і отримати безкоштовне
свідоцтво про публікацію
До визначення переможців залишилось:
3
Дня
3
Години
16
Хвилин
30
Секунд
Поспішайте взяти участь в акції «Методичний тиждень».
Головний приз 500грн + безкоштовний вебінар.
Взяти участь

Військове мистецтво, традиції та побут козацтва

Курс:«Інтернет-ресурси для опитування і тестування»
Левченко Ірина Михайлівна
24 години
1200 грн
360 грн
Свідоцтво про публікацію матеріала №DG442246
За публікацію цієї методичної розробки Василишина Оксана Іванівна отримав(ла) свідоцтво №DG442246
Завантажте Ваші авторські методичні розробки на сайт та миттєво отримайте персональне свідоцтво про публікацію від ЗМІ «Всеосвіта»
Бібліотека
матеріалів
Отримати код

Історія України 8 клас

Автор:

Василишина Оксана іванівна

вчитель історії та правознавства

опорного закладу навчально-виховного комплексу

“Асканія-Нова загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - гімназія”

Розділ 2. Становлення козацтва ( XVI - I пол. XVII століття )

Тема: «Військове мистецтво, традиції та побут українського козацтва».

Мета:  закріпити знання про причини виникнення українського козацтва, визначити особливості військово-політичної організації козацтва, характеризувати військове мистецтво українського козацького війська; з’ясувати характерні риси козацьких традицій і побуту; показувати на карті територію запорозької Січі, напрямки походів козаків на володіння Османської імперії тв Кримського Ханства, розвивати вміння аналізувати історичні джерела та формулювати свою думку, спираючись на їх зміст. Виховувати повагу та гордість до історичного минулого українського народу.

Тип уроку:  застосування, узагальнення та оцінювання набутих знань. Практичне заняття.

Обладнання:  підручник, стінна карта, мультимедійний відеопроектор, матеріали, підготовлені вчителем і учнями до практичного заняття.

Хід уроку

Епіграф: Було колись – в Україні,

Ревіли гармати;

Було колись - запорожці

Вміли панувати.

Панували, добували

І славу, і волю;

Минулося-осталися

Могили на полі.

Т. Шевченко.

(Уривок із поеми «Іван Підкова»)

    1. Організація навчальної діяльності. Вчитель нагадує особливості і правила роботи, яких необхідно дотримуватись на практичному занятті.

II. Актуалізація опорних знань

Бесіда

2.1. Коли з”явились перші згадки про українське козацтво? ( XIII ст.) (1240)- у початковій Монгольськй Хроніці, XIVст (1303)- у словнику половецької мови.

Учитель, отже проблема виникнення козацтва на сьогодні залишається дискусійною.

2.2. Дайте визначенню поняттю “КОЗАК”- в перекл. з тюркської мови озн. “страж”, “конвоїр”, “воїн”.

2.3. Охарактеризуйте основні теорії походження козацтва. (Хазарська, татарська, автохтонна, бродницька, уходницька, захисна і т.д.).

ІІІ. Проведення практичного заняття

3.1. Робота з історичною картою.

- Показати на карті територію Кримського Ханства та Османської імперії та шляхи набігів кримських татар та українські землі. (Столиця - Бахчисарай ( у перекладі “Палац у садах”).

- Показати на карті тариторіїю Запорозької Січі та напрямки походів козаків на володіння Османської Імперії ( Туреччину і Кримське Ханство).

3.2. Перевірка творчого завдання

Учитель: Запорозька Січ як військово-політична організація - абсолютно унікальне явище світової історії. Це була демократична, православна, воєнізована республіка, об’єднана спільною справою захисту своєї землі від ворогів і панів, спільною вірою, добровільним набуттям звання запорожця і підпорядкування суворим законам (неписаним) і дисципліні, дотриманню обрядів і традицій, порушення яких жорстоко каралося.

-Заслуховування кількох повідомлень, підготовлених учнями про унікальне бойове мистецтво, зброю, бойове спорядження українських козаків.

Учитель: Стратегія-це загальний план ведення бойових дій.Козацька стратегія мала яскраво виражений активний, наступальний характер. Стратегічно Військо Запорозьке перевершувало феодальні армії Європи, які дотримувалися стратегії позиційної, оборонної, пасивної війни. Стратегія концентрованого удару була головною рисою козацького військового мистецтва.

Тактика- це конкретні дії для виконання бойових завдань. В основі козацької тактики лежала універсальна бойова підготовка, маневреність, мобільність і динамічність. Раптові напади, засідки, нічні рейди були головними рисами запорозької тактики.

-Перегляд мультимедійної презентації підготовленої учнями, про традиції, побут та віросповідання козаків.

    1. Робота з історичним джерелом.

Учитель ознайомлює учнів з уривком із праці Олени Апанович (однієї із найвідоміших істориків-дослідників козакознавчої проблематики) «Побратимство у запорозьких козаків»

Серед січовиків був поширений звичай «побратимства», корені якого сягають у первіснообщинний період історії людства.

Два одиноких запорожця укладали між собою «вічний союз» про взаємне піклування. Вони зобов’язувалися вчасно поспішати на допомогу один одному, відводити несподівану небезпеку, визволяти і навіть жертвувати життям один заради одного, якщо це буде необхідно.

Присягу на взаємну вірність і відданість до скону вони скріплювали своєрідним ритуалом:” тримаючи чашу побратимства обіруч, пили з неї…”

Щоб дружба мала силу закону, побратими йшли до церкви й тут у присутності священика давали «заповітне слово»…

Потім побратими ставили власноручні підписи, слухали молитву або відповідне місце з Євангелія, дарували один одному хрести й ікони, тричі цілувалися і виходили з церкви наче рідними братами до кінця життя…”

Запитання до документа

  • У чому, на вашу думку, полягав головний сенс цього обряду?

IV. Тестові завдання на узагальнення та закріплення набутих знань.

(Виконуються на окремих роздаткових аркушах та взаємоперевіряються і оцінюються учнями).

1. Яка назва використовувалася щодо козаків-запорожців, які селилися в нижній течії Дніпра?

А українські козаки

Б низові козаки

В городові козаки

Г реєстрові козаки

2. Де мешкали козаки-уходники в Дикому Полі?

А хати-мазанки

Б саморобні курені

В дерев’яні будинки

Г кам’яні будинки

3. Який із наведених переліків містить найпоширеніші страви серед козаків?

А шашлик, картопля, зрази

Б бігос, мамалига, бринза

В саламаха, куліш, щерба

Г плов, долма, шаурма

4. Який із наведених переліків містить найпоширеніші музичні інструменти козаків?

А гітара, ліра

Б балалайка, бандура

В гармонь, кобза

Г кобза, бандура

5. Із якого матеріалу був одяг простих козаків?

А сукно, полотно

Б вовна, оксамит

В батист, парча

Г шовк, сукно

6. Яку назву мав козацький звичай, коли двоє одиноких запорожців укладали між собою «вічний союз» про взаємне піклування?

А кровництво

Б хресництво

В братерство

Г побратимство

7. Основою війська запорозьких козаків були загони

А кавалерії

Б піхоти

В найманців

Г артилерії

8. Як називалася козацька тактика наступу із розгорнутою напівколом лінією кавалерії?

А галас

Б табір

В лава

Г герць

9. Як називали сімейних козаків:

А родинні

Б гіздюки

В сидні

Г бунчуки

    1. Спорудження першої фортеці- Запорозької Січі по”вязане з ім”ям

А Богдана Хмельницького

Б Дмитра Вишневецького

В Северирна Наливайка

Г Петра Сагайдачного

11. Козацький флот складався з

А лодій

Б галер

В чайок

Г шхун

12. Скільки осіб максимально могла вмістити козацька чайка?

А 30

Б 50

В 70

Г 90

Учитель доручає учням самостійно перевірити та оцінити письмові роботи один одного.

V.  Підсумки уроку

Учитель пропонує учням по черзі висловити свою думку щодо того, чим був корисний для них урок-практикум.

VI.  Домашнє завдання: складіть міні-твір на тему: “Трьохденна поїдка до запорозьких козаків”.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу

Опис документу:
Практичне заняття з узагальнення набутих знань з розділу "Становлення козацтва (XVI- I пол. XVIIст.)
  • Додано
    01.03.2018
  • Розділ
    Історія України
  • Клас
    8 Клас
  • Тип
    Конспект
  • Переглядів
    279
  • Коментарів
    0
  • Завантажень
    1
  • Номер матеріала
    DG442246
  • Вподобань
    0
Шкільна міжнародна дистанційна олімпіада «Всеосвiта Осінь – 2018»

Бажаєте дізнаватись більше цікавого?


Долучайтесь до спільноти