Відкритий урок із зарубіжної літератури і всесвітньої історії. Епоха лицарства і роман Вальтера Скотта "Айвенго" Вчителі: Надьожин В. В., Мась Л. Д.

Опис документу:
Мета уроку: зацікавити учнів творчістю Вальтера Скотта, розкрити панораму життя середньовічної Англії в романі "Айвенго". Порівняти прочитане в романі з історичними подіями, виховувати почуття обов'язку, честі, гідності, порядності.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код

Відкритий урок із зарубіжної літератури і всесвітньої історії

Епоха лицарства і роман Вальтера Скотта «Айвенго»

учитель: сьогодні у нас з вами урок, на якому ми поєднаємо літературу та історію в єдине ціле, перевіримо чи прочитали ви роман «Айвенго» і як засвоїли тему:

«Замок. Рицарські традиції»

ідео про замок)

«Замок времени скрыт, укутан, укрыт

В нежный плед из зеленых побегов

Но развяжет язык молчаливый гранит

И холодное прошлое заговорит

О походах, боях и победах.

Упадут сто замков и спадут сто оков,

И сойдут сто потов с целой груды веков

И польются легенды из сотен стихов

Про турниры, осады, про вольных стрелков»

В. Висоцький

Вчитель історії:

Я запрошую вас у середні віки, у ХІІ ст. Англія переживає період міжусобиці, суспільство поділено на стани. У країні в цей час велася боротьба за централізацію королівської влади. Лицарські замки перетворюються на розбійницькі осередки, прогресує безмежне свавілля феодалів

Інтелектуальна розминка:

А яку роль виконували замки у середньовічній Англії?

(житло, захист, статус)

(Відео «Житло феодала»)

Вчитель історії: пропоную виконати наступне завдання.

Житло феодала.

  1. Як називається укріплене житло-фортеця феодала? (____________________).

  2. Де зводили замки? (________________________________________________).

  3. Які матеріали використовувалися для будівництва? (____________________).

  4. Для чого рили рів навколо замка і заповнювали його водою? (____________).

  5. Для чого використовувався підйомний міст? (__________________________).

  6. Де знаходилась Сторожова вежа? (___________________________________).

  7. Що таке «Донжон»? (_______________________________________________).

  8. Як на зиму утеплювали вікна замку, коли ще не було скла? (______________).

  9. Чим взимку опалювали замки? (______________________________________).

  10. Чим освітлювали замки? (___________________________________________).

Вчителька літератури:

В один із таких замків ми хочемо сьогодні вас запросити, бо ми поговоримо про роман Вальтера Скотта «Айвенго».

(сценка)

Айвенго зустрічає Бріана де Буагільбера та його супутників

- Бережи вас боже!

- І вас. якою дорогою можна доїхати до Вестбі?

- По першій, Сір.

- Ми доберемось туди до ночі?

- До завтрашньої? Так.

- Завтрашньої? Ти знаєш, де тут можна заночувати?

- Так, знаю, але боюся, що вам це не сподобається.

- Чому? Воно дуже бідне?

- Ні, сір. Воно саксонське.

- Я краще заночую край дороги.

- Щоб вночі нас усіх повбивали?

- А раптом це саксонська пастка?

- Про яку місцину ти говориш?

- Про Роттервуд, замок Седрика Саксонського…

- Здається, я знаю цього Седрика. Він є опікуном гарної дівчини.

- Так, Леді Ровени Саксонської.

- Ровени, так, це той Седрик. Він нас не дуже полюбляє, але ми в нього будемо у безпеці. Ти знаєш туди дорогу?

- Я проведу вас.

- Проведи, але пам’ятай, якщо піде щось не так, вони знесуть тобі голову.

- Зрозумів, сір

Вчитель історії:

(оголошення теми і мети уроку)

Мета:

показати учням глибоку зацікавленість Вальтером Скоттом, зображенням історії батьківщини;

розкрити панораму життя середньовічної Англії, спираючись на історичні факти і роман В. Скотта «Айвенго»;

формувати в учнів уміння працювати в колективі

з’ясувати сутність понять «честь», «гідність», «обов’язок», «співчуття», «милосердя»; розвивати творчу фантазію, уміння відстоювати думку:

виховувати почуття обов’язку, честі, гідності, порядності.

Вчителька літератури: сьогодні на уроці ми проведемо лицарський турнір, на якому будемо мірятися не силою, а знаннями. Для цього ми створимо дві команди: історики та літературознавці. А допоможуть створити команди капітани, яких ми оберемо. Капітаном істориків буде- Даалі Сергій. Капітаном літературознавців- Бондаренко Анастасія. Капітани по черзі визначають членів команд.

Мотивація навчальної діяльності

Вчитель історії:

мабуть немає такого хлопця, який би не мріяв про пригоди і лицарські подвиги.

Вчитель літератури:

а яка дівчина не мріє про зустріч зі справжнім лицарем . Хто ж такі лицарі?

(учні відповідають)

Вчитель історії:

сьогодні ми повернемось до похмурого середньовіччя з його кровопролитними війнами, хрестовими походами, лицарськими турнірами.

(відео турніру)

Вчителька літератури:

у своєму романі Вальтер Скотт змалював історію через показ життя окремих людей, серед яких вирізняється образ лицаря Айвенго, що став втіленням духу середньовічного лицарства і найкращих лицарських якостей.

(відео)?

Лицарство – джерело найчистіших і найшляхетніших прихильностей,

опора пригнічених, захист ображених

Вальтер Скотт

Вчителька літератури:

хочу звернути вашу увагу на епіграф уроку, прокоментуйте, як ви розумієте слова Вальтера Скотта.\

(учні коментують)

Словникова робота:

честь- (пояснення учнями)

гідність-

обов’язок-

співчуття-

милосердя-

лицарство-

Вчителька літератури: сьогодні на уроці ми з вами повинні вирішити проблему: від лицаря до сучасності. Чи змінилися поняття честь, гідність, обов’язок, співчуття, милосердя, лицарство? І чи притаманні вони нам, сучасним людям?

Раунд№1

(учасники команд по черзі пишуть на дошці чесноти лицаря, як варіант на інтерактивній дошці виділити їх)

Кодекс честі лицаря

(Працюють в командах, потім відповідають)

Кодекс честі рицаря

  1. Бути вірним королю і сеньйору.

  2. Бути щедрим із селянами.

  3. Захищати слабких і знедолених.

  4. Боротися з ворогами церкви.

  5. Бути щедрим із феодалами.

  6. Бути сміливим і хоробрим.

  7. Зневажати смерть.

  8. Бути благородним.

  9. Бути ощадливим.

  10. З ворогами не дотримуватися кодексу честі.

Виховання рицаря

Із запропонованого переліку вмінь оберіть 7 класичних - які повинен був дотримуватись рицар і ті, які він повинен був вміти робити:

  1. Вміння їздити верхи на коні.

  2. Вміння фехтувати мечем.

  3. Вміння приготувати собі їжу.

  4. Захищати селян від агресивних сусідів.

  5. Вміння користуватися списом.

  6. Вміння танцювати.

  7. Вміння гарно одягатись.

  8. Вміння плавати.

  9. Вміння полювати на звірів.

  10. Вміння займатися акробатикою.

  11. Вміння грати в шашки.

  12. Вміння грати на музичних інструментах.

  13. Вміння влучно кидати ніж.

  14. Вміння складати і співати пісні на честь прекрасної дами.

Вчитель історії: пропоную виконати наступне завдання .

Співвіднесіть поняття та визначення.

  1. Стани

А) старший; людина , що володіє винятковим правом власності на землю

  1. Сер

б)ті, хто моляться

  1. Васал

в)посадовець у графстві

  1. Сеньйор

г)ті, що воюють

  1. Духівництво

д) особисто залежний селянин

  1. Рицарство

е) слуга; людина, що уклала з сеньйором договір і зобов’язана йому військовою службою

  1. Граф

ж) суспільні групи людей, що наділені певними правами та обов’язками на підставі законів держави, що передавалась спадково

Актуалізація

Вчителька літератури: чи можна Айвенго назвати справжнім лицарем?

Раунд№2

«Знайди помилку» за принципом чиста дошка (на дошку кріпляться листочки із завданнями, учні виходять по черзі, знімають завдання і відповідають)

  1. Повість «Айвенго» написав Вальтер Скотт (роман).

  2. Роман, у якому змальовано історичні події та картини життя минулих епох – називається пригодницьким романом. (історичним)

  3. Твір «Айвенго» належить до пригодницьких романів (історичних).

  4. Опис побуту, традицій та уявлень, які визначають своєрідність характеру й способу життя певного народу називають історичним колоритом (місцевим колоритом)

5. Час зображений у творі «Айвенго» - ХV століття (ХІІ століття).

6. Євреєм за національністю був Ательстан (Ісаак)

7. Ісаак- претендент на руку і серце Ровени (Ательстан)

8. Гурт втік від господаря, щоб служити Ательстану (Айвенго)

9. У ті далекі часи в Англії норманські і саксонські феодали підтримували дружні стосунки (навпаки воювали).

!0.Мені повезло: приз 1 бал.

Раунд 3 конкурс капітанів

(Вибрати речі, які стосуються роману, визначити кому вони належать)

Мідний нашийник (Гурту).

Щит із написом «Desdichado» (Айвенго).

Лук зі стрілами (Локслі).

Скринька з коштовностями (подарунок Ребеки Леді Ровені).

Закріплення знань, вмінь, навичок

Раунд 4

Вчитель: прокоментуйте і перекажіть фрагмент твору Вальтера Скотта «Айвенго»

(відео для літературознавців) Фінальний поєдинок 3хв.

(відео для істориків)Лицарський турнір2 хв.

Раунд 5

Вчитель: впізнай героя з роману Вальтера Скотта «Айвенго» (хто перший)

«…він чоловік прямої, але запальної та нетерплячої вдачі. Зріст він мав не вищий від середнього, але був широкоплечий, довгорукий, м’язистий, як людина, що звикла терпіти втому з трудів війни чи полювання; обличчя широке з великими сірими очима, риси відкриті, щирі…Русяве волосся, розчесане посередині на проділ, спадало аж на плечі; сивина в ньому ледве видніла, хоча йому було вже під шістдесят…» Седрік

«…мав зріст не дуже й вищий від середнього й швидше струнку, ніж дебелу, статуру. Його обладунок був щедро оздоблений золотим карбуванням, герб на щиті зображав молодого дубка, вирваного з корінням… »Айвенго

«Мала прегарну жіночну фігуру й була висока,але не аж така висока, щоб це впадало в очі. Лице вона мала біле-пребіле… Ясні блакитні очі під витончено вигнутими темними бровами, що надавали виразності чолу, були неначе спроможні й запалювати, і власкавлювати, і наказувати, і благати. До такого обличчя більше пасував лагідний вираз» Леді Ровена

«Уся її постать була напрочуд доладна, і красу її ще підкреслював східний убір. Тюрбан жовтого шовку чудово пасував до смаглявого обличчя. Блискучі очі, горді дуги брів, гарної форми орлиний ніс, перлово-білі зубки і смоляно-чорні кучері, що окремими спіральками спадали на гарну шийку й груди… » Ребекка

Раунд 6

(учениця читає вірш)

Було життя осяяне красою,

любов і честь цінились над життя.

І що там смерть з великою косою? —

мужчина, лицар, сонячне дитя!

В моїх садах мелодії Провансу,

і жінка, жінка, жінка всіх віків! —

за неї лицар гинув без авансу,

вона чекала цокоту підків.

В монастирях, фортецях і столицях,

з глухих палаців, схожих на тюрму,

якщо він лицар,—

о, якщо він лицар! — вона троянду кидала йому.

Ліна Костенко

Вчитель: капітани обох команд повинні визначити по1 гравцю, які будуть змагатися між собою: говорити компліменти героїням роману «Айвенго» леді Ровені та Ребеці.

(дівчата дарують троянди гравцям команд)

Раунд 7

Упродовж останніх уроків і сьогодні ми обговорювали лицарів і лицарство, тоді ще раз перенесемося в ті далекі часи середньовіччя, зануримось в епоху ХІІ століття, згадаємо персонажів роману Вальтера Скотта..

Вчитель: Команда має виконати тести, за що отримають оцінку після їх перевірки. Зверніть увагу: йде перелік героїв твору, але відповіді можуть повторюватися і навпаки бути лишніми.

  1. Кому служив Айвенго?

  2. Хто взявся рятувати пораненого Айвенго?

  3. Хто допоміг Айвенго у вирішальному поєдинку на лицарському турнірі?

  4. Хто знав про те, хто такий прочанин, паломник?

  5. Під яким ім’ям діє у романі Робін Гуд?

  6. Хто виступив заступником Ребекки на суді?

  7. Хто був зброєносцем Айвенго?

  8. Назвіть ім’я жінки, яка не побоялася дати відсіч Бріану де Буагільберу?

  9. Хто допоміг Айвенго дістати коня і зброю?

а) Айвенго;

б) Ательстан;

в) Бріан де Буагільберг;

г) Вамба;

г) Гурт;

д) Ісаак;

е) король Річард Левове Серце;

є) Локслі;

ж) Ребека;

з) Ровена;

и) принц Джон;

і) Седрик Сакс;

Ї) Ульріка;

й) Фрон де Беф

Підсумок

Вчителька літератури: нарешті ми можемо відповісти на проблемне питання: чи змінилися поняття честь, гідність, обов’язок, співчуття, милосердя, лицарство? І чи притаманні вони нам, сучасним людям?(учні відповідають)

Інтерактивна вправа «Мікрофон».

  • Чи потрібні сьогодні лицарі?

  • Що корисного я взяв собі на замітку від епохи лицарства?

Домашнє завдання

з літератури:

написати твір-роздум «На кого з героїв роману Вальтера Скотта «Айвенго» я хотів би бути схожим?»

з історії:

написати про свої враження від відвідин турніру:

а) від імені селянина;

б) лицаря.

Визначення команди переможця

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Всеосвіта дарує

Три iPhone 12

+20 крутих призів з нашого фірмового магазину

до закінчення залишилось
00
00
00
00