Виховний захід "Українське декоративне мистецтво. Форма та орнаментація предметів побуту"

Опис документу:
Мета: поглибити знання про декоротивно-ужиткове мистецтво, дати поняття про рослинний та геометричний узори, вчити узгоджувати декор із силуетною формою виробу; виконувати окремі елементи та створювати композицію в техниці Петриківського, Опішнянсьцького та Косівського розпису, витинанки, аплікації; сприяти розвитку чуттєво-емоційного й естетичного сприйняття світу, асоціативно-образного мислення, цілісного бачення, уміння виділяти головне в явищах і формах.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код

О.М. Кизименко, учитель української мови та літератури,

С.В. Кодацька, учитель трудового навчання ЗОШ № 142, м. Харків

Виховний захід

Українське декоративне мистецтво. Форма та орнаментація предметів побуту.

Мета: поглибити знання про декоротивно-ужиткове мистецтво, дати поняття про рослинний та геометричний узори, вчити узгоджувати декор із силуетною формою виробу; виконувати окремі елементи та створювати композицію в техниці Петриківського, Опішнянсьцького та Косівського розпису, витинанки, аплікації; сприяти розвитку чуттєво-емоційного й естетичного сприйняття світу, асоціативно-образного мислення, цілісного бачення, уміння виділяти головне в явищах і формах; залучити учнів до системного пізнання, опанування мистецьких технік і прийомів яу художньої основи для самовираження; виховувути інтерес до рідної культури, до національних традицій і народних ремесл, а також берегти та примножувати всі ці надбання українського народу.

Обладнання: для вчителя: відеоряд, презентація «Чарівний світ кераміки України», «Керамічні вироби майстрів народного декоративно-ужиткового мистецтва», таблиці, малюнки зі зразками орнаментів, зразки глиняного посуду, раздавальний матеріал, мультимедійний та музичний супровід.

Для учнів: шаблони, глиняні заготовки посуду для розпису, кольоровий папір, картон, клей ПВА, ножиці, гуаш, пензлики, палітра, пластилін,посуд для води, серветки, технологічні картки «Виготовлення декоративной композицій в смужці, колі», «Види орнаменту».

ПЕРЕБІГ ЗАХОДУ

І. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ (на дошці записано тему й епіграф заходу)

Народ – це все одно, що золотошукач, він

відбирає, береже і несе протягом багатьох

десятиріч тільки найцінніше, найгеніальніше.

М.І. Калінін

1. Активізація уваги учнів, оголошення, теми та мети уроку.

Танок «Скарби України»

Учитель. Дорогі діти, шановні гості, рада вас вітати у нашій чудовій майстерні. Сьогодні ми з вами відкриємо віконечко у світ цікавих речей українського побуту, побуваємо у мальовничих місцях нашої України, познайомимося з чудовими майстрами гончарної справи та українськими художниками, оздобимо посуд візерунками, взаємопов’язуюучи форму і декор. А подорожувати нам допоможуть наші учні-екскурсоводи та Чарівний пензлик, який, як ви вже знаєте, здатний творити різні чудеса.

2. Актуалізація опорних знань та вмінь учнів.

Інтерактивна гра «З’єднай поняття»:

1. Спрощення форми…

2. Реальний предмет , який є основою стилізації…

3. Кілька мотивів поєднаних у композицію…

4. Геометричний ,рослинний, тваринний …

5. Майстер , який виготовляє з глини різноманітний посуд та інші вироби …

Картки з відповідями:

  • Стилізація 1

  • Мотив 2

  • Візерунок 3

  • Орнамент 4

  • Гончар 5

3. Мотивація навчальної діяльності.

Учитель. Про справжній твір мистецтва говорять: «Зроблено з душею». У народі називають душею саму суть, зміст художнього образу. Народні майстри – тонкі й чуйні художники, а ще вони – мудрі філософи, які вкладають у свої твори глибокий зміст. Уся їхня праця, усі помисли – на щастя, на радість людям. Наш урок – це ще один крок у світ прекрасного. Краплини мудрості, потрапивши до ваших сердець, перетворяться на велику скарбницю добра, любові до України, до свого народу. Український народ зумів уберегти від забуття наші пісні й мову , наші звичаї і традиції, витвори народного ремесла: вишивання, ткацтво, в’язання і поряд з ними стоїть гончарство. Адже не дарма М. Рильський сказав: «Шануй звичаї та обряди предків твоїх, бо це твоя окраса». Ми спробуємо створити свій неповторний посуд. Знання й уміння, набуті під час сьогоднішнього уроку, знадобляться вам не тільки на наступних уроках образотворчого мистецтва й художньої культури, а також у повсякденному житті. Можливо, колись хтось із вас стане також справжнім майстром, видатним художником. А допоможуть нам у цьому роботи українських майстрів та наші юні екскурсоводи.

4. Вивчення нового матеріалу. Розповідь учнів-екскурсоводів, супроводжується мультимедійною презентацією.

І екскурсовод: У першій експозиції нашої майстерні представлені матеріали, які використовують майстри декоративного розпису для своєї роботи:

  • Акварельна фарба – використовується для малювання.

  • Клей ПВА – використовується для розведення фарби.

  • Палітра – на ній розводяться фарби.

  • Мастіхін – за його допомогою розводяться та замішуються фарби.

  • Пензлики з білячої шерсті – ними малюють художники

  • Палички з рогозини, зубочистки, ватяні палички, піпетки-предмети, які використовують майстри петриківського розпису під час створення своїх робіт. Петриківські художники дуже часто використовують для малювання свої пальці. За допомогою пальця малюються ягоди калини, квіти, бутони тощо.

ІІ екскурсовод: У цій експозиції представлені роботи майстрів петриківського розпису. Тут зібрані декоративні тарілки, шкатулки, вазочка, іменні обереги, магнітики, сопілочка, пасхальне яйце, розмальоване петриківським візерунком. Зверніть увагу на декоративну мотрійку. На ній найкраще видно квітку-цибульку, яка використовується тільки у петриківському розписі. На сьогоднішній день с. Петриківка Дніпропетровської області є центром народного мистецтва.

ІІІ екскурсовод: А я запрошую вас до картинної галереї. (Показує портрети майстрів). На ній представлені копії робіт знаменитих майстрів петриківського розпису. Тетяна Пата – засновниця школи декоративного малювання. Також відомі Надія Білокінь, Федір Панко, Василь Соколенко, Марфа Тимченко. У нашій галереї представлені копії картин Тетяни Пати – «Птахи серед квітів», «Зозуля на калині». Як ви думаєте, чим майстриння малювала грона калини? (пальцем). А це роботи Надії Білокінь «Гвоздичка та мітлички», «Яблунька». Серед робіт Федора Панка дуже відома серія картин «Легенда про петриківську вишню».

Василь Соколенко засновник Музею історії Петриківського декоративного розпису, де він зібрав чудові зразки мистецтва як старих, так і сучасних художників Петриківки. У нашій галереї ви бачете копії його робіт «Павич та калина», «Птах».

У Марфи Тимченко багато робіт за мотивами пісень, віршів: «Сім’я вечеря коло хати, хрущі над вишнями гудуть», «Хлюпочуть курчаточка поміж осокою…», «Реве та стогне Дніпр широкий», «Два півники, два півники горох молотили…», «Вороги спалили рідну хату».

VІ екскурсовод: Розпис – це особливий вид мистецтва в Україні. Здавна відомі види розпису глиняного посуду Опішнянський на Полтавщині, Косівський на Івано-Франківщині. Майстри – гончарі: створюють справжні витвори мистецтва, тут і горщки і декоративні вази, блюда, куманці і баранці, макітри, свищики. Вироби цих гончарських центрів мали багато спільних рис, у кольорі візерунків присутні світло-жовтий, виконаний на червоно- коричневому, білому або зеленому тлі. Видатними майстрами Косівської кераміки були О. Бахметюк, П. Кошак, М. Волощук , Г. Цвілик.

Учитель. Діти, а з чого виготовляють посуд в Опішні? (з глини).

А чи знаєте ви, що вироби з глини мають важливе значення для людини?

Усе життя українця супроводжує глина: хата – з глини, посуд – теж з глини. Глиняний посуд має цілющі якості.

А зараз відгадайте загадку:

Глина в кого ожива?

Творить з нею хто дива?

в кого посуд, ніби жар?

Ну, звичайно ж, це – …. (гончар)

Ми переглянули експозицію декоративно-прикладного мистецтва у нашій майстерні. Отже, тепер давайте спробуємо оздобити свої вироби візерунками, взаємоповязуючи форму виробу і декор у різних техніках.

5. Пояснення практичного завдання вчителем.

(учні об’єднані в групи, кожна група виконує свій розпис посуду в залежності від техніки виконання: аплікація, витинанка, паперопластика, живопис).

Техніка безпеки. Перед тим, як почати виготовляти виріб, учні з вчителем пригадують, як потрібно поводитися на уроці при роботі з ножицями, клеєм, пензликом та фарбами.

Інтерактивна гра «Склади глечик» (учні отримують уламки розбитого глечика, на яких написані правила безпечної роботи).

Вимоги безпеки під час роботи:

- дотримуйтесь порядку і чистоти на робочому місці;

- будьте уважними, не відволікайтеся і не заважайте іншим;

- не розмахуйте рукою з інструментом, не кладіть його на край столу;

- світло на вашу роботу повинне падати з лівого боку;

- положення тіла при роботі повинне бути зручним, відстань до виконуваної роботи повинна бути 25-30 см.

Вимоги безпеки під час роботи з ножицями:

- кладіть ножиці праворуч від себе із замкнутими лезами, направленими від себе;

- стежте за тим, щоб ножиці не опинилися під виробом, оскільки, беручи виріб, їх можна упустити і поранити себе або працюючого поряд;

- передавайте ножиці колечками вперед, із замкнутими лезами;

- не підходьте під час роботи з ножицями до інших учнів.

Вимоги безпеки під час роботи з клеєм:

- не брати клей до рота;

- слідкувати, щоб не потрапив до очей;

- на виріб багато не наносити;

- користуватися пензликом для клею;

- залишки клею промокати серветкою.

Вимоги безпеки після закінчення роботи:

- приберіть робоче місце;

- інструменти і матеріали зберіть і складіть;

- сміття і відходи зберіть і складіть у спеціальний ящик.

Творче завдання:

- створіть орнаментовану (геометричну, рослинну, зооморфну) власну декоративну композицію для прикрашення керамічного виробу в техніці аплікація, витинанка, паперопластика, живопис, використовуючи алгоритм виконання роботи:

- виберіть сюжет, техніку та матеріали для втілення задуму;

- намалюйте ескіз;

- підберіть колір для елементів орнаменту;

- ви ріжте, промалюйте деталі розташування орнаменту;

- наклейте або виконайте малюнок у кольорі;

- оцініть виконану роботу.

(Учитель разом з учнями створюють орнамент для оздоблення посуду у різних техніках. Нагадує про композиційний центр, про змішування кольорів, дає консультацію правильного розташування орнаменту. У разі необхідності вчитель індивідуально працює з учнями)

6. Виконання практичного завдання учнями.

(Практична діяльність учнів супроводжується піснею Ніни Матвієнко «Квітка – душа»)

Хвилинка релаксації: Сухим пензликом провести у повітрі ті елементи, що використовуються в роботі.

7. Закріплення знань і вмінь учнів.

  1. Учитель. Пропоную вам виконати ще одне цікаве завдання під назвою «Рекламний ролик» (Учні повинні підготувати сценарій ролика, у якому було б розрекламовано їхній виріб)

  1. Учитель. А зараз я пропоную розгадати цікавий кросворд.

1 7

2

3

4

5

6

По горизонталі:

  1. Найбільший глечик, який використовувався для зберігання води, сирівцю, молока.

  2. З якого матеріалу виготовляють глечики?

  3. Візерунок, побудований на ритмічному повторенні певних елементів.

  4. Глина в кого ожива?

Творить з нею хто дива?

В кого посуд, ніби жар?

Звичайно ж, це – …

  1. Що заміняв глечик у давнину?

  2. Неорганічні, неметалічні тверді вироби, підготовлені дією тепла з наступним охолодженням.

По вертикалі: 7. Біля тіла – вухо,

Голови не маю.

Молоко, сметану, квас

Добре зберігаю.

Відповіді:

  1. Глек. 2. Глина. 3. Орнамент. 4. Гончар. 5. Холодильник. 6. Кераміка.

7. Глечик.

8. Підсумок уроку.

Учні демонструють декоративний посуд, аналізують роботи. Учитель аналізує виконані учнями роботи, звертаючи увагу на їхню оригінальність, демонструє кращі роботи.

На дошці рефлексія – «Дерево натхнення». Учням потрібно вибрати з трьох різнокольорових квіток, одну, яка відповідає їх враженню від уроку і розташувати їх у вазон:

1. Зелена квітка урок не сподобався;

2. Жовта квітка урок сподобався середньо;

3. Рожева квітка урок дуже сподобався.

Учитель. Майстерність не досягається за один день. Це поступова, наполеглива праця, та вона приносить радість, бо ця праця – творча. А найприємніше це втілення своєї задуми в життя, створення своїми руками красивих речей, які прикрасять ваш дім та оновлять вас самих, бо ви пізнаєте радість творчості.

Вірш «Перлина»

Хто – коштовності шукає,

Хто – збирає гроші.

Та є перли, кожен знає,

Від багатств дорожчі.

Наша мова, наша пісня,

Туга журавлина,

І вербиця біля річки,

І в лузі калина,

Вишивка, різьба, гончарство,

Писанки, таїна –

Роду нашого багатство,

Вічності перлина.

(Надія Манько)

ЛІТЕРАТУРА

1. Антонович Є.А. Декоративно-прикладне мистецтво: Навч. посібник для пед. ін-тів. – Львів: Світ, 1992. – 272 с.

2. Антонович Є.А. Художні техніки у школі. – Київ: ІЗМН, 1997. – 86 с.

3. Булашов Г. Український народ у своїх легендах та віруваннях. – К.: Довіра, 1992. – 414 с.

4. Воропай О. Звичаї нашого народу: Етнографічний нарис. – Харків: Фоліо, 2005. – 508 с.

5. Дмитренко М.К., Дмитренко Г.К. Уроки з народознавства. – К.: Редакція газети «Народознавство», 1995. – 222 с.

6. Жайворонок В. В. Знаки української етнокультури: Словник-довідник. К.: Довіра, 2006.  С. 137.

7. Кравець О.М. Сімейний побут і звичаї українського народу: історико-етнографічний нарис. – К.: Наукова думка, 1966.  – 198 с.

8. Лозко Г.С. Українське народознавство. 3-є вид. X.: Видавництво «Див», 2005. –  472 с.

9. Лукашенко Т. Українські обереги своїми руками. Харків: Віват, 2015. – 224 с.

10. Потапенко О.І., Кузьменко В.І. Шкільний словник з українознавства. К.: Український письменник, 1995. – 292 с.

11. Туринський Ю. «Так скільки ж років українським холодильникам? // Українське гончарство: Національний культурологічний щорічник. – Опішне: Українське народознавство, 1996. – КН. 3, с. 293-297 с.

12. Українське народознавство. Навчальний посібник / За ред. С.П. Павлюка,  Г.Й. Горинь, Р.Ф. Кирчіва. –  Київ: Знання, 2004. –  570 с.

13. http://estetica.etica.in.ua/dekorativno-uzhitkove-mistetstvo-vidi-ta-osoblivosti/

15. http://www.zhu.edu.ua/mk_school/mod/page/view.php?id=1169

16. https://sites.google.com/site/ukrainskemistectvo/home/dekorativno-uzitkove-mistectvo-ukraieni

17. https://pptcloud.ru/in-yaz/dekorativno-prikladne-mistetstvo

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.