: Витинанка. Загальні відомості про техніку виготовлення витинанок. Безпечні прийоми праці під час виготовлення витинанки

Опис документу:
Провести бесіду про традиційний вид українського декоративно-прикладного мистецтва – витинанки; продовжити ознайомлення учнів з різними видами листівок, закріплювати навички роботи з папером

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код

Тема: Витинанка. Загальні відомості про техніку виготовлення витинанок. Безпечні прийоми праці під час виготовлення витинанки.

Мета:

Навчальна: провести бесіду про традиційний вид українського декоративно-прикладного мистецтва – витинанки; продовжити ознайомлення учнів з різними видами листівок, закріплювати навички роботи з папером;

Розвивальна: розвивати відчуття гармонії, просторової рівноваги елементів зображення; розвивати творчі здібності, уяву, фантазію;

Виховна: виховувати охайність під час роботи, терпіння, відчуття прекрасного, вчити дітей помічати красу природи, берегти її.

Тип уроку: урок застосування знань, умінь і навичок.

Обладнання: зразки виробів; кольоровий картон; білий папір; ножиці; лінійка; клей; простий олівець; різні види листівок;

Хід уроку

І.Організація класу.

1.Привітання

Вушка прислухайтесь,

Очки – придивляйтесь,

Носик – глибше дихай,

Ротик – посміхнись.

Спинки розправляйтесь,

Ручки піднімайтесь,

Нумо до роботи

Дружно всі взялись!

2. Перевірка готовності до уроку.

3. Упорядкування робочих місць.

II. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1.Повідомлення теми і завдань уроку.

- Сьогодні ми продовжимо роботу з папером, а саме — будемо прикрашати листівку. Згадаємо на уроці про властивості паперу та традиційну українську силуетну витинанку.

За допомогою чого ми будемо це робити, ви дізнаєтесь, якщо розгадаєте загадки.

2.Загадки:

1. Два пани наділи одні штани. (Ножиці)

2. Чорний Іван, дерев’яний каптан,

Де носом проведе, там помітку кладе. (Олівець)

3. Впаде з гори — не розіб’ється,

Пусти на воду — розпливеться. (Папір)

4. Якщо до чогось торкнувся, потім не відірветься. (Клей).

3. Повторення правил безпечної роботи

— Кожен учень зобов’язаний знати й виконувати правила безпечної роботи на уроках трудового навчання, а саме:

  • підготувати своє робоче місце;

  • коли вчитель звертається до всіх учнів, вони мають припинити роботу;

  • уважно слухати інструктаж;

  • перевірити справність інструментів, наявність матеріалів;

  • роботу розпочинати лише з дозволу вчителя;

  • не можна працювати тупим та несправним інструментом;

  • використовувати інструменти лише за призначенням.

4. Робота над темою уроку..Вступна бесіда.

- На уроках трудового навчання ми вже ознайомилися з папером. Давайте згадаємо:

- Яким буває папір?

- Які матеріали використовували для письма до появи паперу?

- У наш час папір став універсальним матеріалом. Його використовують не лише для видання книжок, журналів і газет. На ньому друкують листівки

й альбоми, малюють олівцем і аквареллю, з нього виготовляють учнівські зошити, використовують у медицині, у різних видах промисловості.

На паперовій основі, користуючись властивостями паперу, ми використовували безліч художніх технік. Згадаймо про витинанку.

Витинанки – один із видів народної художньої творчості. Слово «витинанка» розкриває техніку її виготовлення: витинати, тобто вирізати.

Витинанки – орнаментальні і фігурні прикраси, ажурно вирізані ножицями, ножем з білого або кольорового паперу.

Давні за своїми витоками, витинанки тісно пов’язані зі святковими обрядами, побутом і звичаями народу. Доступність матеріалів та інструментів сприяли розвитку цього виду народної творчості, в якому безпосередньо проявились естетичні почуття, жива уява та спостережливість людей, що створювали витинанки. Кращі зразки традиційних мотивів декоративних майстрів запозичувалися, розвивалися і збагачувалися наступними поколіннями. Витинанки виготовляють із тонкого, але міцного паперу, його складають удвічі, учетверо, ушестеро. Після цього на утвореному трикутнику малюють ескіз виробу і вирізують. Прорізи слід робити по краях складеного паперу, але таким чином, щоб між окремими надрізами залишалися невеличкі перемички, інакше виріб розпадеться на окремі частини.

У композиціях паперових витинанок певну роль відіграли настінні розписи. За технікою витинанки поділяються на ажурні (зображення у прорізах) і силуетні (зображення виступає силуетом – дуже популярним був силуетний портрет), одинарні (з одного аркуша) та складні, аплікаційні ( з кількох аркушів паперу).

Фізкультхвилинка

Сонце дивиться у ліжко.

Всі ми робимо зарядку.

Треба нам присісти й встати.

Руки простягніть вперед.

Нахиліться, підніміться.

На носок, потім на п’яту.

Всі ми робимо зарядку.

5. Демонстрування та аналіз зразка

- Відгадайте, яку витинанку ми виготовлятимемо?

На дорозі лежить квітка,

Пелюстки згортає,

Я хотів її підняти,

А вона літає. (Метелик)

  • Перш ніж братися за створювання самої листівки, потрібно все добре обмірковувати.Листівка може бути одинарною та подвійною. Заготовку листівки можна зробити вертикально або горизонтально.

  • Які матеріали нам необхідні для виготовлення листівки?

  • З чого почнемо роботу?

  • Як правильно виконати згинання картону, щоб одержати якісну заготівку?

  • Які форми називають симетричними?

  • Ми будемо прикрашати листівку силуетною формою «Ажурний метелик».

6. Робота за підручником (с. 28-29)

1. Білий папір складаємо навпіл.

2. Від згину малюємо половину ескізу для витинанки.

3. Вирізуємо обидві сторони.

4. Не розгортаючи силует, згинаємо кожне крило навпіл і вирізуємо візерунок. Не забуваємо нанести та вирізати візерунок на тулубі метелика.

5. Розгортаємо та клеїмо на кольоровий папір або картон. (Картон може бути однакового розміру з витинанкою або більше.)

7. Правила безпеки під час роботи з клеєм та ножицями.

1. На робочому місці дотримуй чистоти і порядку.

2. Зберігай ножиці у спеціально відведеному для цього місці.

3. Не працюй затупленими ножицями.

4. Не тримай ножиці лезами вгору.

5. Не користуйся ножицями під час ходьби класом.

6. Не заважай товаришеві, коли той вирізає деталі ножицями.

7. Передавай ножиці товаришеві кільцями вперед.

8. Під час різання тримай матеріал так, щоб лезами ножиць не поранити руку.

ІІІ. Практична робота учнів

ІV. Виставка та оцінювання робіт учнів

Учитель демонструє виконані учнями роботи та допомагає проаналізува- ти їх.

  • Подивіться, які чудові листівки ви сьогодні виготовили! Всі дуже постарались, адже ви зробили листівки для своїх близьких людей. Що ж нам залишилося зробити? Правильно, підписати їх.

  • Яка робота сподобалася найбільше?

  • Чия робота найохайніша?

  • Хто припустився помилки?

V. Підсумок уроку.

- Чи сподобалося вам виготовляти листівки?

- Чого навчилися сьогодні на уроці? Чи сподобався вам урок?

- Яку витинанку ви робили?

- З яких елементів складалася ваша витинанка?

- Кому ви подаруєте свою листівку?

Демонстрування готових виробів.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.