Виховний захід "Екскурсія в космос"

Фізика

Для кого: 9 Клас, 10 Клас

09.04.2020

396

0

5

Опис документу:
Розробка сценарію пізнавально-виховного заходу "Екскурсія в космос" до Дня космонавтики для учнів 9-10 класів. Це змагання для команд, а також для вболівальників. В програмі 7 конкурсів, конкурс капітанів.
Перегляд
матеріалу
Отримати код

Сценарій позакласного заходу у 9 класі

Захід підготовлений та проведений вчителем Макаренко Ю. В.

ХіД ЗАХОДУ

Обладнання: картки iз завданнями (кросворди, оповідання), МК, папір, ручки, призи.

1 ведуча. Космонавтика це одна з тих галузей науки й техніки, яка приведе до злету інтелектуальної та матеріальної могутності людства. Свій внесок у розвиток космічних досліджень зробили вчені різних країн: українці, росіяни, американці.

2 ведуча. Сьогодні ми з вами теж здійснимо коротку екскурсію в космос і допоможуть на це здійснити команди учнів ________________класу.

1 ведуча. За правильністю та безпечністю маршруту буде слідкувати наше вельмишановне журі в складі_____________________________________________________________

  1. ведуча. І конкурс. «Команда». Прошу команди на сцену. (команди виходять)

  • цьому конкурсі оцінюється емблема, назва і привітання команд. Просимо команди згідно жеребу. Оцінка максимум 5 балів.

1 ведуча. IІ конкурс. «Гонка за лідером». Всі ми знаємо, що без глибоких знань не можливий політ у космос. Ось ми зараз і перевіримо знання наших команд. Умови цього конкурсу такі: ми, ведучі по черзі швидко зачитуємо питання, а капітан команди, яка першою знайде відповідь, піднімає зірочку і гравець дає на нього ґрунтовну відповідь. А суддям нагадуємо, що кожна повна правильна відповідь оцінюється 1 балом.

2 ведуча

1. Чи можуть космічні апарати рухатися по прямолінійних траєкторіях?

Це можливо у двох випадках:

    1. космічний корабель рухається з працюючим двигуном;

    2. космічний апарат рухається з вимкненим двигуном, але він повинен мати нескінченну швидкість.

2. Нижня межа висот штучних супутників Землі близько 200 км, а штучні супутники Місяця літали на висоті всього близько 15 км. Чому так різко відрізнялися висоти цих супутників?

Штучний супутник Землі не може рухатися на висотах менших 200 км, так як із-за опору атмосфери час його життя буде малий (кілька діб або навіть кілька годин). Гранична висота польоту ШСМ визначається, перш за все, гірським рельєфом, так як атмосфери на Місяці немає.

3. Після відділення супутника від останньої ступені ракети-носія, остання рухається спочатку за супутником, а потім обганяє його? Чому?

Маючи більший поперечний переріз, ракета-носій сильніше гальмується атмосферою; внаслідок чого знижуючись, вона починає рухатися з більшою кутовою швидкістю навколо Землі і обганяє супутник.

4. Чи показують фази штучні супутники Землі?

Конфігурації штучних супутників Землі і Місяця збігаються. Зміна фази впливає на зміну блиску ШСЗ.

1 ведуча

5. Чому більшість штучних супутників бувають видимі на небі у вечірні години після заходу Сонця і передранкові, перед сходом Сонця?

      • цей час тінь від Землі розташовується близько до горизонту і супутник на більшій частині видимої траєкторії не затьмарюється.

6. Яке природне небесне тіло рухається під дією тієї самої сили, що й штучні супутники Землі?

Місяць під дією сили тяжіння до Землі.

7. Які природні небесні тіла рухаються під дією тієї самої сили, що й автоматичні міжпланетні станції?

Всі планети Сонячної системи під дією сили тяжіння до Сонця.

8. Навіщо потрібні надувні супутники?

Супутники-балони застосовують для вивчення земної атмосфери та активності Сонця. Такі супутники, що володіють малою масою і більшим поперечним перерізом, легко реагують на зміни щільності атмосфери.

  • ведуча

  1. На яких етапах польоту космонавт має найбільшу вагу? найменшу вагу?

На етапах зльоту і посадки, коли космічний корабель рухається з прискоренням, має місце

перевантаження; при вільному польоті по орбіті спостерігається невагомість.

  1. Чому всередині космічного корабля, що знаходиться у вільному польоті, тіла невагомі?

Космічний корабель і тіла, що знаходяться в ньому падають на Землю з однаковим прискоренням, внаслідок чого для тіл зникає реакція опори. Це сприймається як втрата ваги. Цей стан називається динамічною невагомістю.

  1. Космонавт вийшов у відкритий космос. Чи збережеться в нього стан невагомості, якщо він знаходиться на поверхні корабля?

      • даному випадку космонавт буде мати вагу внаслідок притягання до космічного корабля, однак її значення буде дуже мале.

  1. За яких умов на космічному кораблі вага космонавта виявляється рівною його вазі на поверхні Землі?

Можливі два варіанти:

    1. космічний корабель повинен рухатися поступально з прискоренням, що дорівнює прискоренню вільного падіння на поверхні Землі;

    2. космічний корабель повинен обертатися з такою кутовий швидкістю, щоб у місці знаходження космонавта на кораблі доцентрове прискорення було рівне 9.8 м/с2

1 ведуча

  1. Чи справедливі закони Паскаля і Архімеда всередині космічного корабля, що знаходиться у вільному польоті?

Закон Паскаля справедливий, а закон Архімеда не діє, так як і тіло, і рідина виявляються невагомими.

  1. Що відбувається з рідиною в закритій посудині на борту космічного корабля? Вважаємо, що рідина займає частину посудини.

Не змочувальна рідина прийме форму кулі. Змочувальна рідина розтечеться по поверхні посудини.

  1. Які види теплопередачі реалізуються всередині космічного корабля?

Із-за невагомості природна конвекція практично не матиме місця. Примусова циркуляція газу забезпечується за допомогою вентиляторів; теплопровідність і випромінювання не залежать від невагомості.

  1. Хто запропонував геоцентричну модель світу? В чому її суть?

Грецький вчений Клавдій Птолемей.

2 ведуча

  1. Який вчений запропонував геліоцентричну модель світу? В чому її суть? (Микола Копернік)

  2. Чому на штучних супутниках Землі ускладнюється відведення теплоти від тіла космонавта?

Через вiдcyтність конвекції. Навколо тіла космонавта утворюєтъся «сорочка» з нагрітого повітря.

  1. Чи можна на ШСЗ закип'ятити воду?

В умовах невагомості бульбашки повітря в рідині не піднімаються вгору, а прилипають до гарячого дна та cтiнок посудини, утворюючи теплоізолюючий шар.

  1. Вага космонавта на Землі 800 Н. Яка його вага на орбіті Землі? (0 Н, бо в невагомості немає сили тяжіння.)

1 ведуча

  1. У космічному кораблі є металева посудина з питною водою. У дні посудини зроблено отвір.

Що буде з водою? (Вода не виливатиметься.)

  1. У космічному кораблі, що рухається по орбіті, у банку з водою вкинули металевий ключик. Чи потоне він? (Ні)

  2. Астронавти здійснюють політ із Землі на Місяць. Протягом якого часу вони будуть у невагомості? (З моменту вимкнення двигунів після старту з поверхні Землі до моменту ввімкнення перед посадкою.)

  1. Чим відрізняється метеор від метеорита? (Метеорит долітає до Землі, а метеор згоряє в її атмофері).

2 ведуча. Поки журі підраховує бали, проведемо гру з вболівальниками. Переможці отримають призи.

        1. Чому в потягах стоп-крани завжди червоні, а в літаках — сині? (У літаках стоп-кранів

немає).

  1. Скільки разів ви повертаєте, щоб дійти від останньої парти фізкабінету №1 до кабінету

директора? (8)

1 ведуча. Просимо журі оголосити результати конкурсу привітань і гонки за лідером.

  • ведуча. IIІ конкурс. Що це? (по 2 бали). Я називаю послідовність слів, а команди повинні вгадати, що це.

    1. Буран, Челенджер, Аполлон, Восток... Що це? (Космічні кораблі)

    2. Сатурн, Уран, Марс, Нептун, ... Що це? (Планети)

    1. 8 великих планет, Сонце, астероїди, метеорити та метеори, космічний пил, космічне сміття... Що це? (Склад Сонячної системи)

    2. Полярна, Сиріус, Вега, Арктур... Що це? (Зорі)

    3. Терези, Лев, Водолій, Діва... Що це? (Зодіакальні сузір'я)

    4. Деймос, Європа, Іо, Фобос… Що це? (Супутники планет)

1 ведуча. IV конкурс. Кросворд. (5 балів). Див додаток

Якщо ви правильно дасте відповіді на запитання кросворда, то у виділених клітинках ви прочитаєте назву розділу науки і техніки, що вивчає космічні апарати та польоти на них. На конкурс дається 5 хвилин.

  • поки команди розв’язують кросворд звучить пісня. (на мотив «Надежда».)

2 ведуча. Просимо журі оголосити результати 3 та 4 конкурсів.

1 ведуча. V. конкурс капітанів. На цей конкурс відводиться 5 хвилин.

1. Запишіть назви планет Сонячної системи у порядку віддалення їх від Сонця. (2 бали).

2. Капітани повинні якнайшвидше підрахувати кількість секунд за 2008, 2009, 2010 і 2011 роки. ( 3 бали)

2 ведуча: Поки капітани виконують завдання, проведемо конкурс уболівальників.

1 ведуча: Конкурс уболівальників.

Будь-який космонавт довго тренується перед тим, як відправитись у космос. Тому і ми перед своїм польотом маємо перевірити наскільки ви готові до невагомості. Хто з вас знає що це таке? Відповідь учнів: ...

2 ведуча. У невагомості люди літають як сніжинки в повітрі. Їх крутить у різні боки і дуже важко владнати зі своїм тілом, адже в космосі ви стаєте буквально невагомими, тобто нічого не важите!!! Отже виходьте до мене 3 бажаючих і ми будемо тренуватися до польоту в космос.

Учні мають виконати завдання. Хто з завданням краще справиться, той отримає приз.

1 ведуча: Поставити ноги одна перед одною так, щоб п'ятка передньої ноги торкалася носка задньої ноги, заплющити очі і розставити прямі руки в сторони. Потім за командою ведучої учні мають кожною рукою по черзі торкатися кінчика носа. Хто перший не втримає рівновагу, тобто поставить одну ногу вбік - той програв. Хто виявився найвитривалішим - той переможець.

2 ведуча. Я буду подавати команди не "ліва" та "права" (йдеться про руки), а "Сонце" та "Місяць" (Сонце - ліва рука, Місяць - права). Тоді варто слідкувати і за увагою .

1 ведуча. Переможця прошу отримати приз.

2 ведуча. VI конкурс. (Домашнє завдання). (7 балів).

Командам треба було скласти оповідання, казку, або вірш використовуючи слова-терміни: ракета,

космос, невагомість, орбіта, астронавт, комета, зоря, Земля, планета, політ.

1 ведуча. Прошу команду _____, а потім _____ класу. (Команди виступають).

2 ведуча. Поки журі рахує, у нас знову гра з вболівальниками.

1 ведуча. Конкурс вболівальників.

1. Колода має довжину 5 метрів. Скільки треба зробити розпилів, щоб отримати рівні куски довжиною 1метр? (4).

2. Чи можна перенести воду в решеті ?

2 ведуча. Просимо журі оголосити результати 5 , 6 конкурсів.

1 ведуча. VIІ конкурс. «Далі, далі...» Командам по черзі дають питання. Якщо команда не знає, то відповідає інша команда і т. д. (1 бал).

2 ведуча. Починаєм з команди 9 В класу

    1. Сузір’я, в якому знаходиться точка осіннього рівнодення. (Діва).

    2. Сузір’я, в якому знаходиться точка весняного рівнодення. (Риби).

    3. Яке з 88 сузір’їв найбільше?(Велика Ведмедиця).

    1. Яке сузір’я найменше? (Малий кінь).

1 ведуча

    1. Яке сузір’я найдовше? (Гідра).

    2. Яка зоря є найяскравішою на небесній сфері? (Сіріус).

    3. Скільки природних супутників має планета Марс? (Два, Фобос і Деймос).

    4. Назвіть єдиний наземний об’єкт, створений людиною, який видно з космосу. (Велика Китайська стіна).

  • ведуча.

    1. Яка планета Сонячної системи має найбільшу кількість супутників? (Сатурн – 30).

    2. Що таке астрономічна одиниця? (150 млн. км)

    3. ЯкавідстаньвідЗемлідоМісяця?(380000км).

    4. Коли був запущений перший штучний супутник Землі? (4 жовтня 1957 р., піднявся на висоту 947 км, 92 днів літав навколо нашої планети.)

  • ведуча

    1. Уякомуроцібувздійсненийпершийполітлюдинивкосмос?(12квітня1961р)

    2. Доякогосузір’я входитьПолярназоря?(МалаВедмедиця).

    1. УякомуроціЛеонідКаденюкставпершимкосмонавтомнезалежноїУкраїни?(1997)

    2. ЯкатемпературанаповерхніСонця?(6000°С)

  1. ведуча: Ми здійснили коротку екскурсію в космос. Залишилось лише визначити, хто краще готовий підкоряти його.

  1. ведуча. А зараз журі оголосить кінцеві результати гри і прокоментує їх.

  1. ведуча: Просимо капітанів команд отримати призи. Ведучі: I наостанок:

Розійдемся без печалі,

Бо на душі світліше стало.

Нехай в житті на вас чекають

Нові висоти й п'єдестали.

До швидкої зустрічі. Любіть природу Панове!

Додаток

  1. Буває космічний, буває і танкер, і тралер, і авіаносець, і пором. (корабель)

  2. Джерело енергії для Землі. (Сонце)

  3. Супутник планети, на якій ми живемо.(Місяць)

  4. Третя від Сонця планета. (Земля)

  5. Ними всіяне все небо, бувають холодні та гарячі, карлики та гіганти.(Зорі)

  6. Костюм астронавта.(Скафандр)

  7. Прізвище першої людини-космонавта.(Гагарін)

  8. Інша назва космосу. (Всесвіт)

  9. По небу літає хвостата. (Комета)

  10. Місяць для Землі. (Супутник)

  11. Агрегат, що виносить космічний корабель на орбіту.(Ракета)

  12. І шоколадний батончик, і планета. (Марс)

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця