Безліч казкових мотивів і сюжетів, що дійшли до нас від значно пізніших культур, були давно вже відомі Давньому Єгипту. Так, “Казка про корабель, що зазнав корабельної аварії” — предок оповідань про пригоди мандрівника Одіссея і Синдбада-мореплавця. Казки про дива, звершені знаменитими волхвами, що були переказані царю Хеопсу його синами, — предтеча уславленої “Тисячі й однієї ночі”; “Казка про Правду і Кривду” разом із раніше відомими фольклорними мотивами долини Нілу нагадує однойменну українську народну казку. (Вчитель може прочи- тати одну із згаданих казок Давнього Єгипту.)

  1. Конспектування учнями лекції.

  2. Коментування написаного.

ІУ. Підсумок уроку.

Дати відповіді на питання підручника.

У. Домашнє завдання.

Вивчити теоретичний матеріал. Записати в зошити основні періоди розвитку культури.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!
До ЗНО з МАТЕМАТИКИ залишилося:
0
3
міс.
0
4
дн.
0
7
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!