Володимир Винниченко. «Федько-халамидник». Добро і зло, благородство і підлість у творі. Федько як особистість

Опис документу:
Урок з української літератури у 6 класі ставить за мету вчити учнів характеризувати героїв оповідання, розрізняти у їхніх вчинках добро і зло, правду і брехню, милосердя і черствість, бездушність; розвивати навички виразного читання, висловлення власного ставлення до прочитаного, логічне та образне мислення; сприяти вихованню високих моральних якостей та духовних цінностей.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Тема: Володимир Винниченко. «Федько-халамидник». Добро і зло, благородство і підлість у творі. Федько як особистість
Мета уроку: вчити учнів характеризувати героїв оповідання, розрізняти у їхніх

вчинках добро і зло, правду і брехню, милосердя і черствість, бездушність;

розвивати навички виразного читання, висловлення власного ставлення

до прочитаного, логічне та образне мислення; сприяти вихованню високих

моральних якостей та духовних цінностей.

Тип уроку: урок закріплення та застосування знань, умінь та навичок.

Обладнання: підручник, роздатковий матеріал, портрет письменника, фото та

ілюстрації

Хід уроку

У лиху годину пізнаєш людину.

Народна творчість

І. Організаційний момент.

Забезпечення емоційної готовності до уроку. Учні записують побажання одноклассникам іменниками (старання, удачі, розуміння, задоволення, успішності..).

ІІ. Перевірка домашнього завдання. Порушена послідовність.

А. Пригода з повітряним змієм.

Б. Смерть Федька.

В. Толя хоче повторити «подвиг» Федька.

Г. Поведінка хлопців під час дощу.

Ґ. Порятунок Толі.

Д. Байдужість Толі до чужого горя.

Е. Події на льодоході.

ІІІ. Актуалізація суб’єктного досвіду й опорних знань

  1. Робота в групі.

Завдання: розмістити малюнки послідовно за подіями у творі. Представники груп презентують свої малюнки, переказуючи зображене за змістом тексту, після чого створюють скрапбукінг, доповнюючи своїми малюнками (домашнє завдання)

ФЕДЬКО – ХАЛАМИДНИК

  1. Асоціативний диктант. На дошці уже прикріплений жовтий листок з словами-характеристикою Федька його батьками, друзями (халамидро; босявка; зараза; сибіряка; кляте ж яке; камінь, а не дитина; паршивець). Поряд – зелений і червоний з підписом «Федько» «Толя». Учні по черзі підходять до дошки і прикріплюють листочки-смужки з словами, що характеризують героїв.

Федько: чесний, не любить видавати товаришів, добрий, мужній, альтруїст, відчайдушний, добро, світло, спритний, надійний, правдивий, симпатія,

Толя: брехливий, боягузливий, делікатний, негідний чорний, бездушний , егоїст, підлий, скритий, зло, антипатія, темрява (якщо учні не знають значення слова, наприклад альтруїст, вчитель пояснює)

- Слово вчителя. Що вам нагадують ці кольори, на яких написані слова, що характеризують хлопців. Дійсно, це кольори світлофора. Червоний колір, на якому слова-характеристика Толі, начебто застерігає нас, промовляє, що не можна чинити так, як Толя. А зелений, як світло світлофора, відкриває нам дорогу до доброти, чесності, благородства, дружби.

А зараз уважно подивіться на слова на зеленому і червоному листках і знайдіть пари (добро-зло, альтруїст-егоїст, симпатія-антипатія…), як такі слова називаються у мові.

  1. Теорія літератури: Антитеза. Контраст.

  2. Робота в парі.

Учні списують з дошки правило і розповідають один одному.

П Р О Т И С Т А В Л Е Н Н Я

А Н Т И Т Е З А

К О Н Т Р А С Т

Різко окреслена протилежність у чомусь: рисах характеру, у властивостях предметів чи явищ.

  1. Робота в групі. Сенкан.

перша група – «ФЕДЬКО»

друга – «ТОЛЯ»

  1. Проблемне питання:

Хто винен в смерті Федька.

  1. Моделювання життєвої ситуації

А чи хотіли б ви мати такого друга як Федько? Чому?

  1. Вправа «Розіграти прислів’я»

Про кого з персонажів ці прислів’я?

  • «Лякливий, як заєць, а шкідливий, як кішка»

  • «У лиху годину узнаєш вірну людину»

  • «У тихому болоті чорти водяться»

  • «Святе та боже, на чорта схоже»

  • «Сила та розум – краса людини»

  • «Тихий-тихий, а у вухо влізе»

  • «Аби душа чиста, а постоли нічого»

Домашнє завдання: Написати твір-мініатюру «Моє ставлення до Федька і Толі», підготуватися до контрольної роботи.

Підсумок уроку. Перехресне опитування (учні задають один одному питання)

Слово вчителя.

Ось ми і зрозуміли, що Федько-особистість. Він сміливий, чесний, правдивий, ладен взяти на себе вину, аби захистити слабших. І хоч має він безліч вад і недоліків, є у нього чому вчитися не лише дітям, а й дорослим.

   Оповідання «Федько-халамидник» є зараз дуже актуальне. У нашому жорстокому світі як ніколи потрібною і своєчасною є розмова про добро і зло у житті і серцях людей. Ми повинні вміти розрізняти їх, хоч як би зло не маскувалося.

  Бажаю, щоб ваше життя було гідним і повноцінним, як у Федька, і щоб добро ви робили, не очікуючи нагород і подяк.

Давайте прочитаємо разом слова Шалви  Амонашвілі.

«Незалежно від того, чекають від тебе добро чи не чекають –Твори добро.

Незалежно від того, помітять твоє добро чи не помітять –Твори добро.

Незалежно від того, приймають твоє добри чи відкидають –Твори добро.

Незалежно від того, чим будуть платить тобі за добро: добром чи злом –Твори добро.

Твори добро і ні у кого не питай дозволу, бо ніхто не може бути володарем твого добра».

.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!
До ЗНО з УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ залишилося:
0
4
міс.
0
4
дн.
2
2
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!