Вода. Без води нема життя. Властивості води.

Опис документу:
Мета: розширити уявлення про значення води в природі, про три стани води і властивості води; формувати елементарні поняття, що вода – речовина, розчинник, розчин; учити робити розчини; виробляти вміння самостійно виконувати досліди, узагальнювати сприйняте під час виконання дослідів, робити висновки; навчати бачити суперечливі властивості предметів, стимулювати творчу уяву учнів, розвивати спостережливість;виховувати самостійність, організованість, відповідальність за виконану роботу.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Тема. Вода. Без води нема життя. Властивості води.

Мета: розширити уявлення про значення води в природі, про три стани води і властивості води; формувати елементарні поняття, що вода – речовина, розчинник, розчин; учити робити розчини; виробляти вміння самостійно виконувати досліди, узагальнювати сприйняте під час виконання дослідів, робити висновки; навчати бачити суперечливі властивості предметів, стимулювати творчу уяву учнів, розвивати логічне мислення, спостережливість;виховувати пізнавальний інтерес, самостійність, організованість, відповідальність за виконану роботу.

Обладнання: велика склянка з водою ,маленька склянка, ложка, марганцівка для дослідів для кожної групи; ілюстрації, комп’ютер.

Тип уроку: отримання нових знань.

Хід уроку

І. Організація класу

Нумо діти, схаменіться

Всі приємно посміхніться.

Час урок розпочинати

І всім дружно працювати.

ІІ. Спостереження за погодою.

  • Яка пора року, місяць, день, число?

  • А про погоду сьогоднішнього осіннього дня розкаже постійна ведуча нашого календаря погоди Яна.

ІІІ. Повторення вивченого раніше. Тести.

1. Повітря – це:

а) рідке тіло, б) тверде тіло, в) газоподібне.

2. Повітря – це:

а) жива природа, б) нежива природа, в) виготовлене руками людини.

3. Повітря знаходиться:

а) тільки на вулиці, б) всюди, в) тільки у воді.

4. Шар повітря навколо Землі називають:

а) атмосферою, б) гідросферою, в) літосферою.

5. Повітря:

а) має запах, б) має колір, в) прозоре, безбарвне, не має запаху.

6. На зиму у птахів та звірів відростає густа шерсть та пух, і пташки та звірі не замерзають у холодну погоду тому, що:

а) хутро і пух виділяє тепло, б) у хутрі та пусі багато повітря і воно зберігає тепло.

Звірте свої відповіді.

Правильні відповіді: 1-в, 2-б, 3-б, 4-а, 5-в, 6-б.

  • То яке ж повітря потрібне для дихання?

  • Звідки беруться шкідливі речовини?

  • Які живі організми допомагають очищувати повітря?

  • Що повинні робити люди для охорони навколишнього середовища?

ІV. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми уроку.

  • Сьогодні у нас незвичайний урок,

Сьогодні ми зробим ще один крок до пізнання навколишнього.

Розгадавши кросворд ми дізнаємося , без чого життя на Землі неможливе.

  1. Кольорове коромисло через річку повисло. (Веселка)

  2. Вночі спить на землі, а вранці оживає. (Роса)

  3. Довго нема мене – все в’яне, а прийду – оживає. (Дощ)

  4. Під час кипіння з чайника йде. (Пара)

  • Отже скажіть, яке слово було зашифроване в кросворді?

Відома здавна рідина,

Усяк її вживає.

Буває хмаркою вона,

Сніжинкою буває.

Вода одвічно дивувала людей своєю силою та

енергією . Її могутня стихія високо шанувалася. Мабуть звідси приказка-побажання:

« Будь здоровий , як вода».

Захоплюючись красою водної стихії, її наділяли такими якостями, як справедливість та здатність до пророкування. Під час деяких народних свят молодь навіть ворожила на воді, прагнучи зазирнути в майбутнє. І досі не втратили популярності стародавні приказки:

« Правда у воді не тоне і у вогні не горить», «Вивести на чисту воду» тощо. Наші діді-прадіди низенько вклонялися воді – сильній, мудрій, справедливій.

  • До якої природи належить вода? (Вода належить до неживої природи)

  • Отже ми продовжуємо вивчати не живу природу. І сьогодні на уроці ми спробуємо дізнатись більше про диво природи, сповнене таємниць. І це диво – це звичайна вода. Діти, сьогодні ми з вами розширимо своє уявлення про значення води в природі, пригадаємо в яких станах може бути вода, виконуючи досліди дізнаємось про її властивості.

V. Вивчення нового матеріалу.

  • А зараз закрийте очі і прислухайтесь. (Звуки води)

  • Що ви почули?

  • Так – це були звуки води. І якщо ви слухали уважно, то помітили, що звуки ці були не спокійні. Коли вода хвилюється на водоймі здіймаються хвилі, які бувають дуже великими. Діти, хвиля – це вал води на поверхні водойми під час сильного вітру. От і сьогодні вода розхвилювалась. Вона переживає чи зможете ви краще її пізнати, чи будете старанними на сьогоднішньому уроці.

  • Коли ви слухали звуки води, одна краплинка відокремилась від інших і потрапила до нас у клас. Ану погляньте хто це. (Це Капітошка). Ця краплинка буде спостерігати за вами цілий урок

Погляньте як виглядає наша планета з космосу (а ви знаєте, що космос – це дуже високо, далеко, де немає повітря). Якого кольору тут найбільше? (синього, голубого)

Все це вода. Вона займає 71% поверхні земної кулі. Отже її значно більше ніж суходолу.

На мить пташками станем,

З –під хмар на землю глянем –

Ми вод земних простори

Побачим неозорі.

Поглянь, біжать річки блакитні,

Там, де вода, - живе все квітне,

Вода є в океанах, морях, озерах і ріках, під землею і в ґрунті, джерелах, криницях. Земля – єдина з планет Сонячної системи, де є вода. Вода – багатство Землі. Вона дуже потрібна всім живим організмам.

Наприклад слон щодоби споживає майже центнер води. І цікаво, що при спразі він відчує її за 5 км . А тіло морської тваринки медузи складається з 95-98% води. У морі вона розміром із футбольний м’яч, а викинута хвилею на берег висушена сонцем, перетворюється на купку слизу розміром із сірникову коробку.

Ти вранці личко умиваєш,

Та, мабуть ти й не знаєш

І я з води, і ти з води,

Запам’ятай на майбуття:

Земна вода – Землі життя.

А не менш цікаво й те, що у нашому тілі кількість води сягає до 70%.

Щоб залишатися здоровими, людині необхідно випити 1 л води на день. Без води людина не може прожити більше 5 днів.

Отже, це доводить, що вода – найважливіша речовина на Землі.

Пригадай, як літнього спекотного дня, набігавшись із друзями, ти відчував спрагу. Думаю, твоїм першим бажанням було не солодощі і навіть не морозиво, а про улюблену телепередачу ти, напевне, навіть забув. Найбільше твоє бажання – чимскоріше напитися води.

Вода з’явилась на Землі мільярди років тому, коли наша планета була зовсім юною.

Прочитайте самостійно статтю в підручнику на ст.. 91.

Отже, хто уважно читав зможе назвати, що майже повністю складається з води.

А у яких трьох станах зустрічається вода у природі: рідкому (роса, вода), твердому (лід, сніг), газоподібному (у вигляді водяної пари, хмара, туман).

Отже, вода три стани має.

В газоподібному - літає:

В рідкому – вже перетікає,

З високих гір мерщій тікає,

Коли вода в твердому стані –

Це сніг і лід при замерзанні.

Ви вже знаєте, що кожна речовина складається з молекул і вода також. Але ж вода має три стани. В усіх трьох станах молекули води однакові за формою і розміром. Але є маленька відмінність: відстані між молекулами води-рідини, води-у твердому тілі, воді-газоподібному тілі. (Відпов. дітей. У тверд. –близенько, у рідкому – далі, у газоп.-ще далі).

А зараз ми проведемо ряд дослідів, щоб виявити властивості води.

Дослід 1. Виллємо воду з склянки. Що відбувається ? ( Вода розтікається).

Якою є перша властивість?( Текучість)

Дослід 2. Із великої склянки переллємо воду у меншу склянку другої форми. Яку форму мала вода в великій склянці? Яку форму має вода в меншій склянці? А свою форму вода має?(Вода набуває форму тієї посудини в якій знаходиться).

Отже, друга властивість води – не має форми.

Дослід 3. Зануримо у склянку з водою ложку. Чи добре її видно?

Отже, вода прозора - це третя її властивість.

Чи має вода смак? Чи має запах?( Вода – без смаку, без запаху).

Отже, вода без смаку, без запаху - це те ж її властивості.

Як і всі інші інші рідини вода під час нагрівання розширюється, а

під час охолодження – стискається.

Давайте подивимось дослід про стискання та розширення води на екрані.( Дослід. «Вода має властивість розширюватись при нагріванні та стискатись при охолодженні. Про те , коли вода замерзне до стану льоду, вона перестає стискатись і починає розширюватись. Для перевірки властивості води розширюватися після перетворення її на лід візьмемо пляшку наповненою водою, щільно закриємо її корком і поставимо пляшку на мороз. Тільки – но вода замерзне на лід – пляшка трісне».

Отже, ще одна властивість води – стискатись при охолоджені та розширюватися при нагріванні .

Є у води важливий чинник –

Вона відома, як розчинник.

Дослід 4. Кинути в склянку 2-3 кришталики марганцівки, розмішати.

Куди зникли кришталики? Якою стала вода?

( Кришталики марганцівки розчинились у воді. Вода стола рожевою.)

Для речовин, що розчинилися у воді, вода є розчинником. А утворена речовина називається розчином( Розчин солі, цукру).

Як називається утворена речовина?(Розчином).

А як називають воду?(Розчинником).

«Існують природні розчини: солона вода в морях і океанах; вода в мінеральних джерелах, кров людей і тварин, сік рослин».

«Існують речовини, які у воді не розчиняються. Їх називають нерозчинними у воді речовинами. До них належать, наприклад пісок, глина, крохмаль, нафта, олія».

Як називаються речовини які розчиняються у воді? ( Відповіді дітей)

Як називаються речовини які не розчиняються у воді? ( Відповіді дітей)

Фізкультхфилинка

Ми малесенькі краплинки

Прилетіли з хмарки вниз.

На землі нагріли спинки

Полетіли дружно ввись.

В небі ми повеселились

У сніжок перетворились.

І сріблястими зірками

Знов на землю опустились.

VІ. Розвиток креативного мислення, вміння знаходити суперечливі якості в одному об’єкті.

«Вода – це добре чи погано?»

Робота в групах. І гр.. Вода – це добре.

ІІ гр.. Вода – це погано.

VІІ. Хвилинка – цікавинка.

Жива вода дає життя

Всьому живому в світі;

Якщо живе жива вода,

Тоді земля у квіті.

  • Чи існує «жива вода» в природі, яка зцілює хворих?

Доповідь дітей.

Є води лікувальні.

І звуться – мінеральні,

VІІІ. Закріплення вивченого матеріалу.

  1. Робота в зошитах.

  2. Гра «Славимо воду»

– А зараз ми поп’ємо водички з поетичної кринички.

Доберіть, будь ласка, влучні слова для уславлення краси і значущості води.

- Розляглася земля неозора, а найкраща вода….. (прозора).

- На землі калинове намисто, а найкраща вода…. (чиста).

- Тут діброва шумить невмируща, а найкраща вода…. (цілюща).

3. А зараз погляньте на яку красу може перетворюватись вода у руках чарівників. (слайди)

Х. Підсумок уроку.

- Що вам найбільше запам’яталося на уроці?

- Що вас здивувало?

- Про що ви почули вперше?

- Вода буває у …(3) станах:…,….,….. .

- Яку воду можна носити в решеті? (Замерзлу)

- А зараз закрийте очі і уважно вслухайтеся в звуки.

- Що ви почули? ( звуки води)

- А які вони стали, в порівнянні з тими, що ми чули на початку уроку? (спокійні)

- Так, дійсно, через те, що старанно працювали, вода заспокоїлася. Дивіться і Капітошка зник. Але він щось нам залишив. На згадку про сьогоднішній урок він кожному подарував краплинку.

- Прочитайте, що на них записано.

Ми – краплинки – веселики,

до струмків впадаєм стрімко,

а струмочки до криниць,

радо будемо дружить.

  • Що пропонують вам краплинки ? (Дружбу)

  • Отже, діти,

Вода – стихія і надія,

Вода – ласкаві, ніжні хвилі,

Вода – життя, і це навіки!

Про це ти знай і пам’ятай!

ХІ. Домашнє завдання.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Як підготувати успішну особистість: евристичні технології в освітньому процесі»
Ілляхова Марина Володимирівна
36 годин
590 грн
590 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.