Вимова і правопис слів із дзвінкими та глухими приголосними звуками.

Опис документу:
Вчити учнів правильно вимовляти дзвінкі приголосні звуки у кінці слова і складу перед глухими, користуватися правилом перевірки написання слів із сумнівними приголосними, що піддаються асиміляції; розвивати мовлення; виховувати патріотичні почуття.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код

Українська мова 3 клас.

Тема: Вимова і правопис слів із дзвінкими та глухими приголосними звуками. Правило перевірки правопису слів типу просьба, боротьба, кігті, нігті.

Мета: вчити учнів правильно вимовляти дзвінкі приголосні звуки у кінці слова і складу перед глухими, користуватися правилом перевірки написання слів із сумнівними приголосними, що піддаються асиміляції; розвивати мовлення; виховувати патріотичні почуття.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань (формування мовної компетенції).

Хід уроку

І. Організаційний момент

Ось дзвінок сигнал подав —

До роботи час настав.

Ось і ми часу не гаймо,

А урок свій починаймо.

II. Актуалізація опорних знань.

  1. Каліграфічна хвилинка.

А е и п л с н апельсин

Назвати приголосні глухі та дібрати до них дзвінку пару. ( б, з)

2. Словниковий диктант.

Запишіть слова, опис яких подається.

• Плід цього дерева оранжевого кольору з крупною кісточкою. (Абрикос)

• Вічнозелене плодове цитрусове дерево, яке росте на півдні, плід його запашний і соковитий жовтогарячого кольору. (Апельсин)

• Безбарвна легкозаймиста горюча рідина, яку добувають з нафти, застосовується як моторне паливо, розчинник. (Бензин)

• Велика одногорба або двогорба тварина, живе в пустелях і сухих степах. (Верблюд)

• Дев’ятий місяць року. (Вересень)

• Лінія перетину неба і земної поверхні. (Горизонт)

• Частина одягу у вигляді вшитої до нього торбинки для дрібних речей, грошей. (Кишеня)

Звірити написання слів в зошитах та на дошці.

3.Повторення вивченого.

- Як перевірити написання слів з ненаголошеними голосними, які не перевіряються наголосом?

- Як перевірити написання слів з ненаголошеними голосними, які перевіряються наголосом?

- Як поділяються звуки?

- Які приголосні звуки ви знаєте?

III. Повідомлення теми і мети уроку.

— Сьогодні на уроці ми поговоримо про вимову слів із дзвінкими та глухими приголосними звуками. Вчитимемося правильно вимовляти дзвінкі приголосні звуки у кінці слова і складу перед глухими, користуватися правилом перевірки написання слів із сумнівними приголосними.

IV. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу.

1. Робота над скоромовкою (с. 68, впр. 152)

— Прочитайте скоромовку. Скільки в ній речень? (3) Вивчіть виділене речення скоромовки напам’ять. Спишіть з пам’яті.

Гнеться груш гінке гілля. ( гілля )

— Підкресліть у виділеному реченні головні та другорядні члени. Назвіть слова, що складаються тільки з дзвінких приголосних звуків і голосних.

2. Творче списування (с. 69, впр. 153)

— Виразно прочитайте словосполучення. Дзвінкі приголосні вимовляйте дзвінко, не оглушуючи їх.

— Спишіть словосполучення. Поділіть їх на склади.

Бі-лий гриб, пов-ний віз, пух-кий сніг, мо-гут-ній дуб, со-лод-кий апель-син.

3.Знайомство з правилом та таблицями.

Запам’ятайте! В українській мові дзвінкі приголосні в кінці слів і складів вимовляються дзвінко. Якщо виникає сумнів, яку букву писати, то слід змінити слово чи дібрати таке споріднене, щоб після невиразного

приголосного був голосний, наприклад: гриб — грибок, дуб — дубок. Звук [ґ] перед глухим приголосним вимовляється як [х].

Читання слів в таблицях, звертання уваги на вимову та правопис. (с. 69,70) Зверніть увагу на вимову глухих приголосних перед дзвінкими словах.

Фізкультхвилинка

Раз! Два! Час вставати: Завітав у вільний час.

Будемо відпочивати. Будем бігати, стрибати,

Три! Чотири! Присідаймо, Щоб нам зайчика впіймати.

Швидко втому проганяймо. Прудко зайчик утікає

П’ять! Шість! Засміялись, І промінчиками грає.

Кілька раз понахилялись. Сім! Вісім! Час настав

Зайчик сонячний до нас Повернутись нам до справ.

V. Узагальнення й систематизація отриманих знань.

1.Гра „Закінчи слово” . (усно)

Учитель читає речення, не називаючи останнього звука останнього слова, а діти хором називають його.

Виріс в лісі білий гри... (б).

Петро хворий на гри... (п).

У собаки гострий зу... (б).

На обід в нас буде су... (п).

Я піду гуляти те... (ж).

Нащо ти свій зошит мне... (ш).

Ми підем влітку на пля... (ж).

Хлопці, м’ячик цей не ва... (ш).

2.Гра „Гусеничка”.

На дошці написані слова. Вставити потрібні букви та записати слова в зошит. Правильно виконати завдання допоможе гусенична.

кі Г ті ні Г ті

ле Г кий борі Д ка

про СЬ ба боро ТЬ ба

во К зал моло ТЬ ба

галу Ш ка ни ЗЬ кий

лі Ж ко сли ЗЬ кий

2.Робота над текстом. (впр. 154 усно).

Прочитати текст. Про що в ньому йдеться?

Яка основна думка (ідея) тексту?

Правильно вимовляйте підкреслені слова, доберіть до них перевірні.

Стежкою –стежина, солодкими-солоденькі, дубки-дубочки, доріжка-доріжечка.

Визначити кількість букв і звуків в слові:

Польовою - [ п о л´о в о й ´у] – 8 букв, 8 звуків.

Визначити основу та закінчення в слові

Родина

3.Гра „Утвори нове слово”

Додавши дзвінкі приголосні, утворіть нові слова від запропонованих.

Коса (р), рука(в), буква(р), вір(звір).

Додавши глухі приголосні, утворіть нові слова від запропонованих.

Коза(к), буря(к), трава (страва), мак (смак), порт (спорт).

VI. Підсумок уроку.

1.Звуки, які вимовляються без голосу, тільки з шумом (глухі). Наведіть приклади.

2. Чуємо і голос, і шум, то такі звуки називаються... (дзвінкі). Наведіть приклади.

3.Дзвінкі приголосні в кінці слів і складів вимовляються (дзвінко)

VII. Домашнє завдання.

С. 70, впр. 155. Прочитайте слова. Зверніть увагу на вимову глухих приголосних перед дзвінкими в цих словах.

Складіть і запишіть речення з цими словами. Запам’ятайте їх правопис.

коса_

рука_

буква_

ір

коза_

буря_

рава

_мак

_порт

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!