Вимова і правопис слів з ненаголошеними голосними [е], [и]

Опис документу:
Мета: навчати учнів перевіряти правопис слів з ненаголошеними голосними [є], [и] в корені слів; збагачувати словниковий запас; розвивати літературну вимову; виховувати турботливе ставлення до птахів. Хід уроку I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Українська мова

Урок 10

Вимова і правопис слів з ненаголошеними голосними [е], [и]

Мета: навчати учнів перевіряти правопис слів з ненаголошеними голосними [є], [и] в корені слів; збагачувати словниковий запас; розвивати літературну вимову; виховувати турботливе ставлення до птахів.

Хід уроку

I.      ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II.     АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1.     Вправи на повторення

Робота в групах

— Підкресліть слова, у яких тільки два склади.

Павук, заєць, веселка, лісник, дорога, букварі, бабка, конвалії, бесіда, учні, огорожа, баян.

— Прочитайте слова, розподіліть їх в алфавітному порядку, в цьому ж порядку запишіть номери цих слів у зошиті.

1-ша група: 1) пенал; 2) буквар; 3) книга; 4) лінійка; 5) учень. Запис у зошитах: 2; 3; 4; 1; 5.

2-га група: 1) олівець; 2) портфель; 3) ножиці; 4) азбука; 5) щоденник. Запис у зошитах: 4; 3; 1; 2; 5.

— Яке слово «зайве» у кожній групі слів? Чому? (За кількістю складів.)

2.     Хвилинка каліграфи

У У ау ум му уф ду ну цу уч ву Учитель Україна українська Ми живемо в Україні.

— Поставте питання до слів учитель, Україна, українська.

— Які із записаних слів є спорідненими?

— Назвіть корінь цих слів.

— Складіть словосполучення зі словом українська.

— Українська мова дуже чудова, мелодійна.

III.   ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

Сьогодні на уроці ми розкриємо один із секретів української мови — секрет написання ненаголошених є та и у словах.

IV.   ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1.    Читання казки «Хитрі близнючки»

ХИТРІ БЛИЗНЮЧКИ (Казка)

Жили на світі дві букви-близнючки. Одну звали и, а іншу — е. Вони були дуже схожі між собою та іноді любили жартувати.

І тоді у багатьох словах замість звука [и] чувся [е], і навпаки, замість [е] — [и]. Так було і цього разу. У слові листи чується звук [е], в слові земля — звук [и]. Всі плутали: як же правильно написати — е чи и

Тут з'явився дядечко Наголос. А близнючки побоювалися свого старого родича, бо він був дуже серйозний і вимогливий.

І от як тільки дядечко Наголос «погукав» близнючок, сталося диво: близнючки зайняли свої місця, а самі слова змінилися: були листи — тепер лист, була земля — тепер землі.

Із того часу, коли близнючки починали жартувати, міняючись місцями в словах, з'являвся дядечко Наголос і швидко наводив лад.

Хто наводив лад, коли близнючки е та и мінялися місцями в словах?

— Запам'ятайте!

Що писати — Е чи И? Став під наголос завжди!

2.    Робота за підручником (с. 17-18)

Вправа 7

— Прочитайте загадку. Коли це буває?

— Спишіть загадку, вставляючи пропущені букви. До цих слів доберіть перевірні слова.

—  Зі словом-відгадкою складіть речення. Запам'ятайте правопис слова восени.

Вправа 2

— Прочитайте слова в колонках.

Доберіть перевірне слово, спишіть, уставляючи пропущену букву в ненаголошеному складі.

—  У першій колонці перевірними словами є змінені слова, у другій — слова-родичі».

—  Що треба зробити, щоб дізнатися, яку букву писати в ненаголошеному складі? Прочитайте правило.

Вправа 3. Робота в групах

— Прочитайте текст. Це оповідання чи казка? Доведіть.

— Чому авторка дібрала такий заголовок?

—  Прочитайте речення, яке є початком тексту. Прочитайте речення, яке закінчує текст. Спишіть.

— Випишіть слова, у яких пропущені букви. Доберіть до них перевірні. Запишіть.

Фізкультхвилинка

V.    УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

1. Гра «Запиши за зразком»

— Прочитайте. Змініть кожне слово так, щоб ненаголошений склад став

наголошеним. Запишіть за зразком. Поставте наголос.

Один Багато

Перо — пера

Стебло — ...

Весна — ...

Зима — ...

2. Гра «За абеткою»

— Запишіть слова в алфавітному порядку.

Весна, село, береза, перо, крило, гриби.

Підкресліть ненаголошені е — и. Поставте наголос. Усно доберіть перевірні слова.

3. Гра «Мовні приклади»

Утворіть слова за допомогою математичних дій. Підкресліть ненаголошені е — и. Поставте наголос. Усно доберіть перевірні слова.

ЛИС + МО – С + Н

ГРЕ + ЧАС + НИВА – С + Й – ВА

ДВЕРІ + С – Д + НА – РІ

СЛИ + ВОВА + ИЙ – А

4. Творче списування

— Доповніть речення, використовуючи слова з довідки, запишіть їх.

На ... з’явилися пухнасті котики. ... листя шелестіло від вітру. Листя на ...

і ... зазеленіло.

Слова для довідок: кленах, березах, вербі, ніжне.

VI.   ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ

—  Як слід вимовляти звук [є] у ненаголошеному складі? Наведіть приклади.

—  Як слід вимовляти звук [и] у ненаголошеному складі? Наведіть приклади.

—  Як дізнатися, яку букву («є» чи «и») писати в ненаголошеному складі? Наведіть приклади.

— Які с способи перевірки ненаголошених є та и в коренях слів?

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

С. 17-18,вправа 3.

— Спишіть другий абзац вправи 3, вставляючи пропущені букви. Зверніть увагу на виділене слово. До яких слів воно може бути перевірним?

3

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!
До ЗНО з УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ залишилося:
0
4
міс.
0
4
дн.
2
3
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!