і отримати безкоштовне
свідоцтво про публікацію
Взяти участь
Поспішайте взяти участь у вебінарі Арт-терапія в педагогічній практиці. Емоційний розвиток особистості засобами арт-терапії
До початку вебінару залишилось:
3
Дня
3
Години
16
Хвилин
30
Секунд
Предмети »

Виховна година-захист проекту «Зелена аптека»

Перегляд
матеріалу
Отримати код

Виховна година-захист проекту «Зелена аптека»

За вікном весна лише ступає,

І птахи кружляють день у день .

Цілу ніч вітрисько в трубах свище,

Навіває страху на людей .

А у нас до класу тепле літо

На годинку здалеку прийшло,

Ароматні трави , кошик квітів

Для знайомства щедро принесло .

                     С . Коренюк

          Діти ! Зараз на вулиці панує весна , але нам пощастить побувати у ароматному світі лікарських трав. Найбільше їх достигає влітку . А потрапити в іншу пору року нам допоможе не машина часу , а усний журнал „Зелена аптека ”.

( Назву журналу записати на дошці )

Лікарські рослини ще називають цілющими , чудодійними . Але чи вміємо ми користуватись їх силою , щоб робити дива зі своїм здоров'ям ? В рамках однорічного проекту цього навчитись неможливо . Але зазирнути до  загадкового світу рослинних таємниць спробуємо, реалізувавши І етап проекту: дослідницько-теоретичний. Ще до реалізації проекту ми провели анкетуванння і виявилося, що

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

1 сторінка

Загадкова

 

          Ще до винайдення штучних хімічних ліків люди хворіли і лікувалися . Перших лікарів  називали знахарями , відунами , відьмами від слів „ знати ” і „ відати ” , тому що вони багато знали про цілющі властивості кожної рослини , відали секретами зцілення і могли приготувати ліки з висушених трав та корінців . Рослин – цілительок поважали, їхні назви передавалися від старших до молодших, з покоління у покоління

Ведуча:Тож почнемо подорож у незвичайний, цікавий світ зеленої аптеки.

(На сцені під деревом сидить лікар Айболить,одягнений у білий халат,окуляри.Перед ним стоїть стіл,на якому стоять пляшечки з ліками,журнал для запису хворих,різне медичне приладдя. Діти сидять на стільцях одягнені в костюми лікарських рослин,звірят).

Айболить. Я добрий лікар Айболить,

Я все лікую, що болить.

Лікую звірів і птахів,

Ще й маленьких дітлахів.

(Кульгаючи, виходить Вовк і йде до лікаря).

Вовк.Ой, лікарю, допоможіть,

Вовка бідного спасіть.

Швидко біг я через кладку

Та поранив собі лапку.

Айболить.Сідай, Вовче, я зараз тобі допоможу.

(Кашляючи і тримаючись за голову, виходить Їжачок).

Їжак.Кашель, голова болить,

Як же далі мені жить?

Дайте ліки від простуди –

Їжачок слухняним буде.

(Виходить Лисичка тримаючись за живіт, стогне).

Лисичка.Ох,болить мені живіт,

Зіпсувався апетит,

І не їм я, і не п’ю,

І вночі зовсім не сплю.

(Тримаючись за серце, йде Зайчик).

Зайчик. Болить серце в мене сильно,

І не можу бігать вільно.

Дуже я усіх боюсь,

І ховаюсь, і трушусь.

Айболить.Зачекайте, я усіх вас вилікую, допоможу.

Але спочатку скажіть, що вам краще: гіркі ліки чи духмяний терпкуватий напій із пахучих трав, ягід та плодів?

Звірі.Напій із трав!!!

Айболить.Гаразд допоможе мені вас вилікувати зелена аптека, мої вірні помічники – лікарські рослини.

Гей, друзі, допоможіть, прийдіть на допомогу!

(Під веселу музику вибігають лікарські рослини.Танцюють).

Кропива.Стою, коливаюся,

як торкнеш, то кусаюся.

Ви впізнали мене?

Я, Кропива, займаю у веснянім букеті трав почесне місце і відома кожному з дитинства своїми пекучими «укусами», коли ви необережно торкаєтесь до мене.

Але чи знаєте ви, що я широко застосовуюся вмедицині для зупинки кровотечі і покращення властивостей крові?

Також відвар кропиви використовують для зміцнення волосся.

(Підходить до Вовка, дає пляшечку).

Кропива. Випий, Вовчику,

це допоможе тобі зупинити кровотечу.

Подорожник.Я Подорожник,

Тоненьке стебельце біля доріжки,

На кінці його сережки,

На землі лежать листки –

Вам я як хороший друг,

Лікую рани ніг і рук.

Мене можна побачити і при дорозі, і на подвір’ї, і на городі, і в саду, у лісі на галявині, на лузі.Я надзвичайно цінна лікарська рослина, яку люди використовують здавна для загоєння ран, при шлункових захворюваннях, від простуди.

Подорожник.Приклади, Вовче,

його до рани на лапці,

вона швидше заживе.

Кульбаба.Ви мене всі добре знаєте,

Поміркуйте - й відгадаєте.

Сонечко в траві зійшло,

Усміхнулось, розцвіло,

Потім стало біле – біле

І за вітром полетіло.

Відгадали? Звичайно ж! Я – Кульбаба!

Мене так і називають – кульбаба лікарська. У народі кульбабу називають «еліксиром життя»: вона допомагає позбутися подагри.Для лікування використовують відвари і настої з листя і коренів кульбаби.

Ромашка.На стрункій високій ніжці

Біля річки у ліску

У косинці – білосніжці

Всім, хто йде, поворожу.

Ось отак собі живу,

Вірой – правдою служу.

Я поширена трав’яниста рослина ще й лікарська. Найчастіше мене можна зустріти серед зеленої трави на узбіччях стежин, у полях, у лісі.Від моїх ніжних квітів світлішає навкруги. Мої квіти запашні, заварюються як чай.Використовуються при застудних захворюваннях, хворобах шлунку.

Ромашка.

Ось, тобі лисичко,мої ліки.

Це допоможе тобі видужати(Підходить до Лисички і дає їй ромашковий чай)

Конвалія.Я – Конвалія.

Цвіту прекрасна, білосніжна,

А квіти – дзвоники малі –

Рядком рівненько, як намисто,

Висять на ніжному стеблі.

А запах ніжний, незрівнянний,

П’янкий, мов чари весняні.

Усі люблять мене за красу та п’янкий аромат.Я рідкісна рослина.Моє ім’я записане в Червоній книзі.У мене є не тільки краса і врода, а й лікувальні властивості.Мене застосовують при лікуванні серцевих захворювань.

Конвалія.Випий, Зайчику, моїх ліків, тобі одразу стане легше.

(Підходить до Зайчика дає ліки).

Суниця. У ряснім зеленім листі,

У краплистому намисті.

Коли цвіла – біліла,

Як спіла - рум’яніла

Тепер зачервонілася,

Між листям зачаїлася.

Смачна хоч невеличка,

А звуть мене суничка.

Усі полюбляють мої смачні запашні ягоди, ніхто не відмовиться покуштувати їх.Мої ягоди не тільки смачні, а й дуже корисні.Їх використовують для покращення складу крові, при хворобах серця.( Зайчику дає ягоди).

Малина.Хоч росту в чагарниках,

Мене знає кожен птах,

І ведмідь в кущах щоднини

Дуже ласий до малини.

Мої ягоди теж дуже корисні і смачні.З них варять варення, плоди, листки, стебла заварюють як чай і використовують при ангінах, простудах.

Малина.Випий їжачок, мого чаю, це допоможе тобі одужати!

Барвінок.Листочки тугенькі,

Коротка стеблинка.

Ледь – ледь голубенький

Повзучий барвінок.

Встеляю, як килим,

Горби і горбочки,

Збігаю по схилах униз до ставочка.

Моє блискуче зелене листя не в’яне ні влітку, ні взимку. А навесні звеселяє очі блакитними зірочками цвіту. В Україні шанують мене, як вічнозелену рослину. Барвінком прикрашають святковий стіл, із нього плетуть весняні букети. Взимку відвар барвінку п’ють від застуди. Настої з барвінку зміцнюють організм, зокрема серце, загоюють рани, лікують хвороби шкіри.(Відносить свої ліки Зайчику й Лисичці).

Калина.У вінку зеленолистім,

У червоному намисті

Видивляюся у воду

На свою хорошу вроду.

Я є символом краси і здоров’я, символом рідної землі, отчого краю. Люблять мої плоди і птахи, і діти, і дорослі. Чим міцніше мороз їх приморозить, тим вони смачніші. Будь – які застуди можна вилікувати калиновими настоями.Цвіт, ягоди, стебла рослини заварюють як чай і п’ють.(Дає їжачку калиновий напій).

Калина.Випий, Їжачку, не будеш кашляти.

Шипшина.Шпак шипшину не клює,

Й так здоров’я в нього є,

А цілющий чай з шипшини-

Це здоров’я для людини.

Шипшина завжди гарна і корисна.Мої квіти доволі скромні, але милують зір. Восени я приваблюю великими червоними ягодами. Вони взимку рятують пташок від голоду, а дітей від застуди. Збирають мої ягоди тому, що в них дуже багато вітамінів. Шипшиновий напій цілющий і дуже смачний. Раджу вам усім,звірята, пити шипшиновий чай.

Айболить.Ну що, звірята, легше вам?

Звірі.Так!

Айболить. Не пручалися звірята,

Лікувались залюбки.

Вийшли із лікарні

Живі, здорові, гарні.

Рослини.Знайте нас та пам’ятайте:

Припотребі нас вживайте.

Айболить.Бо не купиш і за гроші

Ти здоров’я мій хороший.

Для реалізації проекту учні 5 класу об’єдналися у творчі групи та опрацьовували певну інформацію. Сьогодні ми вам представимо результати І етапу проекту: дослідницько-теоретичного, де ми вивчали властивості лікарських рослин рідного краю, історію виникнення їх назв, правила розведення та збору зелених ліків.

В квітні плануємо розпочати реалізацію вже ІІ етапу проекту: практично-діяльнісний, висадивши ці рослини на свою шкільну клумбу.

А І сторінка нашого усного журналу допоможе, відгадавши загадки, дізнатися які рослини ми вже вивчили.Давайте перевіримо , чи знаєте ви, про кого піде мова у наступних загадках :

     Сонечко в траві зійшло , усміхнулось , розцвіло . Потім стало біле – біле і за вітром полетіло .  ( Кульбаба )   Покращує апетит .

     У вінку зеленолистім , у червоному намисті видивляється у воду на свою хорошу вроду .  ( Калина )      Від кашлю та застуди .

     Стоять у полі сестрички : жовті очка , білі повічки. ( Ромашка )   Проти запалень .                

     Зла вона, як вовчиця, пече, як гірчиця . Що це за дива ? Та це ж ..... (Кропива )  Очищає кров , протиалергійна .

Лист різний із оксамита, Соком ягідка налита. А для хворої дитини Кращі ліки – чай з …(Малини)

Вздовж доріг, стежинок я люблю рости,  Скрізь мене побачиш, де крокуєш ти.  (Подорожник)

Дуже скромна і тендітна,  серед квітів непримітна.   Та якщо в руці пом’яти,  то умить впізнаєш … (м’яту).

2 сторінка

Дослідницька

Пропонуємо вам послухати учнів групи «Дослідники». До вашої уваги пропонуємо також довідничок з основними характеристиками досліджених нами лікарських рослин. Користуйтесь на здоров’я. Будьте уважні, адже після виступу кожної з груп вам треба буде виконати певне завдання.

_________________

___________________

________________________

______________________

___________________________

___________________________

ЗАВДАННЯ: скласти пазл лікарської рослини, вказати її властивості.

3 сторінка

Легендарна

          Соки цілющих рослин так дивували людей своїми чудодійними властивостями , що вони наділяли їх людськими якостями або приписували їм неіснуючі можливості .

Послухайте декілька красивих легенд про лікарські рослини, які для вас підготувли учні групи «Історики»

___________________________

______________________________

________________________________

_______________________________

__________________________________

__________________________________

4 сторінка

Авторська

Про чарівні властивості лікарських рослин складено безліч поетичних та прозових творів. Пропонуємо вашій увазі корисну інформацію про властивості зелених ліків у поетичній формі.

Інсценізація вірша «Рослини різні, всі корисні»

Ось дивіться кропива.
З неї користь нам яка?
Руки, ноги лиш кусає
Та дорогу затуляє,
Не дає нам, бач, пройти.


Тут вступилася Мілена:
- Ображать її не треба.
Кропива нам справді друг,
Нас рятує від недуг,
Ще й наварить всім борщу,
Щоб наїлись досхочу.

- Захистили кропиву,
Та я інші от знайду.
От, погляньте, під ногами
Спориші розлогі впали.
Гне своєї, бач, Максим.
Ну хоч як ти не поглянь,
А бур'ян і є бур'ян.

- І не зовсім це бур'ян, —
Тут промовив наш Дем'ян.
- Він курчаток нам годує,
І гусей, і каченят.
Людям нирки він лікує,
В вітамінний входить гай,
Стелить килим під ногами,
Щоб ходили ми із вами.

- А що робить лобода?
З неї користь нам яка? —
Запитала Ніна тихо.
- Не рослина, просто лихо!
Забиває все в городі,
І нащо вона в природі?

- То ж для свинки перша справа!
Щоб вона була рум'яна,
Посічемо лободу
Ще й картоплю молоду.
Жменю каші додамо,
Молочка, трохи водички,
З буряка добавим гички.
Хай смакує наша свинка, —
Пояснила всім Даринка.

- Ну а що, скажіть, оце?
Ось під кущиком росте?
- Це, Степанку, чистотіл,
Отруйна рослина,
В чай ти її не клади!
А помажеш ранку —
Загоїться до ранку.

Все нам Матінка-Земля
З вами для життя дала.
Квіти милують нам око,
Дуб росте собі високо,
Трави стелять килими —
Для худоби корм вони.
Лікарські ростуть рослини.
Все для користі людини.
Ліс повітря очищає,
Втоми, бачте, він не знає.

Ну а ми повинні знати,
Що корисно і кому,
І у лісі, і у лузі,
В полі, і у лісосмузі,
Край дороги, і в городі,
То ж подякуєм природі!
За листок, за насінину,
За зелену бадилину,
Що рятує нам життя.
                           О. Депетист

Вивчаючи рослини учні групи «Автори» підготували авторські казки про лікарські рослини.

ЗАВДАННЯ.          Лікарські рослини часто оспівують у піснях .

( Колективний спів під фонограми українських пісень , в яких згадуються лікарські рослини ) .

                   Несе Галя воду

                   Цвіте терен , цвіте терен

 

                   Ой , у лузі червона калина похилилася .

Ой у лузі калина ”

5 сторінка

 _____________________________

Група «Ілюстраторів» не лише змогла проілюструвати наш довідник, а вивчила правила збирання лікарських рослин. Адже від того наскільки правильно буде зібрано рослини залежить, чи збережуть вони свої лікарські властивості. До тогож дані анкетування свідчать, що учні недостатньо обізнані у цьому питанні.

►► Правила збирання лікарських рослин


1 – й  у ч е н ь. Травень і червень — час збирання лікарських трав.

2 – й  у ч е н ь. Заготовляти лікарські рослини наодному і тому самому місці можна не частіше, ніж один раз на три роки.


3 – й  у ч е н ь. Не слід зривати усі квіти, адже не буде насіння, плодів, а отже, не буде сходів на другий рік.


4 – й  у ч е н ь. Не зламуйте усі квітучі пагони, залишайте частину для дозрівання.


5 – й  у ч е н ь. Поки не достигне насіння, не заготовляйте корені та кореневища.


6 – й  у ч е н ь. Зрізати кору з дерева слід акуратно. А зріз слід замастити садовим варом, фарбою для підлоги, жовтою глиною, щоб деревині не боліло, а рана швидше гоїлася.


7 – й  у ч е н ь. Лікарські рослини потрібні не тільки вам. То ж майте почуття міри!


8 – й  у ч е н ь. Не слід зривати незнайомих рослин. Не беріть до рота різні трави та красиві незнайомі ягідки. Будьте обачними!

Я хочу додати, що збирають лікарські рослини на початку цвітіння,

корені – восени, кору – навесні, коли сік іде.Збирають рослини у суху погоду, як зійде роса, але не опівдні.Сушать під дахом, але не на сонці


ЗАВДАННЯ. Ботанічне лото. Знайти рослині відповідний підпис.

Сторінка 6

Кулінарна


   А зараз дорогих гостей літо запрошує до рослинної світлиці „ Доброго здоров'ячка ” . У переліку страв та напоїв – лікувальні чаї , рецепти яких зібрали учні групи «Кулінари». З ромашкою та настоєм перцевої м'яти -  дуже корисний при різних шлункових хворобах , як болетамувальний та заспокійливий засіб . Чай з малиновим варенням – протизастудний  і смачний напій . Чай з варенням смородини – багатий на вітаміни . А ще до чаю поласуйте пирогом з калиною та пиріжками з яблуками .

Рекомендую чай «Заспокійливий».

У мене чай потрібен для спокою,

Щоби не сваритись між собою.

В ньому листя мяти з квітами ромашки,

Щоб в житті було усім не важко.

Спробуйте чай «Довгожителів».

До мене йдіть усі чай пити, -

Будете на світі довго жити.

З бузини, шипшини попивайте.

І ніяких болячок не знайте.

Ось мій чай «Холодок».

В ньому мята і медок.

Хто його скуштує -

Спрагу вмить вгамує.

ЗАВДАННЯ. У прихованому мішечку знаходиться певна рослина. Вгадати по запаху.

У ч и т е л ь. Існувати без рослин людина не може. Ми з'єднані з ними міцним ланцюжком, що не можна розривати. Про здоров'я природи повинні піклуватися і держава, і кожен з нас. Лише здорова природа може дати здоров'я людині. Слід пам'ятати, що кожна рослина корисна.
Будьмо рослинам вірними друзями, дбайливими господарями на планеті.
Усім нам слід запам'ятати, що Земля — найбільша аптека, а її трави — ліки.

Квіти і трави супроводжували українців від колиски і до барвінкового спочинку. Вони звеселяли обійстя, майоріли на рушниках.

ПОДОРОЖНИК

КАЛИНА

Калина - найдивовижніше рослина: лікувальними властивостями володіють і кора, і квіти, і плоди, і гілочки. Завдяки своїй корисності і цілющості, калина є відомим народним засобом для зцілення від численних захворювань, а також знаменитим інгредієнтом косметичних засобів.

Калина ягода містить вітамін С в 2 рази більше, а солі заліза в 5 раз більше, ніж цитрусові. У складі калини присутні вітаміни А, Е.

Корисними вважаються не тільки плоди калини, але і квітки, і кора.Ще в старі часи народні цілителі використання чагарнику пов'язували з величезною користю. Для цього в ранній весняний період заготовляють кору і використовують її:
• для зупинки внутрішніх кровотеч,
• при порушеннях шлунково-кишкової діяльності,
• при печінкових і ниркових захворюваннях,
• для лікування склерозу і туберкульозу.

Відвар з кори калини володіє чудовими жарознижувальними і протизапальними властивостями, тому досить успішно застосовується при застудах і інфекційних захворюваннях.

Легенда про калину

Колись на нашу землю напали татари. Вони захопили у полон дівчат і примусили бути провідниками до осель, де жили їх рідні. Дівчата завели чужинців в непрохідні лісові хащі, подалі від свого поселення. Загарбники не могли звідти вибратися, а патріотки, незважаючи  на страшні тортури, відмовилися показати їм дорогу. Розлючені чужинці порубали дівчат шаблями і там, де пролилася кров бранок, виросли калинові кущі з кетягами яскраво - червоних ягід. Плоди калини, ніби краплини крові, пролитої свободолюбивими дочками українського народу, а кожна насінина за формою схожа на людське серце.    

МАЛИНА

Всім відома ароматна смачна солодка ягода малина - справжнє джерело вітамінів і мікроелементів, необхідних для людського організму. Причому користю славляться не тільки плоди цього невибагливого куща, а й листя, гілки, коріння і квіти, які активно використовуються в народній медицині.

Виявляється, завдяки своїй невибагливості, малина - рослина-першопроходець, яка здатна заселити спустошені ділянки землі, наприклад, після пожеж, вирубки лісу, в ярах, на сухих ділянках тощо.

Малина - одна з найперших рослин, яку наші предки почали вирощувати на своїх присадибних ділянках, щоб завжди мати поруч запашну і цінну ягоду.

За вмістом заліза малина поступається тільки вишні і агрусу. Також у ній достатньо вітаміну С - вживання 1 склянки малини щодня забезпечує добову потребу людини.

Традиційно малина з успіхом застосовується для лікування простудних захворювань, грипу, ГРВІ, при загостренні болю в суглобах, радикуліті, гарячках і невралгічних явищах.

При цьому на відміну від медикаментозних засобів, малина не надає побічних дій на організм.Також малина має кровоспинну дію.

Також ягоди, квіти і листя малини активно використовують в косметичних цілях. Вони допомагають зберегти молодість шкіри, її пружність і рівний колір обличчя, позбавитися зморшок і млявості шкіри. Малина добре відбілює шкіру, приховує плями і веснянки, видаляє жирність, прищі, висип і вугри.

Легенда про малину

Існує легенда про те, чому ягоди малини мають червоний колір. «... Юпітер в дитинстві своїм криком викликав відлуння, від якого глухли мешканці гір. Тоді дочка царя Криту, німфа Іда (по-грецьки Idea), щоб вгамувати юного громовержця, зірвала для нього ягоди малини. При цьому вона подряпала собі груди колючками пагонів рослини. Кров німфи забарвила ягоди білої малини в червоний колір ... » 

Є гарна легенда про походження м'яти. Мінфа - прекрасна німфа, покровителька джерел і річечок, була вражена доблестю лютого і суворого бога смерті Аїда. Мінфа задивилася назолочений візок, у якому бог здійнявся на Олімп, покинувши обитель мертвих, щоб залікувати рани, отримані в сутичці із зухвалим Гераклом.
Полюбилася вона й жорстокому богу, але ревнива Персефона розтерзала суперницю. Розгнівана дружина Аїда на кару за неповагу і зухвалість розтоптала нещасну, а потім перетворила останки загиблої німфи на садову м'яту.
Місця, де жила німфа, пахли. Повітря, напоєне казковим ароматом, обдаровувало втомлених подорожан новими силами, старим повертало юність, зціляло хворих.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу

  • Додано
    12.08.2018
  • Розділ
    Виховна робота
  • Клас
    5 Клас
  • Тип
    Конспект
  • Переглядів
    256
  • Коментарів
    0
  • Завантажень
    1
  • Номер матеріала
    DJ836706
  • Вподобань
    0
Курс:«Інтегрований курс «Мистецтво»: теоретико-прикладний аспект»
Просіна Ольга Володимирівна
36 години
1400 грн
590 грн

Бажаєте дізнаватись більше цікавого?


Долучайтесь до спільноти

«Методичний
тиждень 2.0»
Головний приз 500грн
Взяти участь