і отримати безкоштовне
свідоцтво про публікацію
Предмети »

Виховна година: "Мова моя рідна, мова солов’їна"

Перегляд
матеріалу
Отримати код

Найбільше і найдорожче

добро в кожного народу –

це його мова

Тема: Мова моя рідна, мова соловїна.

Мета: Розкрити дітям багатство та милозвучність української мови, збагачувати словниковий запас учнів; розвивати мовлення, пам'ять, уяву; виховувати любов до рідної мови, прагнення нею говорити.

Хід заняття

І ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

1. Привітання Треба всім нам привітатись: -Добрий день! Дружно весело сказати: - Добрий день Всіх гостей ми привітаєм: -Добрий день. І здоров’я побажаєм - Добрий день.

2.Гра «Передай по колу посмішку» - Діти, станьте в коло. А тепер посміхніться один одному по черзі і скажіть: «Я тобі бажаю…»

ІІ ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ ЗАНЯТТЯ

- Діти, тема нашого сьогоднішнього заняття зашифрована. Давайте розгадаємо ребус і дізнаємось про що буде йти мова.

,,, ,,, ,,,

Д МО

- Так, правильно. Сьогодні виховну годину присвячуємо нашій рідній українській мові. Ми ще раз звернемо увагу на те, яка наша мова красива, милозвучна, багата. І як легко нам нею висловлюватися, добираючи правильні, влучні слова.

ІІІ ОСНОВНА ЧАСТИНА 1.Проблемне питання -Що для вас означає рідна мова?

2.Розповідь вчителя

Мова — це серце та душа народу. Немовля з перших днів свого існування чує рідну мову від матері, а потім, підростаючи, повторює перші слова. Ці слова сповнені почуттям, ніби квітка нектаром. Кожен народ має свою мову і прославляє її. Народна мудрість говорить: «Рідна мова дорога людині як саме життя». Кожен з нас патріот своєї країни, бо любить її, поважає її закони і кожен повинен боротися за чистоту рідної мови.  Мова - одне із чудес, за допомогою якого люди передають найтонші відтінки думок і почуттів. Вона віддзеркалює душу народу, його історію...
      Мова - то цілюще джерело, і хто не припаде до нього вустами, той всихає від спраги.
      Український поет Володимир Сосюра в часи Великої Вітчизняної війни закликав:
                        Любіть Україну у сні й наяву,
                        Вишневу свою Україну,
                        Красу її, вічно живу і нову,
                        І мову її солов'їну.

3.Вірші учнів про рідну мову 1 учень: Любіть рідну мову Ф. Пантов
Мова — краса спілкування,
Мова — як сонце ясне,
Мова — то предків надбання,
Мова — багатство моє.
Мова — то чиста криниця,
Де б'є, мов сльоза, джерело,
Мова — це наша світлиця,
Вона як добірне зерно.
Мова — державна перлина,
Нею завжди дорожіть:
Без мови немає країни —
Мову, як матір, любіть!
2 учень:
Хто як говорить Л. Полтава
Все, що живе на світі,
Уміє розмовляти.
Уміють говорити зайці і зайченята,
По-своєму говорять і риби серед моря,
І у садочку пташка, і у траві комашка...
Говорять навіть квіти з блискучими зірками...
— А як говорять діти?
— Так, як навчила мама!
— Прийми ж, матусю,
Слово подяки від дитини
За нашу рідну мову,
За мову України.
3 учень: Рідна мова В. Терен
Як то гарно, любі діти,
У вікно вам виглядати!
В ньому все: тополі, квіти,
Сонце й поле біля хати. На оте вікно ранкове,
Що голівки ваші гріє,
Схожа наша рідна мова –
Цілий світ вона відкриє! Бережіть її малята,
Бо вона – віконце миле,
Що колись до нього мати
Піднесла вас, посадила…
Вчитель: Наша рідна мова - запашна, співуча, гнучка, милозвучна, сповнена музики і квіткових пахощів. 4.Пісня «Рідна мова» сл. В.Сосюри, муз. М.Катричко - Прослухайте пісню «Рідна мова » Слова В.Сосюри, музика М.Катричко у виконанні наших дівчаток. (Звучить пісня) - Про що йдеться у пісні? - Як треба любити рідну мову? - Де звучить рідна мова? 5.Слухання і аналіз казки «Про українську мову» - А тепер прослухайте казку -Про що ця казка? - Який шлях подолала українська мова? - А скажіть, скільки мов треба знати? 4 учень. Матусин заповіт М. Хоросницька
Раз казала мені мати:
«Можеш мов багато знати,
Кожну мову шанувати,
Та одну із мов усіх
Щоб у серці ти зберіг».
В серці ніжну і погідну
Збережу я мову рідну!
-Будете шанувати рідну мову? - Яка ще для вас українська мова? 5 учень. Рідна мова Юлія Косинська
Велична, щедра і прекрасна мова,
Прозора й чиста, як гірська вода, —
То України мова барвінкова, —
Така багата й вічно молода.
Вона, як ніжна пісня колискова,
Заходить в серце й душу з ранніх літ,
Ця мова, наче пташка світанкова,
Що гордо лине в свій стрімкий політ.
Вчитель:Батьком української мови вважають Т.Г. Шевченка. Адже саме він вперше почав писати живою, розмовною мовою. На його творах училися письменники-наступники: Марко Вовчок, Леся Українка, Іван Франко, Михайло Коцюбинський. -Які ви знаєте вірші Т.Шевченка? Вірш Шевченка «І багата я» Вчитель: А скільки пісень написано на на вірші Т.Шевченка! Одну ми зараз з вами виконаємо. Виконання пісні «Зацвіла в долині»
Вчитель: Перлинами української мови вважаються скоромовки, прислів’я, приказки. Скоромовок ви знаєте багато, адже ви їх вчили для того, щоб ваше мовлення розвивалосьі ставало виразнішим. Розкажіть деякі. 6.Читання скоромовок 7.Гра «Ромашка» Ми з вами зараз пограємо в Гру «Ромашка». На кожній пелюстці цієї квітки є прислів’я про мову треба його прочитати і пояснити. * Будь господарем своєму слову. * Слово — не горобець, вилетить — не спіймаєш. * Від теплого слова і лід розмерзається. * Гостре словечко коле сердечко. * Лагідні слова роблять приятелів, а гострі слова — ворогів. * Краще переконувати словами, як кулаками. * Не кидай слова на вітер. * Не так то він діє, як тим словом сіє. * Шабля ранить тіло, а слово — душу.

8. Гра «Збери вислів про мову» - Давайте згадаємо ще й вислови про мову (робота в парах) (Дітям роздаються слова, з яких вони скадають вислови) * Мова - душа кожного народу, його найцінніший скарб. *Українська мова велична й проста *Хто не любить свою мову не заслуговує на імя людини *Рідна мова на чужині ще милішою стає *Слово до слова зложиться мова - Як ви їх розумієте?

9. Вірші про мову. Зясовування ролі мови в житті людини

6 учень. Лиш по-українськи А. Незнаний
Українські діти
Всім говорять сміло:
Свій народ любити —
То велике діло.
Лиш по-українськи
Любо говорити,
І по-українськи
Господа молити.
Треба й чужі мови
Старанно вивчати,
Та з усіх найбільше
Рідну шанувати.
7 учень.
Наша мова Ю. Рибчинський
Мова наша, мова —
Мова кольорова,
В ній гроза травнева
Й тиша вечорова.
Мова наша, мова —
Літ минулих повість,
Вічно юна мудрість,
Сива наша совість.
Я без тебе, мово,
Без зерна полова,
Соняшник без сонця,
Без птахів діброва.
Як вогонь у серці
Я несу в майбутнє
Невгасиму мову,
Слово незабутнє.
8учень.
Наша мова солов’їна В. Кленц
Солов'ї розливаються ніжно
У зеленім веснянім гаю,
Син до матері каже: — Ця пісня
Дуже схожа на мову твою.
Посміхається мати до сина:
— Пам'ятай, моє миле дитя,
Рідна мова завжди солов'їна,
Зігріває людей все життя.
Наша мова живе й буде жити,
Бо вона, ніби подих весни —
Пам'ятай ти завжди про це, сину,
Рідне слово теплом огорни.
Вчитель: Надзвичайно багата наша мова. А скільки у мові є чарівних слів, від яких тепліє на серці, коли їх чуєш чи промовляєш сам.

9учень.
Я слова чарівні знаю, вивчила охоче,

І в розмові їх вживаю

Зранку і до ночі.

-Доброго здоровя, Галю!

-Добрий день, Оленко!

-Ти до мене, я до тебе

Звернемось гарненько!

10учень

І «спасибі», й «дуже прошу»,

«Вдячний вам, «будь ласка»,

Словом радість вам приношу

Світ стає як казка.

11учень

«Всім привіт!, «будьте здорові»,

«Дякую красненько».

Ось така чарівна мова

Радує серденько.

Вчитель: А ви які ввічливі слова знаєте?

10.Пісня «Є в нашій мові прекрасні звертання» муз і слова Н.Красоткіної

- Прослухайте пісню у виконанні учнів 2 класу. (Звучить пісня) - Тож які звертання є в нашій мові? - Як можна звернутися до мами, тата та інших членів сімї?

Вчитель: Шануйте, діти, рідну мову, використовуйте якомога більше ввічливих, теплих слів, ніколи не забуйте мову, котрою говорили ваші дідусі і бабусі, прадідусі і прабабусі, не забувайте зазирати у словничок, в якому вміщені і нові слова і застарілі, щоб з вами не трапилось того, що з міською продавчинею.

- Наш народ завжди любив жартувати.Хоч би якою не була людина стомленою, але почувши дотепний жарт відразу посміхнеться

11.Інсценізація вірша «Кухлик»
12.Мовні ігри (робота в группах)

ІІІ ПІДСУМКОВА ЧАСТИНА

1.Гра «Мікрофон»

- Що таке мова?

- Яка мова для нас найрідніша, найдорожча?

- Чому говорять що мова – це скарб?

- Які слова ви будете використовувати під час свого мовлення?

2.Гра Добери риму»

- Ви сьогодні багато прочитали віршів про мову різних письменників, а зараз самі спробуєте побути в ролі поетів. Я буду читати, а ви доберіть слова-рими, щоб вийшов вірш.

Щоб розумним і мудрим стати, треба рідну мову …(знати).

А щоб вміти говорити, треба рідну мову …(вчити).

Знає кожен з нас чудово – не прожити нам без …(мови).

Рідна ж мова пелюсткова, мудра, світла, …(світанкова).

І дзвенить щодня і в свята, бо вона така …(багата).

І така джерельно чиста, наша мова …(промениста).

Чарівна і калинова, наша мова …(веселкова).

В ній такі слова чудові, хліб і сіль на …(рушникові).

В ній в віках батьки і діти, як без мови в світі … (жити)?

Понад світом хай лунає і ніхто не …(забуває).

Рідну мову українську, мудру, щедру, …(материнську).

Своєї мови не цурайтесь, ні в грізні ні в щасливі дні.

Любіть її завжди, пишайтесь, хай долі будуть в вас ясні!

3.Підсумок

Вчитель: Слово – могутнє! Яка в ньому сила!

Скаже ж з любовю і радість росте.

Слово хороше народжує крила,

Ви не забудьте ніколи про це.

СПИСОК ЛІТЕРАТУРИ

1.Журнали «Розкажіть онуку» № 13-14, № 19-20 2006 р.

2.Журнал «Початкове навчання» №3 2010р.

3.Години спілкування 3клас

4.Газети «Долоньки»

8

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу

Опис документу:
Матеріал виховної години допоможе розкрити дітям багатство та милозвучність української мови, збагачуватиме словниковий запас учнів; розвиватиме мовлення, пам'ять, уяву; виховуватиме любов до рідної мови, прагнення нею говорити.
  • Додано
    25.02.2018
  • Розділ
    Виховна робота
  • Клас
    3 Клас
  • Тип
    Конспект
  • Переглядів
    7273
  • Коментарів
    0
  • Завантажень
    102
  • Номер матеріала
    DP741703
  • Вподобань
    3
Курс:«Стратегії профілактики та вчасного реагування на прояви суїцидальної поведінки неповнолітніх»
Мельничук Вікторія Олексіївна
36 годин
1400 грн
590 грн

Бажаєте дізнаватись більше цікавого?


Долучайтесь до спільноти

«Методичний
тиждень 2.0»
Головний приз 500грн
Взяти участь