Виховний захід " Екологія і ми або планета Земля в небезпеці"

Опис документу:
Мета: Поглибити знання дітей про багатогранність і цінність природи. Розширювати уявлення про різноманітність живої та неживої природи; знання учнів про зв'язок людини з природою, її вплив на культуру нашого народу. Дати відомості про Червону книгу України. Виховувати бережливе ставлення до природних багатств землі, усвідомлення того, що Земля – наш загальний дім.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

10

10

Екологія і ми або планета Земля в небезпеці

Виховний захід-година спілкування

Мета. Поглибити знання дітей про багатогранність і цінність природи. Розширювати уявлення про різноманітність живої та неживої природи; знання учнів про зв'язок людини з природою, її вплив на культуру нашого народу. Дати відомості про Червону книгу України. Виховувати бережливе ставлення до природних багатств землі, усвідомлення того, що Земля – наш загальний дім.

Девіз години спілкування: «Я зірвав квітку, і вона загинула. Я спіймав метелика, і він помер у мене на долоні. І тоді я зрозумів, що торкатися Краси можна тільки Серцем».

П. Твердослав

Вчитель. Добрий день, діти! Сьогодні до нас завітали гості, тож давайте привітаємось з ними.

Діти Добрий день!

  • Добре, сідайте. У нас сьогодні з вами дуже цікаве та повчальне заняття. Ми мандруватимемо Україною, її родючою землею, зеленими верховинами Карпат, розлогими нивами, бистрими ріками та переконаємось в тому, що красу цю ми повинні берегти. Темою заняття є Екологія і ми або планета Земля в небезпеці .

  • Погляньте, діти, на ці краєвиди (відеоролик). Що зображено на них?

Так, це наша матінка – Земля. Погляньте, яка вона гарна! Як ваблять око розкішні густі ліси, на луках цвіте безліч барвистих квітів, у чистому блакитному небі літають птахи. Але чи справді все так чудово?

Сьогодні Україна – одна з екологічно забруднених країн. А чи знаєте , що таке екологія?

  • Екологія – це наука про навколишнє середовище, яке тісно пов’язане із впливом кліматичних факторів та їхньою взаємодією з живою природою.

Трагедією в житті всього українського народу стала аварія на Чорнобильській АЕС. Велика кількість радіаційних продуктів, що потрапили до навколишнього середовища після аварії, згубно вплинула на все живе, на здоров’я людей. Значно підвищилась захворюваність, особливо серед дітей віком до 14 років. Майбутнє Землі у небезпеці. Людство стоїть на порозі екологічної катастрофи: проблема чистої води, кислотні дощі, люди хворіють на рак … І причиною всього цього є порушення взаємодії людини та навколишнього середовища. І якщо Землі не допомогти, то з великої квітучої планети вона може перетворитися на пустелю.

(Відеоролик)

  • Діти, давайте допоможемо Землі зберегти її красу і складемо уявний екологічний пейзаж.

а) повітря (небо)

- Чим планета Земля відрізняється від інших планет?

- Що є необхідною умовою життя на Землі?

Наша планета оточена повітряним шаром. Якби не було повітря, всюди, куди б не проникало повітря, було б темно. А отже, життя на Землі припинилося б. Перший космонавт Юрій Гагарін не зміг стримати свого захвату, коли вперше побачив рідну планету з висоти космічної орбіти, і вигукнув: «Яка прекрасна наша Земля!». Оточена тонким блакитним серпанком атмосфери, як коштовний діамант, сяє вона на фоні чорного вакууму Космосу.

- Але повітряному шару загрожує небезпека. Яка, як ви гадаєте?

- Так, часто люди, не замислюючись, своїми діями забруднюють повітря. Викиди диму з труб фабрик і заводів, вихлопні гази автомобілів, спалювання опалого листя з дерев призводить до забруднення повітря. Через це зростає кількість хворих на хронічний бронхіт, алергії, злоякісні захворювання бронхів і легень.

Так, наприклад, у Києві, Харкові, Одесі виникає таке явище як білий смог(велика загазованість автотранспортом) яке серйозно шкодить здоров’ю мешканців цих міст.

б) вода

- Чому нашу планету називають блакитною?

На Землі багато води, але більша частина води – це солоні моря і океани. Прісної води мало і тому її треба берегти.

Наші предки дуже шанували воду. Вважалося великим гріхом кинути в річку сміття чи каміння. Не можна було бити по воді. Люди вірили, що вода має велику цілющу силу і любили молитися біля неї, приносили жертви річкам, озерам, криницям. Навіть найменше джерельце розчищали, обкладали камінням і, зробивши кухлик, залишали його там, щоб кожен міг напитися джерельної води. Кажуть, що скільки криниць на Землі, стільки й зірок на небосхилі. І якщо вам доводилось бачити, як падає зірка, знайте, десь забруднилось джерело.

Ми чистих вод майже не зберегли,

Оскільки були жадні і жорстокі.

І божий дар – дар матінки-землі,

Перетворили у брудні потоки…

Україна – одна з найменш забезпечених водою регіонів Європи.

В той же час, у водойми скидається велика кількість забруднених стічних вод. Мають місце застій і накопичення шкідливих речовин у річках, “цвітіння води”, руйнування берегів.

- Чому ж вода в наших морях і річках забруднена? Хто забруднює водойми?

В першу чергу в забрудненні водойм винна діяльність людини:

1) промислові підприємства;

2) погані очисні споруди;

3) побутове сміття у воді;

4) отрутохімікати і мінеральні добрива, які дощ змиває з полів.

Чиста вода – велике багатство! І ні зараз, ні тоді, коли ви виростете, не робіть зла, не руйнуйте того, що створила природа, бо все в ній розумно і взаємопов’язано.

Подумайте і скажіть, чому ця казка з невеселим кінцем?

СТАРА КАЗКА НА НОВИЙ ЛАД

Людина, природи володар одвічний,

Звернулася якось до тихої річки,

До чистої, наче сльозина, води:

- Течеш ти, старенька, кудись не туди.

Вихляєш лісами, вихляєш лугами…

У мене, в людини, тектимеш ти прямо.

Течи ти пошвидше, як хочеш вихляти!

Почну-но я зараз тебе виправляти!

Слово людини бути у всьому несхитним повинно.

Людина, бульдозер та ще й екскаватор

Взялися стареньку ріку виправляти.

Що? Якісь старі човни?

Не потрібні нам вони!

Що? Якийсь там очерет?!

А бульдозер нащо?

Геть! Рванем гранітну глибу –

Тільки булькне в річці риба!..

І от тече пряма ріка,

Та вже якась і не така:

Аж надто рівні береги

Не забігають на луги,

Не ронять листячко ліси

У води дивної краси.

Луги висихають! Ліси засихають!

Веселі птахи від ріки утікають!

А питали у човнів,

Хто такого з них хотів?

А питали в тих же глиб:

Може, глибам жалко риб?!

Ні для кого не секрет:

Річкам треба очерет,

А не динаміт і глиби!

Це відомо навіть рибам!..

А в річки питали, чи хочеться їй

До моря летіти лише по прямій?

А хто запитав у старого села,

Якому ця річка за матір була,

Яка напувала, яка годувала,

Красою людей дарувала?!

Дерева стогнали: як бути без річки?!

Без неї нам лячно! Без неї – незвично!

Луги висихали і ридма ридали:

- Навіщо Людина в нас річку забрала?

Не стало невдовзі лугів і лісів,

Не чути навколо веселих птахів,

Не стало краси і старого села…

І річка нікуди уже не текла,

Бо зникла старенька, ні в чому не винна…

Так знов довела всім навколо Людина,

Що вічний володар природи – вона!..

Так чом же ця казка про річку сумна?

(А. Костецький)

  • А що могли б ви зробити для захисту водойм від забруднення і збереження водних запасів?

  • А ви чули, про що говорять краплини, коли капають з нещільно закритого крана?

Джерельце висохло, струмок ослаб,

А ми із крану – крап-крап-крап…

Міліють ріки і моря,

Не витрачай води дарма,

Бо пройде небагато літ –

Загине без води весь світ.

в) грунт

- Щоб дізнатися, що ще є необхідною умовою життя, ви повинні розгадати ребус.

Без грунту не можуть жити рослини. Верхній родючий шар грунту зростає сам і дуже повільно. Для цього потрібно кілька тисяч років. А при невмілому чи недбайливому господарюванні, родючий грунт може загинути швидко і безповоротно.

- А що є причиною руйнування грунтів?

  1. сильні вітри;

  2. вирубування;

  3. забруднення їх шкідливими речовинами.

Запам’ятай: (Презентовано на дошці)

гниє в грунті:

папір – від 2 місяців до 1.5 року

консервна бляшанка – до 50 років

поліетиленовий пакет – до 200 років

пластикові пляшки – 180-300 років

скло – понад 1000 років.

Велику шкоду грунтам завдають аварії на хімічних заводах, АЕС.

Наше завдання зберегти для майбутніх поколінь землю квітучою і родючою.

г) ліс

Ліс має не тільки економічну, а й екологічну цінність. Його називають «легенями планети». Чому?

Але є багато причин, які призводять до знищення лісу. Порівняйте малюнок лісу у наш час і того, як він виглядатиме через 50 років.

Про ліс кажуть: «Наш зелений друг». І це не випадково, адже він пом’якшує клімат, захищає поля від вітрів, поліпшує водний режим грунтів. А ще безкорисливо ділиться з людиною своїм багатством. Яким?(грибами, горіхами, ягодами, лікарськими рослинами)

Будда говорить: «Ліс – це особливий, безконечно добрий і безконечно щедрий організм, який не просить нічого для підтримки свого існування й великодушно розсипає продукти власної життєдіяльності; він бере під захист всі живі істоти і пропонує тінь навіть лісорубові, що губить його».

Ліс – це величезне багатство. Кожна людина повинна оберігати його. Бо, приносячи шкоду лісу, ми шкодимо собі.

  • Діти, а що в мене в руках? (Червона книга України)

  • А що це за книга?( це книга, до якої заносять рослини і тварини, які опинилися на межі зникнення).

  • Давайте пройдемося її сторінками та згадаємо й запам’ятаємо деякі рослини, що внесені до неї.

Дехто вважає: «Нічого не трапиться, якщо я зламаю лише одну гілочку, зірву одну квіточку, роздушу метелика»

- А ви згідні з таким міркуванням?

Дійсно! Природі буде гірше!

Запам’ятайте: якщо ти щось взяв від Землі – віддай їй. Посади дерево, вичисти джерельце, підгодуй птахів. Тільки тоді Земля залишиться неповторно красивою.

(Заставка на екрані безлюдного острову… Музика)

Робінзон. Ось уже 300 літ живу на світі. Хто б міг подумати, що доля поведеться так зі мною: викинула мене на берег, ледь не забравши життя, а потім зробила з мене довгожителя. Ох, скільки довелося мені пізнати, збагнути, пережити. Для мене не існує жодних таємниць. Хоча? (Побачив дівчину – Природу). І звідкіля отут оце дівчисько?

Природа. Я – Природа, великий і вічний майстер. Усе, чого торкається мій пензлик, умить стає чарівним: гриб у лісі, ромашка в лузі, птах у польоті, навіть сонцем обпалена пустеля.

Робінзон. Виходить, ти не дівчисько? Природа?

Природа. Дивуєшся? А ти послухай.

Царство зелене, усім нам відоме,

Зовсім воно недалеко від дому.

Трави у царстві духмяні й мякі,

Вітер гойдається в них залюбки.

В царстві зеленім дбайлива хазяйка,

Квітів і трав молода господарка.

Як її звати – спитаєте, друзі,

Знають ромашки в зеленому лузі.

Ходить хазяйка щодня по росі,

Лічить старанно травинки усі.

Кожну травиночку любить, ласкає:

Знає, що зайвих рослин не буває.

Може недужих людей лікувати,

Дасть від утоми шипшини і м’яти.

Дасть полину, як пропав апетит,

Ну, а калина лікує бронхіт.

Швидко до ран приклади подорожник,

І коли настрій поганий – поможе.

Вийди в садок, чи на луг, чи у гай

І не соромся – сміливо гукай:

Дівчино – Природо, вируч у біді!

Ліки дістану й вмить зніму біль.

Тож не дивуйся, друже мій, ти

Разом зі мною мандруй у світи.

Робінзон. Куди я помандрую? Домандрувався вже. І що такого цікавого ти мені зможеш показати?

Природа. Покажу неодмінно. Дивись, ось тобі перше диво.

Сценка «Пригода в квітнику»

Автор. Сонце вранішнє сідає,

Свіжий вітер повіває,

Вся природа у вінку,

Та найкращі в квітнику.

Квітка 1. Ой, подружи, що скажу –

На дієті я сиджу.

Стебельце моє тоненьке,

Пелюсточки пре гарненькі.

Квітка 2. В мене власний перукар –

Он пелюсточки уклав,

Притрусив мене росою,

Щоб втішалися красою.

Квітка 3. Ну, подумаєш, секрет –

В мене власний мерседес.

З квітника я помандрую –

Світ красою зачарую.

Квітка 1. Кожна з нас як на показ,

Але що це, друзі, враз

Хто посмів тут появитись,

Володарці не вклонитись?

Квітка 2. Це якесь жовтезне чудо,

Виглядає дуже грубо.

Ні тичинки, ні пелюстки,

Має аж 33 хустки.

Цибуля. Всіх вітаю я, дівчата!

Я – цибуленька ріпчаста.

Моя краса не в пелюстках –

В цілющих, запашних хустках.

Квітка 1. Пхе, якесь чудне насіння,

Що без роду і коріння.

Ще патякає про вроду –

Баламутить в склянці воду.

Квітка 2. Зі сміху трохи не упала –

Тобі б на обкладинку журнала.

І хай напише «Віва»:

Цибуля – дівчина вродлива.

Квітка 3. Кому потрібна ти така:

Шипуча, біла і слизька?

Такі огидні твої шати –

Від тебе хочеться втікати.

Цибуля. Не займайте ви мене –

Вам це даром не мине.

І кажу я не для втіхи:

Пелюстки мої – це ліки

Від недуги і зухвальства,

Від байдужості й лукавства.

Квітка 1. Вона ще сміє нас повчати?

І як таку не покарати?

Давайте висмикнем її,

Хай помирає без землі.

Цибуля. Спиніться, прошу, не руйнуйте,

Пиху і гордість ви вгамуйте,

Красу свою не виставляю,

А просто людям помагаю.

Автор. І стали горді квіти

Цибулю смикати й радіти.

Та свіжий вітер пролітав,

Квіток пелюстки обірвав,

Стеблинки до землі пригнув,

Безпечно пилом пригорнув.

Лише цибуленька стояла,

Тихенько плакала й зітхала…

Тому хай кожен пам’ятає:

Краса жорстокою буває.

Та переможе доброта –

Ця істина як світ стара.

Робінзон. Виявляється, у Природи безліч облич. Міркуй, Робінзоне, як це може бути? Придумав! Це вона мене обдурити хоче. Та я впевнений, що все це гра уяви, не більше. Чудес не буває! На світі все сіре і буденне. Звичайні люди не вірять ні в казку, ані в Природу. І я це доведу.

(Звертається до зали) До вас звертаюся, земляни. Чи є серед вас такі, які люблять Природу, захоплюються її чудесами?

(Діти піднімають руки)

Ви любите Природу? Дивина, та й годі. Зрештою, ми все перевіримо.

Природа. А от у мене на дошці така красива і цікава квіточка. На її пелюстках заховані загадки про рослин і тварин. Давайте повідгадуємо їх.

(Загадки)

Робінзон. Всі гарно попрацювали, тому слід відпочити. Пропоную всім потанцювати.

Спробуйте потанцювати як

- ведемеді;

-черепахи;

- гусаки;

- лисиці,

(Музика)

Природа. Уявіть, що ви на один день стали міністром охорони навколишнього середовища, мером міста або, навіть, президентом. Що б ви зробили, щоб наше повітря стало чистішим, а люди менше хворіли від брудного повітря?

(відповіді учнів)

Вчитель. Отож, якщо люди всієї планети зрозуміють значення повітря і будуть його оберігати, то наша Земля так і залишиться блакитним діамантом, і на небі буде завжди сяяти яскраве сонечко.

Природа. Бачиш, Робінзоне, наші діти дуже люблять свою Землю і мене, Природу. І не лише люблять, а й добре знають закони природи.

Робінзон. Не поспішай. Я маю для них ще одне випробування.

Природа. Що ти задумав? Невже…

Робінзон. Зараз побачиш.

Ну, і насамкінець, давайте запам’ятаємо правила бережливого ставлення до природи:

  • не ламати гілок дерев та кущів;

  • не зривати квітів в лісах та на луках;

  • не засмічувати ліси, річки, озера;

  • не руйнувати мурашники;

  • не руйнувати пташині гнізда;

  • не ловити метеликів, джмелів, та інших комах;

  • не ловити диких тваринок і не приносити їх додому.

Вчитель. Якщо ми та всі люди дотримуватимуться цих простих, але таких необхідних правил, то і Земля наша завжди радуватиме нас своїми багатствами!

Природа. Втомив ти, Робінзоне, наших гостей своїми запитаннями. Всі вони гідні бути моїми сестрами, жити та творити на цій Землі. Тому я пропоную їх нагородити.

Робінзон. І чим? Бананами, ананасами чи морськими крабами?

Природа. Усі плоди Землі – для них. Але не тільки. Я ж сказала, вони мої сестри. Тому ось мої дари:

Робінзон. Яка ж ти щедра, Природо! Скільки подарунків роздала і мене, старого, розвеселила.

Природа. Ти переконався, що я – великий вічний майстер? Я тут і скрізь, все під владою моєю.

Закінчимо нашу бесіду молитвою до Господа Бога, що дав нам життя, подарував чудовий край з великою скарбницею – Природою.

Боже наш, всесвітній Отче.

Дякую тобі за сонце,

І за весь твій любий світ,

За повітря, воду й хліб,

За наш одяг, теплу хату

Дякую тобі, наш Тато!

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!
До ЗНО з МАТЕМАТИКИ залишилося:
0
3
міс.
2
5
дн.
2
3
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!