Взяти участь
Поспішайте взяти участь в акції «Методичний тиждень 2.0».
Головний приз 500грн + безкоштовний вебінар.
До визначення переможців залишилось:
3
Дня
3
Години
16
Хвилин
30
Секунд
Предмети »

Виховна година "Козацькі розваги"

Курс:«Протидія шкільному насильству»
Черниш Олена Степанівна
72 години
2700 грн
390 грн
Свідоцтво про публікацію матеріала №WA186624
За публікацію цієї методичної розробки Дмитрієва Тетяна Львівна отримав(ла) свідоцтво №WA186624
Завантажте Ваші авторські методичні розробки на сайт та миттєво отримайте персональне свідоцтво про публікацію від ЗМІ «Всеосвіта»
Перегляд
матеріалу
Отримати код

КОЗАЦЬКІ РОЗВАГИ

До дня козацтва та захисника України

14 жовтня

Мета: поглибити знання учнів про історію доби козаччини; створити сприятливі умови для виявлення творчих здібностей і таланту дітей; надати їм можливість спробувати силу і спритність; розвивати допитливість; виховувати дисципліну, почуття гідності, шани до України-неньки.

Обладнання: козацький одяг (шаровари, сорочка, пояс, шапка); спортивний обруч, м'ячі, кеглі; завдання для команд (загадки, пантоміма, приказки, слова для пояснення).

Перебіг заходу

Вчитель. Вельмишановне товариство! Сьогодні ми зібралися в цій залі, щоб у котре довести всім і, насамперед собі, що ми козацького роду. За визначенням видатних учених світу, кожен народ має свої особливості формування держави, а держава Україна неможлива була б без козацтва і козаччини! Основою козацької педагогіки, за свідченням істориків, була система передавання життєвого досвіду, знань, умінь та традицій від старшого покоління до молодшого. З незапам’ятних часів в Україні козаки славилися силою, спритністю, кмітливістю. Ось ми зараз і побачимо, а чи змогли б наші хлопці претендувати на право називатися козаками.

Вчитель. Перш ніж розпочати змагання, дозвольте представити журі у складі...

Вчитель. Почнемо ми наші змагання з виступу наших учнів козаків. Запрошуємо їх .

Гравці. Ми — сини славного українського народу.

Вчитель. Будьмо знайомі!

1-й козак

Це я — козак Антон.

У мене шапка і жупан,

У мене самопал-рушниця

І шабля рідная сестриця.

2-й козак

А я — Ілля Пізній,

Бо пізно родився,

Та з ворогом в Січі

Не раз уже бився.

У мене, у Іллі,

Є ще спис калений,

Знають його ляхи польські

Й турок нехрещений.

3-й козак

Я — Дмитро.

Це — Денис.

В нас на двох –один жупан

І одна гармата.

Буде ворог України

Від нас лихо мати.

4-й козак

Болять мені старі рани,

Та болять ще й досі,

А як ляха десь зачую,

То аж крутить в носі.

Та так крутить! Та так крутить!

Що не можу спати.

Мушу тому пану-ляху голову відтяти,

А як скінчу ту роботу,

То повеселюся,

Бо я зроду сам Петрій —

Богданом звуся.

5-й козак

Я на чайці у поході

Не в одній бував пригоді!

В Цареграді і Стамбулі

Турки труть ще й досі гулі.

Бо в бою бував не раз

України син – Нікіта.

6- й козак

А я — козак Максим.

Б'ю з пістоля громко!

І точно вціляю —

Тверду руку маю.

7-й козак

Під моєю булавою

Наклав турок головою,

Наклав турок, наклав лях,

Не один панисько,

Бо не знає в бою страху

Козачок Нікіта.

Вчитель. Розпочинаємо наші змагання.

Хлопці під марш крокують по залу і шикуються у дві команди.

Всі учні класу об’єднуються в дві команди .

Вчитель. Жінкам строго заборонялося жити на Січі. Була навіть смертельна кара для козаків, які приводили жінок. Тому козаки все робили самостійно. Але на нашому святі буде виключення, дівчата разом з хлопцями приймають участь у змаганнях.

А я оголошую перший тур нашого змагання «З історії козацтва». Я задаю запитання . Хто раніше підніме руку, той і відповідає, а за правильну відповідь отримує 1бал (чи кульку). Перемагає команда, яка отримає більше балів.

  1. Яких українських гетьманів ви знаєте? (Петро Конашевич-Сагайдачний,

Дм. Вишневецький (Байда), Б. Хмельницький, Мазепа, Іван Полуботок)

2. Що було ознакою влади гетьмана? (Булава, бунчук)

3. Яку назву мали козацькі прапори? (Корогви).

4. Як називався один з видів боротьби на Україні? (Гопак).

5. Як називались човни у козаків? (Чайка).

6.Як називається зачіска козака? (чуприна або оселедець)

7. Як називалось місце, де жили козаки?( курінь)

8. Яка їжа була в козаків найулюбленішою? (куліш, А ще любили.

Соломаху, тобто житнє борошно, густо зварене з водою й засмажене олією.
Тетерю – рідку пшоняну кашу, до якої під час кипіння додавалося кисле житнє тісто; в крутому вигляді тетеря вживалася з риб’ячою юшкою, жиром, молоком чи просто водою. Тетеря подавалась до обіду і була улюбленою стравою козаків.
Щербу – рідко зварене борошно на риб’ячій ющці.
Братко – рідку пшоняну кашу з домішкою замість кислого житнього тіста пшеничне чи будь-яке інше прісне.)

9. Як називався козацький ватажок? ( отаман, кошовий).

10. Як називаються козацькі штани? (шаровари)

Вчитель. А чи знаєте ви як убирались козаки?
Важко уявити запорожця без широких, як степ, шароварів. Це вбрання було запозичене у татар і турків і так сподобалось січовикам, що ті не розлучалися з ним ані в походах, а ні під час гульбищ в рідній Січі. Чи знаєте ви скільки метрів тканини йшло на шаровари? Від 9 до 20 м. В деякі шаровари можна було штук 30 кавунів покласти.
Важко уявити костюм козацького лицаря без широкого, східного походження пояса. Пояси високо цінувалися  козаками і могли коштувати стільки, скільки жупан, іноді були вдвічі дорожчими за чоботи, козацький пояс мав довжину до 8 м.
Коли потрібно було козакові підперезатися, то він прив'яже шнурком до цвяшка і качається навкруги, так і намотає увесь пояс на себе. Спосіб підперезання, коли обидва кінці звисали з одного боку, називали „по-козацькому” („по-селянськи” китиці звисали з обох боків).

Конкурс «Веселий козак», приймають участь дівчата. На ватмані намалювати козака.

Вчитель. Крім того, що козаки були чудовими вершниками, вони були ще й влучними стрільцями. Наші учасники позмагаються у влучності. Для цього представники команд по черзі спробують влучити в ціль. Кидання кілець на стержень.

Вчитель. Конкурс для дівчат команд.

Називайте по черзі відомі вам прислів'я і приказки.

Посій в пору, будеш мати зерна гору.

Посієш вчасно, то і вродить рясно.

Двічі літа не буває.

Сніг, завірюха, бо вже зима коло вуха.

Вік живи — вік учись.

Борода не робить мудрим чоловіка.

Людей питай, а свій розум май!

Один розум добре, а два ще краще!

Котрий віл тягне, того ще й б'ють.

Ласкаве телятко дві матки ссе.

На чужому коні далеко не поїдеш.

Кобила з вовком тягалась — хвіст та грива осталась.

Вчитель. Щоб уникнути раптового нападу ворогів, запорожці споруджували вежі для спостереження. Вартові на цих вежах подавали сигнали умовними знаками.

Конкурс «Повідомлення із вежі»

Вчитель. Учасники команди повинні передати своїй команді повідомлення, не називаючи його, використовувати можна лише рухи та жести.

По двоє представників від команди показують пантоміму, яку відгадує решта учасників команди. Завдання для пантоміми готує організатор заздалегідь. (Ворог наступає, отаман пише листа)

Вчитель. Життя козаків було нелегким. Фізично слабка людина витримати, вижити в тих умовах не могла. Можливо тому, всі козаки були фізично сильними, дужими. На що здатні наші козаки?

Конкурс «Захист фортеці»

Обладнання: спортивний обруч, м'ячі, кеглі.

Вчитель. Як відомо, козаки мусили обороняти фортеці. Наше перше завдання — «Захист фортеці».

У центрі кола — «фортеця» — м'ячі та кеглі. Біля «фортеці» — захисник. Учні, які утворюють коло, передають м'яч одне одному і кидають його, намагаючись влучити у «фортецю». Захисник намагається відбити м'яч руками чи ногами. Переможе той курінь, чий захисник найдовше протримається, захищаючи свою «фортецю».

Вчитель. Усі ви напевне бачили картину, на якій зображено той момент, коли дотепні, веселі козаки писали листа турецькому султанові. Шикуйтеся у 2 шеренги і дізнаємося, який курінь швидше передасть написане.

Конкурс «Передавання листа»

Обладнання: аркуш паперу.

Вчитель. На старт! Увага! Почали!

Естафета «Урятуй побратима»

Обладнання: спортивний обруч.

Вчитель. Іноді козаки потрапляли в полон до ворога. Але завдяки своїй силі, спритності та витривалості вони вміли, долаючи перешкоди, непомітно втекти звідти. А допомагали їм у цьому побратими, братчики. Козацьке слово «братчик» означало «названий брат», тобто той, з ким козак обмінявся натільним хрестом і прийняв його собі за брата перед Богом, а отже, ладен був життя віддати за нього. Перший козак біжить до позначки, бере там обруч-«чайку» і повертається до команди, садить у «чайку» побратима і вони вдвох біжать з «полону». Перший козак залишається на березі, а щойно врятований козак повертається засвоїм «братчиком». Зрозуміло, що врятувати необхідно всіх. Отже, почали!

Конкурс «Козацька дружба»

Обладнання: спортивний обруч, хустина.

Вчитель. Усі негаразди козаки ділили порівну. Поранених на полі бою не залишали, адже для козака полон був гіршим за смерть. Перший учасник біжить до кола, бере там хустину. Повертається до коша. На старті двоє козаків зв'язують собі ноги. Зі зв'язаними ногами біжать до позначки, до кола. У колі залишається перший козак. Другий козак повертається до братчиків, рятує третього козака і так, доки всі не будуть звільнені.

Вчитель. А зараз слово має журі, адже нам цікаво знати, який саме з куренів виявився спритнішим, розумнішим і, головне, дружнішим.

Вчитель. Дякуємо вам, шановне товариство за свято сили і духу справжніх лицарів- козаків!

Сяяли на сонці шаблі запорожців,
Як вони на конях гнали ворогів.
 Козацькому роду — нема переводу,
Лине його слава з далечі віків.

Так козацька сила у пригоді стала.
Матінка-пригода точно знала.
Тільки сила справжньої любові до родини.
До прекрасної чудової країни.
Переможе темну злу годину.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу

Опис документу:
На виховній годині поглибити знання учнів про історію доби козаччини; створити сприятливі умови для виявлення творчих здібностей і таланту дітей; надати їм можливість спробувати силу і спритність; розвивати допитливість; виховувати дисципліну, почуття гідності, шани до України-неньки.
  • Додано
    01.03.2018
  • Розділ
    Виховна робота
  • Клас
    5 Клас, 6 Клас
  • Тип
    Конспект
  • Переглядів
    193
  • Коментарів
    0
  • Завантажень
    0
  • Номер матеріала
    WA186624
  • Вподобань
    0
Курс:«Інтернет-ресурси для опитування і тестування»
Левченко Ірина Михайлівна
24 години
1000 грн
249 грн
Свідоцтво про публікацію матеріала №WA186624
За публікацію цієї методичної розробки Дмитрієва Тетяна Львівна отримав(ла) свідоцтво №WA186624
Завантажте Ваші авторські методичні розробки на сайт та миттєво отримайте персональне свідоцтво про публікацію від ЗМІ «Всеосвіта»
Шкільна міжнародна дистанційна олімпіада «Всеосвiта Зима – 2018-2019»

Бажаєте дізнаватись більше цікавого?


Долучайтесь до спільноти