і отримати безкоштовне
свідоцтво про публікацію
Предмети »

Вступ. Література як вид мистецтва. Художній образ.

Перегляд
матеріалу
Отримати код

Світова література. 6 клас ______________________

Тема уроку: Вступ. Література як вид мистецтва. Художній образ.

Мета уроку: дати поняття про художній образ, початкові поняття про традиційний образ, вічний образ; на основі прикладів різних видів мистецтва показати вічні образи в літературі й мистецтві, особливості зображення одного й того самого образу в різних видах мистецтва , провести паралелі між традиційними образами українського і зарубіжного фольклору; розвивати навички зв’язного усного мовлення; виховувати шанобливе ставлення до літератури.

Основний зміст уроку

Організаційний момент, ство­рення психологічної атмосфери уроку

Актуалізація опорних знань, чуттєвого досвіду

Повторення вивченого у 5 класі

  1. Бесіда

  • Які з вивчених протягом минулого року творів світової літератури ви порадили б обов’язково прочитати п’ятикласникам?

  1. Гра «Хто швидше»

Слайд 1. Відновити назви вивчених казок

  • Фарбований мізинчик

  • Третя подорож Маляна

  • Іссумбосі, або Хлопчик-шакал

  • Пані Зірка

  • Пензлик Синдбада

  • Хлопчик-метелиця

Дайте відповідь на питання: Одна із казок відрізняється від інших. Поясніть, чим саме? (« Хлопчик-зірка»- літературна казка, усі інші – народні.)

Слайд 2. Вкажіть відповідність: автор та назва його твору

Автор

Назва твору

Льюїс Керролл

Пригоди Тома Сойєра

Елеонор Портер

Лобо - володар Курумпо

Марк Твен

Чарлі-шоколадна фабрика

Ернест Сетон-Томпсон

Полліанна

Роальд Дал

Аліса в Країні Див

Слайд 3. Охарактеризуйте персонаж, назвавши його найбільш характерні риси:

Полліанна, Віллі Вонка, Королева, Суботик.

  • Хто із героїв є головним, хто – другорядним, позитивним-негативним?

Підготовка учнів до сприйняття нового матеріалу

Оголошення теми уроку, формулювання учнями очікува­них результатів

Постановка навчальної проблеми:

Давні греки вважали, що мистецтво очищає душу людини від зла, робить її добрішою. Чи згодні ви з цим твердженням?

Засвоєння навчального матеріалу

Бесіда:

  • Які види мистецтва ви знаєте? ( слайди 5,6)

  • Мистецтво здатне звільнити людину від негативних емоцій зі стресовими переживаннями, перенести її в інший світ звуків, кольорів, музики, фантазії, звільнити від втоми і напруги. Кожний з видів мистецтва освоює ту чи іншу сторону багатогранного людського буття і йому притаманна своя специфічна художньо-образна мова.  твори впливають не лише на розум, але й на почуття. Почуття, які викликають твори мистецтва, називаються естетичними. Те, наскільки цікаво зображено в художньому творі естетичне, залежить від таланту митця.

Слайд 7. Визначте , якому виду мистецтва притаманні риси:

  • мистецтво проектувати та зводити будинки

  • побудова об'ємних фігур, постановка їх у просторі, передача поз, жестів, вибір пропорцій, фактури тощо.

  • головними засобами виразності є колір, колорит (цілісна система співвідношення тонів та відтінків кольору), світлотінь, лінія  

  • специфічним засобом виразності є сценічна дія, що виникає у процесі гри актора перед публікою

  • мистецтво слова - особливий вид мистецтва, у якому носієм образності виступає мова

Учитель : Ще давні греки говорили, що література - це творче відображення дійсності в картинах і образах, створених засобами мови. Таке відображення має і пізнавальне, і виховне, і естетичне значення.

Слайд 8. Пригадайте, хто є автором вірша? Які образи є у вірші? ( пісенька весни, дім, сад, квіти, троянда)

  • Задзвени із глибини
    Тихої печалі,
    Мила пісенько весни, -
    Линь все далі й далі!
    Линь, дзвени, знайди той дім,
    В квітах сад зелений,
    І троянду перед ним
    Привітай від мене.
    ( вірш Г.Гейне, переклад Л.Первомайського

  • Що дозволяють нам відчути ці образи?( передають почуття автора, його мрію побачити рідний дім, батьківщину)

Слайд 9. Запис у Словник літературних термінів ( такий словник учні ведуть з 5 класу)

визначення поняття «художній образ»- особлива форма естетичного освоєння світу, при якій зберігається його предметно-чуттєвий характер, його цілісність, життєвість, конкретність, на відміну від наукового пізнання, що подається в формі абстрактних понять.

Учитель. На рівні походження розрізняють дві великі групи художніх образів: авторські та традиційні.

Авторські образи, як це видно із самої назви, народжуються у творчій уяві автора. Вони виростають із суб'єктивного бачення світу художником, з його особистої оцінки зображуваних подій, явищ або фактів. Авторські образи близькі читачеві своєю реальною, людською природою. Будь-хто може сказати: «Так, я бачив (пережив, відчув) щось подібне ».

Традиційні образи запозичуються зі скарбниці світової культури. Вони відображають вічні істини колективного досвіду людей в різних сферах життя (релігійної, філософської, соціальної).

Традиційний образ - це образ, який постійно зустрічається у фольклорі, уособлюючи якісь певні риси характеру, якості, типові для життя ситуації (зло, добро, працьовитість, мужність, героїзм, тощо)

Завдання:

Назвіть традиційні образи, які зустрічались вам під час вивчення фольклорних творів світової та української літератури у 5 класі, заповніть таблицю:

Риси героїв

Світова література

Українська література

добро

зло

працьовитість

мужність

Учитель. У світовій літературі є твори, значення яких неможливо перебільшити, тому що в них створені образи, які надихають на творчість митців різних жанрів, хвилюють кожне покоління людей. Ці образи отримали назву «вічні образи», бо вони є носіями рис, які завжди притаманні людині та порушують корінні проблеми людського буття. Вічні образи — літературні персонажі, які отримали багатократне втілення у мистецтві різних країн, різних епох . Традиційно вічними образами вважають міфологічних, біблійних, а також легендарних персонажів (Наполеон, Жанна д’Арк), якщо ці образи використовувалися у літературних творах. 

Слайд 10.

Запис визначення : вічний образ – образ, який виходить за межі одного літературного твору, оскільки має загальнолюдське значення.

Завдання : назвіть приклади вічних образів з прочитаних літературних творів знайомих видів мистецтва

Учитель: Види мистецтва не є ізольованими, вони контактують між собою, взаємодоповнюють один одного, широко й усебічно розкриваючи життя людини, глибини її душі. Кожен вид вносить до скарбниці світової художньої культури щось своє, нове, оригінальне. Зокрема літературні сюжети часто кладуть в основу багатьох творів інших видів мистецтва — живопису, скульптури, театру, балету, опери, музики, кіно. Однак кожен має свою специфіку зображення одного й того самого образу в літературі та інших видах мистецтва

Слайд 11. Аналіз образу Поліанни у літературі, скульптурі, кіномистецтві.

Закріплення вивченого

Бесіда.

Протягом літа ви прочитали художні твори, які будуть вивчатися у 6 класі.

  • Розкажіть про ті з них, що найбільше вам сподобались.

  • Чи можна когось із героїв назвати «вічними образами»? Чому?

Інтерактивна вправа «Займи позицію: так/ні».

Сьогодні на уроці ми говорили про різні види мистецтва. На вашу думку, чи можна виділити головні і другорядні види мистецтва?

Домашнє завдання

  • прочитати вступну статтю підручника;

  • вивчити записані терміни;

  • 10-12 б.: підготувати усне висловлювання «Література для мене – це…

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу

  • Додано
    11.08.2018
  • Розділ
    Зарубіжна література
  • Клас
    5 Клас
  • Тип
    Конспект
  • Переглядів
    601
  • Коментарів
    0
  • Завантажень
    5
  • Номер матеріала
    QX184469
  • Вподобань
    0
Курс:«Протидія шкільному насильству»
Черниш Олена Степанівна
72 години
2700 грн
790 грн

Бажаєте дізнаватись більше цікавого?


Долучайтесь до спільноти

«Методичний
тиждень 2.0»
Головний приз 500грн
Взяти участь