і отримати безкоштовне
свідоцтво про публікацію
До визначення переможців залишилось:
3
Дня
3
Години
16
Хвилин
30
Секунд
Поспішайте взяти участь в акції «Методичний тиждень».
Головний приз 500грн + безкоштовний вебінар.
Взяти участь

Вимова і правопис прикметників із суфіксами -ськ-, -зьк-, -цьк-.

Курс:«Google сервіси в роботі вчителя»
Левченко Ірина Михайлівна
16 годин
800 грн
240 грн
Свідоцтво про публікацію матеріала №YK227758
За публікацію цієї методичної розробки Щербина Ірина Володимирівна отримав(ла) свідоцтво №YK227758
Завантажте Ваші авторські методичні розробки на сайт та миттєво отримайте персональне свідоцтво про публікацію від ЗМІ «Всеосвіта»
Бібліотека
матеріалів
Перегляд
матеріалу
Отримати код

Тема. Вимова і правопис прикметників із суфіксами -ськ-, -зьк-, -цьк-.

Мета:  вчити дітей утворювати і правильно вимовляти прикметникові форми з суфіксами -ськ-, -зьк-, -цьк-; розвивати культуру мовлення; виховувати почуття гордості за героїчне минуле і славне сьогодення української держави.

Обладнання: мультимедійна презентація до уроку, картки для роботи в парі, картки – схеми для групової роботи.

Хід уроку

  1. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ 

Емоційне налаштування (до гостей)

Хай легко працюється,

Добре живеться,

Все вміється, множиться і додається.

Здоров'я міцного,щастя без краю,

Усього найкращого щиро бажаєм! (всі разом)

Уч. – Я знаю, що ви, діти, творчі, працьовиті, завзяті і урок буде продуктивним.

Уч. – Діти, доповніть речення (екран)

  • Від уроку я очікую…

  • Від однокласників я очікую..

  • Від учителя я очікую…

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ 

  • Сьогодні на уроці ми будемо працювати над темою «Вимова і правопис префіксів у прикметниках»

  • Плідний урок - це співпраця. Давайте складемо план, за яким ми будемо працювати. (Пропозиції дітей)

План

  1. Перевірка домашнього завдання

  2. Повторення вивченого матеріалу

  3. Хвилинка каліграфії

  4. Вивчення нового матеріалу

  5. Робота в групі

  6. Робота в парі

  7. Творча самостійна робота

  1. Перевірка домашнього завдання

  • Яку тему ми зараз вивчаємо? (Прикметник)Чого навчилися на попередньому уроці?(Відмінювати прикметники)

  • Домашнє завдання було за рівнями. Перевіряємо виконання впр. №186 (Перевірка на екрані). Потрібно було списати текст, поставивши прикметники, що в дужках, у потрібному відмінку. Над прикметниками скорочено надписати відмінок. Група дітей додатково усно готувала питання за темою «»Що я знаю про прикметник?

  • Прочитайте словосполучення іменників та прикметників, які ви поставили у потрібний відмінок. (У тихому небі (М.в.), на південному сході (М.в.), у казкові білі шати (З.в.), бліде сонце (Н.в.), дивними самоцвітами (О.в.), на чистому снігу (М.в.)

  • Група дітей підготувала опитування за темою «Що я знаю про прикметник?» Запитання дітей. На дошці вивішується схема «Все, що я знаю про прикметник»

  • Що називає прикметник? (Ознаку предмета)

  • На які питання відповідає в початковій формі?(Який? Яка? Яке? Які?)

  • Як визначити відмінок прикметника в реченні? (Визначити від якого іменника залежить прикметник. Визначити відмінок іменника, прикметник завжди стоїть у тому ж відмінку, що і прикметник)

  • Від якої частини мови найчастіше можна утворити прикметник? (від іменника)

  • Якими способами ми утворюємо нові слова? (префіксальним та суфіксальним). (Під час перевірки домашнього завдання, один учень біля дошки з картки утворює прикметники від іменників. Калина – калиновий, вересень – вересневий, народ - народний)

  • Яким способом утворили прикметники від іменників? (суфіксальним)

ІІІ. Первинне сприйняття та усвідомлення нового матеріалу

  • Зараз продовжимо творення прикметників від іменників утворення прикметників від іменників суфіксальним способом. .

(На екрані іменники, діти утворюють усно від них прикметники)

  • Народ – народний;

  • Україна – український ;

  • Козак – козацький; (козакський)

  • Запоріжжя – запорізький (запоріжський)

  • Назвіть суфікси за допомогою яких утворилися прикметники. Діти можуть утворити слова невірно)У слові народний – н, український – ськ, козак – цьк, запорізький – цьк. Якщо утворили невірно, спитати :»А як же вірно?»

  • Нам потрібно розв’язати цю проблему.

Отже, тема нашого уроку: «Вимова і правопис прикметників із суфіксами -ськ-, -зьк- -цьк».

  1. Хвилинка каліграфії

  • Що ви помітили спільного в написанні суфіксів – ськ, -зьк, -цьк? (Пишуться з м’яким знаком). Отже, вимовляємо звуки [сʼ], [зʼ], [цʼ] мʼяко.

  • Це завдання сміливих, відважних людей запорізької землі. А хто на нашій землі славився сміливістю і відважністю?(Козаки). Ви будете мої маленькі козачата.

  • Відкриваємо зошити. Запишіть каліграфічно ці суфікси. У кого виникли питання щодо зʼєднання букв? (Всі зʼєднання верхні, мʼякий знак відкритий)

  • Запишіть прикметники український, козацький, запорізький (сі слайду на екрані). Позначте суфікси.

  1. Словникова робота.

  • Дайте тлумачне визначення цих прикметників. (На екрані)

  • Козацький - належний козакові, козакам.

  • Український – приналежність до України, українського народу.

  • Запорізький – належний до Запоріжжя.

  1. При творенні прикметників козацький та запорізький виникли труднощі. Ми утворювали ці прикметники від іменників. А куди поділася буква к з основи слова козак? А зі слова Запоріжжя, при утворенні прикметника взагалі зникли дві літери ж? Саме цю таємницю ми спробуємо розкрити, працюючи протягом уроку.

  2. Робота в групах (4 групи)

  • Діти, як ви гадаєте, чому козацький, а не козакський? Запорізький, а не запоріжжський? (Відповіді дітей)

  • Українська мова милозвучна, тому при творенні нових слів можуть змінюватися приголосні звуки. Тому в прикметниках кінцевий приголосний основи та суфікс –ськ у деяких випадках змінюється на –зьк та - цьк.

  • Щоб правильно утворювати прикметники, за допомогою цих суфіксів, потрібно ознайомитися з правилами. Працювати будете в 4 групах . Кожна група опрацює свою частину правила, потім ознайомить з нею весь клас.

Групи отримують картки зі словосполученнями. Діти повинні проаналізувати основи іменників, звернути увагу на кінцевий приголосний основи іменника та на чергування приголосних в суфіксах прикметників. Кінцевий приголосний основи буде підкреслений.

1 група «Сміливі» ( картка) 

Чумак -чумацький, ткач – ткацький, німець – німецький . (Учні повинні самостійно вивести правило).

  • Якщо основа закінчується на к, ч, ц, то  відбувається чергування приголосних звуків  - пишемо суфікс цьк 

2 група «Відважні»(картка) 

Прага – празьк.ий, Париж – паризький, Кавказ – кавказький 

  • Якщо основа закінчується на г, ж, з відбувається чергування приголосних звуків – пишемо суфікс  зьк 

3 група «Рішучі»

Товариш – товариський, Одеса – одеський, волох – волоський.  

  • Якщо основа закінчується на х, ш, с відбувається чергування приголосних звуків – пишемо суфікс  ськ 

Висновок: (після 3 груп) – у всіх інших випадках пишемо суфікс ськ

4 група «Кмітливі»

Мʼякість звука [лʼ] перед суфіксом - ськ позначається знаком м’якшення

Сіл?ський, пол.?ський, уман?ський

  • Учні презентують свої картки біля дошки.

  • У вас на парті лежать конверти. Дістаньте карти з них. Подивіться, що там написано. (Для кожного учня правило написання суфіксів у прикметниках. Без правила 4)

  • Це підказка. Вона допоможе нам при творенні прикметників.

  • Потренуємося, користуючись таблицею (усно) слайд

Житомир - житомирський, Кагарлик- кагарлицький, Хорол - хорольський, Волинь- волинський, Прилуки - прилуцький

  • Якого правила немає? (Мʼякість звука [лʼ].

  • А немає його тому, що воно є в підручнику на сторінці 98.

  1. Фізкультхвилинка

  1. Робота в парі.

  • Зараз потренуємося утворювати прикметники.

  • Що ви знаєте про козаків? (Відповіді дітей)

  • Візьміть картки. Прочитайте, що нового дізналися про козаків?


На Запоріій Січі був цікавий звичай. Новачок, котрий вступав у Січове товариство, мав поміняти своє попереднє прізвище на нове, козае. Основою появи прізвиськ могли бути діяльність (Пушкар), схожість з якоюсь рисою тварин (Горобець) чи рослин(Береза), риси характеру(Задеріхвіст), зовнішній портрет (Носань).  Часто за козаком закріплювалась назва місцевості або міста, села, звідки він прибув. Якщо з міста Чигирин -Чигирин…ий, з міста Прилуки – Прилу…ий,  з села Кодак – Кода…ий, з села Потоки – Пото…ий, з річки Кальміус-Кальміу…ий.

  • Доберіть до тексту заголовок. Впишіть у картці пропущені суфікси в прикметниках. Запишіть у зошит прізвища козаків, які ви утворили від назв населених пунктів. (Перевірка за екрані)

IV. Закріплення та систематизація знань.

  1. Самостійна диференційована робота.

  • Перевіримо наші знання. Завдання на картках за рівнями. Ми сьогодні говоримо про козаків. А це були мужні воїни, які захищали свою землю. Що потрібно мати для захисту? (Зброю). Зброя козаків – рушниця і шабля. Дехто з козаків мав короткий спис і стріли, але рідше. Найважливішою козацькою зброєю була рушниця. (Показ малюнків на екрані)

  • Учні, у яких на картці малюнок списа (с.р.) – виконують вправу 189 на сторінці 98. Спишіть прізвища, позначте суфікси.

  • Учні, у яких на картці малюнок шаблі (д.р.). зʼєднайте частини прислівʼїв, вставте пропущениі суфікси. Запишіть прислів’я в зошит

  • Коза цьк ому роду …– нема переводу.

  • Коза цьк е життя коротке, … а слава вічна.

  • Не пив води дніпров ськ ої…, не їв каші коза цьк ої.

  • Учні, у яких на картці зображена рушниця (в.р.) – на картці. Прочитайте текст, спишіть його в зошит, вставляючи пропущені суфікси. (Перевірка на слайді)

(У військовій музиці україн…их козаків була поширена дерев’яна труба. Її називали сурмою, або коза...ою трубою . Це був сигнальний інструмент війська Запорі…ого.)

  1. Перевірка самостійної роботи.

  2. Оцінювання учнів

V. Рефлексія

- Над якою темою працювали?

- Чого навчилися на уроці?

- Чи справдилися ваші очікування?

VI. Домашнє завдання.

  • Вивчити правило на картці та в підручнику на ст.89

  • Учні, які самостійно працювали з карткою із зображенням списа (с.р.) – виконують вправу 187на ст. 98 завдання (Виписати з тексту прикметники із суфіксами - ськ, - цьк, - зьк. Позначити суфікси)

  • Учні, які самостійно працювали з карткою із зображенням шаблі (д.р.) – виконують вправу 191 на ст. 99 завдання 1

  • Учні, які самостійно працювали з карткою із зображенням рушниці (в.р.) – виконують вправу 191 на ст. 99 всі завдання.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу

Опис документу:
Презентаційний урок з елементами критичного мислення
  • Додано
    28.02.2018
  • Розділ
    Українська мова
  • Клас
    4 Клас
  • Тип
    Конспект
  • Переглядів
    232
  • Коментарів
    0
  • Завантажень
    0
  • Номер матеріала
    YK227758
  • Вподобань
    0
Курс:«Основи фінансової грамотності»
Часнікова Олена Володимирівна
72 години
3600 грн
1080 грн
Свідоцтво про публікацію матеріала №YK227758
За публікацію цієї методичної розробки Щербина Ірина Володимирівна отримав(ла) свідоцтво №YK227758
Завантажте Ваші авторські методичні розробки на сайт та миттєво отримайте персональне свідоцтво про публікацію від ЗМІ «Всеосвіта»
Шкільна міжнародна дистанційна олімпіада «Всеосвiта Осінь – 2018»

Бажаєте дізнаватись більше цікавого?


Долучайтесь до спільноти