• Всеосвіта
  • Бібліотека
  • Історія України
  • ВСЕУКРАЇНСЬКА ЕКСПЕДИЦІЯ «МОЯ БАТЬКІВЩИНА – УКРАЇНА» Тема роботи: "Відродження традицій Українського козацтва в закладах освіти Мелітопольського району"

ВСЕУКРАЇНСЬКА ЕКСПЕДИЦІЯ «МОЯ БАТЬКІВЩИНА – УКРАЇНА» Тема роботи: "Відродження традицій Українського козацтва в закладах освіти Мелітопольського району"

Опис документу:
Завдання роботи полягає у: - Дослідження історії та розвитку «Школа джур» на Запоріжжі. - Розкриття форм козацької військово-патріотичної роботи Костянтинівського ліцею «Ерудит». Метою роботи є: - Поширення ідей козацького військово-патріотичного виховання серед педагогів та учнівської молоді. - Виховання учнівської молоді патріотами та захисниками України.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

25

ВІДДІЛ ОСВІТИ МЕЛІТОПОЛЬСЬКОЇ РДА ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

ВСЕУКРАЇНСЬКА ЕКСПЕДИЦІЯ «МОЯ БАТЬКІВЩИНА – УКРАЇНА»

Напрямок експедиції: «Козацькому роду нема переводу»

Тема роботи. Відродження традицій Українського козацтва в закладах освіти Мелітопольського району

2017

Костюк Данило Олександрович

учень 10 класу Костянтинівського ліцею «Ерудит»,

вихованець гуртка козацько-лицарського виховання «Джура»

Науковий керівник: Коваленко Людмила Вікторівна

вчитель історії Костянтинівського ліцею «Ерудит»,

Мелітопольського району

керівник гуртка козацько-лицарського виховання «Джура»

Вступ

Відродження козацьких традицій є надзвичайно потрібною і важливою справою. Постане сучасне українське лицарство – духовно постане Україна. Сьогодні нам належить продовжити велику місію козацтва. Козаки знову мають стати захисниками честі й гідності України, її традицій, її культури.

Традиції, звичаї та обряди об’єднують минуле і майбутнє народу. Практично прилучаючись до них, учнівська молодь убирає в себе філософський, психологічний, ідейно-моральний і естетичний зміст, у неї формується козацька самобутність, творче ставлення до дійсності...

Виховання свідомого патріота, будівника і захисника молодої Української держави, а разом з тим - освіченої, духовної, висококультурної і морально здорової, фізично розвинутої особистості являється нагальною потребою нашого суспільства і сучасності. Безсумнівно, пріоритетна роль у виконанні такого завдання належить національній системі освіти, заснованій на кращих навчально-виховних традиціях українського народу та Запорозького козацтва. Вагоме місце в цій системі, по праву, займають і заклади освіти Мелітопольського району, діяльність яких спрямована на розвиток творчої самореалізації учнівської молоді.

Кожен шкільний заклад нашого району докладає значних зусиль у розвиток патріотичного та громадянського виховання дітей та молоді. В школах діють гуртки різноманітного спрямування, проте є серед них і ті, для яких проблеми і завдання громадянського, військово-патріотичного виховання підростаючого покоління, їх гармонійний розвиток став головною метою діяльності. Це гуртки козацького військово-патріотичного виховання «Школа джур». Саме історії становленню і розвитку «Школи джур», її педагогічним та творчим здобуткам і присвячена пропонована робота.

Завданням нашої роботи є:

  • Дослідження історії та розвитку «Школа джур» на Запоріжжі.

  • Розкриття форм козацької військово-патріотичної роботи Костянтинівського ліцею «Ерудит».

Метою роботи є:

  • Поширення ідей козацького військово-патріотичного виховання серед педагогів та учнівської молоді.

  • Виховання учнівської молоді патріотами та захисниками України.

  • Для написання роботи були використані матеріали публікацій міської та обласної періодичної преси, опубліковані методичні посібники «Школи джур». Разом з тим, значна частина роботи була виконана на основі усних джерел: розповідей ініціатору творення «Школи джур» на Мелітопольщині отамана Мелітопольського куреня Козацького війська Запорізького Низового – Лисенка Ігоря Анатолійовича та козака районного Мелітопольського курінного полка – Михайла Хохлова.

Становлення «Школи джур» на Запоріжжі.

З отриманням державної незалежності в 1991 році Україна зіткнулася зі складнощами формування своєї національної ідеї, ідеологічним конфліктом «Схід- Захід» і відсутністю єдиного розуміння патріотизму, що породило, з одного боку перегини у бік націоналізму, з другого боку – суцільне заперечення українського патріотизму.

На фоні складнощів, пов’язаних з соціально-економічними перетвореннями і політичними кризами виникла ситуація, при якій відійшло на другий-третій план актуальності.

Концептуальними засадами для роботи по патріотичному вихованню молоді є ідеї національного державного суверінітету України, зміцнення її могутності, прагнення забезпечити демократичний розвиток і суспільну згоду в суспільстві, правову захищеність і безпеку громадян.

Вільною «Козацькою республікою» називали іноземці нашу Батьківщину неньку Україну, з глибокою повагою відгукувались про її відчайдушних захистників запорозькіх козаків.

У процесі тривалого історичного розвитку передовою силою і формою духовного об’єднання суспільства в Україні було козацтво.

Колись Україна називалась козацьким краєм. І невипадково. У багатьох її містах і селищах жили козаки, які завжди були наготові встати на захист свого краю від віроломного ворога. А саме Запорожжя, і взагалі, не мислилось без козака-степовика, та Січі – військового і політичного центру свободолюбних запорожців.

Козак це воїн. І війна була його головним заняттям. Аби вийти переможцем, козак мусив бути фізично сильною і витривалою, дисциплінованою людиною. Мав вміло користуватися всіма видами зброї, володіти правилами самозахисту й боротьби. Багато що мусив знати і вміти робити козак, тому часто на козака-воїна починали вчитись ще з дитинства. Хлопці, яких вабила січова слава ставали джурами, тобто козацькими вихованцями. Здобували свою освіту під наглядом досвідчених козаків. Діяли для того і спеціальні Січові школи.

Козак районного Мелітопольського курінного полка – Михайло Хохлов розповідає: «Щоб підготувати джуру до Січової школи, треба було докласти багато зусиль. Джури проживали у зимівнику. Займались полюванням і рибалкою. Разом зі своїм наставником справлялись по господарству. Вели козацький спосіб життя і навчались основам бойової підготовки, отримували уявлення про уклад Війська Запорозького. А потім продовжували освіту у Січовій школі. Там вивчали Закон Божий, арифметику, граматику інші науки. Та все ж головною справою хлопців було удосконалення їх бойової підготовки, освоєння Запорозьких традицій». З часом, оволодівши необхідними знаннями і науками, джури вже і самі ставали справжніми козаками.

В епоху козацтва було створено глибоку багатогранну духовність, що стала вершиною української національної культури.

У козацькі часи нашому народу були притаманні високий рівень шляхетності, моральності, духовності доблесті й звитяги, знання і бездоганне дотримання національних традицій та звичаїв.

З досягненням Україною державної незалежності та подальшим розвитком новітнього козацького руху постало питання про термінове створення сучасного козацького освітянського закладу «Школи джур». Вона мусила стати центром виховання дітей та молоді на кращих традиціях українського народу і козацтва. Центром їх патріотичної, козацької, спортивної, військової підготовки. Ініціаторами стали козаки молодіжного козацького товариства «Запорозька Вольниця» Валерій Нарижний, Микола Прохоренко, Володимир Архіпов та інші. Добрий почин увінчався успіхом. 1-го березня 1993 року на Запоріжжі розпочала свою роботу перша новостворена «Школа джур».

. З кожним роком все більше дітей та молоді хоче займатись у ній. І згідно запорізькій обласній програмі патріотичного виховання молоді на 2007-2011 роки 15 жовтня 2007 року м. Мелітополі в НВК № 9 було відкрито школу нащадків козацьких традицій, вихованців козаків мелітопольського загону КВЗН-Джур, зроблено перший набір(35 вихованців-учнів 5 – 6 класів НВК № 9). Заняття в школі розраховані на 5 років (з 5 по 9 клас) і мають проходити за спеціально-розробленими програмами з таких дісциплін як: історія України, історія українського козацтва, українознавство, народознавство та побут українських козаків, початкова військова підготовка, загальна фізична підготовка, єдиноборства, медико-санітарна підготовка, рідний край, основи туризму та краєзнавчі походи.

Слід зауважити, що Закон України відносно виховання козацької молоді практично відсутній. Але все ж таки «Школа джур» міцніє. На сьогоднішній день у Запорізькій області Союз козаків України «Військо Запорозьке» відкрив 20 шкіл «Джур» у містах Запоріжжі, Енергодарі, Мелітополі, Токмаці, Веселом і т. д. В школах «Джур» по області виховується понад 2000 дітей.

Відродження традицій Українського козацтва в закладах освіти Мелітопольського району

Історія козацтва останнього десятиліття ХХ століття – першого десятиліття ХХІ століття дають нам великий історичний урок громадянського почину. Він полягає в тому, що козацько-лицарські традиції, цінності, їхній могутній духовний потенціал цілеспрямовано, творчо відроджують як козацькі організації так і навчальні заклади. Тому сьогодні в багатьох школах Мелітопольського району почалося активне відродження козацьких виховних традицій.

Патріотичному та козацькому зростанню учнів Костянтинівського ліцею «Ерудит» сприяє організація належної роботи в гуртках. Одним із таких гуртків нашого ліцею є гурток козацько-лицарського виховання «Джура» (Додаток 1).

Протягом навчального року гуртківці проводяться ряд козацьких, військово-спортивних, історико-гуманітарних змагань і заходів на яких мають проявити себе.

«Джура» не загальноприйнятий термін для вихованців гуртка. Це звання, яке треба заслужити, щоб його носити. Вихованець має довести, що гідний так називатись. Для того він повинен брати участь не тільки у гурткових, а й загальношкільних заходах, добре зарекомендувати себе під час щорічного козацького військово-патріотичного вишколу.

Стало доброю традицією щороку у жовтні у ліцеї святкувати Свято Покрови, День українського козацтва та День захисника України (Додаток 2). Кожного року відбувається посвята в козачата (Додаток 3). Збираються колишні й нинішні вихованці школи, численні гості. Цього річ на святі був присутній отаман Мелітопольського куреня Козацького війська Запорізького Низового – Лисенко Ігор Анатолійович (Додаток 4). Грає Державний Гімн України. Урочисто виносяться Державний Прапор України. Проголошуються численні привітання. Присутні ознайомлюються з досягненнями школи. Оголошуються прізвища та імена кращих її вихованців. Зачитується наказ про посвячення дітей у джури. Джурою може стати кожен вихованець - і хлопець, і дівчина. Варто лише того бажати і намагатись досягти такого звання. Тому чільне місце в плані виховної роботи Костянтинівського ліцею «Ерудит» займає розділ козацько-лицарського виховання (Додаток 5).

Наслідуючи традиції українського козацтва, учні нашого ліцею вивчають історію рідного краю, народні традиції, звичаї та обряди; зміцнюють характер і волю; вчаться бути терплячими, хоробрими, відважними, мужніми і невтомними; водночас піклуючись і про власне здоров’я.

Справжніми показниками результативності навчання вихованців гуртка є дитячо-юнацька військово-патріотична спортивна гра «Сокіл» («Джура»). Завдання гри «Джура» полягає у вдосконаленні козацької, військово-патріотичної підготовки дітей та юнаків, у підготовці молоді до їх майбутньої служби у Збройних силах України, у формуванні і поглибленні дружніх відносин між учасниками змагань. В умовах гри найкращим чином проявляються якості взаємодопомоги, уважності, особистої і взаємної відповідальності, терпимості. Відбувається розвиток вміння діяти у колективі. Дитячо-юнацька військово-патріотична спортивна гра «Сокіл» («Джура») сприяє формуванню у його учасників почуття патріотизму та рис витримки і мужності.

Щороку в Мелітопольському районі проводиться військово-патріотичний вишкіл «Джура».

Як і годиться, урочисте відкриття починається шикуванням всіх його учасників на плацу. Лунає Державний Гімн України. Урочисто вносять Державний Прапор України і прапор «Школи джур» (Додаток 6). Вітають учасників змагань запрошені гості. Урочистою ходою, під козацький марш, джури полишають плац. Невдовзі починаються змагання. Джури демонструють свою стройову підготовку, під час ходи декламують ритмослів’я, співають козацьких пісень. Проводиться конкурс на встановлення намету (Додаток 7). Відбуваються змагання з загально-фізичної підготовки, початкової медичної підготовки, зі стрільби з пневматичної зброї (Додаток 8). Обов’язковим для всіх джур є участь у військово-історичній вікторині. Хлопці і дівчата представляють свої знання з історії Збройних Сил України. Завершуються змагання марш-кидком, чи подоланням смуги перешкод. Діти і юнаки завзято борються за кожний бал. І не дивно, бо з тих балів складається їх підсумкова оцінка, яка покаже остаточну результативність команди у змаганні. Слід додати, що впливають на підсумкову оцінку не тільки отримані в змаганнях бали, а й бали за добре поводження дітей. Таким чином, учасники вишколу намагаються проявити себе з найкращого боку, бо розуміють, що від кожного з них залежить результат їх команди.

Завершується військово-патріотичний вишкіл «Джура» урочистим шикуванням його учасників. Підводяться підсумки вишколу. Грамотами нагороджуються переможці і кращі учасники змагань. Звісно, найкращі результати на вишколі здобувають ті, хто ретельно готувались до нього, сумлінно займались у гуртку, брали участь у шкільних спортивних і суспільно-патріотичних заходах, проявили себе на спортивних змаганнях району, області.

Команда нашого ліцею завжди бере участь у районних змаганнях, де посідає призові місця.

У складний для нашого народу і держави час, коли на сході країни йде війна за єдність і незалежність України, все більшої ваги набирає потреба військово- патріотичного виховання дітей та молоді. Доля країни та її захисників не байдужа джурам. Учні та педагоги нашого ліцею брали участь у зборі білизни та теплих речей для вимушених переселенців зі сходу, у допомозі пораненим українським воякам, надсилали листи та подарунки бійцям АТО (Додаток 9). Бійцями за свободу України стали й батьки сучасних джур нашого ліцею. Ветерани АТО зустрічаються з юними козачатами, спілкуються з ними, діляться своїм досвідом, допомагають їхньому активному громадянському та патріотичному становленню (Додаток 10).

Ми хочемо висловити впевненість, що молоде покоління Мелітопольського району успішно виконає свою історичну місію – оживлення й гартування в юних душах могутнього прадавнього і творчо осучасненого козацького духу – на благо історичної справи державного, національного й духовного відродження народу Незалежної України.

Висновок

Справжнє відрoдження кoзацтва на Україні пoчнеться тoді, кoли дo йогo лав увіллється мoлодь, щo вболіває за нарoдні справи, прагне кращoго сьогoдення та працює на духoвне і матеріальнo багате майбутнє. І тoді відрoджене кoзацтво стане тією ширoкою суспільнo-пoлітичною і культурницькoю течією, яка згуртує всі верстви українськoго нарoду і змoже цивілізoваними метoдами вирішувати нагальні питання сьогoдення в ім’я нарoду і для нарoду.

Козацьке військове-патріотичне виховання дітей та юнаків, його форми і методи, можливості і перспективи все більше знаходять своє відкрите зацікавлення з боку педагогів та учнів як Мелітопольського району, так і зокрема Костянтинівського ліцею «Ерудит». У зв’язку з цим, природно, зростає й увага громадськості до діяльності центрів та гуртків козацького військово-патріотичного виховання «Школа джур», до вивчення його досвіду, практичної і методичної роботи. Можемо сподіватись, що подібний інтерес стане довготривалим і дієвим. Форми і методи козацького виховання отримають свій подальший розвиток та знайдуть своє належне місце в навчально-виховній роботі загальноосвітніх шкіл нашого району, а молодіжний козацький рух одержить своїх нових палких прихильників.

Використана література

  1. Нарижний В., Прохоренко М., Архіпов В. Школа джур. Методичний посібник Козацького Війська Запорозького Низового. - Запоріжжя, 1998.

  2. «Школа джур» 18 років. Методичні матеріали з досвіду роботи. - Запоріжжя, 2011.

  3. Нарижний В.І., Кулик Л.І. «Школа джур» 20 років. - Запоріжжя, 2013.

  4. Рекубрацький Анатолій. І все-таки: чи є ще «мужики»?! Післямова до одного семінару.// Запорізька правда. 24.09.1997.

  5. Кулик Любов. Запорізькі джури відсвяткували повноліття.// Запорізька правда. 02.06.2009.

  6. Нарижний Валерій. Уперед соколики! // Запорізька правда. 04.08. 2016.

  7. http://mlt.gov.ua/index.php?option=com_content&task=view&id=1979 Мелітопольська міська рада. Офіційний інтернет-портал.

Додаток 1

Костянтинівський ліцей «Ерудит» Козацькі свята

Додаток В

Додаток В

Додаток 2

Костянтинівський ліцей «Ерудит» День захисника України та

День Українського козацтва

Додаток 3

Посвята в козачата в Костянтинівському ліцеї «Ерудит»

Додаток 4

Отаман Мелітопольського куреня Козацького війська

Запорізького Низового – Лисенко Ігор Анатолійович

Додаток 5

План виховної роботи Костянтинівського ліцею «Ерудит»

Розділ «Козацько-лицарського виховання»

Розділ

Напрямок

Основна ідея

І.

Культура тіловиховання

1.Система здоров’я.

2. Козацька військова справа.

Від козацьких секретів здоров’я, тіло виховання – до олімпійських вершин.

Рідну Україну захищай по-лицарському, до загину

ІІ.

Духовна культура

3. Родовід

4. Традиції.

5. Козацька культура.

Козацькому роду нема переводу.

Любіть Україну, як сонце любіть.

Козацькими шляхами – до висот української духовності.

ІІ ІІІ.

Культура предметної діяльності.

6. Природа.

7. Праця-навчання.

9. Держава-нація.

Плекати український храм природи.

Всеукраїнська толока, особиста праця – тобі, Державна Україна.

В душі і серці кожного із нас – Соборна Україна.

ІV

Соціальна культура

10. Історія козацтва.

Козацька наша слава не вмре, не поляже.

Додаток 6

Урочисте відкриття

дитячо-юнацької військово-патріотичної спортивна гра

«Сокіл» («Джура»)

Додаток 7

Конкурс «Стройова підготовка»

Конкурс «Встановлення намету»

Додаток 8

Конкурс початкової медичної підготовки

Конкурс із стрільби з пневмонічної зброї

Додаток 9

Великодній кошик бійцям АТО від учнівського та

педагогічного колективу ліцею «Ерудит»

Додаток 10

Зустрічі учнів та педагогів ліцею з воїнами АТО

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Розвиток ключових компетентностей педагога Нової української школи в умовах безперервної освіти»
Вікторія Вікторівна Сидоренко
30 годин
590 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.