і отримати безкоштовне
свідоцтво про публікацію
До визначення переможців залишилось:
3
Дня
3
Години
16
Хвилин
30
Секунд
Поспішайте взяти участь в акції «Методичний тиждень».
Щотижня отримуйте приємні подарунки.
Взяти участь

виховна година "РОдина - джерело продовження роду"

Передплата на журнал
Бібліотека
матеріалів

о

РОДИНА – ДЖЕРЕЛО ПРОДОВЖЕННЯ РОДУ

Виховна година учнів 9 класу

Підготувала

класний керівник 9 класу

Комунальної установи

Піщанська загальноосвітня школа

І-ІІ ступенів м. Суми, Сумської обл.

Горбачова Юлія Миколаївна


Мета : 

виховувати почуття любові й поваги до батьків, розширити, поглибити уявлення дітей про сім’ю, родину, рід, їх значення в житті людини, пробуджувати пізнавальний інтерес до історії своєї родини, родоводу, гордості за свій народ, його історію, культуру, традиції; навчити складати «родовідне дерево», розвивати активність мислення, творчу уяву. Виховувати любов до Батьківщини, зміцнювати почуття обов’язку, усвідомлення себе часткою свого народу й особистості до всього, чим живе народ . 

Хід заходу


Класний керівник: Святинею людського духу, скарбницею благородних людських почуттів є сім’я. Людина смертна, але її рід, родина – безсмертні. За народними легендами, людина яка відцуралася свого роду, ставала вовкулаком. З давніх- давен народ осуджував тих, хто не виконує батьківських і синівських обов’язків.

Є скарби заховані в землю, є розташовані на поверхні, що передаються з покоління в покоління, чаруючи людську душу. До таких скарбів належать: пам'ять роду, його звичаї, традиції, мамина пісня, батьківська хата, бабусина вишивка, дідусева казка – вся наша родовідна пам'ять, наші символи, наша історія.

Отже, мета нашої виховної години– повернутися до нашої історії, звернутися до народної мудрості, вчитися на ній шанувати своїх батьків, розповісти про свій родовід та традиції родини.

Діти! Незалежно від того, хто ким стане в майбутньому і чи здійсняться ваші мрії, незалежно від місця проживання і матеріального забезпечення, кожен обов’язково стане батьком, матір’ю, виховуватиме своїх дітей. А в процесі виховання наслідуватиме своїх батьків, продовжуватиме сімейні традиції.

Вправа: Асоціативний кущ.

  • Що таке родина?   Навіщо вона потрібна? Які асоціації виникають у вас, коли ви чуєте це слово?

 Які слова заважають щастю родини? ( учні знаходять серед слів)

Добробут пошана вірність

Затишок виховання кохання

Порада байдужість турбота

Сварки повага піклування

Допомога розуміння зрада

Класний керівник: Пропонує зараз створити «Кодекс поведінки в родині»

Кодексу поведінки в родині

  • Не обманювати

  • Уміти прощати

  • Поважати інших

  • Жити у злагоді з самим собою та іншими людьми

  • Виявляти чуйність, співчуття

  • Бути толерантним, терпимо ставитися до поглядів інших

  • Ставити інтереси інших людей вище за власні

  • Уміти контролювати свої бажання та вчинки

  • Бути вірним та надійним

  • Бути відданим своїй родині, не зраджувати її

  • Бути гідним своєї родини.

Учень «Моя сім’я»

Розкажу вам, друзі, я

Що таке моя сім’я.

Разом дружно проживаємо

І пісні про це співаємо.

Люба матінко моя –

Як пишаюсь нею я.

В неї руки золоті,

Серцем кожного зігріє.

 Тато сильний і завзятий,

Він – господар в нашій хаті.

Все майструє, все ладнає,

Бо до всього хист він має.

 Дід і бабуся у пошані –

Вони праці ветерани.

Всіх онуків міцно люблять

І як пташенят голублять.

 Є у мене ще й брати –

Кращих в світі не знайти.

Ось і вийшло: всіх сім «я»

Знайте, це і є сім’я.

Класний керівник: А що для кожного з вас означає слово «сімя»?
Давайте розберемося, що таке сімя, родина, рід у вашому розумінні? 

Учениця
Шануймо і батька, і матір шануймо – 

І нас шануватимуть діти колись, 
Все те, що від Бога в душі, не марнуймо, 

Щоб наші надії щоденні збулись. 

Сьогодні нелегко знайти своє щастя 
У грішному світі, де безліч тривог, 

Та добре, що нас опікують так часто 

І батько, і мати, і праведний Бог. 

Учениця: 
Згадаймо їх слово напутнє в дорогу, 

Яка крізь роки у життя повела, 
Їх слізну і щиру молитву до Бога, 

Що нас неслухняних від зла берегла. 

Учениця: 
А як же їх теплу усмішку забути, 

У погляді ніжнім зажуру не раз? 

Бо як тоді їхнє бажання збагнути – 

Щоденно щасливими бачити нас! 

Учень: 
Шануймо любов’ю і батька, і матір – 

Два рівних крила, що підносять увись, 

Тоді тільки щастя ми будемо мати, 
І нас шануватимуть діти колись. 

Пропоную вам співставити кінцівку прислів’я ( учні відгадують ).
1. Яке дерево, такі в нього квіточки, Які батьки, ... (такі їхні діточки). 
2. . Який кущ, така й калина, Яка мати, ... (така й дитина). 
3. Який дуб, такий тин, (Який батько, такий син). 
4. Як під сонцем квітам…, (Так з матір’ю дітям). 
5. Як мати рідненька…, (То й сорочка біленька). 
8. Мати однією рукою б’є…, (а другою гладить). 
10.У дитини заболить пальчик, а в матері… – (серце). 
11. Добрі діти — батькам вінець, А злі діти… – (кінець). 

Класний керівник: А чи є у ваших сім’ях сімейні реліквії ? Розкажіть про них.

Класний керівник: Українська сім’я тримається на жінці-матері. Ким вона є для кожного з нас? (Відповіді учнів)

Матері

Я твій портрет фіалками вберу - 
Ти любиш голубі фіалки.
Мене ти учиш правді і добру.
Мене до праці ти привчаєш змалку...
Я доторкнуся до твого чола,
На ньому зморшки - й ті такі ласкаві...
Ти все дала й нічого не взяла:
Ні крихти хліба, ні спасибі навіть.
В.Підпалий

Мені все говорить щовечора ненька,
Що я українка, мов квітка пишненька.
І ось я віночок сплела в цю хвилину,
Щоб ним уквітчати матір і Вкраїну.
Мамо рідна! Хай славиться твоє ім'я! 
Україно! Я краплина маленька твоя!
Всі квути обом вам складаю до ніг,
Хай скроні не сріблить завчасно вам сніг,
Хай вас обминають печаль і журба
І довгими будуть щасливі літа.

Класний керівник: Завдання: ось «Квітки допомоги мамі», на їx пелюстках напишіть, як саме ви допомагаєте мамі, свoї обов'язки в ciм’ї , що робите (червоним кольором) i що, можливо, ще не робите, а бажано було б це робити (синім кольором). 
(Учні виконують завдання, після чого один представник від кожної групи зачитує всі відповіді i пропозиції на пелюстках.) 

Класний керівник: Пропоную вам повісити власну «Квітку допомоги мамі» удома на cтіні та час від часу намагатися робити те, що радять пелюстки. 

Учень: Мама! 
Найдорожче слово в світі! 
Де б не був ти, що б ти не робив,

назавжди вона твій шлях

освітить ніжним серцем, відданим тобі. 
В дні важкі і в дні, на щастя щедрі,

не забудь: вона завжди – в тобі:

Тож живи, як мама щиро й чесно,

і, як мама, світ оцей люби!.. 

Класний керівник: Століттями виростали покоління, розправляли крила для праці, добра і любові. Мати має найсильніший вплив на дітей, оберігає їх від нещасть і деморалізації, вносить в їх душу любов до Бога, до України. Тому ми вдячні своїм мамам. Ми завжди повинні низько схиляти голови перед їх мудрістю і добротою, ласкою і теплом. 

Творче завдання «Сонце материнської любові». Класний керівник малює на дошці «Сонце материнської любові» (без промінців) і, звертаючись до кожного учня, ставить запитання: «Яка твоя мама?». Відповіді учнів класний керівник записує у вигляді промінчиків у «сонця».

Моє домашнє завдання.

Одним із домашнього завдання – було знайти прислівя про маму.

- Шануй батька й неньку, буде тобі скрізь гладенько.

- Нема того краму, щоб купити маму.

- Матері ні купити, ні заслужити.

- Материн гнів, як весняний сніг, рясно впаде, та скоро розтане.

- Добре й неньці, як дитина в славі.

- Мама одною рукою б'є, а другою гладить.

- Який кущ, така й калина, яка мати, така й дитина.

- Нема цвіту білішого, як цвіт на калині.

- Нема в світі ріднішого, як мати дитині.

- На сонці добре сидіти, а коло мами добре жити

Учень

Пам’ятаю, ночами, як я був маленький,

Мама називала мене сином дорогеньким

І казала з ніжною любов’ю:

«Підростеш ти, синку, вивчиш рідну мову,

Не забудь, дитинко, пісню колискову.

Підростеш, як колос, підеш поміж люди –

Мамин рідний голос все з тобою буде.

Батькові турботи, сад, і ліс, і поле…

Не цурайсь роботи у житті ніколи.

Не забудь стежину в рідний край до хоти,

В будь-яку хвилину мати буде ждати».

Бесіда з учнями. Вправа «Чомучка».

1. Які риси характеру притаманні усім на світі мама?

2. Якими словами ви зустрічаєте маму і тата, коли вони повертаються додому?

3. Як мама зустрічає вас після розлуки?

4. Розкажіть про найдорожчий подарунок. Який ви отримали від мами?

5. Розкажіть, як батьки піклуються про вас, коли ви хворієте?

6. Як ви піклуєтесь про маму?

Інсценізація вірша А.Костецького "Домашній твір".

Автор.
Вітько - бідак страждає так,
Аж здригає ногами!
Він - за столом, він пише твір:
"Я помагаю мамі".
Старанно олівець гризе
Та супить брови грізно,
Але нічого - хоч умри! - 
До голови не лізе...
Та ось тихесенько зайшла
В його кімнату мама.
Мама.
Вітюнь, будь ласка, в магазин сходи за сірниками.
Син.
Ідея!
Автор.
Вигукнув синок мамі...
Син.
Ну й морока!
Сама іди! Я твір пишу - 
Роблю важкі уроки.
Автор.
І мама вийшла...А Вітько
Швиденько пише в зошит.
Син.(пише)
" Я в магазин завжди ходжу,
Коли мене попросять..."
Автор.
Хвилин за десять мама знов
З'являється у дверях
Мама.
Вітюнь, картопельки начисть,
А я зварю вечерю.
Син.
Сама начисть!
Автор.
Кричить Вітько.
Так, що ледь не лопне.
Син.
Я твір пишу! Я- зайнятий!
Сама вари картоплю!
Автор.
Виходить мама, а синок писати знов сідає.
Син.(пише)
" Я мамі сам варю обід,
Вечерю і сніданок..."
Автор.
Радіє син.
Син.
Не твір, а люкс!
Оцінка буде гарна!
Автор.
І геть не думає про те,
Що він радіє марно.

Мозкова атака.

  • У чому полягає допомога Вітька матусі?

  • Яку оцінку ви б поставили Вітькові за твір?

  • Якою людиною виросте Вітько?

Класний керівник: Існує старовинна легенда.

Був у матері один-єдиний син. Одружився він з дівчиною небаченої краси, але серце було в неї недобре. Не злюбила вона матері свого чоловіка і сказала йому: « Якщо хочеш, щоб я була з тобою, вийми серце із грудей своєї матері і принеси мені». Син убив матір, вийняв серце, поклав на кленовий листок і несе. Зачепився за камінець, упав, вдарився коліном. Заворушилося скривавлене серце і прошепотіло: « Тобі не боляче, синку?»

Класний керівник: який висновок можемо зробити прослухавши цю легенду?

Відповіді учнів: Немає любові сильнішої від материнської, немає ніжності лагіднішої, ніж турботи матері, більшої тривоги, ніж безсонні ночі і не зімкнені материнські очі. Материнське серце здатне відчувати біль дитини на відстані, журитися долею своїх дітей усе життя.


Класний керівник: Батько – це наша тверда рука, на яку можна сміливо опертись. Споконвіку батько вважався господарем сім'ї. Роль чоловіка-батька визначається його відповідальністю. Батьків приклад, батьків наказ завжди служили законом для родини.

  • Які ж традиції виховання, батьківського прикладу збереглись у вашій родині? 

  • Які риси характеру виховує батько? 

Учень.

      Татко, таточко, татусь
       Найрідніший, милий,

       Чи є ще хтось такий в світі,

        Кого б так любили?

Немає в світі кращих друзів,

Як я й мій рідний тато;

Із ним ми дружимо так щиро,

Що годі й розказати!

            . Я кожного шаную тата,

              Хоч як їх тут багато,

              Та лиш таким хотів би стати

              Розумним, добрим і завзятим,

              Як мій, мій рідний тато.

Чи є руки золотіші,

А серце – ніжніше?

Ти – надія і підтримка,

радість і порада,

Наша гордість і підтримка,

Любов і розрада.

     Плине час, минають роки,

 Але в пам яті моїй

 Назавжди залишиш спокій,

 Мій татусю дорогий!

 Від біди нас захищаєш,

 від нещасть і зла,

 Нас завжди оберігаєш,

 Як птах пташеня.

Класний керівник. Так, батькова наука, передача умінь від батька до сина, батькова суворість i вимогливість, батькова людяність i стриманість ведуть дитину по життю впевнено i терпляче. 
Здавна вважається, що батько — це захисник, годувальник. Батькове слово — закон. Як скаже батько, так i буде, бо він — голова cім’ї, зразок для своїх дітей. 
Кожна дитина хоче, щоб її батько був людиною сильною i справедливою, щоб був мудрий i мужній, але щоб водночас відчувати його доброту i лагідність. Поділіться своми думками про тата. 


Класний керівник: Дуже хочеться, діти, щоб ви розуміли своїх батьків, любили їx. Бо по-справжньому любити їx — означає ириносити в дім мир i спокій, не завдавати батькам болю, образи, прикрощів. 
Найбільше щастя для мами й тата — ваше щастя.


Учень:  Любий батько - глава мого роду, 

Ти навчив розуміти і зло, і добро, 
Де б не був я - до тебе прийду на пораду, 

Знайду вірну стежину, як би там не було. 


Учень:  Горе чи нещастя, чи біда яка. 

Всіх нас виручає батькова рука. 

Татова правиця знає труд і піт, 

Із руки цієї ми йдемо у світ. 
Рідна, ніжна, щира, добра і міцна. 

У житті дорога з нею не страшна. 

Як підеш у люди, щоб там не було, 

Хай в тобі не згасне батькове тепло. 


Класний керівник: Батьківське серце здатне пройматися болем дитини на відстані, журитися за долю своїх дітей усе життя. Якби міг, кажуть у народі, то й сонце прихилив би. 

Моє домашнє завдання.

Які прислів'я чи приказки ви знаєте про Батька? 

- Яка хата – такий тин. Який батько – такий син.

 -  Як батька покинеш, то і сам загинеш.

-  Що робить батько, те й його дитятко.

-  Не навчив батько, то не навчить і дядько.

-  Батько не той, хто породив, а той, хто спорядив.

-  Батькова лайка дужча за материну бійку.

-  З батьком суд коротенький.


Творче завдання «Турбота про рідних». Класний керівник просить учнів скласти два списки обовязків: перший – «Обовязки батьків», другий – «Мої обовязки». Кожен список має складатися з п’яти пунктів. Потім класний керівник запитує учнів, які обов’язки, на їхню думку, виконувати легко, а які – важко.

Після обговорення учні разом з учителем визначають, що слід робити, щоб звичайне виконання обовязків перетворилося на щире піклування про рідних.

Класний керівник: Молоді люди знайомляться, розуміють, що зустріли свою половинку й жити без неї не можуть, закохуються та йдуть до РАГСу, церкви, щоб узяти шлюб.

Шлюб – добровільний союз чоловіка та жінки з метою створення сім’ї.

    • Давайте спитаємо ваших мам і тат, а як вони познайомилися?

    • Чому вирішили одружитися.

Опитування батьків.


Класний керівник: Які традиції є у ваших родинах. (учні розповідають про свої сімейні традиції). 

Пропоную вам вирішити сімейний конфлікт-ситуації на загальній сімейній нараді. Вам запропоновані по 1 ситуації і ви повинні їх вирішити батьки, а діти будете розгадувати ребуси, які знаходяться на ваших партах.

Ситуація 1. Ви (батьки) випадково дізналися, що ваша дитина палить. Просите її чесно зізнатися, але вона все заперечує. При цьому стверджує, що друзі палять, тому від неї теж тхне цигарками.

Ситуація 2. Ви багато працюєте, часто дуже зайняті, тому просите свою дитину зробити необхідну роботу по дому. Дитина знаходить тисячу відмовок, але при цьому встигає побазікати з друзями, подивитися телевізор. Як батьки починають сварити, йде до себе в кімнату і на прохання батьків не реагує.

Ситуація 3. Бабуся та дідусь дуже хочуть бачити онуків, але онуки люблять тільки отримувати від бабусі й дідуся подарунки. Їхати ж до них не хочуть, пояснюючи це тим, що їм ніколи, багато уроків і таке інше.

     «Незакінчена  пропозиція»

  1.  «Із моєї родини мені хотілося б узяти в майбутню сім’ю…»

  2.  «Далеко від рідної домівки я буду згадувати…»

«Про що розповів сімейний альбом?»

Кожна людина повинна знати свій родовід, пам’ятати своїх прапрадідів, знати, чим вони займалися, як жили, чим славилися. Треба вивчити «дерево свого роду». Що більший рід, то міцнішим росте дерево, і у кожної гілочки чи коріння є своє ім’я. Дізнатися про це нам може допомогти сімейний архів – родинні фотографії, листи, альбоми, інші сімейні реліквії.

Та, напевне, найбільшу цінність у сімейному архіві займає сімейний альбом-літопис.

Бесіда з учнями.

    • А чи ведуться у ваших сім’ях альбоми-літописи?

    • Які саме фотографії містяться в цих альбомах, які записи занесені?

    • А чи потрібно підписувати фотографії?

Пам’ятайте, що у вашому альбомі (власному) обов’язково мають знайти місце фотографії батьків і членів сім’ї, дорогих вашому серцю людей.

А зараз прошу поділитися своїми розповідями про сімейний альбом. (Учні розказують).

Але ще більшою святістю, ще більшою повагою, ознакою любові буде вивішений на стіні портрет бабусі чи дідуся, батька чи матері. Бо це не просто данина традиції, це пам'ять про тих, хто творить історію, з кого треба брати приклад. Але, на жаль, не в багатьох сучасних родинах знайдеш на стіні батьківські фотокартки. Зате скільки співаків, футболістів… А прибраний вишитим рушником портрет батька чи матері чомусь вважається ознакою старомодності.

    • А які свята стали традиційними у вашій родині?

    • Коли за святковим столом збираються усі члени родини?

Пам’ятайте, бережіть сімейні реліквії, сімейні альбоми, щоб потім, на схилі літ, передати своїм дітям. Бо знати слід родовід, зберігати про нього нетлінну пам’ять означає любити свою Вітчизну.

Вправа : Намалюйте свою майбутню родину

  • Якою ви б хотіли бачити свою родину?

Класний керівник. На цьому наша виховна година завершена. На наступну виховну годину попрошу вас підготувати лист-подяку батькам та розповідь-рекламу про бабусю або дідуся.

Дякую Вам, учні, за щирі слова, за мудру бесіду. Я дякую всім вам за активну участь, за підготовку у проведенні виховної години. І хай Бог допомагає вам у свій час створити міцні сім'ї, де буде панувати добро, любов, мир, злагода, взаємопорозуміння.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу

Опис документу:
розробка виховної години
  • Додано
    23.02.2018
  • Розділ
    Виховна робота
  • Клас
    9 Клас
  • Тип
    Конспект
  • Переглядів
    7436
  • Коментарів
    0
  • Завантажень
    0
  • Номер материала
    VM869565
Збірник методичних матеріалів проекту «Всеосвіта» I видання

Бажаєте дізнаватись більше цікавого?


Долучайтесь до спільноти

Збірник методичних матеріалів проекту «Всеосвіта» I видання