Виховний захід до Дня української писемності 7 клас

Опис документу:
• формувати розуміння того, що українська мова – наш скарб, без якого не може існувати ні народ, ні Україна як держава; • розширювати знання про красу і багатство української мови; • пробудити почуття національної гідності; • виховувати любов до рідної мови, рідного краю, його традицій, почуття поваги до всього свого, українського, бажання розмовляти рідною мовою.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

ВИХОВНИЙ ЗАХІД ДО ДНЯ ПИСЕМНОСТІ ТА МОВИ 7 клас

(КОНКУРС ЗНАВЦІВ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ)

Мета:

  • формувати розуміння того, що українська мова – наш скарб, без якого не може існувати ні народ, ні Україна як держава;

  • розширювати знання про красу і багатство української мови;

  • пробудити почуття національної гідності;

  • виховувати любов до рідної мови, рідного краю, його традицій, почуття поваги до всього свого, українського, бажання розмовляти рідною мовою.

 

 

Любіть Україну у сні й наяву,

Вишневу свою Україну.

Красу її вічно живу і нову,

І мову її солов’їну.

В.Сосюра

 

1 учень: Рідна мово моя, поетична, пісенна,

               Пелюсткова і ніжна, як спів солов’я,

               Як народу душа: щира, добра, натхненна,

               То найкраща у світі, бо рідна моя!

 

2 учень: Скільки в мові тепла і палкого кохання!

                Туги й щастя дзвінкого, і світла душі,

                 Та іскристої радості і шанування,

                 Що хоч просто говориш – виходять вірші!

 

3 учень: То струмочком дзвенить, то сміється й співає,

               То іскринками гумору враз спалахне.

               Скільки слів в тобі є, лиш Господь один знає.

               Мово рідна моя, ти як сонце ясне!

 

4 учень: Бо слова твої серце уміють зігріти,

               Приголубити, втішити можеш одна.

               Мово рідна, ну як нам тебе не любити?

               Ти весела і ніжна, неначе весна.

 

Учитель:  9 листопада - День української писемності та мови. Це одне з наймолодших державних свят. Його запроваджено  1997 року за ініціативою Всеукраїнського товариства "Просвіта" імені Тараса Шевченка. 

2-й ведучий.    6 листопада 1997 року було підписано Указ Президента України, у якому говориться: “На підтримку ініціативи громадських організацій та з урахуванням важливості ролі української мови в консолідації суспільства постановляю: “Установити в Україні День української писемності та мови, який відзначати щорічно 9 листопада в день вшанування пам’яті Преподобного Нестора Літописця”.

Кожному народові дорога його мова. «Рідна мова дорога людині, як саме життя» - говорить народна мудрість. Без мови не може існувати народ, його культура. Ми, українці, горді з того, що маємо свою державу, свою мову, волю. Кожен із нас патріот своєї країни, бо любить її, поважає її закони, і кожен повинен боротися за чистоту рідної мови. Хоч як не глумилися з нашої мови, принижували і забороняли, нехтували і не хотіли слухати її і чути, сьогодні вона відроджується, бо й не змовкала в устах патріотів рідного слова, звучала в народній пісні, у далеких куточках світу, де живуть українці, бо люди берегли її як перлину, щоб колись заговорити нею на повний голос.

Ми починаємо конкурс знавців рідної мови і нехай переможе той, хто краще знає українську мову. (клас ділиться на дві команди, кожна команда вибирає капітана)

Конкурс І. «Далі, далі, далі…»

Учитель: команди по черзі відповідають на запитання. За кожну правильну відповідь команда отримує 1 фішку.

Запитання:

1. Скільки літер в українському алфавіті? (33)

2. Як звали батька Тараса Шевченка? (Григорій)

3. Частина мови, що означає предмет? (Іменник)

4. Вона розбила яйце. (Мишка)

5. Розфарбоване до свята яйце? (Писанка)

6. Пісня, якою зустрічають весну. (Веснянка)

7. Хто з’їв колобка? (Лисичка)

8. Вона вчить, як на світі жить. (Книга)

9. Урочистий музичний твір, символ держави. (Гімн)

10. Яка буква в українській мові не має відповідного звуку? (ь)

11. Головні члени речення. (Підмет і присудок)

12. З якої літери не починаються слова в українській мові? (И)

 

Конкурс ІІ. "Сторінка рідного фольклору".

 Учитель: Українська мова дуже співуча і мелодійна. Діти, існує 6агато загадок,приказок, прислів’їв про мову. Кожна команда отримує  карточки. На одних карточках перша частина  прислів’я, на інших – друга частина. Ваше завдання – до першої частини підібрати другу і прочитати прислів’я. За кожне правильно прочитане прислів’я команда отримує 1 фішку.

1. Не кидай слова                                     на вітер.
 2. Давши слово – держись,                    не давши слово - кріпись.
3. Птицю пізнати по пір’ю,                     а людину - по мові.
4. У кого рідна мова,                               в того й душа здорова.
5. Від теплого слова                                 і лід розмерзає.
6. Слово не стріла,                                    а глибше ранить.
7. Де слово,                                                там і душа.
8. Хто материнську мову зневажає,    той і матері не шанує.
9. Не бажай синові багатства,               а бажай розуму.
10.Гарний птах пір’ям,                            а чоловік – розумом. 

 

Конкурс ІІІ. "Ну що б,здавалося, слова…"
Учитель: в цьому конкурсі  вам треба розгадати загадки. Доведіть, діти, що ви знаєте українську мову, відгадайте мовні загадки-шаради. (За кожну правиль-ну відповідь команда отримує 1 фішку).
 

1. Люблять нас усі збирати
    Після дощику в ліску,
   А як букву «Г» відняти,
   Будем плавать у ставку.          (Гриби — риби)


2. З «В» росте на голові.
    З «К» — у полі на землі.         (Волосся — колосся)

3. З «Р» траву вмиває,
    З «К» її стинає.                           (Роса — коса)

4. З «И» я плаваю у морі,
   З «І» — ловлю мишей в коморі.     (Кит — кіт)

5. З «Т» — скрізь тихо,
    З «М» — маленьке сіре лихо, всю їжу погризе та й ще у нору унесе. 
                                                                                                                     (Тиша — миша)

6. На неї птах сідає,

    Вона його гойдає,

    А звук ви замініть –

    Звірятком стане вмить.                 (Гілка – білка)
 

Конкурс ІV. «Пісня – душа народу»

Учитель: Наступне завдання виявить знавців  української народної пісні. (За кожну правильну відповідь команда отримує 1 фішку).

1. Чого хотів милий, чорнобривий? (вареничків)

2. Де стоять два дубки? (на горі)

3. Хто в’ється за Галею? (Іванко)

4. Куди запрошувала дівчина хлопця в понеділок? (по барвінок)

5. Що робить ставок там, де колишуться віти? (спить)

6. Хто стояв під вишнею, під черешнею? (старий з молодою)

7. Що робили жінки на товчку, на базарі? (чоловіків продавали)

8. Що потрібно робити хлопцям, розпрігши коні? (лягати спочивати)

9. Чорні очка схожі на що? (на терен)

10. Куди не треба ходити Грицю? (на вечорниці).

 

 

Конкурс V. «Криниця мудрості»

Учитель: у цьому конкурсі учасникам по черзі дається завдання дібрати синонім до фразеологізму. (За кожну правильну відповідь команда отримує 1 фішку).

1. Викинути з голови (забути).

2. Душа в п’яти сховалася (злякатися).

3. Згущувати фарби (перебільшувати).

4. Аж ребра світяться (худий).

5. Хоч в око стрельни (темно).

6. Як сніг на голову (несподівано).

7. Робити з мухи слона (перебільшувати).

8. Бути на сьомому небі (бути щасливим).

9. Зуб на зуб не попадає (холодно).

10. Пасти задніх (відставати).

11. Ніде яблуку впасти (тісно).

12. Рукою подати (близько).

 

Конкурс VІ.  «Народ сміється – душа радіє»

Є в нашій мові те, що не вмирає –

Тепло любові, пам’яті, надій.

Із гумором співдружна Україна,

Так сміємося на здоров’ячко у ній.

Учитель: Капітани команд отримують гуморески, які треба виразно прочитати. Переможець отримує фішку для своєї команди.

ТУРОК                                                                              Кухлик
Збирається мій знайомий                              Дід приїхав із села,
В далеку мандрівку.                                        Ходить по столиці.
Придбав собі в Туреччину                             Має гроші – не мина        
На тиждень путівку.                                        Жодної крамниці.
Костюм купив елегантний,                           Попросив він: - Покажіть
Вчить турецьку мову.                                     Кухлик той, що з краю.
Уже знає, як звуть турки                               Продавщиця: - Што? Чєво?
Свиню і корову,                                               Я не панімаю.
Як спитати по-турецьки,                             - Кухлик, люба, покажіть,
Почім у них шуби,                                          Той, що збоку смужка.
Де купити мило й пасту,                            - Да какой же кулік здєсь,
Яка чистить зуби.                                           Єслі ето кружка!
Голова тріщить у нього                                Дід у руки кухлик взяв                        
Від отих уроків...                                            І насупив брови:
Він, до речі, в Україні                                 - В Україні живете
Живе тридцять років.                                   Й не знаєте мови…
Ходить всюди, як хазяїн,                             Продавщиця теж була   
Аж дверима гурка,                                       Гостра та бідова.
Хоча мову українську                                - У мєня єсть свій язик,

Знає гірше турка...                                      Ні к чєму мне мова.
                                                                     І сказав їй мудрий дід:
                                                                   - Цим пишатися не слід,
                                                                          Бо така сама біда
                                                                          В моєї корови:
                                                                          Має, бідна, язика
                                                                       – І не знає мови!

 

Підведення підсумків конкурсу. Команди підраховують фішки, які отримали в конкурсах. Команда, яка має більше фішок, перемогла.

Учитель: Отож, у школі нашій диво – слово

                 Вивчайте , діти, рідне, калинове,

                 Ідіть стежками довгих літ

                 І слово це несіть у світ.

(Звучить пісня «Рідна мова» муз.М.Катричка, сл.В.Сосюри)

1.Не кидай

слова     

                 

    на вітер.

2. Давши слово – держись,                   

 не давши слово - кріпись.

3. Птицю пізнати по пір’ю,                   .

 а людину - по мові

4. У кого рідна мова,                              .

 в того й душа здорова

5. Від теплого слова,

   і лід розмерзає

6. Слово не стріла,                                  

  а глибше ранить.

7. Де слово,                                                

там і душа.

8. Хто материнську мову зневажає,    

той і матері не шанує.

9. Не бажай синові багатства,              

 а бажай розуму.

10.Гарний птах пір’ям,                            

а чоловік – розумом. 

ТУРОК                                                                              Кухлик
Збирається мій знайомий                               Дід приїхав із села,
В далеку мандрівку.                                         Ходить по столиці.
Придбав собі в Туреччину                              Має гроші – не мина        
На тиждень путівку.                                         Жодної крамниці.
Костюм купив елегантний,                           Попросив він: - Покажіть
Вчить турецьку мову.                                      Кухлик той, що з краю.
Уже знає, як звуть турки                                Продавщиця: - Што? Чєво?
Свиню і корову,                                                Я не панімаю.
Як спитати по-турецьки,                              - Кухлик, люба, покажіть,
Почім у них шуби,                                           Той, що збоку смужка.
Де купити мило й пасту,                             - Да какой же кулік здєсь,
Яка чистить зуби.                                            Єслі ето кружка!
Голова тріщить у нього                                 Дід у руки кухлик взяв                        
Від отих уроків...                                             І насупив брови:
Він, до речі, в Україні                                  - В Україні живете
Живе тридцять років.                                    Й не знаєте мови…
Ходить всюди, як хазяїн,                              Продавщиця теж була   
Аж дверима гурка,                                        Гостра та бідова.
Хоча мову українську                                 - У мєня єсть свій язик,

Знає гірше турка...                                      Ні к чєму мне мова.
                                                                 І сказав їй мудрий дід:
                                                                 - Цим пишатися не слід,
                                                                           Бо така сама біда
                                                                           В моєї корови:
                                                                           Має, бідна, язика
                                                                        – І не знає мови!

1. Люблять нас усі збирати
    Після дощику в ліску,
   А як букву «Г» відняти,
   Будем плавать у ставку.          (______ - ________)


2. З «В» росте на голові.
    З «К» — у полі на землі.         (________________)

3. З «Р» траву вмиває,
    З «К» її стинає.                      (__________________)

4. З «И» я плаваю у морі,
   З «І» — ловлю мишей в коморі.     (____________)

5. З «Т» — скрізь тихо,
    З «М» — маленьке сіре лихо, всю їжу погризе та й ще у нору унесе. 
                                               (___________________)

6. На неї птах сідає,

    Вона його гойдає,

    А звук ви замініть –

    Звірятком стане вмить.                 (______________)

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Основи фінансової грамотності»
Часнікова Олена Володимирівна
72 години
790 грн