"Використання інтерактивної дошки на уроках математики" 5-11 клас

Опис документу:
Користування традиційними методами навчання є зручним і звичайним для нас з вами. Але час не стоїть на місті. І з кожним роком комп’ютерні мультимедійні засоби навчання все більше охоплюють світ освіти. Ефективна робота на мультимедійній дошці дає можливість комбінувати велику кількість цікавих завдань, залучаючи учнів до активної роботи. В доповіді розглядаються приклади застосування інтерактивної дошки на різних етапах уроку.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

«Використання інтерактивної дошки на уроках математики»

  1. Вступ

«Освіта – основа розвитку особистості. Освіта відтворює і народжує інтелектуальний, духовний та економічний потенціал суспільства», – зазначається у Національній доктрині розвитку освіти.

Сучасна методична наука вимагає пошуку нових шляхів для удосконалення навчального процесу. Учитель математики мусить постійно перебувати у такому пошуку, експериментувати, щоб досягти важливої мети – навчати учнів із задоволенням розв’язувати творчі завдання і вміти грамотно та повно викладати свої думки. Одним із засобів досягнення цієї мети є активізація пізнавальної діяльності учнів шляхом використання інноваційних видів робіт на уроках математики.

Навчальний процес відбувається за умови постійної, активної взаємодії всіх учнів. Це співнавчання, де і учень і вчитель є рівноправними, рівнозначними суб’єктами навчання, розуміють, що вони роблять, рефлектують з приводу того, що вони знають, вміють і роблять. Така організація навчання передбачає моделювання життєвих ситуацій, використання рольових ігор, спільне вирішення проблем на основі аналізу типової ситуації. Це ефективно сприяє формуванню навичок і вмінь, виробленню цінностей, створенню атмосфери співробітництва, взаємодії, дає змогу педагогу стати справжнім лідером учнівського колективу.

Загальновизнано, що математика має широкі можливості для розвитку інтелекту, тому необхідно дбати про належний рівень шкільної математичної освіти.

Користування традиційними методами навчання є зручним і звичним. Але час не стоїть на місті. З кожним роком комп’ютерні мультимедійні засоби навчання все більше втілюються в сфері освіти. Одним із таких передових інструментів є мультимедійна дошка (Smart Board). Ефективна робота на мультимедійній дошці дає можливість комбінувати значну кількість цікавих завдань, залучаючи учнів до активної роботи. Дошка дозволяє покращити якість презентації нового матеріалу. За її допомогою можна:

  • відтворювати інтерактивні колажі;

  • виконувати асоціативні рисунки;

  • складати комп’ютерні мозаїки;

  • креслити та змінювати математичні схеми і графіки.

Рис. 1 Можливості інтерактивної дошки

Універсальність мультимедійної дошки втілюється ще й в тому, що на ній існує можливість відображати заготівки уроків попередньо розроблених вчителем. Дошка дає можливість кольоровими пензликами вносити доповнення та робити креслення під інтерактивну лінійку. Якість сприйняття предмету покращується, оскільки учням самім цікаво працювати із «чудо дошкою». При цьому це зовсім не весь перелік можливостей інтерактивної дошки. Розглянемо деякі із них докладніше.

  1. Методи використання мультимедійної дошки

    1. Метод «Вибір відповідності»

На 1-му етапі уроку («Входження в урок») доцільно застосовувати метод «Вибір відповідності» (рис. 2). Наприклад, на уроці алгебри у 10-му класі при розгляді теми «Розв'язування більш складних тригонометричних рівнянь». Метод дозволяє повторити формули необхідні при розв'язанні рівнянь.

Рис. 2 Вибір відповідності (завдання: до кожної правої частини формули підібрати відповідну ліву частину).

    1. Метод «Естафета формул»

Для виявлення й ліквідації прогалин у теоретичних знаннях і вміннях учнів доцільно використовувати інший метод – «Естафета формул» (рис. 3). Наприклад, на уроці геометрії у 8-му класі при вивченні теми «Площі», можна запропонувати учням повторити формули розрахунку площ фігур за допомогою інструмента «Чарівний кубик». При натисканні на кубик з’являється певне число. Учням потрібно підібрати формули для обчислення площі відповідної фігури.

Рис. 3 Естафета формул

    1. Метод «Практичність теорії»

При поясненні нового матеріалу ефективним є метод «Практичність теорії», який полягає в тому, що корисність навчальної теми доводиться учням шляхом розв’язання конкретної практичної ситуації. Так, наприклад, при вивченні складної для учнів теми «Тригонометричні функції» даний метод є досить слушним. Його можна використати, щоб наглядно продемонструвати конкретну практичну ситуацію з використанням тригонометрії (рис. 4):

  • зміна дня і ночі;

  • прихід весни на зміну зимі;

  • припливи і відливи;

  • періодичні коливання маятника;

  • періодичні удари серця людини.

Всі ці явища можна описати за допомогою тригонометричних функцій. Так, учні досліджують роботу серця. Графік на рис. 4 зображує кардіограму серця людини в стані життя без кохання. В цьому стані серце робить 60-70 ударів за хвилину. А під час щасливого взаємного кохання графік буде іншим.

Рис. 4 Практичність теорії

    1. Метод ілюстрацій

Не менш ефективним є метод подання нового матеріалу під назвою «Метод ілюстрацій» (рис. 5). Розглянемо цей метод на прикладі уроку математики у 5-му класі, тема «Розв’язування задач на рух». Умова задачі: Кіт Мурзик побачив мишеня на відстані 30,4 м і погнався за ним. Через скільки хвилин кіт наздожене мишеня, якщо воно втікає зі швидкістю 298,8 м/хв., а Мурзик доганяє мишеня зі швидкістю 302 м/хв. Методична цінність цього методу в тому, що він активізує навчальну діяльність учнів, стимулює їх самостійну роботу, прищеплює і підтримує інтерес до предмету.

Рис. 5 Метод ілюстрацій

    1. Метод «Ділова гра»

Збільшення розумового навантаження на уроках примушує замислюватись над тим, як підтримати в учнів інтерес до вивчення матеріалу, уникнути байдужості та небажання вчитися, спонукати їх проявляти активність протягом всього уроку. Для цього слушним є використання методу «Ділова гра». У процесі гри у дітей виробляються навички зосередження, швидкого мислення, підсилюється увага та прагнення до знань. Захопившись, діти не помічають, що вчаться.

Наведемо приклад ділової гри при вивчені теми «Площі» у 8 класі (рис. 6). Учням пропонується застосувати свої теоретичні знання на практиці – скласти кошторис для оздоблювальних робіт щойно побудованого будинку. Клас поділений на 4 групи. У кожній групі лежить на столах план будинку (рис. 6) та вартість необхідних матеріалів, кожна група має своє завдання:

  • І групі підрахувати кількість рулонів шпалер та їх сумарну вартість;

  • ІІ групі розрахувати кошторис для покриття підлоги;

  • ІІІ групі підрахувати кошторис для облицювання будинку;

  • ІV групі підрахувати вартість покриття даху шифером (рис. 7).

Рис. 6 Мультимедійне моделювання практичної задачі. Метод «Ділова гра», ч. 1

Рис. 7 Мультимедійне моделювання практичної задачі. Метод «Ділова гра», ч. 2

Учасники проекту виконують розрахунки, захищають свої частини проекту. Після чого керівники груп оцінюють роботу учнів своїх груп і виставляють їм відповідні оцінки.

Для учнів 11 класу при вивченні теми «Об’єм» в межах використання методу «Ділова гра» пропонуються більш творчі завдання, пов’язані з більш складними спорудами (рис. 8).

Рис. 8 Мультимедійне моделювання практичної задачі. Метод «Ділова гра», ч. 3

  1. Висновки

Таким чином, переваги використання інтерактивної дошки полягають в тому, що:

  • обсяг матеріалу, який можна продемонструвати та обговорити, набагато більший, ніж при використанні звичайної шкільної дошки;

  • всі уроки, розроблені вчителем, зберігаються в пам’яті комп’ютера, їх можна корегувати, доповнювати та відтворювати без втрат часу на креслення на дошці;

  • існує можливість створювати гіперпосилання з одного файлу на інший, наприклад, аудіо, відео-файли та інтернет-сторінки, які є допоміжним матеріалом до уроку.

Розвитку учнівської творчості сприяють нетрадиційні уроки, які дозволяють підвищити інтерес не тільки до предмета, але і до процесу навчання в цілому. Творчість на таких уроках повинна полягати не в розважальності, а в підборі таких завдань та дидактичного матеріалу, які б своєю новизною та незвичністю подачі викликали подив і активізували увагу учнів. Для учнів нестандартні уроки – це перехід в інший психологічний стан, це можливість кожному проявити себе, що значним чином підвищують ефективність навчання. Досвід показує, що застосування інноваційних методів навчання робить уроки математики цікавими, емоційно насиченими та сприяє розвитку творчих здібностей учнів.

7

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!
До ЗНО з МАТЕМАТИКИ залишилося:
0
1
міс.
2
0
дн.
2
0
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!