Використання дослідів на уроках "Я досліджую світ"

Опис документу:
Інтегрований курс «Я досліджую світ» зорієнтовує вчителя на організацію дослідницької діяльності першокласників. Для формування дослідницьких навичок важливо учнів ознайомити із способами пізнання довколишнього світу. Серед методів дослідження, з якими школярі ознайомлюються вже у 1-му класі, особливу значущість має дослід.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Використання дослідів в інтегрованому курсі

«Я досліджую світ».

Інтегрований курс «Я досліджую світ» зорієнтовує вчителя на організацію дослідницької діяльності першокласників. Для формування дослідницьких навичок важливо учнів ознайомити із способами пізнання довколишнього світу.

Серед методів дослідження, з якими школярі ознайомлюються вже у 1-му класі, особливу значущість має дослід. Він є більш складною формою вивчення природи, оскільки передбачає визначення у штучних умовах особливостей об’єктів; створення спеціально підготовлених умов для їх проведення; формування вміння зіставляти явища і процеси, за якими спостерігають під час досліду, з тим, що відбувається у природних умовах, робити висновки і узагальнення. Але вже на перших етапах навчання першокласникам доцільно пропонувати спостереження за дослідами. Під час демонстраційних дослідів учитель показує, як треба працювати з об’єктами природи під час виконання досліду, вказує, як і для чого слід проводити спостереження, на що варто звернути особливу увагу, як фіксувати результати, послідовність етапів проведення дослідів, як робити висновки. Таку роботу необхідно починати із ознайомлення з інструкцією, у якій дається план дій і пропонується певний спосіб фіксації результатів. Важливою вимогою до демонстрації дослідів є підготовка необхідного обладнання, його встановлення, щоб кожен учень міг спостерігати за діями вчителя. Важливо створити безпечні умови проведення та спотереження за дослідами. Під час демонстрації дослідів доцільно використовувати запитання практичного характеру. Для повторення і закріплення набутих знань – ставити дітям запитання, відповіді на які потрібно довести дослідом. Реалізація компетентнісного підходу вимагає організації опанування сутністю певних об’єктів, явищ, способів дій у безпосередній практичній діяльності. Пропоновані дитині види діяльності повинні сприяти активізаії допитливості, пробудженню радості пізнання. До уроків необхідно добирати такі види завдань, які б сприяли усвідомленню дитиною цілісності природи, взаємозв’язків між її об’єктами та явищами. Важливо через систему завдань формувати відповідальне ставлення до природи зокрема, навколишнього світу в цілому. Щоб сформувати його на рівні внутрішнього прийняття, необхідно пропонувати дітям навчальні ситуації для самостійного визначення рішень.

Мета досліду досягається у результаті спостереження і осмислення наслідків практичних дій з об'єктом. Отже, практичні дії виступають необхідною умовою отримання знань про об'єкт. Без оволодіння ними суб’єкт не може виконати дослід.

Досліди у навчальному процесі можуть виконувати дві функціїдемонстраційно-ілюстративну і дослідницьку. У першому випадку вони виступають зазвичай засобом закріплення раніше засвоєних учнями знань, умінь і навичок. В іншому разі досліди виступають засобом здобуття нових знань учнями. Це — дослідницька функція.

Структурні компоненти досліду:

1. Осмислення власне предметних цілей досліду. Актуалізація знань про об'єкт, з яким проводиться дослід.

2. Планування досліду:

а) визначення практичних дій, їх послідов­ності;

б) вибір обладнання (приладів і матеріалів).

3. Виконання досліду:

а) виконання практичних дій у необхідній послідовності;

б) цілеспрямоване спостереження за об’єктом (змінами, які відбуваються, результатами змін) під час досліду;

в) усвідомлення результатів спостережен­ня;

г) самоконтроль за процесом досліду.

4. Осмислення результатів досліду:

а) узагальнення фактів;

б) установлення взаємозв'язків;

в) фіксація наслідків досліду (усно, письмово, графічно).

5. Закріплення результатів проведення досліду: знання цілей, власне предметних результатів, способів практичних і перцептивних дій та їх необхідної послідовності, приладів і матеріалів для виконання досліду та відповідних умінь.

Використання дослідів в інтегрованому курсі

«Я досліджую світ»

Тематичний тиждень: Вода у нашому житті

Заняття№1

Компетентності: екологічна грамотність і здорове життя, ініціативність.

Мета: формувати уявлення про те, що вода набуває форму тієї ємкості, у яку її наливають, розвивати спостережливість.

Матеріали:

-пляшка;

-гумова кулька;

-тарілочка;

-вода.

Умови: класна кімната, обов’язкове додержання правил безпеки.

Хід досліду:

1.Наповнити водою пляшку, гумову кульку, тарілку.

2.Спостерігати за формою, яку набуває вода.

Висновок: вода набуває форми тієї ємкості, в яку її наливають.

Заняття №2

Дослід 1.

Компетентності: екологічна грамотність і здорове життя, ініціативність.

Мета: продемонструвати перетворення води в різні стани: з твердого у рідкий і навпаки.

Матеріали:

-прозора склянка;

-лід.

Умови: зима, морозяна днина.

Хід досліду:

1.Взяти шматок льоду, покласти його у склянку і занести до приміщення.

2.Спостерігати за розтаванням льоду.

3.Коли лід розтане, знову винести на холод.

Висновок: на холоді вода перетворюється на лід, а у теплі знову стає водою.

Дослід 2.

Компетентності: екологічна грамотність і здорове життя, ініціативність.

Мета: формувати уявлення про властивості льоду, розвивати спостережливість, пізнавальну активність.

Матеріали:

-пластикова склянка;

-харчова плівка;

-вода.

Умови: шкільна їдальня.

Хід досліду:

Наповнити водою пластикову склянку.

Накрити харчовою плівкою склянку з водою.

Поставити склянку з водою у морозильну камеру.

Спостерігати як харчова плівка піднімиться.

Висновок: Вода під час заморожування розширюється.

Заняття №3

Дослід 1.

Мета: розширювати знання учнів про воду, формувати уявлення про те, що вода є в середині нас.

Компетентності: екологічна грамотність і здорове життя, ініціативність.

Матеріали:

-люстерко.

Умови: класна кімната, обов’язкове додержання правил безпеки.

Хід досліду:

1. Взяти люстерко і подути на нього.

2. Спостерігати за крапельками води, яка зявиться на люстерко.

Висновок: вода є в середині людини.

Дослід 2.

Мета: розширювати знання про властивості води, як розчинника.

Компетентності: екологічна грамотність і здорове життя, ініціативність.

Матеріали:

-2 прозорих склянки;

-цукор;

-термос з гарячою водою;

-вода.

Умови: класна кімната, обов’язкове додержання правил безпеки.

Хід досліду:

В 1 склянку налити гарячу воду.

В 2 склянку налити холодну воду.

В кожну склянку покласти по 1 ложці цукру.

Спостерігати, в якій склянці швидше розчиниться цукор.

Висновок: Вода-розчинник. Цукор швидше розчиняється в гарячий воді, ніж в холодній.

Заняття 4.

Дослід 1.

Компетентності: екологічна грамотність і здорове життя, ініціативність.

Мета: розширювати знання про оптичні властивості води; можливість використовувати воду як лупу.

Матеріали:

- прозора склянка;

- кольорові кульки;

- вода.

Умови: класна кімната, обов’язкове додержання правил безпеки.

Хід досліду:

1.Взяти склянку з водою.

2.В одну склянку покласти кольорову кульку.

3.Іншу кульку покласти на стіл.

4. Порівняти розмір кульки в склянці і на столі.

Висновок: предмет занурений у воду, здається більшим за розміром. Відбувається заломлення променів світла. Вода виконує роль збільшувального скла.

Дослід 2.

Мета: продемонструвати нагрівання води сонячним промінням і випаровування її.

Компетентності: екологічна грамотність і здорове життя, ініціативність.

Матеріали.

-дві мисочки;

-вода.

Умови: весна, сонячна днина.

Хід досліду:

1.Налити воду в дві мисочки.

2.Одну мисочку поставити вранці на сонці, іншу у затінку.

3.Заміряти температуру та кількість води у мисочках вранці та ввечері.

4.Порівняти результати.

Висновок: на сонці вода швидше випаровується, ніж у затінку.

Заняття 5

Мета: ознайомити із процесом утворення кристалів у природі, розвивати спостережливість, пізнавальну активність.

Компетентності: екологічна грамотність і здорове життя, ініціативність.

Матеріали.

-прозора колба;

-сіль;

-цвях;

-термос з гарячою водою

Умови: класна кімната, обов’язкове додержання правил безпеки.

Хід досліду:

1.Налити в колбу гарячу воду.

2.Зробити насичений сольовий розчин.

3.Опустити в колбу цвях (основу для майбутнього кристалу).

4.Не чіпаємо розчин декілька днів.

5.Спостерігаємо за кристалами, які утворились в колбі.

Висновок: кристалики солі, які вже не розчиняються у воді, осідають на металевому цвяху . Утворюються кристали.

Висновок

Дослід має важливе значення для розвитку пізнавальних здібностей молодших школярів:

Дає можливість побачити різноманітні процеси, властивості природних об’єктів, зрозуміти сутність природних явищ;

Сприяє формуванню матеріалістичного усвідомлення фактів і явищ природи, розвитку критичного мислення, спостережливості, мовлення молодших школярів.

Учень, який отримує знання про природу, сидячи у класі за партою, і учень, який засвоює знання про природу, спостерігаючи та досліджуючи об'єкти довкілля, розвиваються по-різному.

Пізнання відбувається в дії, через дії істоти. Через дії формуються і когнітивні здібності. Суб'єкт пізнання має рухатися у середовищі, з яким він взаємодіє, який пізнає.

12

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

До ЗНО з ХІМІЇ залишилося:
0
3
міс.
1
8
дн.
2
3
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!