Від творчого бібліотекаря – до компетентного читача ( Семінар - тренінг шкільних бібліотекарів )

Опис документу:
В роботі надані матеріали які допоможуть визначити роль професії бібліотекаря, формування професійних умінь і навичок, які відповідають сучасним вимогам, з’ясувати й проаналізувати професійно важливі якості бібліотечного спілкування, навчитися правильно вибирати комунікативну позицію у сферах спілкування.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код

Тема: Від творчого бібліотекаря – до компетентного читача

( Семінар - тренінг шкільних бібліотекарів )

Мета: визначити роль професії бібліотекаря, формування професійних умінь і навичок, які відповідають сучасним вимогам, ознайомити бібліотекарів із значенням і змістом слова « імідж », з’ясувати й проаналізувати професійно важливі якості бібліотечного спілкування, навчитися правильно вибирати комунікативну позицію у сферах спілкування.

Форма роботи: груповий тренінг ( психолог ); ділова гра « Діалог з читачем»; результати соціологічного дослідження « Інформаційна компетентність бібліотекаря».

Немає такої професії, у якій людина не

змогла б піднятись на вершини майстерності.

В. Сухомлинський

Бібліотекар: Доброго дня , шановні колеги! Сьогодні ми поговоримо про нас, бібліотекарів, про складові нашого іміджу, проаналізуємо професійно важливі якості бібліотечного спілкування. Я вважаю, сучасний бібліотекар повинен володіти мистецтвом спілкування, бути компетентним у різних галузях знань, тримати в пам’яті різноманітну інформацію. Бібліотечна діяльність – це самовіддана та кропітка праця, без якої інформація, що зберігається у бібліотеці, може залишитися незапитаною. Саме бібліотекарі відкривають для своїх читачів світ інформації, представлений в книгах, журналах, комп’ютерних мережах. Створення позитивного іміджу допомагає користувачам сприймати послуги бібліотеки як дещо відмінне від інших аналогічних пропозицій, дещо

краще та гарантує якість цих послуг та професіоналізм фахівців. І так, на вашу думку : що таке імідж? ( відповіді бібліотекарів )

Бібліотекар: Слово «імідж» - це сукупність ознак і характеристик, що покликані формувати ставлення громадськості до їх носія, це ви в очах інших або ваш образ в очах інших людей. Скажіть , будь ласка, чи наш особистий імідж може вплинути на імідж бібліотечної установи в якій ви працюєте? (відповіді бібліотекарів )

Звичайно, наш імідж створює імідж нашій справі, яку ми творимо. У нашій професії виникають різні ситуації, до яких потрібно підійти помірковано і добре проаналізувати їх, при цьому зберегти свій діловий імідж. Відсутність культури бібліотечного спілкування іноді приводить до конфліктної ситуації. І так, ділова гра «Діалог з читачем». ( Сценки «Конфліктна ситуація», обговорення варіантів поведінки бібліотекаря, вибір найбільш правильної лінії поведінки )

А) варіант « Слово за словом» /взаємна грубість/

Перша ситуація:

Читач: Дайте мені Фрейда почитати!

Бібліотекар: Нащо вам цей Фрейд? Адже ви все одно не второпаєте, про що там йдеться!

Читач: Можна подумати, що ви одна все розумієте?

Бібліотекар: Та все ж краще від вас

Завдання: Продовжити діалог і погасити конфлікт.

Друга ситуація:

Читач: « Дайте мені книжку яку-небудь – із тих, що приховуєте для своїх!».

Бібліотекар: « Нічогісінько я вам не дам, не заслужили! Кому хочу тому і видаю, можу і зовсім нічого не видавати!»

Читач: Не видавати не можете. Для цього ви тут і знаходитесь, щоб видавати.

Завдання: Продовжити діалог та погасити конфлікт.

Третя ситуація:

Бібліотекар: Книжки читаєте, ходите до нас частенько – ані « Добрий день», ані « До побачення» від вас не почуєш! І навіщо тоді читаєте?

Читач: Це моя справа! А якщо ви така вихована, навіщо робите мені зауваження?

Бібліотекар: Я хочу вас хоч трохи виховати!

Читач: Себе виховайте, а мене не чіпайте.

Завдання: Продовжити діалог і погасити конфлікт.

Четверта ситуація:

Бібліотекар: Ви що, їли пиріжки на цій книжці?

Читач: Я брав її з плямою! У вас всі книжки брудні, чистих немає!

Бібліотекар: Ще б пак – з такими читачами!

Завдання: продовжити діалог і погасити конфлікт.

Б) варіант « порушення правил користування»

Перша ситуація:

Читач загубив книгу і твердить, що не брав її зовсім.

Завдання: Знайти вихід із конфлікту.

Друга ситуація:

Читач повертає книгу через півроку і вимагає видати іншу, теж дуже рідку книгу.

Завдання: Знайти вихід із конфлікту.

Третя ситуація:

Читач вириває сторінки з книги! Бібліотекар помічає це.

Завдання: Знайти вихід із конфлікту.

Четверта ситуація:

Читач непомітно намагається винести книгу, не записавши її у читацький формуляр.

Завдання: знайти вихід із конфлікту.

( Відповіді бібліотекарів на ситуації)

Дискусія.

Основні питання:

- Які професійно особистісні якості повинен мати бібліотекар для ефективного спілкування?

- Від чого, на вашу думку, залежить результат спілкування?

- Які основні помилки робить бібліотекар у процесі спілкування з учнями?

- Що означає «активно слухати»?

- Що заважає бібліотекарю ефективно спілкуватися з учнями?

Психолог: Відкрий себе по-новому….Саме таку назву має група особистісного росту. Мрії сьогодні – реальність завтра! І це правда! Давайте проведемо практичний тренінг. Ви виконаєте завдання для розвитку та вміння бібліотечного спілкування.

Вправа « Я – особистість!»

Мета: актуалізація та усвідомлення власного образу « Я », вплив цього образу на життєву позицію особистості в соціумі.

Вправа « За що я люблю сам себе ». Учасники по черзі проговорюють, за що вони люблять самі себе, називають ті якості, які їм подобаються в собі.

Вправа «Як мене бачать інші» За бажанням учасники, використовуючи образи, порівнюють одного з учасників із предметами, тваринами, явищами природи чи стихіями.

Вправа « Я – особистість!». Групова робота. Створення фото колажу, який розкриває сутність особистості кожного учасника групи.

Вправа « Стиль спілкування»

Мета: виявити особливості міжособистісного спілкування, продемонструвати окремі стилі спілкування ( 15-20 хв.)

Вправа «Три якості ораторів».

Мета: сформувати навички активного слухання ( 10 хв.)

Вправа « Конкурс ораторів».

Мета: з’ясувати найбільш ефективні засоби впливу на аудиторію ( 10 хв.).

Психолог: Отже, комунікативні навички можна набути шляхом спроб і помилок як результат багаторічного досвіду, але можливий шлях – участь у тренінгах, де не припускаючи помилок можливо навчитися ефективно спілкуватися, розвиваючи в собі якості, необхідні для спілкування. Тож рольовий тренінг має назву « Інтерв’ю». Я буду брати інтерв’ю в кожного з вас.

  • Назви свій улюблений вислів.

  • Які твої улюблені вірші?

  • Який твій улюблений колір?

  • Якби тобі запропонували роль у захоплюючому фільмі, то кого ти хотів би зіграти?

  • Що ти найбільш цінуєш у людях? …..

Сенситивний тренінг.

Вправа « Рукостискання»

До психолога по черзі підходять усі учасники тренінгу й тиснуть йому руку. Психолог із закритими очима визначає, кому належить рукостискання. Корисно проаналізувати причини його помилок.

Психолог: Людина творить сама себе, і ніхто її не може перекроїти чи переробити, прагнення та бажання до самовдосконалення належить самій людині. Отже, під час тренінгу широко використовуються методи, які спрямовані на стимуляцію взаємодії всіх нас, вони розвивають компетентність у спілкуванні, сприяють набуттю знань у галузі психології особистості, створюють атмосферу невимушеного обговорення особистісних проблем. А ще, існує така думка – добрий співрозмовник не той, хто вміє добре говорити, а той, хто вміє добре слухати.

Бібліотекар: Упровадження тренінгів сприяє фаховому зростанню бібліотекарів, стає додатковим стимулом для використання в роботі інноваційних технологій. Виходячи з цих всіх запропонованих ситуацій – ми бібліотекарі саме ті люди, які повинні тримати марку своєї індивідуальності і тим самим створити належний імідж своєї бібліотеки. А зараз, будь ласка, дайте відповіді на таки запитання:

  1. Чому Ви обрали професію бібліотекаря?

  2. Чи хотіли б ви перейти на іншу роботу?

  3. Чи подобається Вам ваша робота?

  4. Що подобається Вам найбільше?

  5. Що викликає у Вас найбільше труднощів?

  6. Як Ви ставитися до обраної професії?

  1. Чи задовольняє Вас система самоосвіти, підвищення кваліфікації?

  2. Що можна зробити для поліпшення Вашої роботи?

Бібліотекар: Інформаційну компетентність бібліотекарів ми розглядаємо як сукупність трьох компонентів: інформаційний компонент ( здатність ефективної роботи з інформацією у всіх формах її представлення ); комп’ютерно-технологічний компонент ( що визначає уміння та навички роботи з сучасними комп’ютерними засобами та програмним забезпеченням ); компонент застосовності ( який визначає здатність застосовувати сучасні засоби інформаційних та комп’ютерних технологій у роботі з інформацією для розв’язання різноманітних задач ). Вміння бібліотекарів орієнтуватися у інформаційному просторі, задовольняти запити читачів, професійно самовдосконалюватися стали предметом дослідження, що були проведено попередньо до нашого методичного об’єднання. Головним завданням соціологічного дослідження «Інформаційна компетентність бібліотекаря» було виявлення рівня інформаційної компетентності, професійної самооцінки бібліотекарів і визначення ставлення бібліотечних спеціалістів до своєї праці під впливом зовнішніх та внутрішніх факторів. У анкетуванні взяли участь 10 шкільних бібліотекарів. Віковий діапазон – від 24 – 53 років. Всі респонденти щоденно спілкуються з читачами і мають реальне уявлення про запити читачів, їх претензії. Насамперед бібліотекарі не задоволені недостатньою кількістю літератури ( 5 ); складом фонду ( 9 ); недостатньою кількістю педагогічної літератури ( 10 ). Приваблює шкільних бібліотекарів міста – можливість використання ресурсів мережі Internet ( 10 ).

Оскільки професійна свідомість кожного спеціаліста перш за все визначається мотивами трудової діяльності індивіда, тому ряд питань анкети висвітлював мотиваційні аспекти вибору бібліотечної професії. Головними найчастіше вказували любов до книг, бажання працювати у бібліотеці та спілкуватися з людьми ( 9 ), відповідь одного респондента була без емоцій : «За фахом».

Дев’ять працівників задоволені своєю ділянкою роботи у бібліотеці, і лише один працівник вважає, що на іншому місці він працював би ефективніше.

Найчастіше проблемні питання виникають з бібліотечної справи ( 3 ); на другому місті проблеми оволодіння комп’ютерними технологіями ( 2 ). Серед видань, які були використані у професійній діяльності бібліотекарів за останні два роки ( 10 ) назвали такі журнали та газети : « Шкільна бібліотека», «Шкільна бібліотека - плюс», « Бібліотечний вісник». Майже всі респонденти виділили, по-перше, інформаційну компетентність ( 10 ), по-друге, культуру спілкування ( 10 ) як найважливіші риси характеру бібліотекаря.

Проведення дослідження « Інформаційна компетентність бібліотекаря» дало нам цікаву соціологічну інформацію. Знання та навички, якими повинен володіти сучасний бібліотекар, проблемні питання з бібліотечної справи та автоматизації, рівень самооцінки професійної діяльності – все це матеріал для подальшої праці. Отримані відповіді ми обов’язково використаємо при складанні програм наших наступних семінарів. Нашу зустріч « Мистецтво бути шкільним бібліотекарем» дуже хочу закінчити словами Василя Сухомлинського « Будь майстром, поетом, художником у справі, яку ти любиш». Бажаю Вам творчості, задоволення у Вашій роботі. Добра Вам і радості. До побачення!

71

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Сертифікат від «Всеосвіти» відповідає п. 13 постанови КМУ від 21 серпня 2019 року № 800 (із змінами і доповненнями, внесеними постановою КМУ від 27 грудня 2019 року № 1133)

Обрати Курс або Вебінар.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.