і отримати безкоштовне
свідоцтво про публікацію
Предмети »

Вставні слова, словосполучення та речення.

Перегляд
матеріалу
Отримати код

Тема. Вставні слова, словосполучення та речення.

Мета. Систематизувати й узагальнити знання учнів про вставні слова та речення, вдосконалювати вміння виділяти їх на письмі ; правильно використовувати у мовленні ; формувати навички грамотного письма , розвивати зв'язне мовлення ; виховувати любов до природи і рідного слова.

Тип . Узагальнення і систематизація знань .

Обладнання . Картки , картина , ребус.

Хід уроку:

Ми з вами протягом декількох уроків вивчали вставні слова та речення , а сьогодні ми маємо узагальнити знання з цієї теми . Отже , тема сьогоднішнього уроку

1 Оголошення теми уроку

2 Мотивація навчальної діяльності

На сьогоднішньому уроці ми маємо закріпити знання з теми " Вставні слова ", удосконалюватимемо вміння виділяти їх на письмі , правильно вживати в усному мовленні , з метою збагачення нашої мови , будемо формувати навички грамотного письма .

З Актуалізація опорних знань

1 Які слова називаються вставними ?

(Слова за допомогою мовець виражає своє ставлення до того , що він повідомляє. )

2 Для чого служать вставні слова ?

(Для передачі смислових відтінків.)

3 На які групи поділяються вставні слова за значенням ?

(Впевненість або невпевненість; почуття ;

ввічливість , для активізації бесіди ; вказівка на джерело повідомлення ; послідовність викладу думок. )

4 Знайдіть " зайве " слово

  1. На щастя , на жаль, як на зло, соромно сказати,
    вибачте , навдивовижу.( Почуття)

  2. Напевно , дійсно , справді, можливо , може , мабуть.

( Впевненість або невпевпевненість.)

3 Кажуть , мовляв , по-моєму , по-перше , памятаю .

( Вказівка на джерело )

5 Запишіть речення ( 1 біля дошки , а решта в зошиті) ,
назвіть частини мови , поясніть орфограми та пунктограми , зробіть повний синтаксичний розбір .

Література , на мій погляд , допомагає глибше зрозуміти життя . ( Розповідне , просте , пошир. , двоскл. , повне , ускл. вст. словосп. виражає вказівку на джерело повідомлення )

6 Як виділяються вставні слова в усному мовленні та на письмі ?

( Паузою , комою.)

7 Які слова не бувають вставними ?

( Навіть , майже , приблизно , принаймні, всетаки , мовби , неначе , нібито )

Диференційоване завдання

Сильнішим :

Скласти 2 речення : одне із словами , які ніколи не бувають вставними , а друге із вставним словом .

Слабшим :

В одне речення введіть вставне слово, а в інше — слово, яке не буває вставним . Поставте розділові знаки , прочитайте, дотримуючись правильної інтонації.

КАРТКА

  1. Зима - це ... найкраща пора року .

  2. ... тоді б зовсім не стало України , не стало б українського народу, як не стало на землі багатьох племен .

8 Завдання-диспут

Засперечалися 2 учні чи є відмінність між вставними словами та реченнями . Якщо є то в чому вона полягає ?

(Слова вказують на смислові відтінки , а речення на

додаткові повідомлення ;

побіжні зауваження ;

уточнення основної думки .)

9 Вибірково-розподільний диктант

Із речень виписати в один стовпчик вставні слова, а в інший — речення .

1) Може , я сам-таки в цьому винен .

2) За вікном (згори було видно) шуміло, вирувало залите сонцем місто .

3) Як помер батько (земля йому пером !) зоставив нам дев'ять пар волів .

4) На щастя , надходив Андрій .

Слова Речення

Може ; на щастя. Згори було видно ; земля йому пером

  1. Як ми виділяємо на письмі та в усному мовленні вставні
    речення?

10 Пояснювальний диктант

1. Звали нашого діда ( як потім довідався) Семеном .

2 Люди , які накидаються на все, які розмінюють свої почуття направо й наліво, по-моєму , мусять відчувати себе злидарями .

З Але коли вже я за щось візьмусь, то буде по-моєму.

Зробіть висновок , порівнявши 2 і 3 речення . (У 2 реченні по-моєму це вставне слово, бо воно вказує на джерело повідомлення, а у З це член речення.)

11 Робота у парах

Зі словом правда (1 ряд ) , видно (2 ряд), на щастя (З ряд ) складіть 2 речення так , щоб в одному випадку було вставним , а в іншому - членом речення .

(Правда завжди перемагає кривду . Правда , сьогодні чудовий день ?)

12 Вибірково-відтворювальний диктант

Прослухайте текст. Виберіть і відтворіть тільки речення із вставними конструкціями .

ст. 168 " Рідна мова "

13 Гра "Криве дзеркало"

Виправіть помилки у реченні , визначивши у яких випадках вставні слова зайві , а в якому необхідні ?

1» Іду я недавно , значить, вулицею і бачу , розумієш , Артема, як кажуть , власною персоною . 2. Дійсно , не роби зла ні людям , ні природі.

(Правильно вжиті слова збагачують нашу мову, надають їй емоційності . Але потрібно правильно вживати вставні слова у мовленні, бо надмірне і неправильне їх вживання засмічує мову .)

14 Творче завдання

Слабші: скласти речення за опорними словами на тему « Зима у лісі», ввівши в них вставні слова .

Сильніші: написати за картиною твір-мініатюру .

4 Домашнє завдання

Ми повторили теоретичні відомості , закріпили їх на практиці . Уявіть , що ви члени наукового товариства і ви повинні дома підготувати повідомлення на лінгвістичну тему , в основі якого лежить узагальнення мовного матеріалу про вставні слова.

1 Що означає слово лінгвістика ? (мовознавство)

2 Назвіть складові частини повідомлення ?

(Теоретичне положення , що містить повідомлення ; частина , яка доводиться ; приклади.)

5 Підсумки .

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу

Опис документу:
Конспект уроку
  • Додано
    28.02.2018
  • Розділ
    Українська мова
  • Клас
    5 Клас
  • Тип
    Конспект
  • Переглядів
    476
  • Коментарів
    0
  • Завантажень
    1
  • Номер матеріала
    GR751772
  • Вподобань
    0
Курс:«Створення та ведення власного блогу на платформі Blogger»
Левченко Ірина Михайлівна
36 годин
1400 грн
590 грн

Бажаєте дізнаватись більше цікавого?


Долучайтесь до спільноти

«Методичний
тиждень 2.0»
Головний приз 500грн
Взяти участь