Найбільше і найдорожче
добро в кожного народу –
це його мова
Тема: Мова моя рідна, мова солов’їна.
Мета: Розкрити дітям багатство та милозвучність української мови, збагачувати словниковий запас учнів; розвивати мовлення, пам'ять, уяву; виховувати любов до рідної мови, прагнення нею говорити.
Хід заняття
І ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
1. Привітання Треба всім нам привітатись: -Добрий день! Дружно весело сказати: - Добрий день Всіх гостей ми привітаєм: -Добрий день. І здоров’я побажаєм - Добрий день.
2.Гра «Передай по колу посмішку» - Діти, станьте в коло. А тепер посміхніться один одному по черзі і скажіть: «Я тобі бажаю…»
ІІ ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ ЗАНЯТТЯ
- Діти, тема нашого сьогоднішнього заняття зашифрована. Давайте розгадаємо ребус і дізнаємось про що буде йти мова.
,,, ,,, ,,, |
- Так, правильно. Сьогодні виховну годину присвячуємо нашій рідній українській мові. Ми ще раз звернемо увагу на те, яка наша мова красива, милозвучна, багата. І як легко нам нею висловлюватися, добираючи правильні, влучні слова.
ІІІ ОСНОВНА ЧАСТИНА 1.Проблемне питання -Що для вас означає рідна мова?
2.Розповідь вчителя
Мова — це серце та душа народу. Немовля з перших днів свого існування чує рідну мову від матері, а потім, підростаючи, повторює перші слова. Ці слова сповнені почуттям, ніби квітка нектаром. Кожен народ має свою мову і прославляє її. Народна мудрість говорить: «Рідна мова дорога людині як саме життя». Кожен з нас патріот своєї країни, бо любить її, поважає її закони і кожен повинен боротися за чистоту рідної мови. Мова - одне із чудес, за допомогою якого люди передають найтонші відтінки думок і почуттів. Вона віддзеркалює душу народу, його історію...
Мова - то цілюще джерело, і хто не припаде до нього вустами, той всихає від спраги.
Український поет Володимир Сосюра в часи Великої Вітчизняної війни закликав:
Любіть Україну у сні й наяву,
Вишневу свою Україну,
Красу її, вічно живу і нову,
І мову її солов'їну.
3.Вірші учнів про рідну мову 1 учень: Любіть рідну мову Ф. Пантов
Мова — краса спілкування,
Мова — як сонце ясне,
Мова — то предків надбання,
Мова — багатство моє.
Мова — то чиста криниця,
Де б'є, мов сльоза, джерело,
Мова — це наша світлиця,
Вона як добірне зерно.
Мова — державна перлина,
Нею завжди дорожіть:
Без мови немає країни —
Мову, як матір, любіть!
2 учень:
Хто як говорить Л. Полтава
Все, що живе на світі,
Уміє розмовляти.
Уміють говорити зайці і зайченята,
По-своєму говорять і риби серед моря,
І у садочку пташка, і у траві комашка...
Говорять навіть квіти з блискучими зірками...
— А як говорять діти?
— Так, як навчила мама!
— Прийми ж, матусю,
Слово подяки від дитини
За нашу рідну мову,
За мову України.
3 учень: Рідна мова В. Терен
Як то гарно, любі діти,
У вікно вам виглядати!
В ньому все: тополі, квіти,
Сонце й поле біля хати. На оте вікно ранкове,
Що голівки ваші гріє,
Схожа наша рідна мова –
Цілий світ вона відкриє! Бережіть її малята,
Бо вона – віконце миле,
Що колись до нього мати
Піднесла вас, посадила…
Вчитель: Наша рідна мова - запашна, співуча, гнучка, милозвучна, сповнена музики і квіткових пахощів. 4.Пісня «Рідна мова» сл. В.Сосюри, муз. М.Катричко - Прослухайте пісню «Рідна мова » Слова В.Сосюри, музика М.Катричко у виконанні наших дівчаток. (Звучить пісня) - Про що йдеться у пісні? - Як треба любити рідну мову? - Де звучить рідна мова? 5.Слухання і аналіз казки «Про українську мову» - А тепер прослухайте казку -Про що ця казка? - Який шлях подолала українська мова? - А скажіть, скільки мов треба знати? 4 учень. Матусин заповіт М. Хоросницька
Раз казала мені мати:
«Можеш мов багато знати,
Кожну мову шанувати,
Та одну із мов усіх
Щоб у серці ти зберіг».
В серці ніжну і погідну
Збережу я мову рідну!
-Будете шанувати рідну мову? - Яка ще для вас українська мова? 5 учень. Рідна мова Юлія Косинська
Велична, щедра і прекрасна мова,
Прозора й чиста, як гірська вода, —
То України мова барвінкова, —
Така багата й вічно молода.
Вона, як ніжна пісня колискова,
Заходить в серце й душу з ранніх літ,
Ця мова, наче пташка світанкова,
Що гордо лине в свій стрімкий політ.
Вчитель:Батьком української мови вважають Т.Г. Шевченка. Адже саме він вперше почав писати живою, розмовною мовою. На його творах училися письменники-наступники: Марко Вовчок, Леся Українка, Іван Франко, Михайло Коцюбинський. -Які ви знаєте вірші Т.Шевченка? Вірш Шевченка «І багата я» Вчитель: А скільки пісень написано на на вірші Т.Шевченка! Одну ми зараз з вами виконаємо. Виконання пісні «Зацвіла в долині»
Вчитель: Перлинами української мови вважаються скоромовки, прислів’я, приказки. Скоромовок ви знаєте багато, адже ви їх вчили для того, щоб ваше мовлення розвивалосьі ставало виразнішим. Розкажіть деякі. 6.Читання скоромовок 7.Гра «Ромашка» Ми з вами зараз пограємо в Гру «Ромашка». На кожній пелюстці цієї квітки є прислів’я про мову треба його прочитати і пояснити. * Будь господарем своєму слову. * Слово — не горобець, вилетить — не спіймаєш. * Від теплого слова і лід розмерзається. * Гостре словечко коле сердечко. * Лагідні слова роблять приятелів, а гострі слова — ворогів. * Краще переконувати словами, як кулаками. * Не кидай слова на вітер. * Не так то він діє, як тим словом сіє. * Шабля ранить тіло, а слово — душу.
8. Гра «Збери вислів про мову» - Давайте згадаємо ще й вислови про мову (робота в парах) (Дітям роздаються слова, з яких вони скадають вислови) * Мова - душа кожного народу, його найцінніший скарб. *Українська мова велична й проста *Хто не любить свою мову не заслуговує на імя людини *Рідна мова на чужині ще милішою стає *Слово до слова зложиться мова - Як ви їх розумієте?
9. Вірші про мову. Зясовування ролі мови в житті людини
6 учень. Лиш по-українськи А. Незнаний
Українські діти
Всім говорять сміло:
Свій народ любити —
То велике діло.
Лиш по-українськи
Любо говорити,
І по-українськи
Господа молити.
Треба й чужі мови
Старанно вивчати,
Та з усіх найбільше
Рідну шанувати.
7 учень.
Наша мова Ю. Рибчинський
Мова наша, мова —
Мова кольорова,
В ній гроза травнева
Й тиша вечорова.
Мова наша, мова —
Літ минулих повість,
Вічно юна мудрість,
Сива наша совість.
Я без тебе, мово,
Без зерна полова,
Соняшник без сонця,
Без птахів діброва.
Як вогонь у серці
Я несу в майбутнє
Невгасиму мову,
Слово незабутнє.
8учень.
Наша мова солов’їна В. Кленц
Солов'ї розливаються ніжно
У зеленім веснянім гаю,
Син до матері каже: — Ця пісня
Дуже схожа на мову твою.
Посміхається мати до сина:
— Пам'ятай, моє миле дитя,
Рідна мова завжди солов'їна,
Зігріває людей все життя.
Наша мова живе й буде жити,
Бо вона, ніби подих весни —
Пам'ятай ти завжди про це, сину,
Рідне слово теплом огорни.
Вчитель: Надзвичайно багата наша мова. А скільки у мові є чарівних слів, від яких тепліє на серці, коли їх чуєш чи промовляєш сам.
9учень.
Я слова чарівні знаю, вивчила охоче,
І в розмові їх вживаю
Зранку і до ночі.
-Доброго здоров’я, Галю!
-Добрий день, Оленко!
-Ти до мене, я до тебе
Звернемось гарненько!
10учень
І «спасибі», й «дуже прошу»,
«Вдячний вам, «будь ласка»,
Словом радість вам приношу
Світ стає як казка.
11учень
«Всім привіт!, «будьте здорові»,
«Дякую красненько».
Ось така чарівна мова
Радує серденько.
Вчитель: А ви які ввічливі слова знаєте?
10.Пісня «Є в нашій мові прекрасні звертання» муз і слова Н.Красоткіної
- Прослухайте пісню у виконанні учнів 2 класу. (Звучить пісня) - Тож які звертання є в нашій мові? - Як можна звернутися до мами, тата та інших членів сім’ї?
Вчитель: Шануйте, діти, рідну мову, використовуйте якомога більше ввічливих, теплих слів, ніколи не забуйте мову, котрою говорили ваші дідусі і бабусі, прадідусі і прабабусі, не забувайте зазирати у словничок, в якому вміщені і нові слова і застарілі, щоб з вами не трапилось того, що з міською продавчинею.
- Наш народ завжди любив жартувати.Хоч би якою не була людина стомленою, але почувши дотепний жарт відразу посміхнеться
11.Інсценізація вірша «Кухлик»
12.Мовні ігри (робота в группах)
ІІІ ПІДСУМКОВА ЧАСТИНА
1.Гра «Мікрофон»
- Що таке мова?
- Яка мова для нас найрідніша, найдорожча?
- Чому говорять що мова – це скарб?
- Які слова ви будете використовувати під час свого мовлення?
2.Гра Добери риму»
- Ви сьогодні багато прочитали віршів про мову різних письменників, а зараз самі спробуєте побути в ролі поетів. Я буду читати, а ви доберіть слова-рими, щоб вийшов вірш.
Щоб розумним і мудрим стати, треба рідну мову …(знати).
А щоб вміти говорити, треба рідну мову …(вчити).
Знає кожен з нас чудово – не прожити нам без …(мови).
Рідна ж мова пелюсткова, мудра, світла, …(світанкова).
І дзвенить щодня і в свята, бо вона така …(багата).
І така джерельно чиста, наша мова …(промениста).
Чарівна і калинова, наша мова …(веселкова).
В ній такі слова чудові, хліб і сіль на …(рушникові).
В ній в віках батьки і діти, як без мови в світі … (жити)?
Понад світом хай лунає і ніхто не …(забуває).
Рідну мову українську, мудру, щедру, …(материнську).
Своєї мови не цурайтесь, ні в грізні ні в щасливі дні.
Любіть її завжди, пишайтесь, хай долі будуть в вас ясні!
3.Підсумок
Вчитель: Слово – могутнє! Яка в ньому сила!
Скаже ж з любовю і радість росте.
Слово хороше народжує крила,
Ви не забудьте ніколи про це.
СПИСОК ЛІТЕРАТУРИ
1.Журнали «Розкажіть онуку» № 13-14, № 19-20 2006 р.
2.Журнал «Початкове навчання» №3 2010р.
3.Години спілкування 3клас
4.Газети «Долоньки»
Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу