Вплив розвитку дрібної моторики на формування мовлення дітей дошкільного віку.

Опис документу:
Формування правильної вимови у дітей – це складний процес. Дитині потрібно навчитися керувати своїм артикуляційним апаратом, сприймати звернене до неї мовлення, здійснювати контроль за мовленням оточуючих та власним. Велику увагу треба приділяти розвитку функції дрібних м’язів рук. Рухи рук тісно пов’язані з мовленням, вони є одним з факторів його формування. Тренування рухів пальців рук дітей покращує не тільки рухові можливості дитини, а й розвиток психічних і мовних навичок. У св

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код

Вплив розвитку дрібної моторики на формування  мовлення дітей   дошкільного віку.

     Формування правильної вимови у дітей – це складний процес. Дитині потрібно навчитися керувати своїм артикуляційним апаратом, сприймати звернене до неї мовлення, здійснювати контроль за мовленням оточуючих та власним.  Велику увагу треба приділяти розвитку функції дрібних м’язів  рук. Рухи рук  тісно пов’язані з мовленням, вони є одним з факторів його формування.

    Тренування рухів пальців рук дітей покращує не тільки рухові можливості дитини, а й розвиток психічних і мовних навичок. У свою чергу, формування рухів руки тісно пов’язано з розвитком рухового аналізатора і зорового сприйняття, просторового орієнтування, координації рухів.

Рівень розвитку дрібної моторики – один із найважливіших показників інтелектуального рівня дитини. Розвиток дій з предметами в  дошкільному  віці  позитивно впливає на формування пізнавальних психічних  процесів: сприйняття, пам’яті, уваги, уяви і, звичайно, на удосконалення мовлення малюків. 

 Пальчикові ігри – це існування за допомогою пальців  коротеньких  римованих  історій,  казок тощо. Багато ігор такого роду вимагають участі обох рук, що дає можливість дітям орієнтуватися в просторових поняттях («праворуч», «ліворуч», «вгору», «вниз» тощо).

 У ході пальчикових ігор діти, повторюючи рухи дорослого, активізують моторику рук. Тим самим відпрацьовуються спритність, уміння координувати власні рухи, концентрувати увагу на одному виді діяльності. Пальчикові ігри також сприяють розвитку творчості малят, образного мислення, уяви, фантазії.

 Рівень розвитку дрібної моторики – один з показників інтелектуальної готовності до шкільного навчання. Дитина, що має високий рівень розвитку дрібної моторики, вміє логічно мислити, в неї достатньо розвинуті пам'ять, увага, зв’язне мовлення.

Батьки, які приділяють певну увагу вправам, іграм, різноманітним завданням на розвиток дрібної моторики та координації рухів руки вирішують одночасно декілька проблем: по-перше, впливають на загальний інтелектуальний розвиток дитини; по-друге, покращують розвиток мовлення малюка; по-третє,готують його до оволодіння навичок письма.

З самого раннього віку необхідно починати роботу з розвитку дрібної моторики. Вже в ранньому дитинстві можна виконувати масаж пальчиків, впливаючи тим самим на активні точки, які пов’язані з корою головного мозку. В ранньому та  дошкільному віці необхідно виконувати прості вправи, які супроводжуються віршованим текстом, не забуваючи про розвиток елементарних навичок самообслуговування: застібання ґудзиків, зав’язування шнурків і т.п. і, звичайно, в старшому дошкільному віці робота з розвитку дрібної моторики та координації рухів має стати важливою частиною підготовки до школи.

Існує декілька правил проведення роботи для розвитку дрібної моторики, яких слід дотримуватись:

1.      Робота з розвитку дрібної моторики повинна проводитись регулярно.

2.      Матеріал до занять повинен бути різноманітним, яскравим, безпечним.

3.      Заняття повинні проводитись під наглядом дорослого або разом з ним.

4.  Вправи та завдання повинні відповідати віковим нормам та   індивідуальним можливостям дитини.

5.      Заняття повинні приносити радість, викликати задоволення, не повинні перевтомлювати дитину.   

    Завдання,  які  сприяють  розвитку  дрібної    моторики  рук: 

 1. Застібати і розстібати гудзики (спочатку великі, потім дрібні).

 2. Використовуючи стрічки, шнурки навчити дитину зав'язувати і розв'язувати бант, вузол.

 3. Навчити дитину стискати і розтискати кулаки.

 4. Навчити робити руками кільця з великого і інших пальців одночасно.

 5. Робити рух  «долоню» - «кулак» кілька разів поспіль.

6. Збирати з дитиною пірамідки, матрьошки.

7. Викладати з кубиків доріжку, парканчик, лавочку, столик, ворота.

 8. Катати олівець між долонями.

 9. Обертати олівець великим і вказівним пальцем.

10. Грати з мозаїкою і пазлами.

11. Працювати з розмальовками, малювати.

12. Ліпити з глини, тіста, пластиліну.

13. Нанизувати намистинки, гудзики на нитку.

14. Зробити гороховий басейн. В коробку з-під взуття насипати горох і квасолю. На дно покласти кілька дрібних іграшок. Дитина шукає ці іграшки, «купаючи руки в басейні».

15. Розкладати перемішані горох і квасоля на 2 коробки.

16. Щоденний масаж кистей рук, включаючи кожний палець.

17. Пальчикова гімнастика.

18.Плетіння килимів із стрічок паперу.

19.Плетіння з ниток,мотузків.дроту.шнурків.

20.Нанизування бісеру та безліч інших вправ.

Але ігри з дрібними предметами слід проводити тільки під наглядом дорослих!

Спеціалістами доведено: що чим більше дрібні рухи підвладні руці тим краще прогресують розвиток розумової діяльності та мова. Рухи пальців і кисті рук дитини мають особливу розвивальну дію. Регулярні вправи з пальцями поліпшують пам'ять, розумові здібності дитини, усувають її емоційне напруження, покращують діяльність серцево-судинної системи, розвивають координацію рухів, силу та спритність рук, підтримують життєвий тонус.

Ефективний розвиток дрібної моторики рук саме в період дошкільного дитинства важливий тому, що в школі, у зв'язку з переважанням математичного матеріалу дитина дуже рано стикається з написанням цифр і змушена працювати у зошиті в дрібну клітинку.

Слід широко використовувати пальчикову гімнастику, горіховий масаж долоньок рук, масаж колючими м'ячиками - „їжачками ”

Діти  дуже люблять ігри-вправи з нестандартним обладнанням, виготовленим власноруч. Це ігри, такого типу як „Впіймай рибку ”, "Знайди камінці", „Чарівні стрічки ”, „Різнокольорові  подушки ”,сортування квасолі,ґудзиків,різного природного матеріалу.Цікаві для дітей і ігри з прищепками.За їх допомогою діти зображають сонце,дощик.парканчик,травичку і т.д. Метою таких ігор є розвиток моторики та координації рук, окоміру, спритності, швидкості, тактильних відчуттів.

Через практичні дії з предметами малюки пізнають світ, розширюється їх сенсорний досвід, розвиваються м'язи рук, дрібна моторика пальців, окомір, а все це стимулює розвиток мислення і мовлення.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.