Вказівник дистанційного уроку з музичного мистецтва на тему «Варіації»

Опис документу:
Під дистанційним навчанням розуміється індивідуалізований процес передання і засвоєння знань, умінь, навичок і способів пізнавальної діяльності людини, який відбувається за опосередкованої взаємодії віддалених один від одного учасників навчання у спеціалізованому середовищі, яке створене на основі сучасних психолого-педагогічних та інформаційно-комунікаційних технологій

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код

Тема уроку: Варіації.

Веселе і сумне... Скорботне і грайливе... Радісне і стримане... Здатне

зобразити картини природи та народних свят... І все це — неосяжне музичне мистецтво. Кожен твір, навіть якщо його назва співпадає з назвою будь-якого іншого, є неповторним. А чи може один твір увібрати в себе все те розмаїття,

про яке я щойно говорив . З'ясуймо це сьогодні на уроці. Розмова піде про ВАРІАЦІЇЇ.

— Варіація, варіювання, варіювати, варіант — ось слова, які знайомі кожному мало не з першого класу. У будь-якому разі на контрольних з математики завжди дають кілька варіантів завдань. Ми так звикли до цього слова, що

нам нема коли вдумуватися в його сенс.

А між тим воно означає зовнішню зміну форми за умови незмін-ності сутності. А це, як ви розумієте, таке часте явище в житті, що виникає на кожному кроці.

Адже чому ваші завдання і приклади на контрольних називають варіантами? Тому що ті й інші однотипні, будуються за одним принципом. Тільки числа різні й умови.

Що ж стосується музики, то кожен, звісно, помічав, як часто під час повторення ми дещо змінюємо мелодію. Це і є варіант.

Але справа не тільки в цьому. Музика взагалі не буває без варіювання. Це закон. Такий самий закон, як і те, що музика не буває без повторення. А де повторення — там і зміна. Наші дні можуть бути схожі як краплі води, проте вони все одно різні. Змінюється все, що рухається, що відбувається в часі.

Цікаво, що, варіюючи музику, композитор тим самим її затверджує, закріплює в пам'яті. Змінюючи, він ніби розглядає її з різних боків, намагається побачити всі її можливості, переконатися в її красі та досконалості.

Варіація — це найстаріша музична форма, в основі якої — тема та її видозмінені повторення. Витоки варіації слід шукати в народ¬ній музичній творчості, виконавській діяльності співаків та особ¬ливостях звучання

музичних інструментів. Свій розвиток вони отримали у творчості Й. С. Баха, Ґ. Ф. Генделя. Часом композитори пишуть варіації на народні теми або на музику інших композиторів — на знак вдячності.

Зазвичай варіації — це інструментальна музика. Але варіюються найчастіше найпопулярніші пісенні або танцювальні мелодії. Інструмент немовби розфарбовує на всі лади той малюнок, який укладено в мелодії.

Музичний жанр варіацій дуже багатий за своїми можливостями. Він — один із найстаріших, але достатньо широко використовується і в сучасній музиці.

Клавесиністи XVII—XVIII століть любили так звані орнаментальні варіації, в

яких мелодія немовби розфарбовувалася фігураціями. Дуже багато яскравих і захоплюючих варіацій ви знайдете у Ф. Й. Гайдна, В. А. Моцарта, Л. ван

Бетховена. Цілі сюжети вкладали в цю форму Р. Шуман та П. Чайковський.

Варіації можна зустріти в джазі, в симфонічній музиці, в інстру-ментальній, і навіть у виконанні народних інструментів.

Слухання музики: Варіації на тему Української народної пісні “ Йшли корови із діброви “. За посиланням:

https://www.youtube.com/watch?v=43okotyVh0g

https://www.youtube.com/watch?v=lHWkMgR6InU

Продовження розучування пісні: « А мрії летіли». За посиланням: https://www.youtube.com/watch?v=JRyTwcrdtiM

Завдання: Робота над літературним та музичним текстом пісні. Знайти варіації на теми українських народних пісень в сучасній обробці.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»