Виховний захід з елементами тренінгу на тему «Спілкування без конфліктів»

Опис документу:
Поданий матеріал дасть змогу розширити знання учнів про поняття «конфлікт», формувати конфліктну компетентність вихованців, опанувати ефективні способи запобігання й розв’язання конфліктів, розвивати навички безконфліктного спілкування в колективі, розвивати загальнолюдські чесноти, виховувати доброзичливе ставлення одне до одного.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Виховний захід з елементами тренінгу

на тему «Спілкування без конфліктів»

Тема: «Спілкування без конфліктів»

Мета: розширити знання учнів про поняття «конфлікт», формувати конфліктну компетентність вихованців, опанувати ефективні способи запобігання й розв’язання конфліктів, розвивати навички безконфліктного спілкування в  колективі, розвивати загальнолюдські чесноти, виховувати доброзичливе ставлення одне до одного.

Обладнання: плакати з написами «Конфлікт», «Правила спілкування в конфліктній ситуації», аркуші А4 з написами стратегій поведінки у конфліктній ситуації, кольорові стікери.

Форма проведення: заняття з елементами тренінгу

Епіграф: Людиною стати - це мистецтво.

Новаліс

Хід заняття

Вступ

Якби люди були б однаковими, то проблема розуміння один одного, мабуть, і не виникала б. Усі однаково б думали, говорили, діяли. Якби люди взагалі нічого спільного не мали, то й порозумітися вони не змогли б взагалі. У людей при спілкуванні часто бувають різні і навіть протилежні мотиви, бажання, прагнення, інтереси (наприклад, у викладача і студента, у керівника і підлеглих, у продавця і покупця та ін.). їх зіткнення утворює конфлікт , який виявляється у формі нерозуміння людьми один одного. Чи завжди ми розуміємо один одного, і що може статися, якщо не буде досягнуто взаєморозуміння? З приводу цього є чудова легенда: "Колись давно Монголією правив хан, який був всемогутнім і завоював багато країн. Одного дня він поїхав до лісу на полювання у супроводі свого улюбленця — яструба. Під час полювання яструб кружляв у повітрі і, побачивши здобич, каменем падав донизу. Був теплий сонячний день, і хану захотілося пити. Він почав шукати джерело і нарешті знайшов його. Вода стікала тонесеньким струмочком, дуже повільно. Хан дістав свого срібного кухлика і почав наповнювати водою. Коли кухлик наповнився, хан підніс його до рота, але тут несподівано налетів яструб і вибив кухлика з рук. Хан знову наповнив кухлик, але яструб і його вибив з рук хана. Тоді хан розізлився і закричав: "Лети звідси, бо я скручу тобі шию". Хан знову набрав води у кухлик, і знову налетів яструб і вибив його. У цю ж мить хан змахнув шаблею, птиця впала на землю до його ніг і померла. Шукаючи кухлика, хан пішов туди, звідки витікав струмочок. Він побачив, що струмочок витікав з маленького озерця, у гирлі якого лежала мертва кобра. Тут хан зрозумів, чому яструб вибивав кухлика з його рук. Якби він випив цю воду, то вже був би мертвим. Яструб врятував йому життя. Хану вже перехотілося пити. Він обережно підняв із землі мертвого яструба, сів на коня і, охоплений сумом і соромом, поїхав додому". Хан у цій легенді — це людина, яка керується лише власними бажаннями, а яструб — це друзі, родичі, інші люди, які попереджають нас про небезпеку, і яких ми часто-густо ігноруємо, а іноді й скривджуємо. Легенда звертає нашу увагу на те, що за відсутності взаєморозуміння наші вчинки можуть приносити страждання собі та іншим.

  1. Вправа «Оплески»

Мета: спрямована на активізацію уваги учнів, створення позитивної, комфортної атмосфери для спільної роботи.

Хід: Ми проведемо вправу, яка називається «Оплески». Я буду задавати питання, на які можна відповісти тільки «так» чи «ні». Якщо ви можете відповісти на питання «Так», ви встаєте, якщо «Ні», то сидячи ляскаєте в долоні. Слова «так» і «ні» вголос говорити не треба.

Список запитань до вправи:

  1. Ви снідали сьогодні?

  2. Ви народилися у м. Рубіжному?

  3. Ви навчаєтесь у 7 класі?

  4. Ви любите слухати музику?

  5. Ви любите малювати?

  6. Ви займаєтесь спортом?

  7. Ви вмієте співати?

  8. Ви народилися взимку?

  9. Ви любите спілкуватися один з одним?

  1. Вправа «Правила»

Мета: навчити учасників розробляти та приймати правила роботи групи, формувати відповідальне ставлення до власної поведінки.

Хід: Щоб наша робота була плідною, треба визначити правила, яких ми будемо дотримуватися продовж заняття,  ці правила обов’язкові для всіх.

Перші правила пропонує вчитель, а інші – учні. Після запису кожного-правила необхідно запитати: Чи всі погоджуються із цим правилом? Чи всі розуміють, що означає це правило?

Правила:

1.      Конфіденційність – не обговорювати те, що відбувається, й самих учасників за межами групи

2.      Активність – висловлювати свою думку. Повідомлювати про труднощі або проблеми під час обговорення.

3.      Відвертість та щирість – відверто висловлювати свої почуття.

4.      Відповідальність – брати відповідальність за те, що говориш, починаючи зі слова «Я»

5.      Тут і зараз! – в групі обговорюють ті події, які відбуваються саме тут і зараз.

6.      Ввічливість – не перебивати того, хто говорить, бути толерантним.

7.      Доброзичливість – підкреслювати лише позитивні якості партнера. Говорити добрі слова.

8.      Недопустимість особистісних оцінок – оцінювати не особистість учасника, а тільки його поведінку.

9.      Комунікабельність – підтримувати стосунки з усіма членами групи й особливо з тими, з ким найменш контактуєш.

10.  «Стоп» - кожен має право не відповідати на питання або не брати участь у вправі, якщо це викликає дискомфорт.

11.  Довір’я – довіряти один одному.

12.  Дотримуватись регламенту – дотримуватися порядку роботи і виконання всіх встановлених правил тренінгу.

3. Вправа «Сторони конфлікту»

     Мета: розширити знання учнів про «конфлікт», вміти виділяти негативні і позитивні сторони, досвід конфлікту.

Хід: На ватмані вчитель записує слово «конфлікт» і пропонує учасникам перерахувати асоціації, які у них виникають при думці про конфлікт. Учні об’єднуються в дві групи за принципом «день – ніч». Група день розробляє позитивні сторони конфлікту. Група «ніч» - негативні сторони конфлікту. Після того як список складений, проводиться обговорення разом з учасниками  запропонованих асоціацій

     Рефлексія:

    Що, на вашу думку, конфлікт? Ми зрозуміли, що конфлікти можуть мати як позитивне так і негативне забарвлення. А чи можна уявити собі життя без конфліктів, що вони зникнуть? Напевно, ні. Так?

Розповідь вчителя

Конфлікт (лат. conflictus - зіткнення, сутичка) - зіткнення протилежних інтересів і поглядів, напруження і крайнє загострення суперечностей, що призводить до активних дій, ускладнень, боротьби.

Існують п’ятъ стратегій поводження в конфлікті:

  1. Примушування (боротьба, суперництво). Той, хто обирає цю стратегію поведінки, насамперед, виходить з оцінки особистих інтересів у конфлікті, як високих, а інтересів свого суперника – як низьких.

  2. Відхід (уникнення). Ця стратегія відрізняється прагненням уникнути конфлікту.

  3. Поступка. Людина, що дотримується цієї стратегії, прагне піти від конфлікту, інакше кажучи, жертвує особистими інтересами на користь інтересів суперника.

  4. Компроміс. Характеризується балансом інтересів конфліктуючих сторін.

  5. Співпраця. Стратегія співробітництва будується не тільки на основі балансу інтересів, а й на визнанні цінності міжособистісних відносин.

  1. Вправа «Стратегії поведінки в конфлікті»

Мета: самопізнання, рефлексія своїх стратегій поведінки в конфлікті та можливостей репертуару поведінкових стратегій.

Хід: Викладаємо па підлозі аркуші зі стратегіями на підлозі. Пропонуємо бажаючим учасникам поставити себе на місце однієї із сторін у конфлікті(У заповнений автобус заходить жінка середніх років. Ненароком вона наступає на ногу чоловіку. «Дивись куди стаєш!», – знервовано заявляє чоловік. Жінка негативно реагує на різке висловлювання: «Не подобається, їзди на таксі». Виникає конфлікт). Після цього просимо обрати свою стратегію поведінки в даному конфлікті в цій ролі ( як би я поводився, якби був даною стороною в даному конфлікті) – підійти до того аркуша, на якому написана обрана учасником стратегія і розповісти, в яких діях вона б виражалась. Запрошуємо таким чином висловитись кількох учасників. Далі пропонуємо поставити себе на місце іншої сторони в конфлікті та повторити процедуру з вибором і викладом своєї стратегії.

Рефлексія: Які враження від вправи? У яких діях ви бачите ту чи іншу стратегію? Коли якась стратегія буде найбільш успішною?

5. Вправа «Секрети безконфліктного спілкування»

Мета: вчити учнів конструктивним шляхам виходу із конфліктних ситуацій.

Хід: Учасникам роздаються кольорові стікери. Кожному учню пропонується написати правило поведінки, виконання якого, на його думку, допоможе не провокувати конфлікти, або вирішити їх. З написаним правилом учасник виходить до дошки і прикріплює своє правила на ватман з написом «Правила спілкування в конфліктній ситуації», одночасно коментуючи їх(наприклад, залишайся спокійним і врівноваженим, будь терплячим, не відповідай образою на образу, будь готовим визнати свою провину, не треба мститися, прагни розв’язати конфлікт тощо)

Рефлексія: Чи приймаєте ви ці правила?Чому необхідно вміти попереджувати конфлікт та вирішувати конфлікт? Які висновки можна зробити?

Розповідь вчителя «Історія про рай і пекло»

Один молодий воїн  прийшов до мудрого старця  і  запитав: «О  мудрець, розкрий мені  таємницю життя. У чому різниця між раєм і пеклом?». Мудрець помовчав секунду  і  відповів: «Ти дурний молодий чоловік. Людина, подібна до тебе, ніколи не зможе зрозуміти цього. Ти занадто неосвічений!».

Почувши таку відповідь, молодий воїн  став  злий і лютий, немов лев. «Так за такі слова я готовий тебе убити!» — вигукнув він  і   одразу схопився за зброю. Але в цю мить мудрець сказав: «Мої слова не були прямою відповіддю на твоє  питания. Так я хотів довідатися, як ти реагуєш  на брутальність. Твоє  бажання убити мене за брутальність показало мені, що ти живеш   за принципом «око за око, зуб за зуб». А це і   є пекло! Тому що на твою силу, злість і  агресію я можу відповісти тим самим. Але хіба можна тоді  побачити кінець образам, гніву і  злості?». Почувши ці  слова, молодий воїн  вибачився за гарячкуватість, опустив зброю і  сказав: «Ти правий. Напевно, я, дійсно, ще занадто дурний, якщо не зміг побачити різницю між відповіддю   і  брутальністю». -«А от тобі  і   друга половина відповіді: «Рай — це коли людина готова простягнути руку в знак примирення. Саме в цьому її сила і  мудрість».

Рефлексія: Як ви думаєте, прощення – це знак сили  чи ознака слабкості?

Підведення підсумків

6. Вправа «Світський раут»

Мета: Створення позитивної, комфортної поведінки у кінці заняття.

Хід: Ми з вами добре попрацювали, тому давайте подякуємо один одному за плідний день. Уявіть, що ми є учасниками світського прийому. Усі учасники, вільно пересуваючись по класу, повинні підходити один до одного, дякувати за співпрацю і обмінюватися компліментами, тобто підкреслювати кращі якості партнера, які побачили в ньому сьогодні, продовжуючи фразу « Твоя краща якість сьогодні…», «Я особливо ціную тебе за…». На те, щоб відчути себе у вищому світі, обмінятися компліментами та подяками даю 5 хв.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Розвиток життєво-професійної ефективності особистості в освітньому процесі НУШ: технології, методики, вправи »
Ілляхова Марина Володимирівна
30 годин
590 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.