До ЗНО з БІОЛОГІЇ залишилося:
0
5
міс.
2
8
дн.
0
7
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!

Використання композиторами українського фольклору в різноманітних музичних жанрах.

Опис документу:
урок засвоєння нових знань

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Урок 10 клас

Тема: Використання композиторами українського фольклору в різноманітних музичних жанрах.

Мета: ознайомити учнів з музичною спадщиною видатних діячів національної культури, які використовували у своїх творах український фольклор; допомогти учням зрозуміти класифікацію жанрів української музики, розвивати навички дослідницької діяльності; знання про роль українського музичного мистецтва в розвитку національної культури; розвивати вміння порівнювати українську художню культуру минулого і сучасності; розкрити значення творчості С. Людкевича, Л. Ревуцького, Б. Лятошинського та інш.; виховувати інтерес до класичної музичної культурної спадщини.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Хід уроку

I. Актуалізація знань.. Бліц опитування

  • Назвіть відомого вам українського композитора XVIII ст., який увійшов в історію світової культури як реформатор церковного співу? (Д. Бортнянський, 1751-1825; його творчість вплинула на розвиток української хорової культури; на його спадщині вчилися М. Лисенко, М. Леонтович, Л. Ревуцький та інші.)

  • З іменами яких митців пов’язане формування української опери? Наведіть приклади творів. (Друга половина XIX ст., С. Гулак- Артемовський «Запорожець за Дунаєм», 1862, М. Лисенко «Наталка-Полтавка», 1889, «Тарас Бульба», 1890).

  • Якими засобами композитор створює художні образи? (Засобами музичної виразності: яскрава мелодія, гармонія, різнобарвна оркестровка, своєрідна ритміка інше.)

2. Практична робота.. Установіть відповідність.

«Вечір на Україні» І. Котляревський

«Запорожець за Дунаєм» А. Куїнджі

«Наталка-Полтавка» В. Городецький

«Будинок з химерами» С. Гулак-АртемовськийІ. Левинськи.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

!. Слово учителя.

Початок XXст. – це один із найскладніших періодів в історії української культури. Частина території тодішньої України була у складі Російської імперії, а частина – у складі Австро-Угорської імперії. Усі соціально-політичні суперечності епохи були характерні для України: вплив першої російської революції 1905-1907 рр., Перша світова війна 1914- 1918 рр., розпад Австро-Угорської імперії 1918 р., громадянська війна 1918-1920 рр., голодомор, Друга світова війна 1939-1945 рр. У цей складний час важливим підґрунтям для розвитку музично-драматичного мистецтва стає діяльність першого українського постійного театру в Києві (1907 р.) під керівництвом М.К. Садовського. У бурхливі роки Першої світової війни та наступних політичних змін музичне мистецтво продовжувало свій розвиток. У 1918 р. було засновано Державний симфонічний оркестр України, Українську державну капелу, Перший і Другий Національні хори, Кобзарський хор (пізніше Державна капела бандуристів). Продовжуються новаторські пошуки композиторів в хоровому жанрі. Митці прагнуть до збагачення змісту драматургії елементами симфонізму (С. Людкевич), індивідуалізації художнього оздоблення народних пісень (М. Леонтович). З’являються самобутні зразки камерно-інструментальної музики, передусім фортепіанної (Л. Ревуцький, В. Барвінський).

II. Оголошення теми, мети, епіграфу уроку.

Музика – це рух, це як час.

Євген Станкович

1. Робота з епіграфом.

- Ваше ставлення до класичної музики.

- Як ви розумієте висловлювання, взяте за епіграф?

2. Словникова робота.

Вокальна музика – це музика, що створена для голосу або багатьох голосів. Жанри: пісня,романс, арія, кантата, ораторія.

Інструментальна музика – це музика, яка виконується на музичному інструменті. Особливостями жанру є авторська та народна музика. Класична інструментальна музика поділяється на симфонічну й камерну.

Симфонія – твір для оркестру; найбільша музична форма серед концертної оркестрової музики.3

Камерна музика – вид музичного мистецтва: вокальна, інструментальна, вокально- інструментальна, створена для виконання малим складом музикантів у невеличких приміщеннях. Жанри камерної музики: романси, ноктюрни, прелюдії, квартети, а також циклічні жанри – сонати, сюїти, камерні симфонії.

3.Проблемне запитання.

Чи потрібно сучасній молоді знати і розуміти музику (класичну, сучасну, народну)?

1 група: доповідь учнів «Загальна характеристика розвитку музичної культури XXст.».

4. Інтерактивна вправа «Закінчи речення»: «У XX ст.. в Україні були популярними класичні твори духовних учнів М. Лисенка - ….». (Л. Ревуцького, Б. Лятошинського, Г. Верьовки, Г. Майбороди та інш.)

Твори для прослуховування: «Ноктюрн» для скрипки, віолончелі і фортепіано.

5. Інтерактивна вправа «Закінчи речення»: «Творча спадщина композитора …» (включає майже всі жанри, окрім балету).

Прослуховування творів у виконанні видатного тенора XX ст., класика світового вокального мистецтва І. С.Козловського.

Завдання: скласти асоціативне

гроно «І.С.Козловський».

ІУ. Підсумки уроку.

- Назвіть українського композитора, основу спадщини якого складають хорові мініатюри

обробки українських народних пісень: «Щедрик», «Дударик» та інші. (М. Леонтович, 1877-1921)

- Хто з українських композиторів започаткував традиції авангарду в

українській музиці? (Б. Лятошинський).

У. Домашнє завдання.

Підготувати повідомлення про митців виконавського мистецтва.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Основи фінансової грамотності»
Часнікова Олена Володимирівна
72 години
790 грн