Вільям Шекспір. Життєвий та творчий шлях. Виняткова роль Шекспіра в розвитку англійської національної літератури та світового мистецтва. Сонети № 66,161,130.

Опис документу:
Вільям Шекспір. Життєвий та творчий шлях. Виняткова роль Шекспіра в розвитку англійської національної літератури та світового мистецтва. Сонети № 66,161,130. Мета: - Формувати ключові компетентності: уміння вчитися, виявляти повагу до людини, усвідомлювати роль кохання і дружби (НЛ-2), цінувати людське життя (НЛ-3)

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код

Тема. Вільям Шекспір. Життєвий та творчий шлях. Виняткова роль Шекспіра в розвитку англійської національної літератури та світового мистецтва. Сонети № 66,161,130.

Мета:

  • Формувати ключові компетентності: уміння вчитися, виявляти повагу до людини, усвідомлювати роль кохання і дружби (НЛ-2), цінувати людське життя (НЛ-3), висловлювати думку щодо необхідності виявлення ініціативи для досягнення мети, критично оцінювати засоби досягнення поставленої мети (НЛ-4);

  • Формувати предметні компетентності: ознайомити учнів із життєвим і творчим шляхом Вільяма Шекспіра, «шекспірівським питанням», джерелами творчості письменника; визначати роль Шекспіра в розвитку англійської національної літератури та світового мистецтва, прищеплювати учням культуру зв’язного мовлення, розвивати навички виразного читання поетичних творів, уміння самостійно шукати та опрацьовувати потрібну інформацію, презентувати її, уміння працювати в групах, розвивати критичне мислення; прищеплювати учням почуття поваги до духовних, творчих надбань попередніх поколінь, до загальнолюдських цінностей.

Теорія літератури: сонет , «шекспірівське питання».

Обладнання: портрети Вільяма Шекспіра, ілюстрації до уроку, презентація, роздавальний матеріал (картки для роботи в групах за темою уроку); ІКТ.

Тип уроку: урок вивчення нового навчального матеріалу.

Хід уроку

І. Організаційний момент

Доброго дня, шановні учні! Ви звернули увагу, що сьогодні до нас на урок завітало багато гостей. Але почувайте себе зручно, комфортно і без хвилювань. Ви молодці і у нас з вами все вийде. Почати хочу наш урок з побажання-настанови: будьте сьогодні в доброму гуморі і хорошому настрої, налаштуйтеся гарно та цікаво працювати. Під час уроку мені хотілося б побачити у вас те, що часом буває непомітним:

* сміливість – у скромних;

* комунікабельність – у мовчазних;

* рішучість – у невпевнених;

* а жагу до знань я хотіла б побачити у кожному з вас.

ІІ. Актуалізація опорних знань

На попередніх уроках ми відкрили для себе добу в історії людства під назвою Відродження. Яскрава і смілива, створена геніями світового рівня, епоха Ренесансу завжди буде приваблювати мислячих людей.

Що ж ми знаємо про культуру цієї доби? Пропоную вам пригадати матеріал минулого уроку за допомогою гри «Детектор правди» (відповідати на поставлене питання потрібно «так» або «ні»).

1. Одним із естетичних принципів світогляду Відродження був принцип: «Людина – центр Всесвіту». (Так)

2. Збірка сонетів Франческо Петрарки має назву «Нове життя». (Ні)

3. Епоха Ренесансу зародилася в Італії. (Так)

4. Структура італійського сонета: 4, 4, 4, 2. (Ні)

5. Останнім поетом епохи Сердньовіччя і першим поетом епохи Відродження називають Франческо Петрарку (Ні)

ІІІ. Оголошення теми й мети уроку

Діти, запишіть , будь ласка, тему заняття.

Думаю ви зрозуміли , що сьогодні мова піде про геніального Шекспіра і його поетичні шедеври. Згідно з програмними вимогами ви повинні засвоїти основні віхи творчої біографії поета, з’ясувати «шекспірівське питання», дослідити літературну мозаїку його поетичних перлин.

Світове визнання Шекспіра як класика відбулося після його смерті. На деякий час про нього забули, і тільки завдяки священнику Фуллеру, автору «Історії знаменитостей Англії», вдалося зібрати окремі спогади про письменника. Отже, в дорогу.

ІV. Сприйняття та засвоєння нового матеріалу

1.Короткий огляд життя і творчості поета. Учні , будь ласка, уважно слухайте повідомлення товаришів, щоб зуміти щось доповнити чи поправити.

( Виступ учнів за випереджальним завданням про життя Шекспіра)

Учень1.Повідомлення на тему: «Особливості англійського відродження»

В Англії Відродження почалося значно пізніше, ніж в інших країнах Європи,-- у кінці XVІ ст. У цей час у країні бурхливо розвивалися буржуазні відносини, але дійсність показувала їхній антигуманний характер. Найбільш яскраво нове мистецтво розкрилося у драматургії. Створювали новий театр талановиті драматурги Кристофер Марло,Томас Кід , Вільям Шекспір.

Учень2. Повідомлення на тему: «Життєвий та творчий шлях Шекспіра»

23 квітня 1564 року - народився Вільям Шекспір в Англії в Стратфорд-он-Ейвон в сім'ї торговця і поважного городянина

Близько 1580 року - кидає школу, щоб допомагати батьку

Листопад 1582 року - вимушено одружується на Енн Хетеуей

Травень 1583 року - народження дочки Сьюзен

Лютий 1585 року - народження двійнят : сина Гамлета і дочки Джудіт

Друга половина 1580-х років - від'їзд Шекспіра із Стратфорда

Рубіж 1590-х років - приїзд в Лондон; створення першої п'єси - хроніки «Генріх VI»

1592-1594 роки - епідемія чуми в Лондоні; театри закриті; створення п'єс : хроніка «Річард III», «Комедія помилок», «Приборкання норовливої», перша трагедія «Тит Андроник»; випуск у світ уперше під своїм ім'ям поем «Венера і адоніс» і «Лукреція»

1595-1596 роки - трагедія «Ромео і Джульєтта»; потім комедія «Венеціанський купець»

Осінь 1599 року - стає співвласником, актором трупи і основним драматургом театру «Глобус»; створення трагедії «Юлій Цезарь» і комедії «Як вам це сподобається»

1600 рік - трагедія «Гамлет»

1601-1606 роки - період «великих трагедій» : «Троїв і Крессида» - 1601-1602, «Усе добре, що добре кінчається» - 1603, «Отелло» - 1604, «Король Лір»

1605, «Макбет»

1606 рік - початок останнього періоду шекспірівської творчості

1613 рік - від'їзд Шекспіра на батьківщину; створення трагедій на античні сюжети Антоній і Клеопатра», «Кориолан», «Тимон Афінський» - 1607-1608 року)

1610-1612 роки - пізні «романтичні п'єси», наприклад, «Зимова казка» і «Буря»

Березень 1616 року - складання і підписання заповіту через хворобу

23 квітня 1616 року - смерть Шекспіра

25 квітня 1616 року - поховання Шекспіра у вівтарі церкви Святої Трійці на околиці Стратфорда

Учень 3.Повідомлення на тему : «Театр «Глобус».

У 1576 році тесляр Джеймс Бербедж побудував один з найперших театрів у Лондоні, а він став керівником трупи. Театр здобув назву «Глобус», бо біля вхідних воріт стояли стовпи з рекламними афішами, над ворітьми височила статуя Геркулеса, який тримав на плечах небесну сферу,- звідси й назва. На небесній сфері був написаний латиною вислів римського письменника Петронія: «Весь світ лицедіє».

За архітектурою нагадував поріг готелю, великий овальний простір був огороджений високою дерев’яною стіною. Під час вистави двір заповнювали бідняки—платили за вхід усього 1 пенні. Уздовж внутрішньої стіни було влаштовано галереї для багатих мешканців міста. Дехто міг сидіти просто на сцені. Передня частина сцени була розташована просто неба ,задня частина –прикрита навісом. Декорації у сучасному розумінні цього слова не було. За часів Шекспіра іноді навіть писали на папері: «Ліс» або «Площа»; вивішували написи, щоб глядачі зрозуміли, де відбувається дія п’єси. Однак дуже багатими були костюми акторів: їх шили з шовку та атласу, прикрашали справжніми перлами. Як і за часів давньогрецьких театрів, в англійському театрі усі ролі виконували чоловіки. Якщо виставу затримували, глядачі жартували: «Королева голиться».

Єдина закрита дахом частина амфітеатру відновленого театру «Глобус»--це сцена і сидячі місця. Узимку , коли театральний сезон закрито, театр використовують для освітніх цілей. Екскурсії відбуваються цілорічно.

Як і перший «Глобус», сьогоднішній театр має сцену , яка видається у величезний круглий двір, оточений місцями для сидіння на трьох круто нахилених ярусах. Сімсот квитків продається на місця, де глядачі могли дивитися виставу стоячи. Доступ до театру був відкритий кожному як синові фермера, так і студенту. Під час обговорення достоїнств чи недоліків п’єси право голосу мав кожен.

Учень 4. Повідомлення на тему: «Шекспірівське питання»

Відповідь на шосте питання спонукає нас поговорити про «Шекспірівське питання», сутність якого полягає в тому , чи був насправді драматург Вільям Шекспір і чи він автор тих п’єс, які уславили його ім’я.

Шекспірівське питання виникло внаслідок недостатньої обізнаності з приводу конкретних фактів біографії В.Шекспіра. Масштаби шекспірівської творчості настільки вражали наступні покоління, що у ХІХ ст. було піддано сумніву сам факт існування такої людини. Поширювалася думка, що автором творів був або великий англійський філософ Ф. Бекон, або хтось із представників британської аристократії кінця ХVІ—XVІІ ст.—лорд Ротленд , граф Дербі, лорд Оксфорд і навіть мореплавець Вальтер Ролей. Свої міркування вчені- дослідники намагалися утвердити за допомогою аргументації , не позбавленої деякої переконливості. Вони посилалися на те, що син простого торговця не міг так добре знати деталі придворного життя і світського етикету, які він відтворив у п’єсах. Опираючись на відомий факт, що Шекспір здобув лише початкову освіту, вчені дивувалися, яким чином і коли він міг так грунтовно вивчати стародавню історію та античну літературу, звідки йому були відомі твори зарубіжних авторів, не перекладені на той час англійською мовою. У дослідників викликав подив і той факт, що Шекспір , ніколи не залишаючи Англії, добре розумівся на морській справі, оснащенні кораблів,, навігаційних приладах, що засвідчено у п’єсах. Не зважаючи на наведені аргументи проти авторства Шекспіра, глибокий аналіз його творчості підтверджує, що твори , які друкувалися під іменем Шекспіра, належать одному авторові.

Учитель. Дякую здобувачам освіти за змістовну розповідь. Можливо, у кого будуть доповнення?

2. Завдання пошуково-дослідницького характеру (робота в групах).

Всі учні нашого класу розподілені за трьома групами. Кожна з груп отримує свою картку з інформацією щодо творчості Вільяма Шекспіра. Завданням кожної групи є ознайомитися з інформацією на своїй картці, записати найважливіше до зошита, а потім один з учасників групи поділиться прочитаним із учнями двох інших груп.

Картка 1.

Творчість Шекспіра поділяють на 3 періоди:

  1. 1590 – 1600 рр. – «оптимістичний» .

Були написані історичні хроніки та комедії, основною темою яких була віра в життя та красу душі людини: «Приборкання норовливої», «Сон літньої ночі», «Багато галасу даремно», «Дванадцята ніч» та ін..

  1. 1600 – 1608 рр. – «трагічний».

Створені шедеври в жанрі трагедії: «Гамлет», «Король Лір», «Макбет».

  1. 1609 – 1612 рр. – «романтичний».

Трагікомедії зі щасливим фіналом: «Зимова казка», «Буря».

Усього написано 37 п’єс , 2 поеми та 154 сонети.

37 п’єс, 2 поеми, 154 сонети

Картка 2.

Справжніми шедеврами зарубіжної літератури є сонети Шекспіра. Збірка сонетів була створена приблизно у 1593-1600 роках. 1609 року вийшло єдине видання, що побачило світ за життя поета. Умовно сонети Шекспіра поділяють на 3 частини:

  1. Сонети 1-126 – присвячені юному другові;

  2. Сонети 127-152- присвячені смаглявій леді;

  3. Сонети 153-154 – заключні, їх тема – радість життя.

Таке тематичне розподілення поезій доводить, що Шекспір вніс нові теми у жанр сонета. Адже до нього сонети присвячувалися лише коханню, а не дружбі.

Картка 3.

Сонет – ліричний вірш, що складається з 14 рядків п’ятистопного або шестистопного ямба, власне двох чотиривіршів (катренів) з перехресним римуванням та двох тривіршів (терцетів).

Це визначення, яке характеризує італійський сонет.

Англійський сонет має трохи іншу форму, яку називають шекспірівською. Схема його така: 4,4,4,2 (складається з трьох катренів і двовірша). Кожен твір присвячений одній темі.

Сонети Шекспіра можна назвати своєрідним ліричним щоденником.

Слово вчителя.

У багатій творчій спадщині митця особливе місце посідають сонети. Їх можна назвати своєрідним ліричним щоденником. Тематика сонетів Шекспіра різноманітна: поезія, філософські роздуми, дружба і, звичайно, кохання. Шекспір не мав собі рівних за здатністю заглиблення в людську психологію, її найпотаємніші куточки; опоетизував людину та красу її почуттів. Коріння його лірики має давні традиції й сягає римської та середньовічної поезії. Серед них його улюбленцем був Овідій.

Право насолоджуватися цими літературними перлинками подарували нам перекладачі: Д. Павличко, Паламарчук, Г.Кочур, Б.Тен, М.Рильський, Мисик, Бажан.

3.Робота з текстами сонетів

  1. Виразне читання вчителем сонета 66 В. Шекспіра або прослуховування аудіо запису.

Аналіз сонета 66 Шекспіра

Я кличу смерть – дивитися набридло

На жебри і приниження чеснот,

На безтурботне і вельможне бидло,

На правоту, що їй затисли рот,

На честь фальшиву, на дівочу вроду

Поганьблену, на зраду в пишноті,

На правду, що підлоті навдогоду

В бруд обертає почуття святі,

І на мистецтво під п'ятою влади,

І на талант під наглядом шпика,

І на порядність, що безбожно краде,

І на добро, що в зла за служника!

Я від всього цього помер би нині,

Та як тебе лишити в самотині?

  • Яка тема прочитаного сонета 66? (Філософські роздуми про життя.)

  • Яким ліричний герой бачить світ?( На думку ліричного героя, у світі панує багато зла, яке йому здається нездоланним.)

  • У чому виявляється це зло?( В усьому: у приниженні чеснот, у фальші, у глумлінні над дівочою честю, у зраді, у тому що мистецтво підвладне владі, у відсутності порядності.)

  • За допомогою якого прийому досягається надзвичайно емоційність сонета?(За допомогою анафори: 5 рядків починається з ‘’на…’’ і 4-з ’’і… ‘’.)

  • Який стан героя ?(Пригнічений, навіть депресивний . Герой невимовно страждає . Звідси й зявляються думки про смерть ).

  • Що тримає ліричного героя на цьому світі ? (Любов.)

Учитель: Ми присвячуємо урок сонетам Шекспіра , але , на жаль , є люди , які зневажливо ставляться до поезії , вважають, що вона застаріла, вийшла з моди. Ви самі іноді зустрічалися з такими, кажуть, цінителями. Один них несподівано зявився у нас.

Ігровий момент : До класу звертається учень , який заздалегідь підготував свій монолог . Одягнений за молодіжною ‘’модою’’. На шиї – плеєр . Він може сказати приблизно таке:’’Віршики зібралися читати . Кому це потрібно? Далася вам ця пое-е-зія? Зараз час інший – крутий . Реп, рок- оце річ , це круто ! Ваші сонети тільки диваки можуть читати.’’

Учні висловлюють свої міркування по даній проблемі.

2.Виразне читання вчителем сонета № 116 В. Шекспіра або аудіо запис сонета

Мешать соединенью двух сердец

Я не намерен. Может ли измена

Любви безмерной положить конец?

Любовь не знает убыли и тлена.

Любовь — над бурей поднятый маяк,

Не меркнущий во мраке и тумане.

Любовь — звезда, которою моряк

Определяет путь свой в океане.

Любовь — не кукла жалкая в руках

У времени, стирающего розы

На пламенных устах и на щеках,

И не страшны ей времени угрозы.

А если я не прав и лжет мой стих,—

То нет любви и нет стихов моих!

3. Бесіда з учнями.

Яка головна тема сонета? (Головна тема — оспівування кохання.)

В яких рядках вона звучить найсильніше? («Любовь — над бурейподнятый

маяк…».)

Яку роль відіграє порівняння кохання із зіркою? (Кохання — це щось високе

і прекрасне, небесне, божественне.)

Як автор говорить про вічність справжнього почуття? («Любовь не знает убыли и тлена». Вона не підвладна часові.)

Як ви розумієте останні рядки сонета? (Ліричний герой не постає в сонеті ка-тегоричним. Він, як завжди, сумнівається. Але ми відчуваємо його надзвичайне бажання думати саме так.)

4.Коментар учителя

Єдність циклу Сонетів не стільки сюжетне, скільки ідейно-емоційне. Воно визначається особистістю їхнього ліричного героя ─ того, від чийого імені написані всі ці вірші.

У драмі, що розгортається перед нами в "Сонетах", три персонажі: Друг, Смаглява дама і Поет. Перших двох ми бачимо очима поета. Його відношення до них перетерплює зміни, і з описів почуттів поета стосовно цим двом обличчям перед нами виникає великий і складний образ головного ліричного героя "Сонетів".

Не можна прямо ототожнювати ліричного героя "Сонетів" із самим Шекспіром. Звичайно, в образ ліричного героя ввійшло чимало особистого. Але це не автопортрет, а художній образ людини, такий же життєво правдивий і реальний, як образи героїв шекспірівських драм.

"Сонети" Шекспіра - натхненний гімн дружбі. Якщо вже говорити про те, як проявився гуманізм у цих віршах, то він складається саме в безмежно високому розумінні дружби. Однак і краса друга завжди хвилює поета, що витончується в пошуках образів для її опису.

Прославляння друга, таким чином, являє собою перенесення Шекспіром у поезію мотивів, що вже зустрічалися в гуманістичній літературі.

Вірші, присвячені другу, мають декілька тем. Перші 19 сонетів на всі лади тлумачать про одне й те саме: друг повинен женитися для того, щоб його краса ожила в нащадках. Через усю групу сонетів проходить протиставлення тлінності Краси і невблаганності Часу. Час утілює той закон природи, відповідно до якого все що народжується розцвітає, а потім приречено на зів'янення і смерть. Тут перед нами виявляється оптимістичний погляд на життєвий процес. Час може знищити одну істоту, але життя буде продовжуватися. Поет волає до друга перемогти Час, залишивши після себе сина, що успадкує його красу.

Є ще один засіб боротьби з Часом. Його дає мистецтво. Воно також забезпечує людині безсмертя. Свою задачу поет і бачить у тому, щоб у віршах залишити потомству вигляд тієї людської досконалості, яке виявляв його прекрасний друг. А хто ж такий цей друг?

5.Повідомлення учня на тему «Образ друга»

Хто приховується під образом юного друга? Чому йому присвячено віршів більше , аніж коханій? Як Шекспір ставиться до людської дружби?( Шекспірознавці вважають , що прототипом юнака став граф Саутгемпнон , меценат, покровитель, близький друг поета … Джонсон Лілі, англійський драматург доби Відродження, сказав: Чоловіча дружба не похитно стоїть серед бур та неприємностей життя. Немає нічого кращого за неї.” Яким товаришем був Шекспір? Друг Шекспіра, драматург Сеттль, підкреслював щирість Шекспіра у поводженні з людьми. Отже,поет був чесним і вірним товаришем .Дружба приносить людині щастя, бо щастя – це коли ти відчуваєш, що не байдужий комусь . Що в будь-яку хвилину друг готовий прийти тобі на допомогу ,а значить- ти не самотній в світі. Тому вірш Шекспіра актуальний особливо зараз, коли світ наповнився заздрістю, ненавистю, насильством. А відомо, що дружба та любов можуть врятувати світ.

6. Виразне читання сонета № 130 В. Шекспіра у перекладі Д. Паламарчука.

Її очей до сонця не рівняли,

Корал ніжніший за її уста,

Ні білосніжні пліч її овали,

Мов з дроту чорного коса густа.

Троянд багато зустрічав я всюди,

Та на її обличчі не стрічав,

І дише так вона, як дишуть люди,

А не конвалії між диких трав.

І голосу її рівнять не треба

До музики, милішої мені,

Не знаю про ходу богинь із неба,

А кроки милої — цілком земні.

І все ж вона — найкраща поміж тими,

Що славлені похвалами пустими.

Бесіда за прочитаним.

Якою постає кохана в сонеті В. Шекспіра? (Звичайною земною жінкою. В ній

немає нічого божественного.)

Що кидається у вічі в портреті коханої? («Мов з дроту чорного коса густа»,

«білосніжні пліч її овали».)

Які художні засоби використовує автор? (Порівняння: мов з дроту чорного коса

густа, корал ніжніший за її уста, дише так вона, як дишуть люди; антитеза: не знаю

про ходу богинь із неба, а кроки милої — цілком земні; анафора: і дише так вона…, і го-лосу її рівнять не треба…, і все ж вона — найкраща поміж тими…; епітети: білосніж-ні пліч овали, з дроту чорного, диких трав.)

─ Які слова і вирази використовує поет для зображення коханої?

─ Які думки і почуття виражає в цьому сонеті автор?

─ Чи схожа кохана, змальована в сонеті, на героїнь Петрарки?

─ Зверніть увагу на форму сонета. Порівняйте із сонетами Петрарки. В чому різниця між ними?

─ Зробіть висновок, що нового вніс Шекспір у традиційний сонет.

( Форма сонета, тема дружби, кохана – цілком реальна жінка)

─ Як ви, молоде покоління, ставитесь до сонетів Шекспіра?

7.Коментар учителя

Сонет № 130 присвячений смаглявій коханій ліричного героя. Весь вірш побудований на порівнянні коханої з тим ідеалом, який раніше описувався у сонетах: очі як зорі, вуста як корали; шкіра біла, мов сніг; щоки як троянда; тіло пахне, мов фіалка. Автор упевнено і навіть з викликом описує усю невідповідність коханої загальноприйнятим канонам краси і робить висновок про те, що він щирий у своєму вірші та ставленні до жінки, на відміну від тих поетів, які перебільшували принади своїх дам.

Учитель.

У сонеті створено майстерно портрет «смаглявої леді». Він відрізняється від традиційних «портретів» героїнь сонетів, які писали тогочасні англійські поети, послідовники (так вони себе називали) італійця Франческо Петрарки. Як правило, вони змальовували янгелоподібну красуню із ледве не золотим волоссям, з білосніжним обличчям, гордовиту, неприступну. Вона була штучною. Шекспір би не був Шекспіром, якби не створив образ живої жінки. Краса її була земна, але саме це й зачаровувало поета. Вона була смаглява, брюнетка, із звичайною ходою, із звичайним голосом. Але поет покохав її, і вона стала найпрекраснішою жінкою на землі.

По імені вона не названа. У ті часи автори сонетів давали дамам, яких вони оспівували, піднесені поетичні імена. У Сідні - це Стелла, у Деньєла - Делія, у Драйтона - Ідея і т.д. Шекспір не подбав навіть дати своїй улюблений умовне поетичне ім'я. З "Сонетів" ми довідалися тільки, що вона смаглява, чорноволоса і не відрізняється вірністю в любові. За нею затвердилося ім'я "Смаглявої леді Сонетів".

Не важко уявити, скільки праці було витрачено цікавими дослідниками на те, щоб установити особистість Смаглявої леді. То хто ж вона ця Смаглява леді?

Повідомлення на тему : «Образ Смаглявої леді»

Жінка, яку оспівує Шекспір, отримала в літературі назву «смаглява дівчина». Митці часу зображували (втілювали) свій ідеал у прекрасних портретах. Увесь світ захоплюється відомими шедеврами Рафаеля і Леонардо да Вінчі, репродукції яких перед вами.
На цих картинах я бачу загадкові, піднесені образи жінок. У більшості це мадонни, художнє втілення Діви Марії. Митці доби Відродження втілювали у численних мадоннах індивідуальні уявлення про земну жіночу красу. Глядач відразу потрапляє в полон до образу, піднятого на п’єдестал ідеалу. Досконалі пропорції обличчя цих прекрасних жінок виражають тиху радість, материнську ніжність, внутрішній спокій. Вони сповнені смирення перед життям.

Не важко уявити, скільки праці було витрачено цікавими дослідниками на те, щоб установити особистість Смаглявої леді. Зрештою найбільша кількість прихильників вважає її Елізабет Вірною й особливо Мері Фіттон, а також жвава трактирниця міссісДавенант з Оксфорда.

Прослуховування сонету 90 у виконанні Алли Пугачової

  • Який настрій цього сонету? ( Це крик душі від втрати кохання)

  • Як ліричний герой сприймає втрату? ( Для нього це справжнє горе, величезний біль, страждання)

  • Який прийом використовує автор для побудови цього сюжету?

( Антитези)

  • Що дає використання цього прийому? (Підсилює драматизм ситуації)

8.Постановка проблемного питання

1. Чи співчуваєте ви ліричному герою шекспірівських сонетів, розуміючи його приреченість, його становище заручника власних пристрастей? Чи засуджуєте за втрату амбіцій, почуття гідності?

2. Чи має сенс шекспірознавцям продовжувати пошуки прототипів прекрасного юнака і «смаглявої леді»?

9.Складання сенкана до слова сонет

Сонет

мелодійний,пристрасний

оспівує, возвеличує, зачаровує,

«Сонет ─ це ключ, який відкриває серця»

поезія

10.Узагальнення відповідей учнів учителем

Сонети до друга і сонети до коханої ─ це як би два окремих цикли, між якими є зв'язок. Але в цілому "Сонети" не виглядають як заздалегідь задуманий і планомірно здійснений цикл ліричних віршів.

« Сонети ─ це ключ, яким відкрив своє серце Шекспір». Сонети Шекспіра були є і будуть залишатися великою таємницею поета ─ його серця, його кохання, його життя. Таємниця

ця не тільки в тому, кому були присвячені безсмертні поетичні рядки, хто ця «смаглява леді» і «блакитноокий юнак». Можливо, і знайдуть учені справжніх прототипів ─ бо чим далі від епохи, тим легше це встановити.

VІ. Закріплення вивченого матеріалу

Підсумкова бесіда.

1. Робота з епіграфом.

— Прочитайте виразно слова епіграфа.

— Як ви їх розумієте?

Як вони перегукуються з темами проаналізованих сонетів? (Вони сприймаються як настанова до дії. Слід жити, але з любов’ю в серці.)

Учитель. Настав час перевірити , що ви запам’ятали із почутого.

(на екран)

  1. В якому місті народився Шекспір?

а) Единбурзі; б) Лондоні; в) Стратфорті-на- Ейвоні

2. Його батько був:

а) землероб; б) торговець і чинбар; в) актор.

3.В якому театрі Шекспір був і актором, і суфлером:

а) «Традиція»; б) «Земля»; в) «Глобус».

4. Творчість поета має … періоди:

а) 1; б) 3; в) 5.

5. Сонетів було створено:

а) 154; б) 181; в) 179.

6. В якому році помер Шекспір:

а) 1564, б) 1616, в) 1618.

VІІ. Підбиття підсумків уроку

1.Технології «Незакінчене речення»

Сьогодні на уроці ми ознайомились із …

Ми довідались, що Шекспір – це …

Він писав … Крім цього, він написав ще …

Сонети присвячені темі …

Геніальність Шекспіра в тому, що він, як ніхто інший, зумів…

Для мене було новим …

Особливо цікавим для мене було…

VІІ. Домашнє завдання.

1.Один з сонетів вивчити напамять

2. Скласти діаграму «Кола Вена» ( порівнюючи сонети Петрарки та Шекспіра).

3. Прочитати трагедію «Ромео і Джульєтта» с. 155-176 (за підручником Ковбасенко)

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»