"Виховання шанобливого ставлення до праці на землі у старших дошкільників"

Я у світі

Для кого: Дошкільнята (5-6 років)

15.05.2020

374

1

0

Опис документу:
Опитування про рослинний світ дозволило з’ясувати, що діти мають недостатні уявлення про культурні рослини. Адже, відповідаючи на питання «Звідки береться хліб?», не змогли встановити зв'язок між пшеницею, зерном і борошном. Не у всіх дітей сформовані уявлення про те, де ростуть культурні рослини. Саме тому, ми вирішили поглибити знання дошкільнят і провести міні-проект з виховання шанобливого ставлення до праці на землі у старших дошкільників.
Перегляд
матеріалу
Отримати код

Виховання шанобливого ставлення до праці на землі у старших дошкільників

Бабій Анастасія Вікторівна

Студентка 1 курсу (магістратура) ДВНЗ «Донбаський державний педагогічний університет»

Науковий керівник Крайнова Любов Валентинівна доцент кафедри дошкільної освіти ДВНЗ «Донбаський державний педагогічний університет»

Донецький регіон славиться не тільки своєю промисловістю, але і високорозвиненим рослинництвом. Культурні рослини, що вирощуються у нашому регіоні дуже різноманітні. Серед них: зернові, технічні, овочеві, плодово-ягідні культури.

Провідною зерновою культурою Донбасу є пшениця. Від 30 до 50 центнерів з гектара збирають врожаї озимої пшениці у господарствах нашого краю. Значні площі посівів займає яра пшениця. Останнім часом значення набуває нова сільськогосподарська культура – тритикале, що об’єднує у собі властивості пшениці та жита [2].

Український народ – хлібороб від найглибших його коренів. Але не дивлячись на це, не всі усвідомлюють цінність хліба, його значення для народу, не всі, навіть дорослі, обізнані про обряди та традиції, пов’язані з хлібом.

Опитування про рослинний світ (дошкільні навчальні заклади № 60, № 92 м. Краматорська) дозволило з’ясувати, що діти мають достатні уявлення про декоративні рослини, які ростуть у місті, про культурні рослини. У той же час частина дошкільників, відповідаючи на питання «Звідки береться хліб?», не змогли встановити зв'язок між пшеницею, зерном і борошном. Між рослинами гречкою, вівсом, пшеницею та крупою і кашею, що з них виробляються. Не у всіх дітей сформовані уявлення про те, де ростуть культурні рослини, про необхідні умови їх вирощування, агротехніку різних рослин та догляд за ними .

Метою нашого дослідницького проекту стало апробувати систему роботи з дітьми, що була б цікавою для дітей та успішною для педагога.

Маленькі діти люблять діяти. Світ навколо себе вони пізнають практично через безпосередню участь у вирощуванні рослин, догляді за тваринами тощо. За допомогою дорослих дошкільник може зрозуміти, що життя рослини залежить від наявності тепла, світла і гарного грунту, навчиться відрізняти здорову і сильну рослину від слабкої, кволої, рослини, яка потребує «лікування». Навчившись розуміти стан рослин, дитина буде їм співчувати та доглядати за ними. Таким чином, вирішуються завдання пізнавального, соціально-особистісного, екологічного розвитку дитини [1; 3].

Розроблена нами система роботи у групі старшого дошкільного віку передбачала відстеження процесу вирощування рослини та її перетворення на кінцевий продукт споживання на прикладі пшениці. Діти розглядали насіння, спостерігали, за появою пагонів, їхнім поступовим зростанням, вели щоденник спостережень. Особливу цікавість викликає у дітей процес колосіння та цвітіння. Діти милувалися рослинами, нюхали незвичайні квіти. Паралельно з вирощуванням пшениці нами було передбачено проведення розвивальних бесід з теми: «Звідки хліб прийшов?», «Бережи хліб змалечку». Діти ознайомилися з історією виникнення хліба, дізналися більше про працю хліборобів і разом з вихователем оформили плакат «Хліб – усьому голова».

Відповідно діти знайомилися з овочевими і фруктовими рослинами і тим, у якому вигляді вони можуть використовуватися. Звертали увагу не тільки на споживання продуктів людьми, але і на годування ними тварин, на виготовлення тканини, сировини для промисловості тощо.

Для ознайомлення дошкільників з культурною флорою нашого краю використовувалися екскурсії та прогулянки. Діти проявляли цікавість до рослин, на які натрапляли під час цих подорожей. Це допомогло їм краще зорієнтуватися в культурних рослинах, які вирощують у нашій місцевості.

Для більшої обізнаності про культурні рослини передбачаємо також проведення дослідницького проекту «Город на віконці». Діти зможуть вирощувати овес, петрушку, цибулю. З городу внесли у кімнату томат, щоб подовжити період вегетації.

Метою проекту визначено розвиток у дітей потреби догляду за городніми культурами, вміння спостерігати за їх ростом.

Залучення батьків у спільну дослідницьку діяльність дозволило викликати у дітей особливе піднесення. Багато батьків, які мають свої городи (дачі), не підозрюють, що рослинне царство почне викликати величезний інтерес у дитини, якщо дорослі навчать спостерігати за рослиною, бачити у зеленому паростку особливу живу істоту, життя якої цілком залежить від того, отримує вона догляд чи ні.

На цьому етапі ми маємо вже позитивні результати, що проявляються у підвищенні цікавості дітей до культурних рослин. Діти можуть розташовувати картинки за стадіями розвитку знайомих культурних рослин та підбирати продукти, що є похідними від кожної з них. Дослідження триває.

Список використаної літератури

  1. Ніколаєнко В. М. Екологічне - виховання в ДНЗ 2 - 6 років. – К.: «Основа», 2014.

  2. Яришева Н. Ф. Основи природознавства: Природа України: Навчальний посібник. – К.: «Освіта», 1993.

  3. Павлюк С. Ю., Русан Л. С., Колосіньська Г. І. Мандруємо екологічною стежкою. - Тернопіль: «Мандрівець», 2014.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.

Нещодавно завантажили