Вікторина до дня мови " Дивослово "

Опис документу:
Завдання для перевірки знань з української мови. Завдання та конкурси, щоб перевірити знання учнів та вміння використовувати їх на практиці в усному на писемному мовленні, вміння використовувати прислів`я, фразеологізми, знати українські народні пісні.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код

ТЕМА: Вікторина з української мови « Дивослово».

Мета: розширювати знання учнів про українську мову; показати її красу та багатство фольклору українського народу за допомогою поетичного слова; розвивати мовлення учнів; виховувати любов до рідної мови, свого народу, рідної землі.

Обладнання: вишивані рушники, портрет Т.Г. Шевченка, плакати «Без мови рідної, юначе, й народу нашого нема», «Пісня - душа народу», «Кажуть, дитино, що мова наша – солов’їна».

План заходу

І. Організаційна частина. Оголошення теми й мети конкурсу.

1. Виразне читання віршів про мову.

ІІ. Основна частина.

1. Конкурс «Бліц-опитування». Для вболівальників гра «Так чи ні».

2. Конкурс «Конверт».

3. Конкурс «Переговори сусіда».

4. Конкурс «Розсипаночка». Гра для вболівальників: «Загадки-жарти».

5.Конкурс «Караоке» - виконання української пісні.

6. Конкурс Конкурс капітанів. « Пантоміма».

7. Конкурс «Відновіть вірші». Конкурс вболівальникам «Продовж прислів’я».

8. Конкурс «Шифрувальник». Конкурс для вболівальників «Відгадай загадку».

9. Конкурс юних поетів.

10. Конкурс «На кращого виконавця гуморесок» ( домашнє завдання ).

III. Підведення підсумків.

ІV. Заключна частина заходу.

Виступи учнів (звернення до гостей заходу на фоні мелодії «Ой зелене жито» ):

  1. Ми раді вас вітати,

Добра і миру гостям побажати,

Наснаги, щирості, і щастя повсякчас.

І дякуємо, що завітали ви до нас!

  1. Гостинно зустрічаємо,

Вас, друзі дорогі,

Відлунням хай вітання

Летить по всій землі.

  1. За народним звичаєм стрічаєм,

Як здавна ведеться на віку,

Ми гостей пшеничним короваєм
На чудовім тканім рушнику.

  1. Хай рясніють квіти малиново,

Пахне хай духмяно коровай.

Щоб і дар земний , і щире слово

Ви відчули, завітавши у наш рідний край.

  1. У школі в нас сьогодні свято
    Ми раді всіх гостей вітати,

Які з далеких і близьких доріг

Несуть добро і щирість на поріг.

  1. Хай кожен з нас запам’ятає

Цей час, цей день і цю мить,
Хай слово радісно лунає
І серце піснею бринить.

( Учні дарують гостям короваї ).

І. Організаційна частина. Оголошення теми й мети конкурсу.

1. Виразне читання віршів про мову.

Свято починається виконанням учнями класу пісні «Моє ім’я Україна» (виконує учениця 9 класу Ганзюк Жанна ).

Дівчинка-мова.

Я - наука непроста, хоча і цікава,

В королівстві я живу слова і забави.

І в свою майстерню мовну,

Доки ви зі мною,

Мовних скарбів пребагато

Візьмете з собою.

В подорож усіх вас кличу

До складних завдань.

Тож не зрадьте, любі діти,

Моїх сподівань.

Хто ще думає, міркує, можу підказати:

Поскладайте літери ви швидко

На моєму платті.

Ну, нарешті, здогадались, хто я?

Звать мене, звичайно,...

Діти. Українська Мова!

Вчитель. Тож давайте, діти, запросимо Мову подорожувати разом із нами.

Учень. Ми про тебе, Мово, багато віршів знаємо. Ось послухай.

1-й учень.

Українська моя рідна мово,

В кожнім слові твоїм - цілий світ!

Бачу барви у нім веселкові

І калини червоний цвіт.

2-й учень.

А ще небо блакитне, бездонне,

І ярило, й пшеничні поля,

Плескіт рік, шум гаїв невгамовний –

Вся моя українська земля.

3-й учень.

Вона, як ніжна пісня колискова,

Заходить серцем в нашу душу з ранніх літ,

Це мова, наче пташка світанкова,

Що гордо лине в свій стрімкий політ.

4-й учень.

Велична, щедра і прекрасна мова!

Прозора й чиста, як гірська вода.

Це українська мова барвінкова,

Така багата й вічно молода.

5-й учень.

Вимовляю кожне слово,

Кожне слово, наче спів.

Найдорожча рідна мова,

Мова діда і батьків

6-й учень.

Спитай себе, дитино, хто ти є,

І в серці обізветься рідна мова,

І в слові яснім ім’я твоє

Просяє, наче зірка світанкова.

З родинного гнізда, немов пташа,

Ти полетиш, де світу далечизна,

Та в рідній мові буде вся душа

І вся твоя дорога, вся Вітчизна.

Дівчинка виконує пісню «Україна». ( Овчинникова Вероніка ).

Учитель. Звичайно, для кожного народу дорога своя мова. Для англійців - англійська, для білорусів - білоруська, для поляків - польська. А для нас, українців, - українська.

«Рідна мова дорога людині, як саме життя», - так говорить народна мудрість.

Без мови не може існувати народ, його культура. Мова - це найдивовижніший витвір, що створила людина за свою історію.

- Як ви думаєте, чи завжди мова була такою, як зараз?

Мова первісних людей була дуже бідною. Складалася з небагатьох слів, що супроводжувалися жестами, мімікою. Та йшов час, змінювалася людина, змінювалася її мова. Багато людей доклали зусиль, щоб сьогодні ми з вами могли читати й писати.

Українська мова належить до високорозвинених мов світу. У далекому 1934 році у Франції на конкурсі мов наша мова була визнана другою у світі серед європейських мов за милозвучністю.

Я хочу загадати вам загадку

На базарі їх не купиш,

На дорозі не знайдеш,

І не завжди на терезах

Ти ціну їм підбереш.

Що це?

--Діти. -- Знання.

Мова. Любі діти! Ви - учні, вже багато знаєте. Тож пропоную вам познайомитися і показати свої знання з української мови.

ІІ. Основна частина.

Вчитель. Ви будете працювати зараз у групах.

1 конкурс - «Бліц - опитування»

1 команда.

1. Які є види мовлення? (Усне і писемне)

2. З яких частин складається текст? (Зачин, основна частина, кінцівка)

3. Як пишуться імена, по батькові, прізвища людей, клички тварин, назви міст, сіл, вулиць, річок? (З великої літери)

4. На які питання відповідають слова — назви предметів? (Хто? що?)

5. Скільки літер в українському алфавіті? (33).

6. Наприкінці питального речення ставимо... (знак питання).

7. У слові стільки складів, скільки... (голосних звуків).

8. Займенник з однієї букви? ( Я ) .

9. З якої казки ці слова: «Ведмідь вліз в рукавичку сьомим»? («Рукавичка»)

10. Префікс у слові прекрасний? ( пре ).

2 команда.

1. Які типи текстів ви знаєте? (Розповідь, опис, міркування)

2. Якими бувають речення за метою висловлювання? (Розповідні, питальні, спонукальні)

3. Наприкінці окличного речення ставимо... (знак оклику).

4. Текст, у якому когось або щось описують, називають — текстом-... (описом).

5. Слово, близьке за значенням. (Синонім)

6. Частина слова, що стоїть перед коренем. (Префікс)

7. Зв’язані за змістом слова — це... (речення).

8. Частина мови, яка називає ознаку предмета ( прикметник )

9. Хто у казці «Вовк та козенята» був страшний звір, якому не вдалося обманути сімох козеняток? (Вовк)

10. Слова спільного кореня ( спільнокореневі )

3 команда.

  1. Знак у кінці розповідного речення ( крапка ).

  2. Найбільша одиниця мови ( текст )

  3. Головні члени речення ( підмет і присудок )

  4. Слова з протилежним значенням ( антоніми )

  5. Наука про звуки мови ( фонетика )

  6. Розписане яйце ( писанка )

  7. Що стоїть після кореня ( суфікс )

  8. Новостворені слова ( неологізми )

  9. Чому Аля потрапила до країни Недоладії? ( не завершувала розпочату роботу ).

  10. Частина мови про кількість ( числівник ).

2 конкурс «Конверт».

Учитель.

Ось конверт - туди заглянем

І завдання прочитаєм.

Щось сама не розберу,

Допомоги в вас прошу.

(Капітани команд отримують конверти із завданнями).

Завдання:

1. Правильно закінчіть прислів’я.

2. Поясніть значення українських народних висловів.

3. З окремих слів складіть прислів’я. Поясніть його зміст.

1 команда

1. Знай більше, а говори... (менше).

Мудрим ніхто не вродився, а... (навчився).

Без труда нема... (плода).

Де сила не візьме,... (там розум допоможе).

2. Язик до Києва доведе.

3. Тому, хто треба, хоче, мало, знати, спати, багато.

2 команда:

1. Краще річ нова, а дружба ... (стара).

Бджола мала, а й та... (працює).

Маленька праця краща за велике... (безділля).

Праця людину годує, а... (лінь марнує).

2. У кишені вітер гуляє.

3. Диво, українська, калинове, мово, наше, ти.

3 команда:

  1. Хто рано встає, … ( тому Бог дає ).

  2. Ученому світ, а… ( невченому – тьма ).

  3. Бджола жалить жалом, а … ( чоловік – словом ).

  4. Книга вчить, як …( на світі жить).

2. Хто поспішить, той людей насмішить.

3. Голова -, гарно, а, краще, одна, дві -.

Під час підготовки відповідей командами проводимо для глядачів гру «Так чи ні»

1) Скажи, співає сом пісні? (Ні)

2) Чи вміє плавати гусак? (Так)

3) Чи може стати у вогні вода холодним льодом? {Ні)

4) Червоний мак в січневу пору квітне? (Ні)

5) А крокодили на сосні свої будують гнізда? (Ні),

6) Ч и може вище гір літак у вишину злетіти? (Так)

7) Якщо не їстиме три дні, верблюд ходити зможе? (Так)

8) До розбишак і забіяк чи є в людей повага? (Ні)

9) Коли розсердиться їжак, слона він вбити може? (Ні)

10) Ріка біжить у долині, чи є у неї ноги? (Ні)

3 конкурс «Переговори сусіда»

Учитель. В Україні кажуть, що жіноча зброя - віник та язик. Бо українки славляться не тільки гострим розумом, а й гострим язичком. Та хлопці наші теж у кишеню за словом не лізуть.

(Діти вчать скоромовки, виходять парами і промовляють скоромовку, намагаючись переговорити сусіда).

1.Ходить квочка коло кілочка,

Водить діточок коло квіточок.

* * *

2.Карл у Клари украв корали,

Клара у Карла украла кларнет.

* * *

3.На дворі трава,

На траві дрова,

Не рубай дрова,

Бо трава здорова.

* * *

4.В ямі не спиться вусатому сому,

Сому вусатому сумно самому.

* * *

5.Бубоніла діду баба:

Ой не дмухай на кульбабу.

Бо з кульбаби полетять

Сто малих кульбабенят.

* * *

6.Скоро, скоро мовить Ганка

Скоромовки - спотиканки.

Слово в слово слова ловко

Скоро мовить скоромовка.

4 конкурс «Розсипаночка»

Оцініть свої старання. Складіть розсипаночку.

1. Маибмвоглдоеджцзі(Ми — молодці!)

2. Маибпвегрдшеі (Ми перші.)

3. Маибнвегпдежрзеимкоп жмноі (Ми непереможні.)

4. Маибнвагйдреожзкузмл н о і п ш р і (Ми найрозумніші.)

5. Маибнвагй дкержазщиі. (Ми найкращі.

Завдання глядачам: «Загадки-жарти»

1) Яке поле не виореш? (У зошиті)

2) У чому не можна провертіти дірку? (У воді)

3) 3 якої миски не можна наїстися? (З порожньої)

4) У яку бочку не можна налити води? (У повну)

5) Де вода стоїть стовпом? (У склянці)

5 конкурс. Виконай пісню. Учитель. Безліч пісень вміщує скарбниця українського народу. І ллються над чарівною природою України слова солов’їної української мови, переплітаючись із чарівною мелодією. Зараз члени наших команд виконають пісню :

  1. «Несе Галя воду»;

  2. «Розпрягайте, хлопці, коней»;

  3. «Смерека».

6 конкурс Конкурс капітанів: « Пантоміма»

Завдання. Показати фразеологізми.

  1. Накивати п’ятами.

  2. Знати на зубок.

  3. Грати першу скрипку.

  4. Зарубати на носі.

  5. Жити на широку ногу.

  6. Майстер на всі руки.

  7. Комар носа не підточить.

  8. Моя хата скраю.

  9. Надувати губи

  10. Дивитися крізь пальці.

  11. Народитися в сорочці.

  12. Робити з мухи слона.

7 конкурс «Відновіть вірші»

Команди отримують картки із завданням. Учасники повинні відновити вірш, уставивши пропущені літери, що позначають голосні звуки. Виразно прочитати його й назвати автора.

Т_ч_ в_д_ з-п_д _в_р_

_р_м н_ д_л_н_.

П_ш_ _тьс_ н_д в_д_ _

ч_ рв_н_ к_л_н_.

Т. Шевченко.

Завдання глядачам: продовж прислів я

1) Книга вчить,... (як на світі жить).

2) Пташка красна пір’ям,... (а людина знаннями).

3) Добре того вчити,... (хто хоче вчитися).

4) Не смійся з другого,... (щоб тобі не було такого).

8 конкурс «Шифрувальник»

За номерами букв алфавіту розшифрувати прислів’я, записати його в зошит і пояснити значення

10, 18, 1, 18, 18, 33; 16, 32, 6, 11, 18, 12; 30, 19; 15, 21, 11, 16, 1; 20, 23, 1, 29, 11, 18, 12.

«Знання людині, що крила пташині».

Завдання глядачам: відгадати загадки.

1. У нашої бабусі

Сидить звір у кожусі,

Біля пічки гріється,

Без водички миється. (Котик)

2.На городі в нас росте

Сонце ясне, золоте.

Жовте око, жовті вії,

Та чомусь воно не гріє. (Соняшник)

3.В нашій кухні кілька літ

Він вуркоче, наче кіт,

І ховає справжню зиму

За надійними дверима. (Холодильник)

4.У хазяйстві я господар,

Воджу череду пташок,

Вранці рано розбуджу вас,

Дасте проса нам кульок. (Півень)

5.Із неба диво золоте,

І світить нам, і гріє,

Ніщо без нього не росте,

І всі йому радіють. (Сонце)

6.В лісі вирізана,

Гладенько витесана,

Співала-грала, заливалася.

Як вона називалася? (Сопілка)

7.Круглий, смугастий,

До того ж хвостатий,

Червона серединка,

хоч зелений бік,

Має смачний солодкий сік. (Кавун)

8.Біле, як сніг,

Надуте, як міх,

Лопатами ходить,

По болоту бродить. (Гусак ).

9 конкурс Конкурс юних поетів.

Завдання. Скласти вірш за поданим закінченням рядків:

------------------------------------------ погоду

------------------------------------------ воду.

------------------------------------------ чотири,

------------------------------------------ відпочили.

------------------------------------------ на п’ять,

------------------------------------------ погулять.

10 Конкурс «На кращого читця гуморесок» - домашнє завдання.

Учитель. Український народ любить жартувати. Яка б не була втомлена людина, але почувши влучний жарт - усміхається.

Пропонуємо декілька гуморесок у виконанні учасників наших команд.

КРУТЬКО

Толі в класі не сидиться,

Непосиді все б крутиться.

То щипа свого сусіда,

То поглядує навкруг,

То під партою обіда,

То на парті ловить мух...

Хтось запитує у Толі:

Ти завжди крутько такий?

— Ні, не кожен день я в школі,

У неділю ж — вихідний!

ШОКОЛАДКА

Вчора зранку шоколадку

Закопав Тимко у грядку.

Бачить, як картопля садиться стара,

Потім виростає з неї молода.

З однієї штуки робиться багато.

Значить, шоколадку можна теж саджати.

Шоколаденята вродяться чудові,

Матимуть обгортки різнокольорові!

Сів Тимко на землю і спостерігає,

Тільки шоколадка щось не проростає...

Як гадаєте, малята,

Довго буде він чекати ?

III Підведення підсумків. ( Відеопрезентація про Україну )

ІV. Заключна частина заходу.

Учитель. Ось і підійшла до завершення наша подорож. Бажаю вам успіхів у вивченні рідної мови, щоб кожен урок був для вас святом і відкриттям.

Як парость виноградної лози,

Плекайте мову.

Пильно й неустанно

Політь бур’ян.

Чистіша від сльози

Вона хай буде.

Вірно і слухняно

Нехай вона щоразу служить вам.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Акція «Методичне літо»
Призовий фонд 50 000 грн!
Взяти участь

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!
До ЗНО з УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ залишилося:
0
0
міс.
2
1
дн.
1
0
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!