! В а ж л и в о
Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!

Вправа "Крок в правильному напрямку" на підсумкових уроках з природознавства в 2, 3, 4 класах

Опис документу:
Для повторення матеріалу вчителем готується 30 запитань. Якщо учні дають вірну відповідь, вчитель робить крок вперед, якщо неправильну - крок назад. Починається шлях від дверей. Якщо всі відповіді будуть вірними, то після відповіді на всі запитання вчитель повернеться на це саме місце. Відповідь учні можуть давати по черзі або на основі змагань: хто перший.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися
  1. клас

Тема 1. Природа і погода

  1. Зміни, які відбуваються в природі, називаються (явищами природи).

  2. Усі явища природи відбуваються незалежно від (бажання людини).

  3. Глобус – це модель (земної кулі).

  4. Сонце є джерелом (світла і тепла на Землі).

  5. Земля має форму (кулі).

  6. Непрозорі предмети на шляху світла утворюють (тінь).

  7. Довжина тіні залежить від (висоти Сонця на небосхилі).

  8. Коли Сонце низько, тіні – (довгі).

  9. Умовна лінія торкання земної поверхні і небосхилу – це (горизонт).

  10. У горизонту є чотири основні сторони: (північ, південь, захід, схід).

  11. Уявна лінія, навколо якої обертається Земля – це (вісь).

  12. День і ніч складають (добу).

  13. Доба триває (24 години).

  14. За добу Земля здійснює (один повний оберт навколо своєї осі).

  15. Один оберт Землі навколо Сонця триває (рік – 12 місяців).

  16. Від річного руху Землі залежать зміни (пір року).

  17. Полуднева висота Сонця – це (найвища точка на небі, у якій Сонце розташовується опівдні (о 12 годині дня)).

  18. Визначення розташування Сонця на небосхилі проводять (за допомогою гномона).

  19. Гномон – (це жердина (стрижень або кілочок) для вимірювання довжини тіні).

  20. Встановлення гномона та вимірювання його тіні проводиться (в сонячний день о 12 годині на відкритій місцевості).

  21. Слово «термометр» складається із двох слів, які перекладаються як («тепло» і «вимірюю»).

  22. Температуру визначають у (градусах).

  23. Властивості води (безбарвна, прозора, тече, не має запаху та смаку, приймає форму посуду, у якому перебуває).

  24. Вода входить до складу (ґрунту, рослин, тіла тварин і людини).

  25. Вода буває у трьох станах (рідкому, твердому і газоподібному).

  26. Перехід води із одного стану в інший, що відбувається у природі, – це (колообіг води).

  27. Серед хмар виділяють три основні види: (перисті, купчасті, шаруваті).

  28. Показниками погоди є: (температура повітря, стан неба, хмарність, опади, вітер).

  29. Рух повітря називається (вітром).

  30. Хмарність – це (ступінь покриття неба хмарами).

Тема 2. Природа восени

  1. Шлях, який проходить природа від літа до зими – це (осінь).

  2. Осінні місяці (вересень, жовтень, листопад).

  3. Осінь поділяють на три періоди: (рання осінь, золота осінь і підзимок).

  4. Коли полуднева висота Сонця зменшується, в неживій природа відбуваються зміни (тривалості дня і ночі).

  5. 21-23 вересня – це день (осіннього рівнодення).

  6. Життя рослин восени залежить від стану (неживої природи).

  7. Осінні явища в житті рослин – це (достигання плодів і насіння, пожовтіння листя та листопад).

  8. Восени рослинам не вистачає (сонячного світла і тепла).

  9. Дерева і кущі рятують від снігопадів, які можуть зламати їхні гілки завдяки (листопаду (опаданню листя)).

  10. За тривалістю життя рослини поділяються на (багаторічні та однорічні).

  11. Чим відрізняється будова дерев, кущів та трав’янистих рослин? (Дерева – головний стовбур, кущі – багато стовбурів, трав’янисті рослини – соковите трав’янисте стебло.)

  12. Яку будову мають квіткові рослини? (Корінь, стебло, листок, квітка.)

  13. Живець – це відрізана (від рослини частина стебла або листка, яка може вкорінюватися).

  14. Рослини розмножують: (насінням, стебловими і листковими живцями).

  15. Плоди і насіння можуть поширюватися (тваринами, вітром, самі розкидають).

  16. Гриби є (їстівні та отруйні).

  17. Куди ховаються комахи восени? (Що холодніше, то вони заховуються в щілини в корі дерев, заховуються углиб ґрунту, під пеньки й каміння, в опале листя, підвали будинків.)

  18. Спосіб життя риб залежить від (температури води у водоймі).

  19. Птахи є (перелітними та осілими).

  20. Перелітними називають (велику групу птахів, які влітку гніздяться в наших краях, а на зиму відлітають у вирій, туди, де тепло).

  21. Осінні перельоти – це (природне явище в житті птахів).

  22. Осінні явища у житті звірів – це (накопичення запасів жиру та линяння).

  23. За характером живлення тварин поділяють на (рослиноїдних, хижих і всеїдних).

  24. Характерною ознакою бабиного літа є (тополиний пух, що літає у повітрі).

  25. З якого органа рослин утворюються плоди й насіння? (Квітки.)

  26. Тварин, які полюють на інших тварин, називають (хижими).

  27. Ланцюг живлення починається з (рослин).

  28. Гриби слід не рвати, а (зрізати ножем).

  29. Осіннє рівнодення – часовий проміжок, коли (день і ніч тривають однаково, по 12 годин, з 21-23 вересня).

  30. Природна зелена речовина хлорофіл виробляється у листках під дією (сонячного світла).

Тема 3. Природа взимку

  1. Шлях, який проходить природа від осені до весни – це (зима).

  2. Назвіть зимові місяці: (грудень, січень, лютий).

  3. При зниженні температури на поверхні води утворюється (крига, а потім лід).

  4. Тільки для зими характерні такі природні явища як (ожеледь та хуртовина).

  5. 22 грудня – (найкоротший день і найкоротша ніч у році - сонцеворот).

  6. Що таке «дятлова кузня»? (Шишка, вставлена дятлом в розщелину дерева.)

  7. Хутро у звірів узимку стає (густішим, теплішим і набуває світлішого забарвлення).

  8. Залягають на зиму спати такі звірі, як (їжаки, борсуки, ведмеді).

  9. Дикі тварини взимку потребують (піклування та охорони з боку людей).

  10. Риби під товстою кригою (задихаються без повітря).

  11. Під час охолодження вода у твердому стані (розширюється).

  12. На стовбурах дерев кора взимку (потовщала).

  13. Не клади в годівницю шматки (хліба, макарони, скоринки апельсинів).

  14. Рослини взимку не (ростуть, вони перебувають у стані спокою).

  15. Сніг захищає трав’янисті рослини від (холоду, тому що погано пропускає тепло).

  16. Про які рослини можна сказати так: узимку – як влітку, влітку – як узимку? (Хвойні.)

  17. Тепло перетворює сніг і лід на (воду).

  18. Для чого люди затримують сніг на полях? (Щоб навесні більше вологи потрапило в ґрунт.)

  19. Густий пух і шерсть домашніх тварин взимку затримують (багато повітря, а воно погано проводить тепло).

  20. Ознакою зими є утворення постійного (снігового покриву та падіння температур до найнижчих показників).

  21. Після сонцевороту тривалість дня починає (збільшуватися, а тривалість ночі - скорочуватися).

  22. Однорічні рослини перезимовують у вигляді (плодів та насіння).

  23. Аби зберегти ліс, вибирай на Новий рік (штучну ялинку).

  24. Кабани, лисиці, вовки, лосі, олені та козулі взимку ведуть (активний спосіб життя).

  25. Звірі взимку тримаються ближче до житла людей, тому що там (більше поживи).

  26. Що покращить здоров’я, зміцнить кістки, попередить захворювання у диких лісових звірів? (Споживання кам’яної солі.)

  27. Збережи тепло в оселі: (допомагай утеплювати вікна восени, а взимку зачиняй двері під’їзду).

  28. Дим із димаря стелиться по землі – (буде снігопад).

  29. Перший місяць зими називали ще («мостовиком»).

  30. Прилітають зимуючі птахи: (снігурі, омелюхи).

Тема 4. Природа навесні

  1. Шлях, який проходить природа від зими до літа, це (весна).

  2. Назвіть весняні місяці. (Березень, квітень, травень.)

  3. День весняного рівнодення – (23 березня).

  4. Весну поділяють на три періоди: (рання, справжня, розквіт весни).

  5. Як називається рання весна? (Весна світла.)

  6. Коли починається справжня весна? (Після дня весняного рівнодення – 23 березня.)

  7. Що таке весняна повінь? (Це коли ріки виходять із своїх берегів.)

  8. В який період весни закінчується льодохід? (В другий період весни – справжня весна (весна води).)

  9. Весняні явища в житті неживої природи – це (танення снігу, скресання криги на водоймах, льодохід, повінь).

  10. Весною у беріз і кленів почався (сокорух).

  11. На деревах і кущах розпустилися (бруньки).

  12. Зацвіли кущі (порічок і смородини).

  13. Весняні явища в житті рослин – це (сокорух, розвиток бруньок, розпускання листків, цвітіння).

  14. Лише весною починає опадати листя у деяких (дубів).

  15. Трав’янисті рослини, що квітують до розпускання листків на березі та черемсі, належать до (ранньоквітучих).

  16. До пізньоквітучих рослин належать трав’янисті рослини, що (зацвіли після розпускання листків на березі та черемсі).

  17. Не зривай для букетів рослин. Занесених до (Червоної книги України).

  18. Рослини належать до (овочевих, польових і фруктово-ягідних культур).

  19. Терміни посіву навесні залежать від (настання тепла).

  20. Першими сіють (ранні зернові – овес, ячмінь).

  21. Садити фруктово-ягідні культури потрібно тоді, (коли зійде сніг).

  22. Кропив’янки, лимонниці й денне павиче око перезимовують у вигляді (дорослих метеликів).

  23. Переважна більшість інших метеликів зимують у вигляді (яєць, личинок або лялечок).

  24. Нерест – (період розмноження риб).

  25. На кого чекає така небезпека: пересихання або забруднення водойм, полювання на них хижих риб та звірів? (На мальків упродовж «дитинства».)

  26. Весною повертаються (з вирію птахи).

  27. Навесні у звірів з’являється (потомство).

  28. Дитинство у звірят – пора (навчання).

  29. Не ходи по лісу навмання. Намагайся ходити лише (по дорозі чи по стежці).

  30. Який птах любить жити в хатці, зробленій руками людини? (Шпак.)

Тема 5. Природа влітку

  1. Шлях, який проходить природа від весни до осені, це – (літо).

  2. Назвіть літні місяці. (Червень, липень, серпень.)

  3. 22 червня – (найдовший день і найкоротша ніч у році – сонцеворот).

  4. Гроза – це (літнє природне явище з громом і блискавками).

  5. Літо настає тоді, коли починають цвісти (калина і шипшина).

  6. На поверхні водойм з’являється (ряска).

  7. Якої квітки справжня назва королиця? (Ромашки.)

  8. Яке дерево цвіте тільки влітку? (Липа.)

  9. Переважно рівна місцевість, укрита трав’янистою рослинністю, це (лука).

  10. Луки бувають (сухими та зволоженими).

  11. На сухих луках рослини часто страждають (від нестачі вологи).

  12. Рогіз із коричневими качалками, очерет та лепеху відносять до (прибережних рослин).

  13. Ягоди бувають (їстівні та отруйні).

  14. Державний документ, у якому є перелік багатьох рідкісних рослин і тварин, що зникають, це (Червона книга України).

  15. Рослини-символи в Україні: (верба, тополя, калина, барвінок, чорнобривці та мальви).

  16. Сонячний годинник – (перший прилад для вимірювання часу).

  17. У червні люди раді літу, а (бджоли – цвіту)

  18. Липень – вершина (літа та полудень року).

  19. Серпень виймає серпа, а (вересень його ховає).

  20. Після сонцевороту тривалість дня починає (зменшуватися, а тривалість ночі - збільшуватися).

  21. Жолуді з’являються тільки на тих дубах, яким (понад 50 років).

  22. Одна квіточка цієї рослини цвіте лише тиждень. (У дзвоників.)

  23. Латаття біле та глечики жовті поселяються (тільки у воді).

  24. Серед отруйних рослин є такі, що застосовують (у медицині для лікування хвороб).

  25. Яку здобич полюбляють пугачеві пташенята? (Мишей.)

  26. Місяць тиші у лісі – (червень).

  27. Петрові батоги, гвоздика польова, кульбаба, латаття біле, чорнобривці – це рослини (квіткового годинника).

  28. Вияв змін, які відбуваються в навколишньому природному середовищі – (явища природи).

  29. Веселка – це (схожа на дугу різнокольорова смуга на небі, яка з’являється після дощу).

  30. Прилад, що являє собою стрижень на горизонтальній площадці, тінь від якого показує висоту Сонця. (Гномон.)

3 клас

Тема 1. Вода

  1. Речовина – це (те, з чого складаються тіла).

  2. Вода може перебувати у трьох станах: (твердому, рідкому, газоподібному).

  3. Перехід води з рідкого стану в газоподібний називається (випаровуванням).

  4. За температури 100 градусів вода (закипить).

  5. Вода у твердому стані легша, ніж (у рідкому).

  6. Температура плавлення льоду (0 градусів).

  7. Вода розчиняє (різні речовини).

  8. Вода забезпечує сприятливі умови для життя (рослин, тварин та людей на Землі).

  9. Вода міститься не лише у водоймах, а також (у повітрі та під землею).

  10. На які частини ділиться Світовий океан? (Індійський, Тихий, Північний льодовитий, Атлантичний.)

  11. До складу океанів входять (моря).

  12. З’єднують океани і моря в єдиний і цілісний Світовий океан (протоки).

  13. Морська вода – (солона).

  14. У річковій, джерельній воді солей мало, тому її називають (прісною).

  15. Вода входить до складу (рослин, тварин й інших організмів).

  16. Карта – (зменшене зображення земної поверхні).

  17. Люди використовують прісну воду в (побуті, господарській діяльності та промисловості).

  18. Вода та водойми належать до природних (багатств кожної країни).

  19. Кого називають «санітарами» водойм? (Водорості, різні тварини та найдрібніші водяні організми.)

  20. Навесні, після танення снігів, відбувається значне підняття рівня води, яке називається (повеню або водопіллям).

  21. Сильні зливи спричиняють утворенню (ярів).

  22. Річки в гірській місцевості прокладають собі шлях серед скель і формують (ущелини).

  23. Печери утворюються, коли (потоки води просочуються крізь каміння, розчиняють деякі породи і виносять їх).

  24. Коли вода стає «рятівником»? (Питна вода, спрага, чистота, урожай, тварини, рослини, голод, навколишнє середовище, пожежа, ліс, поле, город, дощ.)

  25. Яку воду можна вживати людині? (Питну.)

  26. Для виготовлення 1 кг паперу потрібно витратити (майже 25 літрів води).

  27. Яким кольором позначають водні простори на глобусі і карті? (Синім.)

  28. Якої речовини найбільше у складі рослин, тварин і людини? (Води.)

  29. Продовжити прислів’я: «У морі тому води багато, що її (ніхто не п’є»).

  30. Чим дихають водяні організми? (Повітрям, яке розчиняється у воді.)

Тема 2. Повітря

  1. Властивості повітря – (безбарвне, прозоре, не має запаху та смаку, займає увесь простір, перебуває в газоподібному стані).

  2. Товстий шар повітря захищає Землю від (шкідливого космічного випромінювання, допомагає зберігати тепло).

  3. Безповітряним являється (космічний простір).

  4. Люди не можуть дихати (розчиненим у воді повітрям).

  5. Чому заповнена повітрям кулька не тоне? (Повітря легше за воду.)

  6. Чому м’яч підскакує після удару? (Повітря пружне, воно має здатність стискатися.)

  7. Від нагрівання повітря (розширюється).

  8. Від охолодження повітря (стискається).

  9. Повітря погано проводить (тепло).

  10. Повітря – це суміш (газів).

  11. Повітря складається з (азоту, кисню, вуглекислого газу, інших газів).

  12. Усім організмам для дихання потрібен (кисень).

  13. Кисень виробляють (зелені рослини).

  14. Пухнастий сніг містить багато (повітря).

  15. Повітря нагрівається від (земної поверхні).

  16. Вітер – це (направлений рух повітря).

  17. Від розподілу суходолу та водної поверхні, між нагріванням яких є велика різниця, залежить на Землі (температура повітря).

  18. Повітря нагрівається й охолоджується швидше, ніж над водної поверхнею, над (суходолом).

  19. Зміна погоди залежить від зміни (напрямку вітру).

  20. Вітер приносить вологе повітря, з якого утворюються (хмари, з яких випадають дощі).

  21. Вітер, відносячи автомобільні гази та дим від заводів, сприяє (очищенню повітря, яким ми дихаємо).

  22. Без повітря на Землі не (було б життя, адже в ньому міститься кисень, яким дихають живі істоти).

  23. Закони про охорону повітря вимагають від підприємств установлення (спеціальних уловлювачів шкідливих викидів, сажі й пилу).

  24. Вітри дмуть у різних (напрямах).

  25. Південні вітри несуть (тепло).

  26. Східні вітри «дарують»(суху ясну погоду).

  27. Західні вітри дмуть від (Атлантичного океану).

  28. Західні вітри восени і взимку приносять (мряку, дощ і снігопад).

  29. Північне повітря спричиняє (зниження температури).

  30. Відгадати загадку: «Руками махнув – дерева нагнув». (Вітер.)

Тема 3. Гірські породи. Ґрунти.

  1. Гірські породи – це (природні тіла, які знаходяться в глибинах Землі та на її поверхні).

  2. Бурити – (робити свердловини у глибинах Землі за допомогою спеціального обладнання).

  3. Люди завдяки бурінню змогли просунутися вглиб Землі лише на (12 км).

  4. Гірські породи різняться за своїм (походженням та властивостями).

  5. З чиїх уламків походять валуни, щебінь, гравій, галька і навіть пісок? (Граніту.)

  6. Із відмерлих решток водяних організмів утворюються (вапняки і крейда).

  7. Усі гірські породи, що використовуються людьми, називаються (корисними копалинами0.

  8. Назвіть 10 корисних копалин: (граніт, мармур, пісок, глина, вапняк, залізна руда, вугілля, нафта, природний газ, кухонна сіль, кварц….)

  9. Корисні копалини бувають (твердими, рідкими і газоподібними).

  10. Корисні копалини добувають у (відкритих кар’єрах, підземних шахтах та на бурових установках).

  11. Корисні копалини поділяють на різні види відповідно до (їх використання).

  12. Торф, буре вугілля, кам’яне вугілля, нафта, природний газ – це (паливні або горючі корисні копалини).

  13. Рудні корисні копалини – (залізна руда, мідна руда).

  14. Яку корисну копалину використовуємо для приготування їжі? (Кам’яну сіль.)

  15. Граніт, щебінь, галька, гравій, вапняк, пісок, глина – (будівельні корисні копалини).

  16. Ґрунт – це (верхній пухкий шар землі, на якому ростуть рослини).

  17. Основна властивість ґрунту (родючість).

  18. Родючість – це здатність забезпечувати (рослини водою з розчиненими в ній речовинами і повітрям, яке є джерелом кисню для дихання).

  19. Ґрунти утворюються із гірських порід, які під дією (тепла і холоду, води і вітру поступово подрібнюються та розпушуються).

  20. Процес руйнування гірських порід триває, поки вони (не перетруться на пісок і глину).

  21. В пухкий шар ґрунту легко проникають (вода і повітря).

  22. В пухкому шарі ґрунту селяться не лише рослини, а й (різноманітні дрібні тварини).

  23. Перегній – це (чорна однорідна маса, на яку перетворилися перегнивши, залишки рослин і тварин).

  24. Найбільше перегною у (чорноземах).

  25. У ґрунті міститься (повітря і вода).

  26. Ґрунт складається з (гірської породи, піску, глини та перегною).

  27. Рослини засвоюють поживні речовини тільки у (розчиненому вигляді).

  28. Як тварини сприяють збільшенню родючості ґрунту? (кроти, дощові черви та інші тварини роблять у ґрунті безліч ходів, куди легко потрапляють повітря і вода).

  29. Лісові смуги, насаджені між полями, збережуть ґрунти від (руйнівної дії вітрів).

  30. Зелені насадження допомагають накопичувати в ґрунтах більше (вологи під час танення снігу).

Тема 4. Сонце – джерело енергії на землі

  1. Енергія – це (здатність тіл виконувати роботу і рухатися).

  2. Ми отримуємо енергію від (Сонця, вітру, води та корисних копалин).

  3. Енергія може переходити (з одного виду на інший).

  4. Живим істотам для росту, розвитку й виконання роботи потрібна енергія, яка (міститься в їжі).

  5. Зелені рослини живляться завдяки (сонячній енергії).

  6. Сонце – це (найближча до нас зоря, величезне розпечене космічне тіло).

  7. Сонце забезпечує (життя на Землі).

  8. Завдяки Сонцю рухаються (хмари, ідуть дощі, з’являється веселка, утворюється вітер, змінюються форми земної поверхні).

  9. Сонце впливає на (температуру повітря).

  10. Невичерпні джерела енергії – (Сонце, повітря і вода).

  11. Дрова, торф, кам’яне вугілля і природний газ – це (горючі корисні копалини).

  12. Сонячна енергія – (чиста та невичерпна).

  13. Силу вітру використовують для перетворення її (на енергію руху).

  14. Вітри дмуть на нашій планеті (постійно).

  15. Вітер виникає там, де поверхня Землі (по-різному нагрівається Сонцем).

  16. Вода завжди (рухається).

  17. Енергія рухомої води перетворюється (на електричну).

  18. Рухи хвиль, припливів та відпливів Світового океану є (невичерпними джерелами енергії).

  19. Енергія Сонця перетворюється на електричну на (сонячних електростанціях).

  20. Де встановлена споруда «Дерево, що співає»? (В Англії).

  21. Дії, спрямовані на економне використання електроенергії та тепла, – це (енергозбереження).

  22. Зберігаючи тепло та електроенергію ми дбаємо (про своє майбутнє).

  23. Як потрібно правильно провітрювати приміщення взимку? (Відчиняти вікно на кілька хвилин, а не тримати відчиненою кватирку годинами.)

  24. Закриваючи на ніч штори, можна (зменшити втрати тепла через вікна).

  25. Виходиш з кімнати – (вимикай світло).

  26. Які лампи потрібно застосовувати в побуті? (Енергозберігаючі.)

  27. Робочий стіл ставити близько (до вікна).

  28. Світлі шпалери в кімнаті допомагають (економити електроенергію).

  29. При спалюванні корисних копалин відбувається (забруднення довкілля).

  30. Калькулятори підживлюються (сонячною енергією0.

Тема 5. Рослини, тварини і середовища їх існування

  1. Організми, яким властиві живлення, дихання, розмноження, ріст і розвиток – це (рослини0.

  2. Для живлення рослинам потрібні: (сонячне світло, повітря, вода і поживні речовини з ґрунту).

  3. Важлива ознака всіх живих організмів – (здатність рухатися).

  4. Серед рослин розрізняють (водорості, мохи, хвощі, папороті, хвойні і квіткові).

  5. Квітковими називають рослини, які мають (корінь, стебло, листок, квітку, плід і насіння).

  6. Квіткові рослини представлені різними життєвими формами: (деревами, кущами й трав’янистими рослинами).

  7. Гербарій – це (колекція спеціально зібраних і засушених рослин для наукового вивчення).

  8. Найпоширеніша група рослин на планеті – (квіткові).

  9. Хвойні рослини – це (вічнозелені дерева та кущі).

  10. Хвойні рослини відрізняються від квіткових відсутністю (квітки і плодів та голчастими листками - хвоїнками).

  11. Насіння у хвойних рослин утворюється в (шишках).

  12. Рослини, які людина спеціально вирощує для своїх потреб, називаються (культурними).

  13. Усі культурні рослини походять від (дикорослих).

  14. Середовище існування, або навколишнє середовище, – це те, (що оточує рослину і впливає на її життя).

  15. Рослини можуть пристосовуватися до життя в умовах із різним (освітленням і кількістю тепла).

  16. Нову рослину можна виростити із (насінини або з окремої частини кореня, стебла, листка).

  17. Найчисельніша група тварин на Землі – (комахи).

  18. Комах поділяють на (рослиноїдних, хижих і «санітарів»).

  19. Усі риби – водяні тварини з (обтічною формою тіла).

  20. Риб поділяють на (морських та прісноводних).

  21. Тварин, які живуть і на землі, і у воді, називають (земноводними).

  22. Плазуни – це тварини, які (пересуваються плазуючи).

  23. Тіло птахів укрите (пір’ям і поділяється на голову, шию, тулуб і кінцівки).

  24. За способами живлення птахи діляться на (рослиноїдні, м’ясоїдні і всеїдні).

  25. Від інших тварин звірів відрізняють: (високий рівень розвитку органів чуття, вигодовування малят молоком, шкіра, вкрита волоссям).

  26. Живляться готовими поживними речовинами, як тварини, але ростуть і ведуть прикріплений спосіб життя, як рослини (гриби).

  27. Бактерії – це (організми дуже малих розмірів, які можна побачити лише під мікроскопом).

  28. Поступовий перехід енергії їжі від рослин до різних груп тварин – це (ланцюг живлення).

  29. Ботанічний сад – це (музей живої природи на свіжому повітрі).

  30. Наукова праця, що містить списки рослин і тварин, яким загрожує небезпека знищення, це (Червона книга).

Тема 6. Людина та її організм

  1. Людина – це (частина живої природи).

  2. Людина вміє (мислити, висловлювати думки за допомогою мовлення, свідомо працювати).

  3. Організм людини складається із частин – (органів).

  4. Орган – це (частина організму, що виконує певну роботу).

  5. Органи в організмі не змінюють свого (положення).

  6. Усі органи залежать (один від одного).

  7. Скелет визначає (форму тіла і разом із м’язами захищає внутрішні органи від можливих ушкоджень).

  8. Рух тіла людини забезпечують (м’язи).

  9. Опорно-рухова система складається зі (скелета та м’язів).

  10. Травлення – це (складний процес перетворення їжі на поживні речовини, які засвоюються організмом).

  11. Харчові продукти мають (рослинне і тваринне походження).

  12. Харчування людини повноцінне, (коли в організм регулярно надходять із їжею всі поживні речовини).

  13. Їжа, яка вживається без апетиту, (перетравлюється і засвоюється гірше).

  14. Основною ознакою життя є (дихання).

  15. Система кровообігу складається із (серця і кровоносних судин, якими рухається кров).

  16. Шкіра має (захисне і видільне значення та регулює температуру тіла).

  17. Похідні шкіри - це (нігті та волосся).

  18. Жир і піт виділяються назовні через (пори).

  19. Людина має п’ять органів чуття. Це – (очі, вуха, ніс, язик і шкіра).

  20. Органи чуття повідомляють (про все, що оточує людину і попереджають про небезпеку).

  21. При пораненнях: (змасти шкіру навколо рани йодом або зеленкою, потім перев’яжи чистим бинтом або наклади пластир).

  22. При опіках: (одразу починай поливати обпечене місце холодною водою).

  23. При обмороженнях: (шкіра біліє, її потрібно розтерти чистою м’якенькою хустинкою, поки вона не порожевіє знову).

  24. Всі органи твого тіла будуть здоровими, якщо дбати про (загартування всього організму).

  25. Забезпечення газообміну між організмом і навколишнім середовищем відбувається завдяки системі (органів дихання).

  26. Методами пізнання природи є: (спостереження, досліди та вимірювання).

  27. Дослід – це (відтворення природних явищ у різних умовах).

  28. Які прилади допомагають вченим вивчати найдрібніші тіла й організми і віддалені від нас зорі і планети? (Мікроскоп і телескоп.)

  29. Які прилади для вимірювання використовуємо на уроках? (Лінійка, термометр, годинник, гномон.)

  30. Світ природи відзначається величезною (різноманітністю).

4 клас

Тема 1. Всесвіт і Сонячна система

  1. Земля постійно рухається і має (кулясту форму).

  2. Давні люди вважали, що Земля (плоска і розташована в центрі Всесвіту).

  3. Прадавні мореплавці боялися запливати в море надто далеко, щоб не (впасти з краю землі).

  4. Стародавні індійці вважали, що Земля лежить на (спинах гігантських слонів, котрі стоять на черепасі, яка плаває в океані).

  5. У Єгипті та Греції думали, що Сонце щодня (проїжджає по небу над круглою плоскою Землею на своїй колісниці).

  6. В центрі Сонячної системи перебуває (Сонце).

  7. Сонячну систему утворюють (зорі, Сонце, планети й інші космічні тіла, які обертаються навколо нього).

  8. Швидкість руху Землі становить (108 тисяч кілометрів за годину).

  9. Сонце – це (гігантська розпечена газова куля).

  10. Найближча до нас зоря – (Сонце).

  11. Відстань до Сонця становить (10 мільйонів кілометрів).

  12. Світло Сонця досягає Землі лише за (8 хвилин).

  13. Світло має найбільшу швидкість у (Всесвіті).

  14. Сонце – джерело (енергії та життя на Землі).

  15. Небесними (космічними) тілами називають усі (природні об’єкти, які є в космосі).

  16. Штучні небесні тіла – це (космічна ракета чи міжпланетна станція).

  17. Планети Сонячної системи (Меркурій, Венера, Земля, марс, Юпітер, Сатурн, Уран, Нептун).

  18. Малими тілами Сонячної системи є (комети, астероїди та метеорити0.

  19. Небесні тіла, що обертаються навколо планет, це (природні супутники).

  20. Природний супутник Землі – (Місяць).

  21. Будівля з куполом, у якій за допомогою спеціального пристрою можна демонструвати рух небесних тіл на зоряному небі – це (планетарій).

  22. Вісь Землі – це (уявна лінія, навколо якої обертається Земля).

  23. Завдяки руху Землі навколо Сонця та незмінному нахилу земної осі, відбувається (зміна пір року та тривалість дня і ночі).

  24. Є дві півкулі: (Північна і Південна).

  25. Галактика – це (космічна система, яка складається із зоряних скупчень, систем окремих зір та інших космічних тіл)

  26. Полярна зоря постійно показує напрямок на (північ).

  27. Наша Галактика називається (Чумацький (Молочний) Шлях).

  28. Люди умовно згрупували зорі в (сузір’я).

  29. Наукова установа в спеціальній будові, де здійснюються систематичні спостереження за космічними тілами, це (обсерваторія).

  30. Перша людина у світі, яка побувала у космосі – (космонавт Юрій Гагарін).

Тема 2. План і карта

  1. Простір, який ми можемо охопити колом, є (горизонтом).

  2. Місцевість є (закритою і відкритою).

  3. Лінія, де небо ніби зливається з поверхнею землі, називається (лінією горизонту (небосхилом)).

  4. Сторони горизонту поділяють на (основні і проміжні).

  5. Орієнтуватися на місцевості – означає (вміти визначати своє місцезнаходження відносно сторін горизонту (світу)).

  6. У будь-яку пору року о 12-13 годині дня Сонце (перебуває на півдні).

  7. Найнадійніший прилад для орієнтування на місцевості – (компас).

  8. Синій кінець стрілки компаса вказує на (північ, а червоний – на південь).

  9. План – це (точне креслення вигляду об’єктів зверху).

  10. План місцевості – це (зображення невеликої ділянки земної поверхні у зменшеному вигляді).

  11. Масштаб показує, (у скільки разів реальні відстані на місцевості зменшені на карті).

  12. На планах місцевості всі об’єкти зображуються за допомогою (умовних знаків).

  13. За одиницю масштабу на планах і картах прийнято брати (сантиметри).

  14. Планами місцевості користуються люди таких професій: (будівельники, архітектори, агрономи, землеміри, водії та туристи).

  15. Землеопис, наука, що вивчає поверхню Землі, – це (географія).

  16. Географічна карта – це (зменшене й узагальнене зображення земної поверхні або її частин, де об’єкти показані за допомогою умовних знаків у певному масштабі).

  17. На географічних картах земну кулю поділяють на (Північну, Південну, Західну і Східну півкулі).

  18. На карті півкуль сітку утворюють (меридіани і паралелі).

  19. Меридіани з’єднують (обидва полюси, а також указують напрям «північ-південь»).

  20. Паралелі розташовуються (з обох боків від екватора і вказують напрям «захід-схід»).

  21. Систематизоване зібрання карт із пояснювальними текстами – це (атлас).

  22. Контурна карта – це (географічна карта, на якій нанесено лише обриси, так звані контури, суші та водойм без зазначення назв).

  23. Географічна грамотність – це (уміння читати карти та плани).

  24. В північній частині Східної півкулі розташована (Україна0.

  25. Для чого потрібно знати розташування сторін горизонту; розуміти й пам’ятати зміст умовних знаків; уміти вимірювати відстані та користуватися масштабом? (Щоб правильно накреслити план місцевості й зорієнтуватися на ньому.)

  26. Перший компас винайшли (китайці понад 4000 років тому).

  27. Якщо у полудень стати спиною до сонця, то попереду буде (північ, позаду – південь, праворуч – схід, а ліворуч - захід).

  28. Мох полюбляє вологу, тому завжди вкриває (північний бік дерев і каміння).

  29. Мурашники завжди розташовуються з (південного боку дерева, адже мурахи люблять тепло).

  30. Плоди та ягоди швидше дозрівають із (південного боку).

Тема 3. Материки та океани

  1. Первісні люди жили за рахунок (мисливства, рибальства та збирання їстівних рослин).

  2. Серед сучасних людей виділяють чотири раси: (європеоїдна, монголоїдна, негроїдна, австралоїдна).

  3. Світовий океан поділяють на чотири океани: (Тихий, Атлантичний, Індійський і Північний Льодовитий).

  4. Суша Землі складається з шести материків (континентів): (Євразії, Африки, Північної Америки, Південної Америки, Австралії, Антарктиди).

  5. Найбільший і найглибший серед усіх океанів – (Тихий океан).

  6. Затока – це (частина океану або моря, що заглиблюється в суходіл).

  7. Другий за розмірами, найдовший і найбільш досліджений сучасною наукою – (Атлантичний океан).

  8. Океан, який розташований між чотирма материками: Африкою, Австралією, Євразією, Антарктидою – (Індійський океан).

  9. Головна особливість Північного Льодовитого океану – (товстий шар льоду (до 5 метрів), що вкриває його більшу частину).

  10. Рівнини – це (високі рівні або горбисті ділянки суходолу чи дна океану).

  11. Ділянки земної поверхні, високо підняті над навколишньою місцевістю – це (гори).

  12. Висоту гір і рівнин на картах визначають за (кольором).

  13. Єдиний материк на планеті, береги якого омивають усі чотири океани з численними морями, затоками та протоками – це (Євразія).

  14. Природні зони – це (великі території, які характеризуються певними погодними умовами, видами ґрунтів, рослинним і тваринним світом).

  15. Кількість країн, розташованих у Євразії (91 країна).

  16. Всі теплові пояси й природні зони Землі представлені (у Євразії).

  17. Другий за площею і найспекотніший материк планети – (Африка).

  18. Кількість держав розташованих на території Африки (53 держави).

  19. Найбільший острів у світі? (Гренландія.)

  20. Великі озера – система озер, (де зберігається найбільший запас прісної води на Землі).

  21. Безлісий простір з розкішною трав’янистою рослинністю – (прерія).

  22. Третій за розмірами території материк планети – (Північна Америка).

  23. Екватор перетинає Південну Америку на півночі, тому (цей материк менш жаркий і посушливий, ніж Африка).

  24. Найповноводнішою річкою Землі є (Амазонка разом із притоками).

  25. Найбільші постачальники кисню на Землі, «легені» нашої планети – це (вологі екваторіальні ліси Північної Америки).

  26. Основне багатство Південної Америки – це (різноманіття видів рослин і тварин, які живуть тільки тут).

  27. Найменший і найпосушливіший материк – (Австралія).

  28. Найхарактерніша риса тваринного світу Австралії – це (розмаїття сумчастих тварин).

  29. Найхолодніший материк планети – (Антарктида).

  30. Антарктида – єдиний материк, де немає (постійних поселень людей).

Тема 4. Природа України

  1. Україна межує з державами (Молдовою, Румунією, Угорщиною, Словаччиною, Польщею, Білоруссю, Росією).

  2. Поверхня України представлена переважно (рівнинами, але є і гори).

  3. Гірські породи різняться за (кольором, крихкістю, горючістю, розчинністю у воді, сипучістю, пластичністю).

  4. Запаси корисних копалин не безмежні, вони (поступово вичерпуються).

  5. Водойми – це (скупчення води в природних заглибленнях земної поверхні).

  6. Ставки, водосховища, канали – це (штучні водойми, які створили люди).

  7. Природне водне багатство України – це (річки, струмки, джерела, озера та моря).

  8. Озеро – це (природна прісна чи солона водойма, у якій нема або майже нема течії).

  9. Основна цінність прісних водойм – (питна вода).

  10. Природний водний потік, щ тече у виробленому ним річищі й підживлюється переважно дощовою водою, талими водами снігу і льоду, підземними водами – це (річка).

  11. Характер річки залежить від поверхні, по якій вона тече. Отже річки є (гірські та рівнинні).

  12. Глибоководне море, життя в якому зосереджене у верхніх шарах води – це (Чорне море).

  13. Азовське море – (наймілкіше і найбільш віддалене від океану серед усіх, які є на Землі).

  14. Азовське море з Чорним сполучається через (Керченську протоку).

  15. В Україні є такі ґрунти: (чорноземи, підзолисті, сірі лісові, каштанові та бурі).

  16. Нерозумне та недбайливе використання ґрунту веде до його (руйнування, виснаження і втрати родючості).

  17. На рівнинній території України виділяють три природних зони – (мішаних лісів, лісостеп і степ).

  18. Край лісів, річок, озер і боліт – це (Полісся).

  19. Діброви – це (листяні багатоярусні ліси, що ростуть на чорноземах і сірих лісових ґрунтах).

  20. Рівнинна місцевість, укрита трав’янистою рослинністю – це (луки).

  21. Лісостепова зона є проміжною між (зоною мішаних лісів і степовою).

  22. Степи – це (безлісі рівнини, укриті щільною трав’янистою рослинністю).

  23. Степова зона України займає (Південні області).

  24. Багатство степу – це (родючі чорноземи).

  25. Високі врожаю цінних культур отримують у Степу тільки за умови (штучного зрошення).

  26. Природа в горах виявляє (вертикальну зональність).

  27. Найвища вершина Українських Карпат – (Говерла (2061 м)).

  28. Заповідник – (найсуворіша форма охорони природних територій).

  29. Національні природні парки України – (заповідні території, окремі ділянки, яких можуть відвідувати туристи).

  30. У природних заповідниках суворо заборонені всі види (господарської діяльності).

Тема 5. Тіла та речовини

  1. Тілами називають усе, що (розміщено навколо нас).

  2. Тіла живої природи називають (живими істотами або організмами).

  3. До живих організмів належать (люди, тварини. Рослини, гриби, бактерії).

  4. Властивості живих організмів. (Вони з’являються на світ (народжуються), дихають, живляться, ростуть, розвиваються, дають потомство (розмножуютья0 і вмирають.)

  5. Тіла, зроблені людьми, називають (предметами або рукотворними предметами, та вважають тілами неживої природи).

  6. Тіла і предмети складаються з (речовин, що перебувають у твердому, рідкому чи газоподібному станах).

  7. Усі тіла у твердому стані мають (постійну форму).

  8. При високих температурах тверді тіла (стають рідкими).

  9. Атом грецькою мовою означає («неподільний»).

  10. Скільки видів атомів відомо? (118 видів).

  11. Молекула – це (найменша частинка речовини, що має її властивості).

  12. З чого складається молекула води? (Атоми водню і кисню з’єднуються).

  13. Усі речовини в природі побудовані із дрібних частинок – (атомів і молекул).

  14. Залежно від розташування молекул, вода перебуває у (твердому, рідкому чи газоподібному станах).

  15. Коли речовина перебуває у твердому стані, то атоми або молекули щільно припасовані одна до одної і не можуть пересуватися.

  16. У газоподібному стані атоми чи молекули речовини розташовані (на великій відстані одна від одної і безладно рухаються з великою швидкістю).

  17. У рідкому стані атоми й молекули речовини розташовані (щільніше, ніж у газах, можуть рухатися, але обмежено).

  18. Рідини зберігають свій об’єм, але (набувають форму тієї посудини, в яку їх наливають).

  19. Найтвердіше природне тіло на Землі – (алмаз).

  20. Використання людиною речовин залежить від їх (властивостей).

  21. Для чого застосовують природні волокна рослинного і тваринного походження? (Для виготовлення тканини.)

  22. Яка природна речовина є найпоширенішою на Землі? (Вода.)

  23. Від якої речовини не виросла ще жодна дитина? (Молоко.)

  24. Основна відмінність між водою і молоком? (Їхнє походження.)

  25. Всі речовини й матеріали, які існують на Землі походять від (неживої і живої природи).

  26. Природа є першопочатком і основою (життя).

  27. Навколишній світ – це (природа і все, що створено руками людини).

  28. Природне довкілля – це (чисте повітря, вода, корисні копалини, ґрунт рослини і тварини).

  29. Щоб жити, люди змінюють (довкілля, пристосовують природу для своїх потреб).

  30. Людина і природа тісно (взаємопов’язані).

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Формування навчальної мотивації в учнів. Теорія і практика»
Черниш Олена Степанівна
72 години
790 грн
790 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації (лист МОН № 4/2181-19 від 30.09.2019 р.).

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Підвищення кваліфікації: як створити дієвий механізм
Підвищення кваліфікації: як створити дієвий механізм
Підвищення кваліфікації: вчителі самі вирішуватимуть, де навчатись
Підвищення кваліфікації: вчителі самі вирішуватимуть, де навчатись