ВІДОКРЕМЛЕНІ ЧЛЕНИ РЕЧЕННЯ. РЕФЛЕКСІЯ. ПРАКТИЧНЕ ЗАСТОСУВАННЯ

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

ВІДОКРЕМЛЕНІ ЧЛЕНИ РЕЧЕННЯ. РЕФЛЕКСІЯ. ПРАКТИЧНЕ ЗАСТОСУВАННЯ (творча робота)

Мета: узагальнити вивчене, дати самоаналіз і самооцінку знань із теми; навчати застосовувати в мовленнєвій практиці вивчені синтаксичні конструкції; розвивати мовне чуття; виховувати естетичні смаки.

Лінгвістична лінія: Весна. Пісня жайворонка(А. Вівальді).

Методи і прийоми: робота в групах; учнівські міні-презентації; слуховий і візуальний аналіз синтаксичних конструкцій; тестова перевірка знань на етапі рефлексії; творча робота за враженнями від музичного твору.

Епіграф уроку:

Стояла я і СЛУХАЛА весну,-

Весна мені багато ГОВОРИЛА…

Леся Українка

Перебіг уроку

Вступне слово.

(на фоні початку Концерту А. Вівальді «Пори року. Весна» та проекції картини Роде Бернхарда «Алегорія весни»).

Весна – пора року , яка своєю поетичністю, чарівністю вражає людину, наділену чутливим серцем , розвинутим естетичним смаком. Як не радіти, зауваживши перші квіточки, тендітні, ніжні; як не завмерти від захвату, почувши в піднебессі дивовижну пісню жайвора – зовні непомітної, але такої співучої пташини; як не замилуватися, окрім оживаючої природи, і вічними весняно-ясними небесами?! Недарма ж весна – пора митців. Художник РодеБернхард зобразив весну як прекрасну граційну дівчину, АнтоніоВівальді, музику якого ви чули на початку уроку, голосом весни обрав пісню жайворонка. Сьогодні й ми спробуємо засобами мови, використовуючи речення вивчених нами конструкцій, відтворити свої відчуття від музики весни.

Оголошення теми й мети уроку.

Клас ділиться на дві групи, кожна з яких упродовж уроку працюватиме над своїми завданнями, що дозволить ущільнити час уроку і виконати більший обсяг роботи.

Мовна розминка. Актуалізація.

Теоретичний блок.

♦ Представлення міні-презентацій: перша група – «Відокремлення означень»; друга група – «Відокремлення обставин».

Випереджувальне завдання з певною умовою: мовний матеріал мав стосуватися теми «Весна» або життєпису А. Вівальді, інформацію про якого учні теж мали опрацювати.

«Чутливе вушко».

♦ Сприймання і розпізнавання на слух речень певної конструкції, коментар:

1-а група: Дзвінка весняна тиша, і в цій тиші раптом заспівав жайворонок – натхненний дух благодатного поля, його голосне щастя.

2-а група: йому відповів другий, і і в його щебеті озивається оця тиха, спокійна весна, обіцяючи радість, буйне зело, врожай.

«Зірке око».

♦ Постановка пропущених розділових знаків, повний синтаксичний аналіз речень (виведено на екран):

1-а група: Не було видно його десь малий тримався високо вгорі весело калатаючи у свій дзвоник.

2-а група: Із цим дзвоником він літав у чужі краї і не загубивши його ніде повернувся назад у рідні місця.

Узагальнення: Синтаксичний аналіз записаного на дошці речення (зважаючи, що речення складнопідрядне і запропоноване з пропедевтичною метою, учитель допоможе за потреби визначити межі частин складного речення): Отакого сонячного дня навесні прислухаючись до серця по-новому починаєш розуміти, яке дороге тобі все це дух чорнозему зволоженого дощем і пісня жайворонка натхненного духу благодатного поля.

Рефлексія.

Тестові завдання.

Роздавальний матеріал, самоперевірка, самоаналіз.

1.Вказати речення, у якому поширене означення не відокремлюється:

А. До запаху матіоли долучався полиновий дух поля одсвіжений подихом грози.

Б. Уже настав весняний вечір тихий і романтичний.

В. Добре входжена стежка веде через безкрає поле.

Г. Вмита теплим весняним дощиком земля вдячно зітхає.

2.Вказати речення, в якому правильно поставлено розділові знаки:

А.У зеленому шпориші теж стояв човен повний полуденної тиші.

Б. Стоять верби опушені зелененьким листям і , здається, мріють про щось таємниче.

В. Чути сплеск журавлиних сурем у піднебессі –легенький передзвін, бентежливий, прозорий, кришталевий.

Г.Дивлюся на весняний світ, чарівний ніжною вродою народження, і відчуваю його радість…

3.Вказати речення, вякому правильно виділена прикладка:

А.У цей день водили перший весняний хоровод «кривий танець».

Б. Ось полонить своїм цвітом японська софора, диковинне південне дерево.

В. Антоніо Вівальді відомий, як автор понад восьмиста композицій.

Г. Антоніо Вівальі належить «хіт тисячоліття» цикл концертів «Пори року» .

4.Вказати речення, в якому не відокремлюється обставина, виражена одиничним дієприслівником:

А. Задушливе, передгрозове повітря стоїть не рухаючись.

Б. Всі прислухаючись завмерли на місці.

В. Пішов кобзар співаючи.

Г. Зажурившись мати сіла на ослоні і глибоко задумалась.

Відповіді виводяться на екран: 1-В; 2-В; 3-Б ; 4-А.

Творча робота.

♦ Практичне застосування знань про відокремлені члени речення та їхню роль у формуванні й вираженні думки.

Учні слухають частину «Пори року. Весна» із Концерту А.Вівальді.

♦ Написати твір-мініатюру за особистими враженнями від музики, увівши в речення відокремлені члени: «Весна. Пісня жайворонка». При написанні роботи можна використовувати опорні слова й словосполучення із попередніх записів (на виконання роботи – 5 хв.).

Зачитування кількох робіт ( без коментаря).

Зразок учнівської роботи.

Тиша… І раптом невидимий скрипаль чарівним смичком торкнув промінь сонця. Струна забриніла сріблом, відбившись десь у глибині твого єства. Підводиш очі, наповнені блакиттю весняного неба, і бачиш у високості пташину, майже невидиму в піднебессі. А вона посилає на землю бентежні звуки, чаруючи душу. Це - торжествуюча пісня весни, почута геніальним Антоніо Вівальді).

Мистецьке резюме.

Людина має потужні засоби вираження своїх відчуттів, емоцій, роздумів, викликаних красою довколишнього світу: музика, живопис, слово. Геніальний Вівальді зумів у звуках відтворити, зімітувати спів птаха. Ми спробували виразити свої емоції словами. А тепер послухаймо великого майстра Слова – М.Коцюбинського: (запис співу жайворонка, читання уривка з новели «Інтермецо»):

Коли лежиш в полі лицем до неба, вслухаючись у многоголосу тишу полів, то помічаєш, що в ній є щось не земне, а небесне.

Щось наче свердлить там небо, наче струже срібло, а вниз падають тільки дрібно просіяні згуки. Се жайворонки. Се вони, невидимі, кидають на землю свою пісню, дзвінку, металеву й капризну. Може, співає, може, сміється, а може, плаче?

Цікавий я знати, як вони це роблять? Нарешті підгледів. Сіра маленька пташка низько висіла над полем, напружено тріпаючи крильми, тягнула вгору невидиму струну від землі аж до неба. Натягнувши, падала тихо вниз, натягаючи другу – з неба на землю. Єднала небо з землею в голосну арфу і грала на струнах симфонію поля. Це було прекрасно!

ОТЖЕ, слово майстра спроможне передати найтонші переливи людських емоцій. І ви напевно зауважили, що увиразненню опису сприяло використання відокремлених членів речення.

Домашнє завдання.

♦ Оформити (хто не встиг на уроці) твір-мініатюру: «Весна. Пісня жайворонка», виписати із прочитаного уривка речення з відокремленими членами.

P.S. Весна. Небес безодня.

І неозор полів…

Як благодать Господня –

Малої пташки спів.

Згубилась в піднебессі

Й на промені - струні

На весь безмежний Всесвіт

Возносить гімн Весні! (Г.Софійчук)

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!
До ЗНО з УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ залишилося:
0
4
міс.
0
8
дн.
0
7
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!