• Всеосвіта
  • Бібліотека
  • Виховна робота
  • Виховний захід "Народна іграшка – пам’ять нації. Виготовлення народної іграшки за мотивами керамічних іграшок Марії Приймаченко та Ольги Бердник"

Виховний захід "Народна іграшка – пам’ять нації. Виготовлення народної іграшки за мотивами керамічних іграшок Марії Приймаченко та Ольги Бердник"

Опис документу:
Мета: ознайомити учнів з творами народних майстрів, основним мотивом в яких є образи тваринного і рослинного світу; поглибити знання учнів створювати на основі природних форм декоративні та символічні образи за мотивами народної творчості; ознайомити з творчістю народних художниць Марії Приймаченко і Ольги Бердник; поглибити композиційні навички учнів, навчити розміщувати елементи декору стосовно форми; розвивати колірні асоціації в учнів при створенні образів.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код

О.М. Кизименко, учитель української мови та літератури,

С.В. Кодацька, учитель трудового навчання ЗОШ № 142, м. Харків

Виховний захід

Народна іграшка пам’ять нації. Виготовлення народної іграшки за мотивами керамічних іграшок Марії Приймаченко та Ольги Бердник.

Мета: ознайомити учнів з творами народних майстрів, основним мотивом в яких є образи тваринного і рослинного світу; поглибити знання учнів створювати на основі природних форм декоративні та символічні образи за мотивами народної творчості; ознайомити з творчістю народних художниць Марії Приймаченко і Ольги Бердник; поглибити композиційні навички учнів, навчити розміщувати елементи декору стосовно форми; розвивати колірні асоціації в учнів при створенні образів, уміння виявляти зв’язок з формою та кольором, уміння та навички учнів у відтворенні певного настрою за допомогою засобів образотворчого мистецтва: лінія, композиційні методи та прийоми, пляма, тон, кольори; вдосконалювати техніку ліплення методом витягування із цілого шматка; виховувати любов та повагу до краси, створеної руками майстра-умільця.

Обладнання: комп’ютер, проектор, матеріали для демонстрації послідовності виконання роботи, зразки керамічних іграшок світлини із роботами народних майстринь Марії Приймаченко та Ольги Бердник, записи українських народних пісень.

Інструменти та матеріали: пластичні матеріали (пластилін, гуаш або глина), технологічні картки, фігурки готових іграшок.

ПЕРЕБІГ ЗАХОДУ

І. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ (на дошці записано тему й епіграф заходу)

Кожен народ, кожна країна мають свою іграшкову культуру. Вона не просто копіює або повторює культуру суспільства, а й дає їх певну оцінку, по-своєму інтерпретує її, навіть в окремих випадках моделює її майбутнє.

О. Найден

ІІ. ВСТУП

Учитель. Сьогодні ми продовжимо розмову про народні іграшки. Познайомимося з авторськими іграшками народних майстринь Марії Приймаченко та Ольги Бердник і за мотивами їх творчих робіт виготовимо свої.

ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

  1. Бесіда

- Які народні іграшки вам відомі?

- З яких матеріалів їх створюють?

- Чим народні іграшки відрізняються від сучасних промислових?

- Назвіть імена народних умільців, які створюють іграшки.

2) Учитель. Звідки ж походить іграшка? На це питання людина від початку свого походження шукала відповідь. Давайте заглибимося в історію. Сонце та вітер, дощ та гроза, річки, що розливаються, дикі звірі – всього цього наші предки не розуміли і не знали, тому і вирішили задобрити їх. Усі стихії вважали божествами, їхні зображення стали робити з дерева, глини, каміння. Таке зображення називали кумирами або ідолами. Можливо, це й підштовхнуло до виникнення першої іграшки.

В Україні в ІV-ІІІ тис. до н. е. люди вже вміли ліпити із глини іграшки в образі людей і тварин. Частіше всього робили образ птаха і коня. У древніх слов’ян фігурка коня символізувала сонце, а птах – прихід весни. До речі, ми й зараз весною печемо жайворонків з тіста. Деякі дослідники вважають, що лялька виникла не від ідолів, а від опудал, які приносили в жертву богам замість живих дівчат. Опудало – це сніп соломи або березове поліно, одягнуте в сарафан і закутане хусточкою. З такими ляльками, а в них навіть були свої імена – Колодій, Ярило, Морена, Русалка, Купала, водили хороводи, співали пісні, проводили ігри. У піснях просили доброго врожаю, доброї погоди для землі, а дівчата – щасливого кохання. Потім ляльку викидали у воду, або палили.

Лялька все життя була з нашими пращурами з самого їх народження. Ще до народження немовляти на світ, мати виготовляла ляльку, суворо дотримуючись однієї умови: виготовити її без ножиців та голки, адже її не можна ні різати, ні колоти. Таку ляльку клали у порожню колисочку, щоб вона обігрівала малюка. Коли дитинка народжувалася, лялька не розлучалася з нею, «лягала» разом з немовлям спати, а мати над ним примовляла: «Соня – безсоння, не грай з моїм немовлям, а грай з цією лялькою». Зроблену своїми руками берегиню мати дарувала дочці перед її весіллям, щоб у новій сім’ї було більше діточок. І святкова лялька на капоті машини під час весілля у наші дні – відголосок саме цього обряду.

Минав час. Поступово ляльки втрачали своє магічне значення і ставали іграшками, забавами для дітей. Якщо раніше брязкальцями володіли шамани і чаклуни, то цією «страшною зброєю» граються малюки. Правда, люди ще довго вірили, що шум брязкальця як і свист глиняного свищика відганяє злих духів від колиски малюка.

В Україні іграшки відомі з незапам’ятних часів. Їх виготовляли з глини, дерева. Сьогодні такі іграшки стали чудовими сувенірами. Український народ здавна займався гончарним ремеслом. Поряд із звичайними посудом гончарі виготовляли різноманітні за формою та ліпним оздобленням баранців, півників та качечок, пищиків-свистунців, козликів та левів, бичків та овечок, однорогих фантастичних звірів та їжачків.

Сьогодні ми познайомимося з творчістю народних майстринь Марії Приймаченко та Ольги Бердник.

(демонстрація відеоролику про творчість М. Приймаченко та О. Бердник).

3) Виступ групи учнів-дослідників

1-ий учень. Основою творчості народного художника України Марії Авксентіївни Приймаченко було втілення в образи тварин та рослин мрії та прагнення людини боротьби добра зі злом. Художниця зображувала небачених, фантастичних звірів та птахів. Вони добрі або злі, а також найрізноманітніших кольорів: сині, зелені, жовті, вогняні. Усі зображення стилізовані і тому по-особливому виразні, обрамлені зображенням рослин.

2-ий учень. Ольга Отнякіна (Бердник) – майстриня з Черкас, яка вже більше 20 років плідно працює в жанрі керамічної іграшки. Створила тисячі фантастичних, вигадливо розписаних звірят-свистунців. Віднайшовши свою власну техніку і власний стиль, вона творить не просто дитячу забавку. В її образах оживає казка, загадка, співанка, приказка, той дитячий фольклор, що пережив тисячоліття і є відголоском українських прадавніх вірувань. Роботи знаходяться в музеях м. Кам’янка (Державний історико-культурний заповідник), м. Черкаси (Обласний краєзнавчий музей та Художній музей), м. Запоріжжя (Обласний художній музей), м. Київ (Музей народної архітектури та побуту НАН України в Пирогово). Роботи майстрині є предметом колекціонування багатьох шанувальників народного мистецтва в Україні та за кордоном.

3-ій учень. Іграшки з’явилися в найдавніші часи і назавжди залишаються з людьми. Але найважливішим є те, що вони дарують людям радість! І з чого б не була зроблена іграшка: з паперу чи сиру, глини чи соломи, дерева чи тканини, вона несе в собі великий потенціал доброти. Адже створюючи маленьку скульптурку, майстер вкладає в неї всю свою душу і сподівається, що його витвір принесе радість іншим.

ІV. ПРАКТИЧНА РОБОТА

  1. Мотивація практичної діяльності

Пояснення вчителя (учитель показує учням приклади варіантів створення іграшки у різних художніх техніках)

Інструктаж з техніки безпеки (додаток № 1).

2) Виконання практичної роботи

- практична робота виконується учнями за допомогою оволодіння технічними прийомами, техніками з малювання та ліплення;

- учні відтворюють зображення тварин і квітів, використовуючи техніки народних майстринь;

- робота виконується у групах за індивідуальними можливостями учнів та за допомогою технологічних карток і зразків.

Інструкційна картка виготовлення пташки (додаток № 2).

Учитель контролює роботу та допомагає учням.

V. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА

  1. Учитель. Пропоную вам виконати ще одне цікаве завдання під назвою «Рекламний ролик» (Учні повинні підготувати сценарій ролика, у якому було б розрекламовано їхній виріб).

Учитель аналізує виконані учнями роботи, звертаючи увагу на їхню оригінальність, демонструє кращі з них.

  1. Рефлексія

  • Я дізнався (лася)…

  • Я хочу дізнатися більше про…

  • Дайте оцінку своїх виробів.

  • Я ще навчусь

VІ. ПІДСУМКОВЕ СЛОВО ВЧИТЕЛІВ

Народна іграшка є однією з найцікавіших галузей народного мистецтва, у якій особливо виявилися творча фантазія народу, багатство і щедрість його душі, прагнення до краси. Вона має глибоке історичне коріння, етнічні та обрядові особливості, що свідчать про високий рівень культури українського народу.

Сьогодні ви продовжили знайомство з декоративно-ужитковим мистецтвом, візерунком, орнаментом. На якийсь час ви знову перетворилися на майстрів. Ваша уява мандрувала чудовою країною народного мистецтва. Минають роки й століття, змінюється мода, але ніщо не за​тьмарить краси народноих ремесел: вишивання, ткацтва, в’язання, гончарства. Адже не дарма М. Рильський сказав: «Шануй звичаї та обряди предків твоїх, бо це твоя окраса». Вони житимуть поряд із нами, милуючи наше око. Успіхів вам! Хай ніколи у вас не зникає бажан​ня творити красу!

Традиції народу

Традиції народу це велике диво,

Яке струмить з глибин у майбуття.

Їх знаючи, народ іде щасливо

І впевнено у непросте життя.

В традиціях живе душа народу,

Великий зміст закладений у них.

Народ наш любить й береже природу

Та рідну пісню і веселий сміх.

І щире слово, й жарти іскрометні,

Легенду й казку, що в душі пливе.

І пам’ятає подвиги безсмертні,

А добра слава у віках живе.

Традицій у народу є багато,

Бо довго ми живемо на землі.

І нам їх треба добре пам’ятати,

Запам’ятати, поки ми малі.

Й нести з глибин віків у день прийдешній,

Бо без минулого немає майбуття.

Щоб в правді й вірі, в доброті сердечній

Творити нам історію життя.

Щоб й далі рідну землю нам любити,

Поля і гори та вишневий цвіт.

У волі й славі на землі цій жити

І українцями іти у світ.

Надія Красоткіна

ЛІТЕРАТУРА

  1. Антонович Є.А. Декоративно-прикладне мистецтво: Навч. посібник для пед. ін-тів. Львів: Світ, 1992. 272 с.

  2. Антонович Є.А. Художні техніки у школі. Київ: ІЗМН, 1997. 86 с.

  3. Булашов Г. Український народ у своїх легендах та віруваннях. К.: Довіра, 1992. 414 с.

  4. Воропай О. Звичаї нашого народу: Етнографічний нарис. К.: Оберіг. 1991. Т.І. С. 6395.

  5. Культура і побут населення України: Навч. посібник / В.М. Науцко, Л.Ф. Артюх, В.Ф. Горленко та ін. К.: Либідь, 1991. С. 110—118.

  6. Лозко Г.С. Українське народознавство. 3-є вид. X.: Видавництво «Див», 2005. 472 с.

  7. Лукашенко Т. Українські обереги своїми руками. Харків: Віват, 2015. 224 с.

  8. Найден О.С. Українська народна іграшка: Історія. Семантика. Образна своєрідність. Функціональні особливості. К.: Арт Ек., 1999. С. 2223.

  9. Народні свята, звичаї та обряди в січні / З праці А. Кримського «Звинигородщина» // Укр. мова і література в школі. 1992. 1. С. 4346.

  10. Потапенко О.І., Кузьменко В.І. Шкільний словник з українознавства. К.: Український письменник, 1995. 292 с.

  11. Скуратівський В.Т. Берегиня: Художні оповіді, новели. К.: Рад. письменник, 1988. 278 с.

  12. Українська минувшина: Ілюстрований етнографічний довідник / А.П. Пономарьов, Л.Ф. Артюх, Т.В. Косміна та ін. К.: Либідь, 1993. С. 80108.

  13. Українське народознавство. Навчальний посібник / За ред. С.П. Павлюка, Г.Й. Горинь, Р.Ф. Кирчіва. Київ: Знання, 2004. 570 с.

  14. http://mij-kraj.com.ua/etnografichne-doslidzhennya/ukrainska-tradytsiina-ihrashka-dukhovnyi-ta-funktsionalnyi-aspekt

  15. http://www.ukrainica.org.ua/ukr/traditions/196-traditions_vihovannya/1489-1489.html

  16. http://www.ukrsov.kiev.ua/ru/library//asset_publisher/Bkg0/content/id/40612

  17. http://ukped.com/statti/zagalna-pedagogika/5237-ukrainska-narodna-ihrashka.html

  18. http://uartlib.org/ukrayinski-hudozhniki/mariya-priymachenko/

  19. http://narodua.com/kultura/olha-berdnyk-otnjakina-demonstruje-dyvo-rozpysy.html

  20. http://uartlib.org/ukrayinski-hudozhniki/otnyakina-berdnyk-olga/

Додаток № 1

Вимоги безпеки під час роботи:

- дотримуйтесь порядку і чистоти на робочому місці;

- будьте уважними, не відволікайтеся і не заважайте іншим;

- не розмахуйте рукою з інструментом, не кладіть його на край столу;

- світло на вашу роботу повинне падати з лівого боку;

- положення тіла при роботі повинне бути зручним, відстань до виконуваної роботи повинна бути 25-30 см.

Вимоги безпеки під час роботи з глиною, пластиліном:

- ліплення, фарбування виробів можна проводити тільки на пластиковій дощечці;

- пластикову підкладну дощечку під час роботи необхідно розмістити у центрі робочої поверхні;

- металеву чи дерев’яну стеку слід розмістити біля підкладної дощечки ліворуч для ліворуких, праворуч для праворуких учнів;

- попереду пластикової дошки слід поставити відкриту дощечку з пластиліном чи глиною, поряд – чашку з водою;

- біля чашки з водою обов’язково має бути серветка з тканини для витирання рук;

- не можна залишати шматочки глини чи пластиліну на столі чи парті, кидати чи струшувати їх на підлогу;

- не можна торкатися брудними руками обличчя, очей;

- після роботи слід витерти руки папером або паперовою серветкою, а потім ретельно їх вимити з милом.

Вимоги безпеки після закінчення роботи:

- приберіть робоче місце;

- інструменти і матеріали зберіть і складіть;

- сміття і відходи зберіть і складіть у спеціальний ящик.

Додаток № 2

Інструкційна картка виготовлення пташки

1. Необхідно виконати наступні елементи: голову, тулуб, крила, хвіст і дзьоб. Далі залишиться лише скріпити деталі.

2. Підготуйте пластилін або глину потрібного кольору. Виконувати голову і тулуб

3. Зліпіть маленьку кульку для голови.

4. Зліпіть ще одну кульку, але вдвічі більшу – для тулуба.

5. Сформуйте тулуб, прикріпіть до нього голову.

7. Візьміть чорний пластилін, сформуйте 5 трубочок – це для хвостика пташки.

8. Прикріпіть хвіст до тулуба.

9. Зробіть заготовки для ліплення крил.

10. Спочатку прикріпіть білі овальні острівці ближче до широкої частини крила. Трохи нижче прикріпіть кілька білих смужок. Потім стеком намалюйте ряд поздовжніх смуг, щоб показати рельєф крила.

11. Прикріпіть крила. На мордочку прикріпіть дрібні точки – очі. Прикріпіть довгий міцний дзьоб.

13. Додайте маленькі коричневі лапки.

14. Розмалюйте пташку.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.