Виховна година: "ЖИТТЯ ЛЮДИНИ – НАЙВИЩА ЦІННІСТЬ"

Опис документу:
Мета. Спонукати учнів до роздумів над життєвими проблемами; сприяти вихованню високих морально-етичних якостей; виробляти активну життєву позицію. Наочне оформлення. Збірка В.Симоненка «Берег чекань»; грамазапис пісні «Два кольори»; крилаті вирази, записані на дошці: Живи не як хочеться, а як можеться

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код

ЖИТТЯ ЛЮДИНИ – НАЙВИЩА ЦІННІСТЬ

Мета. Спонукати учнів до роздумів над життєвими проблемами; сприяти вихованню високих морально-етичних якостей; виробляти активну життєву позицію.

Наочне оформлення. Збірка В.Симоненка «Берег чекань»; грамазапис пісні «Два кольори»; крилаті вирази, записані на дошці: Живи не як хочеться, а як можеться

(Народна мудрість)

Найпрекрасніші і найщасливіші люди ті, хто прожив своє життя, піклуючись про щастя інших

(В.Сухомлинський)

Ні про що не турбуватися, ні за чим не турбуватися – значить не жити, а бути мертвим

(Г.Сковорода)

Епіграф.

Пам’ятай! Життя є дар,

Великий дар.

І той, хто його не цінує,

Цього не заслуговує.

(Леонардо да Вінчі)

(Звучить запис пісні «Два кольори»).

Вихователь. Людське життя… неповторне і звичне, радісне і смутне, сповнене глибоких переживань, солодке, як мед, і гірке, як полин, переплетене червоними і чорними тонами, як у цій пісні «червоне – то любов, а чорне – то журба»…

Людина – найвища цінність на Землі, творець усіх земних благ.

(Учень читає вірш В.Симоненка «Ти знаєш, що ти – людина?»).

Ти знаєш, що ти – людина?

Ти знаєш про це чи ні?

Усмішка твоя – єдина,

Очі твої – одні.

Більше тебе не буде

Завтра на цій Землі.

Інші ходитимуть люди,

Інші кохатимуть люди

– Добрі, ласкаві і злі.

Сьогодні усе для тебе –

Озера, гаї, степи.

І жити спішити треба,

Кохати спішити треба –

Гляди ж, не проспи!

Бо ти на землі – людина,

І хочеш того чи ні –

Усмішка твоя – єдина,

Мука твоя – єдина,

Очі твої – одні.

Вихователь. Що людина цінує понад усе? Чому? (Відповіді дітей).

Учень. Довге чи коротке, але воно триває лише від народження до смерті, його не можна прожити двічі.

- Чи має життя мету і сенс?

- Хто керує людським життям?

- Чи можна зробити його кращим і щасливішим?

- Чи має людина право піти з життя або позбавити його іншу людину?

- Що таке життя?

Пропоную кожному висловити свою думку на поставлені питання. (Відповіді дітей).

Учень.

- Життя – це певний проміжок часу, заповнений різноманітними подіями, переживаннями, радощами, смутками, які тривають від народження до смерті.

Учень.

- Життя – насамперед, становлення людини, це період, коли людина розвивається у всіх відношеннях: фізичному, розумовому, моральному. Кожна людина прагне певної досконалості: підвищувати освітній рівень, реалізація і здійснення задумів.

Учень.

- Життя кожної людини неповторне, таємниче. Неповторним, яскравим буває життя видатних людей: композиторів, художників, письменників. Життя звичайних людей також різниться, кожен крок на життєвому шляху неповторний, тому неправильно вважати, що є дні, якими можна нехтувати.

Вихователь. Дехто гадає, що справжнє життя ще попереду, ак шкільні роки – це ніби прелюдія до нього. Думаючи про майбутнє, ми недооцінюємо день сьогоднішній. Послухайте поезію В.Симоненка «Минуле не вернуть»

Учень.

Минуле не вернуть, не виправить минуле.

Вчорашнє – ніби сон, що випурхнув з очей.

Як луки на весні ховаються під мулом,

Так вкривається воно пластами днів, ночей.

Але воно живе – забуте й незабуте,

А час не зупиняється, а молодість біжить,

І миті жодної не можна повернуть,

Щоб заново, по іншому прожить.

Учень. Людина може бути творцем і господарем власного життя. Це залежить від характеру, знань, вольових якостей, ідеалу, мети або сенсу життя.

Як ви гадаєте, заради кого чи чого людина живе на землі? (Відповіді учнів).

Жити треба заради інших, приносячи користь суспільству, тільки тоді це буде повноцінне життя.

Легке життя – легкі шляхи нікуди не ведуть. Людина зобов’язана працювати, щоб залишити свій слід на землі та виправдати власне існування.

Учень. Як треба ставитися до життя? Як ви долаєте труднощі? (Відповіді учнів).

· Прагнути до життєвих істин;

· уміти перетворювати мінуси на плюси;

· уміти бачити в житті не тільки погане, а й добре;

· не надавати особливого значення «дрібницям» життя;

· пам’ятати, що все у житті швидкоплинне – і добре, і погане, тому слід насолоджуватися першим і не засмучуватися другим;

· бути толерантним у стосунках з людьми;

· виробити активну життєву позицію;

· бути оптимістом у житті.

Вихователь. Як оцінити життя людини? (Відповіді учнів).

· Роками, вічністю, миттю;

· важливо не скільки прожила людина, а як прожила;

· життя буває коротке, як іскра, як спалах і вічне;

· життя людини оцінюється ти, що вона зуміла чи встигла зробити, залишити по собі.

Учень. Про це сучасний поет Микола Луків сказав:

Що вона зробила, що змогла,

Скільки сил у неї вистачило,

Щоб на світі більше щастя стало.

- У чому щастя людини?

- У чому ви вбачаєте щастя власного життя?

- Чи має право людина позбавити себе життя? (Відповіді учнів).

· Щастя людини у можливості робити щасливими інших людей. Людина не має права позбавити себе життя. Це великий гріх, прояв слабкості, легкодухості, розчарування;

· лише ті починають цінувати життя, кому доводилося бути на краю смерті;

· життя кожної людини безцінне;

· життя – це безцінний дар, який людина одержує при народженні, цінуйте цей дар! Розпоряджатися ним вона буде сама;

· людина має право на життя, - за статтею 27 Конституції України, - ніхто не може бути свавільно позбавлений життя. Обов’язок держави – захищати його.

Вихователь. Підведемо підсумок. То в чому полягає сенс життя людини? (Відповіді учнів).

Дякую вам за щирі розповіді. І нехай вам щастить у житті. хай буде дороговказом для вас Духовний заповіт матері Терези:

Учень. Життя – це можливість,

Скористайся нею.

Життя – це краса,

Милуйся нею.

Життя – це мрія,

Здійсни її.

Життя – це виклик,

Прийми його.

Життя – повинність

Твоя насущна,

Виконай її.

Життя – це гра,

Стань гравцем.

Життя – це багатство,

Не розтрать його.

Життя – це кохання,

Насолоджуйся ним сповна.

Життя – це таємниця,

Пізнай її.

Життя – це король лиха,

Побори все.

Життя – це пісня,

Доспівай її до кінця.

Життя – це боротьба,

Стань борцем.

Життя – це фортуна,

Шукай цю мить.

Життя таке чудове,

Не згуби його.

Це твоє життя,

Борись за нього!

Виховна година на тему:

Людина і природа

Мета: у вигляді гри « Щасливий випадок» показати взаємозв’язок людини і природи; розвивати логіку мислення, уміння працювати у групі; прищеплювати любов до природи.

Обладнання: малюнки з ребусами, картинки з краєвидами природи.

Ведучий: який дивовижний красивий світ навкруги, яке небо, ліси, береги! Квіти щоденно вітають нас, як ми шануємо все живе, земне!

З дитячих років ми звикли до чарівної краси природи. Радіємо спілкуванню з нею, милуємось її красою. Природа надихала композиторів, художників на створення витворів мистецтва.

Виховну годину ми проведемо у вигляді гри «Щасливий випадок».

Діти нам потрібно поділитися на три команди.(Діти діляться на дві команди)

Ведучий:

Слів на описи не трачу, словом не передаси

Їх земної безсловесної краси.

Люди дивляться, п’яніють, в них кохаються віки,

Нареченим їх дарують, заплітають у вінки.

Ними кожен свою радість, власне щастя назива,

Квіти часто нам говорять втричі більше ніж слова.

В. Симоненко «Квіти»

Немає на землі нічого кращого і ніжнішого за квіти – цей чудовий, безцінний дар природи. Немає нічого на світі по етичнішого і привабливішого, ніж квіти – цієї чудової музики, чарівної гармонії форми, лінії і гами барв. Легенди та казки про квіти надихали багатьох поетів і композиторів. Поезія і музика лунає як гімн природі, ніжності, любові.

Цветы, как люди, на добро щедры,

И, щедро нежность людям отдавая,

Как маленькие, теплые костры.

Квіти здатні зачепити найпотаємніші струни людської душі. А скільки ніжності в їх назвах : маргаритка, незабудка, журавлина…

А зараз ми розпочнемо нашу гру.

І тур

Ведучий: Я зачитую вам легенду, вам необхідно назвати, про яку йдеться квітку. Пам’ятайте, правильна відповідь оцінюється у 2 бали.

Стародавня легенда говорить: коли Адам і Єва були вигнані з раю, ішов сильний сніг, і Єві було холодно. Тоді, щоб якось її заспокоїти і зігріти, декілька сніжинок перетворилися на квіти. Звідси символ цієї квітки – надія. Це перша квітка весни.(підсніжник, пролісок)

Пролісок блакитний!

Навколо ще лежать сніги,

А він всміхається, привітний,

А він вже скинув ланцюги!!!

О. Олесь

2.Назва цієї квітки походить від слова «зірка», «світло», «астер». У стародавній легенді йдеться про те, що ця квітка виросла з пилинки, що впала із зірки. (айстра)

Існує повіря, що коли вночі стати серед айстр і уважно прислухатися, то можна почути легенький шепіт: це айстри розмовляють між собою.

А крупные яркие астры

В осенней сухой тишине

Так пестры и разнообразны,

Что видимы и при луне.

3.Безжалісний римський полководець захопив у полон воїнів фракійців і зробив їх гладіаторами. Двоє товаришів, Свет і Терес, за його наказом змушені були битися один з одним на смерть. Переможцеві обіцяно звільнення. Але кривава битва не відбулася, оскільки юнаки відмовилися від неї, вони не зрадили дружбі й свої мечі ввіткнули в землю. Розлючені римляни вбили цих юнаків. А на місці увіткнутих у землю мечів розквітли прекрасні квіти. Відтоді ця квітка вважається символом дружби і вірності.(гладіолус)

Гладіолус у перекладі з латинської мови означає «меч». У Полонія Старшого є згадки про те, що висушену цибулину гладіолуса носили на грудях як амулет, що захищає від загибелі й допомагає здобути перемогу в поєдинкові.

4.Батьківщина цієї квітки – Персія. Існує поетична легенда: одного разу богиня квітів і радості Флора в супроводі Сонця й богині райдуги Іриди спустилася на Землю. Вони перемішали всі фарби й кольори веселки й почали осипати ними ліси, поля, луки. А коли залишилася тільки бузкова фарба, Флора окропила нею кущі.

Що це за квіти?(Бузок)

А про цю квітку існує кілька легенд. Старовинна російська легенда розповідає, що водяна царівна Волхова палко покохала Садко. Одного разу в місячному сяйві вона побачила свого коханого із земною дівчиною Любавою. Відвернулася горда царівна й пішла. З її дивних синіх очей текли сльози й тільки Місяць спостерігав, як вони перетворювалися в ніжні квіти, що нагадували перлини. Від тоді ця квітка вважається символом чистої, ніжної любові.

5.У римській міфології говориться, що якось богиня мисливства Діана потрапила в незнайомий ліс,де жили фавни. Побачивши гордовиту красуню, дівчина втекла від фавнів. Вана була змушена довго і швидко бігти, її засмагле красиве тіло покрилося краплями ароматного поту, який падав на землю і перетворювався в чарівні духмяні квіти. Вони є ліхтариками для гномів, у них оселяються лісові ельфи. У цих квітах на ніч ховаються сонячні зайчики.(Конвалія)

О первый ландыш! Из – под снега

Ты просишь солнечных лучей,

Какая девственная красота

В душистой красоте твоей.

6.Про цю квітку також багато легенд.

За доби середньовіччя церковники вважали, що ця квітка оберігає від нечистої сили й усіляких негараздів . Під час обвинувачення у змові з нечистою силою судді, вимовляючи ім’я звинуваченого, кидали на сковорідку з киплячим жиром листок цієї квітки. Якщо листок залишався на сковорідці, людину виправдували, а якщо листок «вистрибував» - то її засуджували і спалювали на вогнищі.

У давні часи у ніч на Івана Купала дівчата плели із цих квітів віночок і кидали у воду , загадуючи на коханого.(Барвінок)

Барвінок – це символ краси. Здавна вважалося що ця рослина дарує дівчині вроду. Дівчата умивалися відваром із барвінку.

Очей моїх зорі погаснуть.

В печалі за світом ясним,

А потім за снігом, за часом,

Барвінком зростуть молодим.

7.Ця квітка є у гербі міста Родоса. В Елладі її присвятили богині любові і краси – Афродиті. В античній міфології йдеться проте, що одного разу на горі Олімп боги пили вино безсмертних – нектар. Амур, син богині любові, розлив келих із вином, краплини якого потрапили на пелюстки цієї непримітної квітки і перетворили її в чарівну ароматну квітку (троянда).

И нет ей равных среди цветов,

Ибо она – их царица

«Царівною квітів» назвали троянду давньогрецька поетеса Сафо.

В українському фольклорі троянда – це ружа, рожа. Рожа – найпоетичніша квітка українських народних пісень, найкрасивіша серед усіх квітів.

Троянда – символ краси, молодості, процвітання, оновлення у природі і людських почуттях.

8.Ця квітка є героїнею багатьох англійських казок. Вона вважається колискою для фей і ніжних ельфів. Батьківщина цієї квітки – Персія. У ХХ ст. ця квітка потрапила в Європу. А в Голландія існує культ цієї квітки. В Австралії за 3 цибулини цієї квітки було куплено 2 будинки (тюльпан).

9.А ця квітка названа на честь професора Петербурзької академії наук Георга Готліба. Її батьківщина Мексика. Бараболі цієї квітки індіанці використовували в їжу, називали їх акокотлі – «водяна труба» - бо в неї пуста стеблина (жоржина)

10.Згідно з давньогрецьким міфом, Центавр Хірон використовував ці квіти з лікувальною метою. Латиницею вони і називаються – центаври.(волошка).

(Підводяться підсумки І туру)

ІІ тур

Ведучий: може трапитися так, що людина заблукає в лісі. Куди йти, як орієнтуватися на місцевості за деревами, рослинами, сонцем, птахами?

1.Перед вами лише сосна та ялина. Як визначити за ними північ і південь? (Смоли на стовбурах більше на тій стороні, де південь.)

2.Ви збирали ягоди і заблукали. Чи підкаже вам ягідка де північ, а де південь? (Найстигліша ягода росте із південної сторони.)

3.Ви заблукали в лісі, і вам став траплятися подорожник. Що це означає? (Означає, що недалеко є дорога.)

(Підводяться підсумки ІІ туру)

ІІІ тур

Ведучий: наступним вашим завданням буде дати правильні відповіді на запитання.

1.Назва якої рослини пов’язана із дзвоном? (дзвоники, дзвіночок)

2.Де раки зимують? (у норах)

3.Яка найменша пташка у світі? (колібрі)

4.Які нитки у природі найтонші? (павутина)

5.Яка змія найбільша? (Анаконда)

6.Якого кольору хамелеон? (різного)

7.Дитина корови. (теля)

8.Який звір ніколи не бачить сонця? (кріт)

9.Чи вміють слони плавати? (так)

10.Скільки ніг у павука? (8)

11.Королева квітів. (троянда)

12.Спить на землі, а вранці зникає?(Роса)

13.Яка тварина зеленого кольору? (крокодил)

14.Дитина вівці.(ягня)

15.Чи росте дерево взимку?(ні)

16.Дуже сильний дощ. (злива)

17.Третій місяць весни. (травень)

18.Весною чи влітку розцвітає бузок? (весною)

19.Що виготовляють з соняшника?(Олія)

20.У ставку купався і сухий зостався. (гусак, качка….)

21.Що робить взимку їжак?(спить)

22.Скільки крил у жука? (2 пари)

23.Зимою і літом одного кольору. (ялинка)

24.Без вікон, без дверей повна хата людей. (гарбуз).

25.Всі його люблять, всі його чекають, а хто подивиться, кожен скривиться (сонце).

26.Торох-торох, розсипався горох, а почало світати – нічого збирати.(зорі і небо)

27.Один баранець пасе тисячі овець.(місяць і зорі)

28.Текло, текло та й лягло під лід.(вода і лід)

29.Мене просять і чекають, а як з’явлюсь, то тікають.(дощ)

30.Кольорові коромисла через річку повисли. (веселка)

(Підводяться підсумки ІІІ туру)

ІV тур

Ведучий: Діти, а наступним вашим завданням буде розв’язування ребусів.

(Підводяться підсумки всієї гри)

Висновок

Ведучий: світ навколо нас дуже привабливий і цікавий. Живемо в ньому, немов у рідній домівці, бо ми теж частинка цієї природи. А щоб тобі було тут затишно і добре, то треба поводитися мудро, оберігати природу, бо без неї ми не зможемо жити. Треба допомагати природі відновлювати свої сили.

Що потрібно робити, щоб природа була гарною, чистою?

Ти це можеш!!!

1.Посади деревце, щоб очищало повітря.

2.Посій квіточку, щоб милувало твій зір.

3.Розчисти джерельце, воно чекає твоєї допомоги.

4.Змайструй годівничку для птахів на зиму.

5.Люби цей світ, він просить захисту й любові.

Природа

Все, що довкола тебе є:

Поля і гори, й ріки –

Все на святій землі твоє

Від роду і довіку.

Це ліс, що піснею дзвенить,

Коли вісна прилине.

Метелик, що на цвіт летить

До кущика калини.

Гаряче сонечко вгорі,

А в нічку зорі ясні.

І клен крислатий угорі

Моря і океани…

І небо, холод і тепло,

І дощики, й тумани.

Верба, що сумно до ставка

Спустила довге гілля.

А в небі хмаронька легка –

Все це і є природа!

Он звір, он пташечка летить,

Жучок заліз на зілля.

Усе прийшло у світ, щоб жить,

Усе це є природа!!!

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!