Сьогодні відбувся
Вебінар:
«
PRO-акаунт на «Всеосвіті» як інструмент саморозвитку та професійної самореалізації
»
Взяти участь Всі події

Види речень за метою висловлення; за емоційним забарвленням: окличні й неокличні

Українська мова

Для кого: 5 Клас

15.02.2021

342

14

0

Опис документу:
Завдання: формувати групи компетентностей: спілкування державною мовою, уміння вчитися впродовж життя, інформаційну, соціальну і громадянську, здоров’язбережувальну Мета: знає та формулює визначення речення, наводить приклади речень, що належать до різних видів за метою висловлення та емоційним забарвленням, розпізнає види речень за метою висловлення, інтонацією, емоційним забарвленням; правильно інтонує речення; розставляє та обґрунтовує розділові знаки в кінці речення.
Перегляд
матеріалу
Отримати код

Види речень за метою висловлення; за емоційним забарвленням: окличні й неокличні

Мета:

  • формувати предметні компетентності:

* знає та формулює визначення речення;

* наводить приклади речень, що належать до різних видів за метою висловлення та емоційним забарвленням;

* розпізнає види речень за метою висловлення, інтонацією, емоційним забарвленням;

* правильно інтонує речення;

* розставляє та обґрунтовує розділові знаки в кінці речення;

* усвідомлює багатство виражальних засобів української мови, зокрема її граматичну досконалість.

  • формувати ключові компетентності:

* спілкування державною мовою: викликати пізнавальний інтерес до вивчення української мови, формувати вміння володіти всіма видами мовленнєвої діяльності.

* уміння вчитися впродовж життя: стимулювати до самостійного здобування знань, здійснювати аналіз власної діяльності, рефлексію;

* інформаційну: аналізувати мовні явища, розвивати грамотність учнів;

* соціальну і громадянську: формувати навички роботи в групі, співпрацювати з іншими на результат;

* здоров’язбережувальну: дбати про здоров’я дітей.

Обладнання: презентація, підручник, схеми.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань (компетентностей)

Хід уроку

І. Етап орієнтаційний (організаційний)

1. Привітання

2. Перевірка присутніх

ІІ. Етап актуалізації опорних знань учнів

Метод «Мозкова атака»

Термінологічний диктант

  • 1.Синтаксис - це … .

  • 2.Пунктуація – це ….

  • 3. Речення – це ….

  • 4. Граматична основа речення – це … . .

  • 5. Підмет – це … .

  • 6. Присудок – це … .

  • 7. Найчастiше підмет виражається ….

  • 8.Найчастiше присудок виражається ….

ІІІ. Етап мотивації

  • Сьогодні на уроці я хочу побачити те, що часом буває непомітним: сміливість - у скромних; комунікабельність – у мовчазних; рішучість – у невпевнених; жагу до знань - у всіх.

IV. Етап цілепокладання

Після цього уроку ви навчитеся:

- наводити приклади словосполучень, речень, що належать до різних видів за метою висловлення та емоційним забарвленням;

- розпізнавати види речень за метою висловлення, інтонацією, емоційним забарвленням;

- правильно інтонувати речення;

- розставляти та обґрунтовувати розділові знаки в кінці речення.

V.Етап цілереалізації (сприйняття і опрацювання навчального матеріалу)

1.Вправа “Дослідження-розпізнавання”

Самостійне дослідження мовного матеріалу . Пошукова робота в малих групах. Клас ділиться на три групи (по рядах). Кожна група працює із запропонованими завданнями:

Прочитайте речення вголос. Чи з однаковою інтонацією ви їх читаєте? Від чого це залежить? Яку думку висловлено в реченні?

Дослідити (с.147-148):

  • І група - розповідні речення

  • ІІ група - питальні речення

  • ІІІ група - спонукальні речення

  • IVгрупа – окличні та неокличні речення

2. Робота із схемами

3. Практична робота
Визначте види речень за метою висловлювання та емоційним забарвленням.

1. Чи знали ви, що страус – найбільший птах у світі?

2. У Новій Зеландії проживає пташка, що не має крил, це – ківі.

3. Колібрі є найменшою пташкою.

4. Альбатрос може одночасно летіти й спати. Уявляєте?

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА

4.Тренувальна вправа
Підкресліть головні члени речення в уривку з вірша “Пташине радіо” Юліана Тувіма.
Визначте види речень за метою висловлювання та емоційним забарвленням.

Говорить пташине радіо з зеленого гаю!

Починаємо радіотрансляцію з пташиного краю.

Сьогодні у нас відбудуться великі радіодебати,

Звідусюди злетілись птахи, щоби подискутувати.

5.Розподільна робота (усно)
Розподіліть речення в три колонки: розповідні, питальні, спонукальні. Визначіть серед них окличні.

  • Хто на жердині сидить,
    Сам з собою говорить?
    Що це за птаха вгадай?
    Здогадався?

  • Це хвилястий папуга, його звуть Інокентій.

  • Нещодавно йому виповнилося шість років.

  • Він найкращий папуга у світі, адже вміє говорити!

  • Слова “привіт”, “дай цьом” та “я тебе люблю” наша сім'я чує постійно!

6. Мовознавчий трансформер
Утворити із розповідних речень спонукальне та питальне.

  • Птахи навесні радіють теплій погоді.

  • Прилетіли ластівки, зяблики і дрозди.

  • Кожен птах будує своє гніздо по-своєму.

7.Опрацювання алгоритму «Синтаксичний розбір речення»

8.Творча робота.

  • Перед вами символічні голуби.

  • Що, на вашу думку, символізують ці птахи? Відповіді учнів. (Птахи миру, злагоди, любові). - Чи впливають події, які відбуваються у нашій державі,зокрема на Сході України, на життя українців?

  • Що б ви побажали вашим ровесникам, які переживають нелегкі часи, живучи в важких умовах? Пропоную вам зробити коротенький допис, використовуючи речення за метою висловлювання.

(На нашій планеті є багато зла. Я думаю, щоб змінити це, принаймні трохи, ми повинні почати із самих себе, щоб посміхнутися, любити , а не воювати)

VІ. Етап рефлексивно-оцінювальний

1.Підсумок уроку. Бліц-опитування:

  • 1. Які розділові знаки ставляться в кінці речення?

  • 2. На які види поділяються речення за метою висловлювання?

  • 3. Які речення є за емоційним забарвленням?

  • 4. Як називається помилка, якщо неправильно поставлено розділовий знак?

VII.Домашнє завдання

  • Вивчити правила §49

  • Виконати вправу 390

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.