Сьогодні о 18:00
Вебінар:
«
Критика і розвиток. Як не знищити мотивацію
»
Взяти участь Всі події

Відкритий урок з історії України 8 кл. та презентація

Історія України

Для кого: 8 Клас

15.04.2020

634

51

0

Опис документу:
визначити причини та передумови Національно-визвольної війни українського народу проти польського панування, дати характеристику історичної постаті Богдана Хмельницького та його сподвижників; розвивати в учнів уміння аналізувати та порівнювати історичні події, зіставляючи історичну інформацію, робити висновки, виділяти головне, визначати причини історичних подій, визначати місце історичних діячів та їх роль в історичному процесі; на прикладах героїчної історії українського народу виховувати в уч
Перегляд
матеріалу
Отримати код

Урок  №  17

Тема: Передумови і початок Національно-визвольної війни. Богдан Хмельницький, його сподвижники.

Мета: визначити причини та передумови Національно-визвольної війни українського народу проти польського панування, дати характеристику історичної постаті Богдана Хмельницького та його сподвижників; розвивати в учнів уміння аналізувати та порівнювати історичні події, зіставляючи історичну інформацію, робити висновки, виділяти головне, визначати причини історичних подій, визначати місце історичних діячів та їх роль в історичному процесі; на прикладах героїчної історії українського народу виховувати в учнів національно-патріотичні почуття.

Основні поняття: «Національно-визвольна війна».

Основні дати: 1595 – 1657 рр. – роки життя Б.Хмельницького; січень 1648 р. – початок визвольної війни; лютий, 1648 р. – укладення союзної угоди з кримським ханом про надання військової допомоги.

Обладнання: підручник, карта «Визвольна війна українського народу під проводом Богдана Хмельницького», атласи, портрет Богдана Хмельницького та його сподвижників, дидактичний матеріал для груп, презентація, мультимедійне забезпечення.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Очікувані результатиПісля цього уроку учні зможуть:

  • застосовувати та пояснювати на прикладах термін «Національно-визвольна війна»;

  • визначати причини та передумови Національно-визвольної війни;

  • складати історичний портрет Богдана Хмельницького та сподвижників Богдана Хмельницького – Івана Богуна та Максима Кривоноса;

  • визначати місце історичних діячів та їхню роль в історичному процесі;

  • висловлювати та аргументувати власну точку зору.

Педагогічні прийоми та методи навчання: евристична бесіда, «мозковий штурм», презентації, метод проблемного навчання, групова робота, робота з картою, робота з документами, робота з ілюстраціями.

Міжпредметні зв’язки: українська література, географія, інформатика.

«… його слава та імя лунають по світу»

(записати на дошці епіграфом уроку)

Ми візьмемо усе найкраще в себе,

Пронесемо нащадкам крізь віки.

І щоб вони сказали нам

«Спасибі» за державу,

Яку побудувати ми змогли.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

Взаємне привітання та організація уваги учнів.

-    Доброго дня! Я бачу, що ви в чудовому настрої, а настрою чудового не буває забагато. Подивиться один на одного, посміхніться і подумки побажайте успіхів один одному на уроці.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

Тема сьогоднішнього нашого уроку надзвичайно важлива. Ви знаєте, що Україна стала незалежною державою у 1991 р.. Протягом багатьох років український народ героїчно боровся за незалежність, за створення власної держави. Однією з сторінок цієї боротьби є Визвольна війна Українського народу під проводом Б. Хмельницького проти польського панування. Ми будемо мати можливість окунутися у світ козацької доби, козацької доблесті і слави.

ІІІ. Актуалізація опорних знань та умінь учнів

Індивідуальні завдання

Для цієї подорожі нам потрібно згадати деякі поняття.

Що означає слово «козак»?

Я пропоную вам зібрати козака. Прошу трьох учнів створити образ козака.

«Збери козака». Вам пропоновано: шолом; порохівницю; кольчугу; рукавиці; шаровари; щит; шапку; шаблю; шпагу; рушницю. Із запропонованих предметів слід обрати необхідні для спорядження козака. (Порохівниця, шаровари, шапка, шабля, рушниця)

(козак роздає учням і гостям універсали,Батько Хмельницький велів передати)

???Я поясню що це у нас памятка історичної особи і оціни себе сам

«Якщо підступності не буде краю, то доведеться битися».

Так казав Богдан Хмельницький – видатний полководець і засновник Української держави.

  1. Як ви гадаєте про яку підступність він згадує?

Діти пригадують ( утиск селян – закріпачення, утиск церкви православної, утиск козацтва – Ординація, )

  1. Чи терпіли українці таке знущання з боку Польского панства

Діти : ні, вони підіймали повстання

  1. А хто відігравав основну роль в цих повстаннях - … козаки.

  2. Основними причинами формування українського козацтва були….(зростання феодального землеволодіння, посилення феодального, релігійного, національного гніту, зростання зовнішньої загрози)

  3. Пригадайте ватажків козацько-селянських повстань (Жмайло, Гуня, Федорович, Суліма, Острянин ..)

  4. Повстання були вдалими? – ні. Польша перемагала.

Так, після повстань 20-30 рр. польська влада обмежила права козацтва , але зламати іх не змогла.

Отже, підступність польської влади призведе до нового повстання, яке переросте в Національно-визвольну війну під керівництвом Б. Хмельницького, передумови якої ми і будемо вивчати на цьому уроці

ІV. Повідомлення теми і мети уроку.

Слово вчителя. Тарас Шевченко так писав про ті роки:

В ті роки плакали в країні.

І попід Польщею в повинні

Йому, Богдану, доручили,

На Січі булаву вручили, і опір свій розпочали,

А нас звільнили з кабали.

Сьогодні на уроці ми розглянемо одну із найгероїчніших сторінок українського козацтва – боротьбу за національне визволення від Речі Посполитої. Національно-визвольну війну 1648-1657 рр.. очолив найвизначніший військовий і політичний діяч, національний герой і патріот, гетьман України Богдан Зіновій Хмельницький, Хмеля як його називали козаки.

(Учні записують тему уроку на дошці «Передумови і початок Національно-визвольної війни. Богдан Хмельницький, його сподвижники»)

Тему уроку учні записують із слайда презентації(Слайд № ).

Учитель оголошує мету та очікувані результати уроку.

У зошити учні записують план викладу нового матеріалу

План.

  1. Причини та передумови національно-визвольної війни.

  2. Історична характеристика Богдана Хмельницького

  3. Підготовка і початок бойових дій.

Постановка питання уроку:

  • Ключове питання: Чи відбулась би національно – визвольна війна без

Б. Хмельницького?

Відповідь на це питання ви зможете дати частково в кінці уроку, а повністю на це питання ми дамо відповідь після вивчення всієї теми.

V.  Сприйняття та усвідомлення навчального матеріалу.

1. Причини та передумови національно-визвольної війни.

На  мультимедійній дошці слайд:

(роздатковий матеріал, памятка – підказка, зробити на листках різного кольору і роздати учням)

Давайте визначамо особливості козацьких повстань та їх відмінність від війни: війна займає більшу територію, а не носить локальний характер,

більша за тривалістю у часі, масовіша щодо кількості учасників і більш організована та має чітко окреслену мету порівняно з повстанням.

В 1648 році розпочалося нове козацьке повстання проти панування польщі, це повстання підтримали не лише селяни, міська біднота, а й духівництво, заможне міщанство, дрібна українська шляхта. Завдяки цьому повстання швидко переросло на всенародну війну, яку назвали Національно – визвольною.

У вас на партах лежать памятки – підказки, з якими ми пізніше онайомимось і визначимо чи в цьому повстанні є всі ознаки війни.

Хронологічні рамки Національно – визвольної війни 1648-1657 років. (запис)

Що ж таке національно – визвольна війна розглянемо і запишемо.

Національнo-визвольна війна – війна народу проти іноземного панування за створення незалежної держави.

Національно-визвольна війна українського народу середини ХVІІ ст. – це війна українського  народу під проводом Б. Хмельницького за визволення від польсько-шляхетського панування.

В учнів знаходяться «Пам’ятка №1» (Додаток №1).

Вивчення даної теми неможливе без визначення передумов та причин війни

Отже, визначимо передумови та причини Національно-визвольної війни під проводом Б. Хмельницького, працюючи в групах з джерелами інформації.

Робота з історичними джерелами  в групах:

Ми попередньо поділились на групи і так почнемо працювати. По історичним джерелам і підручнику визначте причини національно- визвольної війни,

Перша група – наводить докази із історичних джерел, що вказують на посилення національно - релігійного гніту на українських землях під владою Речі Посполитої;

Друга група - наводить докази із історичних джерел, що вказують на погіршення становища селян та міщан.

Третя група – наводить докази із історичних джерел, що вказують на обмеження прав козацтва.

Четверта група – працюючи з історичним джерелом, вказує передумови війни.

Завдання усім групам: Опрацювавши джерела, скласти таблицю.

Підводимо підсумки цього завдання – слайд «Причини та передумови Національно-визвольної війни»

Причини

Передумови

1. Посилення католицизму на українських землях та загострення національних та релігійних утисків українського населення під владою Польщі.

1. Поширення ідей боротьби за національну незалежність і особисту свободу людини.

2. Засилля в Україні польських магнатів і шляхти. Посилення     соціально-економічного гніту селян, міщан, козаків.

2. Початок формування української нації.

3.Нехтування польською владою станових інтересів українського козацтва.

3. Перетворення       козацтва на провідну політичну силу українського суспільства.

Я вам роздаю пам’ятки Причини та передумови.

Ми визначили передумови та причини Національно-визвольної війни.

Наступним кроком є визначення рушійних сил та характеру Національно-визвольної війни.

Метод «Мозковий штурм»

Слово вчителя. Ситуація в крані була напруженою, як ми вже з’ясували, що представники всіх верств були незадоволені своїм життям, назрівав конфлікт.

Записувати в зошит

  1. Що таке рушійні сили? (Це соціальні верстви і групи, які брали участь у повстанні чи війні).

Як ви вважаєте чи ввесь український народ прийняв участь у війні?

  1. Назвіть рушійні сили Національно-визвольної війни (Козацтво, селяни, міщани, вихідці з дрібної української православної шляхти, представники православного духівництва)

  2. Який характер мала війна? (Національно-визвольний, релігійний, антифеодальний)

  3. Яка ж була мета повстання? (Знищити польське панування, створити Українську державу, ліквідувати кріпацтвл)

Приводом до війни стала особиста кривда, завдана Б. Хмельницькому польським шляхтичем Д. Чаплинським, який пограбував його маєток у Суботів, викрав його дружину та жорстоко побив його сина Тимоша. Розгніваний Б. Хмельницький спробував знайти захисту у короля, та ледь уникнув арешту. Тоді він вирушив на Січ.

Особиста трагедія не могла не вплинути на Богдана, на його настрої, погляди й переконання, вона не була головною. Майбутній керівник визвольної війни не міг не бачити, що у подіях, які він пережив, своєрідно переломилася доля усього козацтва, позбавленого надійних гарантій, необхідних для збереження особистих прав і навіть власного життя".

2. Б. Хмельницький та його сподвижники.

Робота в групах з додатковою інформацією.

Вам було задане попереднє домашнє завдання підготувати характеристику історичним постаття по пам’ятці

Група 1. – Характеристика Б. Хмельницького як історичного діяча

  • (висновок зроблений вчителем) Образ гетьмана став джерелом натхнення для багатьох письменників і композиторів, художників і кінематографів. Богдан Хмельницький стояв біля витоків творення українським народом незалежної держави, і в цьому полягає великий сенс його буття, це визначило його місце в історії…

??Але один в полі не воїн, Хмельницький мав свою команду вірних товаришів.

Б. Хмельницький залучав до козацької армії талановитих полководців. Вони були вихідцями з різних суспільних станів, проте їх єднала незвичайна відданість ідеям НВВ та особисто Хмельницькому.

Серед побратимів Хмельницького були: Богун, Кривоніс, Нечай, Лісницький, Морозенко та інші. Про деяких з них ми дізнаємось зараз.

перерахувати найвідоміших соратників Б. Хмельницького.

Група 2. – Характеристика І. Богуна як історичного діяча

Група 3. – Характеристика М. Кривоноса як історичного діяча

Група 4. – Філон Джеджалій.

Підготовка до початку війни.

Робота з картою. На початку 1648 року Б. Хмельницький сформував перший повстанський загін, установив зв'язок з козаками залоги на Січі.

Січ знаходилася на мисі Микитин Ріг. Там згідно з «Ординацією…» стояла Польська урядова залога.

25 січня 1648 р. Б. Хмельницький захопив Микитинську Січ.

Значна частина реєстровців перейшла на його бік. На козацькій раді Хмельницького було обрано гетьманом Війська Запорізького.

Сьогодні ми стали свідками воєнних дій на Сході України. Їх початок засвідчив факт, що Україна як держава не мала своєї армії на випадок захисту її територій. Через більше як чотири роки війни ми можемо з гордістю сказати, що українська армія – одна з кращих у світі, але для цього треба було пройти військовий вишкіл, загартуватись в боях, оснастити армію технікою, зброєю і всім необхідним, в значній мірі заручившись підтримкою міжнародної спільноти. Це коштувало неабияких зусиль усієї держави і, на жаль, сотень і тисяч життів наших героїв, яких відзначає високий дух патріотизму і любові до Батьківщини, готовність до самопожертви заради її єдності, свободи і незалежності.

Вважаю, що в заслугу Б. Хмельницькому треба поставити організацію козацького війська напередодні початку Національно-визвольної війни.

Його заслугою є те, що він зрозумів народний характер війни,

розіславши універсали до українського народу із закликом вступати до козацького війська.

Він налагодив виробництво пороху,

організував купівлю зброї та боєприпасів,

досяг домовленостей про перехід реєстрових козаків із початком воєнних дій на бік повстанців.

Новообраний гетьман шукає союзників, веде переговори з Туреччиною та Кримським ханством у війні проти Речі Посполитої.

Чому бере в союзники Туреччину та Кримське ханство?

(Таким чином він хоче компенсувати відсутність власної кінноти, а Іслам - Гірей ΙΙΙ обіцяє 6 тисяч вершників приєднати до українського війська. Знаючи про можливу зраду з боку нового союзника, Хмельницький тим самим уник можливості удару татар і ногайських орд з тилу під час війни проти Польщі).

Польща знає про можливе повстання і боїться його, тому робить все можливе для того, щоб знищити його в зародку

Перша битва національно-визвольної війни відбулась 5-6 травня 1648 року (записуємо в зошит) на берегах річки Жовтячка (Жовті води), щоб побачити цей колорит подивимось відео

Відео «Козацький марш»

Запитання: 1) Як ви думаєте, чим закінчилась битва яку очолив Б. Хмельницький?, записали

2) Як ви вважаєте чому перемогли козаки ? (бо боролись за власну землю, за віру)

3) Хто вам найбільше запам’ятався з цієти битві?

4) Чим були озброєні?

На відміну від козацьких виступів попередніх років, у 1648 р. боротьба проти польського шляхетського панування в Україні набула великого розмаху і ставала всенародною.

  • Відповідь на проблемне питання уроку.

  • Це тільки початок вивчення нашої теми, ми зараз можемо дати коротенький підсумок, а загальний ми дамо після вивчення всієї теми

  • Проблемне питання

  • Ключове питання: Чи відбулась би національно – визвольна війна без

  • Б. Хмельницького?

  • особисті проблеми Богдана Хмельницького стали лише приводом, а не причиною. Магнатська сваволя, яка тут була, зачепила багатьох. Тогочасна еліта – князі, пани, шляхта – перестали повноцінно виконувати функцію української еліти. Вони спольщувалися, український світ стояв на грані загибелі.

  • Козацька проблема була надзвичайно гостра. Козаки були поставлені перед дилемою: або повстання, яке може принести перемогу, або виникають такі умови, що козацтво не зможе існувати.

  • Тому що всі були готові. Атмосфера була страшно наелектризована. Усі розуміли: якщо не змінити ситуацію кардинально, то козакам прийде кінець Так само, як і дрібній шляхті, яка вже втратила вплив, а невдовзі могла втратити і свої маєтки під свавіллям магнатів. Під козацьким прапором вона могла щось здобути, а якщо нічого не робити – ризикувала втратити свою власність.

В основному ви справилися із завданнями, поставленими перед вами, тому що навіть видатні історики не мають єдиної думки щодо оцінки постаті і діяльності Богдана Хмельницького.

  • Зважаючи на неоднозначну оцінку, все ж таки скажемо, що Б. Хмельницький – одна з найяскравіших постатей української історії. Його діяльність як гнучкого політика, вправного дипломата, досвідченого полководця не тільки визначила подальшу долю України, а й вплинула на європейське політичне життя. Основним здобутком діяльності Б. Хмельницького стало відродження української держави.

- Події 1648-1649 pp. мали характер національно - визвольної, антифеодальної революції, що охопила всі соціальні верстви населення. Підсумком боротьби стала можливість почати будівництво Української держави

Тепер ми повинні підсумувати все вивчене на уроці, Зарз ми проведемо

Інтелектуальна гра «Ти мені – я тобі.» Команди по черзі задають по одному запитанню своєму сусідові по парті. Коли команда відповіла, то вона дістає право задавати питання.

Закінчіть речення:

1). Національно – визвольна війна – це…

2). Приводом до НВВ послужив…

3). Соратниками Б. Хмельницького у НВВ були…

4). Гетьманом Б. Хмельницький став у… (січні 1648 р.)

Бліц-опитування:

1. Назвіть ім’я гетьмана, який очолив НВВ.

2. Родовий хутір Хмельницького.

3. Релігія, яку сповідували козаки.

4. Титул, який мав Б. Хмельницький.

5. Інше ім’я Богдана Хмельницького.

Вилучи зайве:набрати на листках

1). М. Кривоніс, Ф. Жеджалій, І. Богун, Владислав IV.

2). Селяни, козаки, магнати, православна шляхта.

3). Фільварок, панщина, мануфактура, кріпацтво.

4). Лютеранство, православ’я, католицизм, уніатство.

Україна, натерпівшись польського панування, стримувала свій гнів протягом доби «золотого спокою». Але достатньо було невеликого поштовху, появи  людини, що спромоглася б стати організатором боротьби, щоб український народ піднявся на війну. І така людина на Україні була – Богдан Хмельницький.

Завдяки  Б. Хмельницькому національно-визвольна боротьба переросла у війну. Сам перебіг Національно-визвольної війни  і її наслідки для українського народу ми вивчатимемо на наступних уроках.

Дійсно, ватажки національно – визвольних повстань, принесли на олтар власне життя не з розрахунку на вдячність і шану, а тому, що не могли чинити інакше. Їхніми вчинками керувала совість.

VІІІ. Домашнє завдання.

1. Опрацювати параграф 17 та питання ст. 120

2. Розпочати складати історичний портрет Б.Хмельницького.

3. Продовжити пошуки на проблемне питання

4. Закінчити заповнювати контурну карту

 Оцінювання(на аркуші паперу напишіть свою оцінку за урок та прізвище, а я можливо додам бал та оціню роботу груп)

????Підсумок уроку та оцінювання учнів.

Учням пропонується самостійно підбити підсумки уроку у формі дидактичної гри «Три речення».

Учні повинні передати зміст розглянутого матеріалу трьома реченнями. Перемагає той, у кого ці три речення будуть найкоротшими і найточніше відбиватимуть зміст уроку.

Приклад 1. На кінець 40-х рр.. ХVІІ ст. політика, яку проводила Річ Посполита на українських землях, призвела до появи великої кількості незадоволених серед різних верств суспільства, що створило передумови до початку Національно-визвольної боротьби.

2. Б.Хмельницький став лідером повстанців і разом зі своїми сподвижниками згуртував український народ для боротьби за свої права та свободи.

3. Національно-визвольна війна українського народу середини ХVІІ ст. розпочалася після оволодіння військами Б.Хмельницького Запорозькою Січчю кінець січня-початок лютого 1648р.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.