Виховний захід "Свято зустрічі птахів"

Опис документу:
Сценарій свята має на меті ознайомити дітей з давніми народними звичаями зустрічі весни, розширити і поглибити знання про весняні явища за допомогою художнього слова, виховувати любов до птахів, до рідного краю.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

СВЯТО ЗУСТРІЧІ ПТАХІВ


Вмикається відео «Дзвенять струмки»

Вчитель
- Закрийте очі і уявіть те, що зараз чуєте.

- Що уявили?
- Відкрийте очі. Що побачили?( це дзвенять перші весняні струмочки)
- А що це означає?(прийшла весна)
- А що чути крім струмочків?(пташиний спів)
- Сьогодні свято наше незвичайне. Ми поринемо з вами у весняну казку

А називається вона … (слайд, тема) 
- СВЯТО ЗУСТРІЧІ ПТАХІВ
- Отже, починаємо.
- Не в деякому царстві, не в деякому державстві, а тут, на рідній Україні, жила-була Весна.
- Заблищала вона сонечком(Весна прикріплює на дошку сонечко), задзвеніла струмочками(розкидає струмочки) і почала кликати пташок із вирію, адже рідний край найдорожчий у світі не тільки для людей, а й для птахів.
От і повернули пташки свої голівки в бік рідної землі. Вони так скучили за рідним лісом, полем, за дощиком, за весняними пахощами в милій серцю стороні…..(роздається стукіт у двері)
Вчитель.
- А хто це там стукає до нас? (входить листоноша)
Листоноша.
- На вашу адресу надійшли телеграми.(дістає телеграми, зачитує їх)
- Телеграма 1
м. Новоград-Волинський, друзям птахів
Прилетів 9 березня. Дуже сумував за вами і рідною Україною. Насолоджуюсь красою рідного краю. Співаю радісні пісні у височині.
Ваш Жайворонок.
- Телеграма 2
м. Новоград-Волинський, другокласникам
Оглянули шпаківні, виготовлені вами, залишились задоволені. Дякуємо за турботу. Влітку знищимо всіх шкідників.
З привітанням Шпаки.
- Телеграма 3
м. Новоград-Волинський, учням 2 класу
Всім відповідаю, найкраща земля – Україна, краще рідної немає. Шлю привітання з Новоград-Волинської землі.
Журавель.
- Телеграма 4
м. Новоград-Волинський, школярам
Вилітаємо з Африки. Терміново повідомте, чи вже є у вас комахи. Якщо немає – ми затримаємося в дорозі.
З повагою, Ластівки.
Вчитель.
- Дякуємо тобі, наш листоношо, за чудові телеграми, а пташки дійсно поспішають до нас з теплих країв.
Учень.
Із землі півдня, тепла, погоди
Весняні птахи до нас летять.
Жене їх туга крізь гори й води
У край коханий до українських хат.
І хоч голівки втомлені клонять,
Крильми живіше мріють шлях,
Коли їм рідне всміхнеться сонце,
Село родиме, рідний дах.
Вчитель

- Так от, кличе Весна пташок з теплих країв. Найпершою прилетіла пташка… Ану ж, відгадайте, хто така?

Загадка
Угорі тремтить сіренька цятка
І пісні співає голосні,
Що правда тільки навесні.
Скажіть швиденько, що за пташка?(слайд, Жайворонок)
(Виходить Жайворонок)
Жайворонок.
- Я прилетів найпершим. Цей день 9 березня, свято Обертіння. У народі кажуть, що в цей день пташки обертають голівки в бік батьківщини, збираються летіти додому А я вже тут.Мій приліт говорить про прихід весни. Гніздечко своє моститиму пізніше у густій траві. А поки що співаю у височині свою дзвінку пісеньку, радію що повернувся додому.
Вчитель
- Наш народ дуже любить цю веселу ранню пташку і склав про неї народні прикмети. 
(Виходить учениця) 
Учениця
Народні прикмети:
1. Якщо жайворонки летять високо – на врожай, низько – навпаки.
2. Ранній приліт жайворонків – на теплу весну.
Казкарка.
- І в нас є свій жайворонок,пташка співуча. То ж послухайте її

(виконання пісні «Веснянки»)
Вчитель.
- Дуже зраділа весна жайворонкові. Сонечко ще вище підняла(Весна піднімає сонечко), струмочками ще більше задзвеніла (розкидає струмочки). І з ве наступного птаха. Ось якого.
Загадка
Чорномазий, білодзьобий,
Він за плугом важно ходить.
Сторож вірний він полів,
Перший вісник теплих днів.(слайд – грак)
(Виходить Грак)
- Майже разом із жайворонками прилітаю я, грак. Мене називають справжнім провісником весни. Коли ми прилітаємо, то здіймаємо такий галас, як на українському ярмарку.(відео «Граки прилетіли»)- Так це саме ми радіємо весні в рідному краї. Тепер уже готуюсь гнізда мостити. Адже у мене їх не одне, а кілька. Мощу їх на деревах із гілок.
Вчитель
- Український народ склав прислів’я та прикмети про своїх га ласунів.
(Виходить учень)
Народні прикмети:
1. Граки зграями в’ються – на зміну погоді.
2. Граки пасуться на траві – на дощ.
Прислів’я 
Грак на горі – весна на дворі.
(Влітають дика гуска та дика качка)
Казкарка
- А це хто такі? РРрррррРозповідайте.
Дика качка
- Хто ми, відгадайте:
У воді купалася, сухою зосталася.(слайд дика качка, дика гуска)
Дика качка і гуска
- Так це ми, дикі качки та дикі гуси!
Дика гуска
- Ми повертаємося вслід за граками. Коли ми прилітаємо, діти кидають солому і кричать: «Гуси, гуси ось вам на гніздечко, а нам – на здоров’ячко»
Дика качка
- Подібно до гусей, ми, качки, летимо високо над землею, а тільки розтане сніг – мостимо гнізда у очереті, під корчами.

Вчитель
- А ось послухайте, які народні прикмети склали українці про цих птахів
(Виходить учень)
Народні прикмети
1. Качки і гуси прилітають жирними – буде холодне літо.
2. Качки летять високо – буде холодна весна.
3. Гуси ховають голову під крило – буде холодно.
Вчитель
- А весна вступає в свої права: там перша квіточка з’явилася(Весна кидає квіточку), там перша брунька(розкидає бруньки), майже розтанув сніг. І закликає Весна ще одного птаха.
Відгадайте, хто це.
(Виходить учень)
Загадка
Діти, хто з вас відгадає,
Що за пташка так співає:
Як горобчик, цвірінчить,
Мов сорока, скрекотить,
Наче качка, кряче,
Мов дитина, плаче…
Хто ж виспівує отак?
Та це ж так співає…(слайд – шпак )
(Виходить Шпак)
Шпак

- Ми, Шпаки, прилітаємо, коли на полях з’являються перші проталини. Перші кілька днів літаємо зграями, шукаємо місце для житла. То ж поспішіть зробити шпаківні і повісьте їх у своєму садку. Ви почуєте різноманітний спів і, навіть, деякі людські слова. Так, це я, Шпак, можу все так робити: і співати, і говорити.
Вчитель
- Дуже вправний шпачок. Швидко літає, гарно співає. А чим ви його порадуєте?
Діти
- Скоромовкою.(Діти декламують скоромовку)
Скоромовка
І шпачисі, й шпаченятам
 Шпак шпаківню шпаклював.
Але тишком-нишком дятел
Ту шпаківню поклював.
Шпак бере шпаклівку знову
Й грудку дятлові дає:
- Ось бери, перешпакльовуй,
Як не знаєш, що клюєш.
Вчитель
- Он який завзятий шпак,
Справедливий і мастак:
Щоб житло своє створити
І родину захистити.
- А Весна крокує далі рідним краєм: квіти розсипає, бруньками дерева вкриває і вже радіє новому птаху. Хто ж це?
Загадка
Які ноги, такий ніс,
По болоту ходить скрізь,
Хату на хаті має, 
Рахунок жабам знає.(слайд – лелека )
Вчитель 
- Які ж ноги і ніс у лелеки(довгі, червоні)
Казкарка
- 19 березня закликає весна лелеку додому. Він вважається покровителем сім'ї і рідної оселі.
(Виходить лелека)
Лелека
- Я приношу щастя в сім'ю. В народі кажуть, що я приношу з вирію дітей. Мене вважають символом України. Хто зруйнує моє гніздо, того жде біда. Його будую високо на хаті, на стовпі із гілок дерев та хмизу.
Вчитель
- Український народ просто обожнює цього чудового птаха і склав про нього безліч пісень. То ж послухайте одну з них
- І скоромовку склав про нього.
(Виходить учениця)
Скоромовка
Летіла лелека, заклекотіла до лелеченят.
Вчитель
- А весна радіє кожній пташці. От уже і наступну прикликала. Ой, як же він схожий на лелеку! Бачу, бачу, поспішає, а хто ж це?
(Виходить учень)
Загадка
Крик у небі навесні,
Слід, як ключ, у вишині,
Чуємо: «Курли, курли…»
Прилетіли…(слайд, журавель)
(Виходить Журавель)
Журавель
- Я прилітаю в кінці березня – на початку квітня. Відразу ж приступаю до спорудження гнізда. Його майструю з щільно утрамбованої купи очерету з домішками моху і невеличким заглибленням в центрі. Дуже люблю щипати те, що росте на городах.
Вчитель
- Люблять діти весну. За що? За її яскраве сонечко, за пташиний спів, за веселі пісні та розваги.
- Ой ми з вами заговорились, Весна вже зустрічає нового птаха. Збираючись в дорогу, він запитав: «Ачи прокинулись уже комашки?»
(Виходить учень)
Загадки
Швидко скрізь цей птах літає,
Безліч мошок поїдає,
За вікном гніздо будує.
Тільки в нас він не зимує. (слайд, ластівка) 
Ластівка
- Я одна прилетіла, бо так хотіла попасти на свято. Подружки мої прилетять на початку, або в середині квітня. Комашок ще немає. Але дятлик обіцяв, що не залишить у біді, пригостить і мене комахами, які видовбує з-під кори дерев. Я – символ життя, любові. Хто зруйнує моє гніздо, той залишиться без сім'ї і, крім того, весь покриється ластовинням.
- А своє гніздечко ми споруджуємо під стріхою, ліпимо його з грудочок землі та глини.
Вчитель
- З давніх-давен народ шанує цю лагідну, ніжну пташку. Мами часто своїх діток називають «ластів’ятками». Пісень про неї складено багато. Колись на Україні і Новий рік відзначали навесні, тоді, коли повертались додому ці «Божі створіння» - так величав народ свою тендітну пташку. І була така щедрівка.«Щедрик, щедрик, щедрівочка»)
Вчитель
- Такою уявляли ластівку українці. А ще вони склали про неї прикмети та прислів’я.
(Виходить учень)
Народні прикмети:
1. Ластівки в’ють гнізда на сонячній стороні – на холодне літо.
2. Ластівки літають низько над землею – на дощ.
Прислівя

Ластівка весну починає, а соловей – кінчає. 
-І зове в рідну оселю свого чудового мешканця . А кого ж?
Загадка
В мене є великий хист, 
Я співаю, як артист.
Спів мій радісний усюди
Дуже люблять слухать люди.
(Слайд , соловейко )
(Входить Соловейко)
Соловейко
- Повертаюсь я в середині квітня. Одразу ж заворожую своїм чудовим співом. Гніздо влаштовую на землі в гущавині, або низько над землею з гілочок хмизу і пуху. Є таке прислів’я: Не потрібна солов’ю золота клітка, краще йому зелена гілка. А чому? Бо я можу співати тільки на волі.
Вчитель 
- Цей спів невимовно красивий. Це – найкращий пташиний спів Хочете послухати ? Ось він - соловейко .
( Відео « Спів солов’я» )
Вчитель

- А весна співає, а весна сміється. Уже прилетіли зяблик, ( слайд) , дрізд, 
(слайд), незабаром – зозуля . . . Хіба можна їх всіх порахувати? Ось скільки в неї пернатих друзів. Всі вони прилітають і радують своїм співом.
Вчитель
- Пташечки , а як діти приготувались до зустрічі з вами ?
Ластівка
- Виготовили шпаківні, повісили у садку.
(Слайди, фото шпаківень , виготовлених учнями )
Вчитель
- Та ось весна засмутилася . Вона згадала хлопчика , який стріляв пташок з рогатки , іншого – який руйнував пташині гнізда , чіпав яєчка в них. І вирішила вона разом з пташками скласти звернення до вас , діти .
( Звернення пташок і весни до дітей )
Пташки
1.Бережіть нас .
2.Не руйнуйте наші гнізда .
3.Допомагайте нам , взимку розвішуйте годівнички , а навесні – шпаківні .
4. Оберігайте нас від хижаків .
5.Не шуміть в лісі весною , коли ми висиджуємо пташенят . 
6. Не стріляйте нас з рогатки .
7І тоді ми будемо розвеселяти вас своїм чарівним співом

8 тА знищимо всіх шкідників .
Вчитель

-А зараз ми побачимо, як ви цікавитеся пташиним життям.

Вікторина

1. Хто з птахів найважчий? (Страус – 90 кг)

2. Хто з птахів найлегший? (Колібрі -1,5-2 кг)

3. Хто з птахів найшвидше літає? (Сапсан, стриж – 17 км/год.)

4. Хто з птахів найглибше пірнає? (Пінгвін – 265м)

5. Хто з птахів найбільш морозостійкий? (Качка, гуска – до 10 °С)

6. Хто з птахів неперевершений співак? (Соловей)

7. У кого з птахів найбільший розмах крил? (У південноамериканського кондора – 4,2м)

8. У кого з птахів найдовший дзьоб? (У пелікана – 51 см)

9. Чиє яйце найважче? (Страуса – 1500г)

10. Чиє яйце найлегше? (Колібрі – 2 мг)

11. Який птах є символом вірності і любові? (Лебідь)

12. Який птах є символом мудрості? (Сова)

13. Який птах є символом щастя? (Лелека)

Вчитель

-А чи знаєте ви, що птахам поставлені пам’ятники? Спробуйте здогадатися яким.

1. На підводному човні були пошкодженні система підйому і зв’язку. З допомогою

спеціального апарату був запущений на волю птах, щоб доставити повідомлення

про аварію. Незабаром екіпаж був урятований. Птаха нагородили вищою

військовою нагородою й навічно зарахували до екіпажу човна. Це відбулося 1942

року в Англії. Птаху було споруджено пам’ятник. Назвіть його.

(Голуб).

2. Під час війни в місті люди помирали з голоду. Коли вони на кріпосній стіні

виставили птаха, ворог вирішив, що в місті ще багато продовольства, і зняв облогу.

Це відбулося в Німеччині в 16 ст. Вдячні люди поставили пам’ятник птахові. Що

це за птах?

(Півень).

3. 1850 року в Америку вперше завезли птаха, котрий невдовзі там освоївся.

Трапилося так, що в передмісті Бостона дуже розмножилися комахи. Гусінь

завдавала серйозної шкоди посіву. На допомогу прийшов птах. Він знищив комах-шкідників. На знак подяки мешканці поставили йому пам’ятник у парку міста

Бостона. Назвіть цього птаха?

(Горобець).

4. Цьому птахові поставили два пам’ятники на честь урятування ними посіву від

сарани: один – у США, штат Юта, а другий – в Австралії. Що це за птах?

(Чайка).

Вчитель

Так, діти птахи займають особливе місце у житті кожного з нас.Вони- наші вірні друзі". Тому 1 квітня 1906 року була підписана Міжнародна конвенція про охорону птахів, і цей день – 1 квітня є Міжнародним днем птахів, але ми закликаємо вас пам’ятати про охорону птахів не тільки в цей день, а завжди.

Звучить вірш у супроводі комп’ютерної презентаціїї «Різноманітність птахів».

Тріпоче серце пійманої птиці.

В руках моїх не чує доброти;

Я дам тобі водиці і пшениці,

Моя пташино, тільки не тремти!

Хіба потоки загубили воду?

Хіба в полях уже зерна нема?!

Пусти мене, мій хлопче, на свободу,

І все, що треба, я знайду сама.

Я ж лагідно тебе тримаю, пташко,

В своїх руках легеньких, як вітрець.

Хіба неволя це? Хіба це важко

Від мене взяти кілька зеренець?

Пусти мене! Мені, дитино мила,

Дорожча воля, ніж зерно твоє!

Страшна, хоч навіть лагідна, та сила,

Яка розкрити крилець не дає!

Лети! Співай у небі гомінкому;

Хоч і маленький, зрозумів я все.

Моя рука ніколи і нікому

Ні кривди, ні біди не принесе!

Казкарка
- От і надійшла до кінця наша казка про весну чудесну і про її пернатих друзів. Але пам’ятайте, ви можете бачити казку кожного дня, якщо будете берегти і любити все живе на землі !
(Виконання пісні « Пташка щастя» )

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Картографія та топографія»
Довгань Андрій Іванович
36 годин
590 грн
590 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Підвищення кваліфікації: як створити дієвий механізм
Підвищення кваліфікації: як створити дієвий механізм
Підвищення кваліфікації: вчителі самі вирішуватимуть, де навчатись
Підвищення кваліфікації: вчителі самі вирішуватимуть, де навчатись