Відкритий урок у 8 класі. "Узагальнення вивченого про звертання. Використання звертань у мовленні."

Опис документу:
Урок-узагальнення. Мета. Розширити і систематизувати знання учнів про звертання; удосконалювати уміння учнів знаходити звертання в реченнях, правильно розставляти розділові знаки при них, аналізувати й оцінювати виражальні можливості речень із риторичними звертаннями; розвивати вміння конструювати та інтонувати речення зі звертаннями, усвідомлюючи їхню стилістичну роль; виховувати в учнів культуру мовлення, повагу до співрозмовника.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Відкритий урок з української мови у 8 класі

Тема. Узагальнення вивченого про звертання. Використання звертань у мовленні.

Мета. Розширити і систематизувати знання учнів про звертання; удосконалювати уміння учнів знаходити звертання в реченнях, правильно розставляти розділові знаки при них, аналізувати й оцінювати виражальні можливості речень із риторичними звертаннями; розвивати вміння конструювати та інтонувати речення зі звертаннями, усвідомлюючи їхню стилістичну роль; виховувати в учнів культуру мовлення, повагу до співрозмовника.

Тип –уроку. Урок-практикум.

Обладнання: портрети Петрарки, Сенеки, Д. Білоуса; підручник, картки для групової роботи, аудіозапис української народної пісні «Ой сусідко, сусідко…»; інсценізація.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

Психоемоційне налаштування учнів.

Автотренінг

Я – восьмикласник.

Я – особиста творчість.

Я думаю, замислююсь.

Я аналізую, висловлюю думки.

Я все хочу знати.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Вправа «Лінгвістичне інтерв’ю» (робота в парах)

Учні ставлять одне одному по два запитання.

  • Що називається звертанням?

  • Яка синтаксична роль звертань у речення?

  • Які є види звертань за будовою?

  • Які звертання називаємо риторичними?

  • Якими частинами мови можуть виражатися звертання?

  • Які розділові знаки вживаються у реченнях із звертаннями?

ІІІ. Оголошення теми, мети та завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності.

Вчитель. Сьогодні на уроці ми будемо практично узагальнювати свої знання про звертання, удосконалюючи вміння знаходити їх у тексті й усному мовленні, правильно розставляти розділові знаки, будувати речення із звертаннями.

Безперечно, без звертань людина прожити не може, адже вона постійно перебуває в стосунках з іншими, і, відповідно, завжди до когось звертається. Тому ми говоримо сьогодні також і про вагу й любов до людей, цінність життя.

Робота з епіграфом уроку

Завдання:

  • Пояснити значення слів Петрарки;

  • Дібрати синоніми до вислову «Людина з великою душею» (добра, щира, великодушна, чуйна).

  • Знайти звертання в епіграфі, дати йому характеристику.

Людино, ти не народжуєшся з великою душею,

Ти сама себе робиш такою прекрасними вчинками.

Петрарка

ІV. Виконання системи практичних завдань творчого характеру.

  1. Вправа «Редактор» (групова робота)

Завдання: відредагувати речення.

І група

  1. Я люблю тебе друг за те, що в очах твоїх море синє.(В. Сосюра)(Я люблю тебе, друже, за те, що в очах твоїх море синє).

  2. Зійди-зійди барвіночок буду поливати. (Нар. Тв.)(Зійди-зійди, барвіночку, буду поливати).

  3. О мова рідна Їй гаряче віддав я серце недарма. (В. Сосюра)(О мово рідна! Їй гаряче віддав я серце недарма)

  4. Прости мені земля простіть мені ттрави. (Л. Костенко)(Прости мені, земле, простіть мені, трави).

ІІ група

  1. Учітеся брати мої думайте читайте. (Т. Шнвченко). (Учітеся, брати мої, думайте, читайте).

  2. Ти-бо Тарас вчив нас правди святої. (П. Куліш)(Ти-бо, Тарасе, вчив нас правди святої)

  3. О мій народ Прометея ти маєш душу молоду. (В. Сосюра)(О мій народе, Прометея ти маєш душу молоду).

  4. Київ мій ти у серці завжди. (В. Сосюра)(Києве мій, ти у серці завжди)

Лінгвістична задача

Завдання: визначити, чим відрізняються подані речення.

  • Гей, козаки, чого зажурились?

  • О слово рідне, хто без тебе я?

(Якщо перед звертанням стоять вигуки о, ой і вони виконують роль підсилювальної частки, то кома після них не ставиться. Інші всі вигуки виділяють від звертання комами).

Музична хвилинка

Діти слухають українську народну пісню «Ой сусідко, сусідко…»

Вчитель. А які ви ще знаєте пісні, де поряд із звертаннями є вигуки? («Ой Іване, Іване», «Ой Марічко, чічері…», «Ой Морозе, Морозенко», «Ой не ходи, Грицю…»)

Інсценування «У гості до сусідок»

Вчитель. На початку уроку ми говорили, що звертання завжди наявне у мовленні. А зараз ми завітаємо до сусідок.

Завдання: виписати звертання, визначити, якими частинами мови вони виражені. (Дві учениці в українському одязі інсценізують діалог.)

(Виписані звертання: сусідонько, дорогесенька, рідненька, сусідко, кумо, серденько, Парасю).

Завдання: виконати морфемний розбір слів «сусідонько», «дорогесенька».

Вчитель. Які звертання в діалозі несли негативне забарвлення? Чому? Що

виражає звертання «ей ти»? (Зневагу, зверхність) Не вживайте такі звертання, бо недарма ж Сократ стверджує: «Заговори, щоб я тебе побачив». Від того, як ви звертаєтеся до людей, залежить те, що подумають про вас.

Учениця читає вірш Д. Білоуса «У спілкуванні людям личить те, що народ від серця зичить».

Чи всі вмієм спілкуватись,

По-українськи привітатись?

Чи всі вітання наші гречні,

Теплом зігріті та сердечні?

А є ж і тут чудесні форми,

Питомі українські норми:

Шановні і вельмишановні,

Панове і товариші!

А побажання – шани повні.

Бо теплі, щирі, від душі.

А в спілкуванні людям личить

Те, що народ від серця зичить:

Здорові будьте, як вода,

Багаті будьте, як земля,

Веселі будьте, як весна!

І ви, добродію, і пане,

Військовий – пане капітане.

І ви, добродійко, і панно

(хіба звучить не бездоганно?)

Й звертання кожне не єдине:

І господарко, й господине!

Звучить яскраво і ласкаво.

Але чому? Для вас цікаво?

Тому, що ввічливо, пристойно,

Велично, гідно і достойно!

Ситуативне моделювання (робота в парах)

І пара.

Завдання: використовуючи звертання, зробити комплімент однокласниці, яка одягла нову сукню, мамі, яка приготувала смачну вечерю.

ІІ пара.

Завдання: використовуючи звертання, передати телефонну розмову між батьком і сином, які зібралися в театр.

ІІІ пара.

Завдання: використовуючи звертання, складіть виступ «Наші вчинки говорять за нас».

Схематичний диктант

Завдання: записати подані речення у формі схем.

  1. Пане господарю! На твоїм подвірї верба стоїть.

  2. Мамо люба, глянь, як сяють ясно зорі золоті.

  3. Принеси води, юначе.

  4. Дай мені, моя матусе-хато, хоч краплинку сили криленят.

  5. А без тебе, друже, так мені не дуже.

  6. Високоповажний добродію, ось посилаю обіцяні вірші.

Завдання: зробити словотворчий розбір слова «добродій». (Доброді й – добро діяти – спосіб складання).

Вчитель. Це слово говорить саме за себе. І якщо до вас так звернулися, то це вже є закликом до того, щоб робити добро. А від цього світ стане кращим.

V. Рефлексійно-оцінювальний етап

1. Повернутися до епіграфа, доповнити думку.

2. Вправа «Поділись враженням». (Мене на уроці здивувало…,зацікавило…,беру для життя…)

VІ. Домашнє завдання.

  1. Вправа з підручника.

  2. Виписати 10 речень з художньої літератури із звертаннями.

І пара.

Завдання: використовуючи звертання, зробити комплімент однокласниці, яка одягла нову сукню, мамі, яка приготувала смачну вечерю.

ІІ пара.

Завдання: використовуючи звертання, передати телефонну розмову між батьком і сином, які зібралися в театр.

ІІІ пара.

Завдання: використовуючи звертання, складіть виступ «Наші вчинки говорять за нас».

Завдання: записати подані речення у формі схем.

  1. Пане господарю! На твоїм подвірї верба стоїть.

  2. Мамо люба, глянь, як сяють ясно зорі золоті.

  3. Принеси води, юначе.

  4. Дай мені, моя матусе-хато, хоч краплинку сили криленят.

  5. А без тебе, друже, так мені не дуже.

Завдання: записати подані речення у формі схем.

  1. Пане господарю! На твоїм подвірї верба стоїть.

  2. Мамо люба, глянь, як сяють ясно зорі золоті.

  3. Принеси води, юначе.

  4. Дай мені, моя матусе-хато, хоч краплинку сили криленят.

  5. А без тебе, друже, так мені не дуже.

Завдання: записати подані речення у формі схем.

  1. Пане господарю! На твоїм подвірї верба стоїть.

  2. Мамо люба, глянь, як сяють ясно зорі золоті.

  3. Принеси води, юначе.

  4. Дай мені, моя матусе-хато, хоч краплинку сили криленят.

  5. А без тебе, друже, так мені не дуже.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Методологічні основи організації психолого-педагогічного супроводу освітнього процесу дитини із особливими освітніми потребами»
Маргарита Сергіївна Чайка
30 годин
590 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.