і отримати безкоштовне
свідоцтво про публікацію
Предмети »
  • Всеосвіта
  • Бібліотека
  • В.Г.Короленко. «Сліпий музикант». Актуальність проблематики твору в контексті сучасної культури: пошук свого місця в сучасному світі.

В.Г.Короленко. «Сліпий музикант». Актуальність проблематики твору в контексті сучасної культури: пошук свого місця в сучасному світі.

Перегляд
матеріалу
Отримати код

Дата____________Клас___6_____ № уроку____40_____

Урок

Тема уроку. В.Г.Короленко. «Сліпий музикант». Актуальність проблематики твору в контексті сучасної культури: пошук свого місця в сучасному світі.

Мета уроку: ознайомити учнів із окремими фактами життєвої і творчої біографії письменника, з його сприйняттям України; розвивати вміння виразно читати, висловлювати свої думки; вдосконалювати навички роботи над художнім текстом; виховувати почуття любові до рідної землі, гордості за неї.

Я слів його не можу повторити,

Але й забути їх не можу, ні!

Вони в душі немов засохлі квіти.

То ж він сказав у найчорніші дні,

Доріг сибірських порохом укритий:

«А все-таки поперед нас огні!»

М. Рильський

Хід уроку

І. Організація учнів для роботи.

Учитель.

  • Для чого створена людина?

Читання вчителем вірша В. Симоненка «Ти знаєш, що ти – людина…»

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

Літературна вікторина «Упізнай героя за цитатою»:

  • Іду я, ваше благородіє, нікого не займаю… і раптом це стерво з доброго дива за палець… Ви мені пробачте, я людина, котра робоча… Робота в мене дрібна. Нехай мені заплатять, бо я цим пальцем, може, з тиждень не поворухну… Цього, ваше благородіє і в законі нема, щоб від тварюки терпіти… Якщо кожен кусатиметься, то краще і не жити на світі… (Хрюкін із оповідання А.Чехова «Хамелеон»)

  • Він не заблудив, дарма що зостався один. Він знав що незабаром дістанеться до берега озерця, порослого усохлими ялинами й соснами, низенькими й миршавими… Там під перевернутим каное, що привалене каміняччям, їхня схованка. Він знайде там набої для своєї рушниці, гачки й ліску, невеличку рибальську сітку – одне слово. Все начиння, щоб добувати собі харчі… ( незнайомець з оповідання Дж. Лондона «Любов до життя»).

  • Дружина уроки музики дає, я портсигари приватно з дерева роблю. Чудові портсигари! По карбованцю за штуку продаю. Якщо ж хто бере десять штук і більше, тому , розумієш, знижка… (Тонкий з оповідання А.Чехова «Тонкий і Товстий»)

Учитель.

  • Що об’єднує ці персонажі? (Тема «Людські стосунки», яку ми зараз вивчаємо на уроках світової літератури).

  • Які проблеми порушують у цих творах письменники?

Учитель . Дійсно, у кожної людини в певний період життя настає такий момент, коли потрібно зробити вибір: як дальше жити, як ставитися до людей, до світу. Життєвих доріг дуже багато , і майбутнє людини залежить від цього правильного вибору.

«Людина створена для щастя, як птах – для польоту» ,- ці слова належать видатному російському письменнику-гуманісту, публіцисту , громадському діячу і добрій, мужній, з твердою громадянською позицією людині – Володимиру Галактіоновичу Короленку.

ІІІ. Оголошення теми та завдань уроку.

Учитель.

  • Як ви гадаєте , якою буде тема сьогоднішнього уроку?

Тема уроку та епіграф заздалегідь написані вчителем на дошці. Учні записують її у своїх зошитах.

  • Які завдання ми будемо вирішувати?

  • Як ви розумієте епіграф до уроку?

ІV. Засвоєння нових знань:

  1. Короткі відомості про життєвий і творчий шлях письменника

Володимир Галактіонович Короленко народився 15 липня 1853 р. в місті Житомирі. Його батько, Галактіон Панасович, служив повітовим суддею і відрізнявся непідкупною чесністю, що різко виділяла його з-поміж місцевих чиновників. Мати, Евеліна Йосипівна Скуревич, була донькою поміщика середніх статків. Батьки майбутнього письменника були чесними, добрими, порядними людьми, шанобливо ставилися до інших. Саме вони виховали у своїх дітях милосердя, співчуття до знедолених, негативне ставлення до жорстокості.

Дитячі роки Короленка минули на Житомирщині. Там же, у житомирській гімназії, хлопець почав своє навчання. Та незабаром батька перевели до Рівного. Туди ж переїхала вся родина. Володимир продовжив навчання у Рівненській гімназії.

Невдовзі в сім’ї Короленків сталося велике горе: помер батько. Мати і п’ятеро дітей лишились без будь-яких засобів до існування. Володимирові довелося сам на сам зустрітися з величезною несправедливістю, що існувала у світі.

Після закінчення гімназії Короленко у 1871 р. вступив до Петербурзького технологічного інституту, але через матеріальні нестатки мусив покинути навчання. Щоб прогодувати родину, він пішов працювати. У 1874 р. Володимир перейшов до Петровської сільськогосподарської академії у Москві.

У роки навчання в академії Короленко захопився народницьким рухом, брав участь у студентських виступах, і у 1876 р. його виключили з академії. Упродовж року юнакові довелося жити в місті Кронштадт під наглядом поліції. Він працював коректором у друкарнях і репетитором у багатих сім’ях, якийсь час був чоботарем і чорноробом.

За підозрою у революційній діяльності, без слідства й суду, навесні 1879 р. його вислали до В’ятської губернії. Майже шість років провів Короленко у тюрмах та на засланні.

Однак суворі умови життя не зламали волі письменника. Важкі шість років заслання стали часом формування зрілого письменника, дали багатий матеріал для його майбутніх творів.

У 1885 р. В. Короленкові дозволили жити в Нижньому Новгороді. У цьому місті письменник прожив десять років, які стали роками його найактивнішої літературної та громадської діяльності.

У 90-х рр. XIX ст. письменник багато подорожував, відвідував Крим, Поволжя, Кавказ, Південний Урал. У 1893 р. Короленко побував на Всесвітній виставці в Чикаго (США).

Та де б не був письменник, його завжди вабила Україна. У 1900 р. він приїхав з Петербурга до Полтави і відразу й назавжди полюбив це місто. Понад двадцять років письменник мешкав там.

Переїзд до Полтави зблизив Короленка з видатними діячами української культури — Панасом Мирним, М. Коцюбинським, І. Тобілевичем.

У Полтаві письменник і помер 25 грудня 1921 р. Нащадки Короленка і досі живуть у цьому місті.

«Правозахисники»

В. Короленко був не тільки письменником, а й громадським діячем. Він обрав шлях захисника знедолених і скривджених і залишався вірним цьому вибору до останку. Виступи письменника з публіцистичними творами на злободенні теми відіграли помітну роль у суспільному житті його епохи.

Саме письменники В. Короленко і Л. Толстой привернули увагу громадськості до голодомору 1891–1892 рр. (цикл нарисів «У голодний рік»).

Митець виступив на захист удмуртів (одна з народностей Сибіру) від наклепницького звинувачення у вбивстві людини (під час ритуалу), опублікувавши серію статей під рубрикою «Мултанська справа». Його викривальна промова в суді приголомшила всіх. Після чотирьох років бюрократичної тяганини несправедливий вирок було скасовано.

У 1900 р. Короленко був обраний почесним академіком Петербурзької академії наук, але в 1902 р. покинув її на знак протесту проти виключення письменника Максима Горького.

Відомо, що в роки безкінечної зміни влади (1917–1918) письменник урятував життя десяткам людей, стаючи на захист їхніх прав. У Полтаві письменника називали «народним губернатором», його слово було вагомим навіть для влади.

До останнього дня Короленко боровся за правду і справедливість.

«Музеєзнавці»

В Україні шанують пам’ять про письменника і громадського діяча В. Г. Короленка.

У місті Рівне, у будинкові, де знаходилася чоловіча гімназія, зараз розташований музей В. Короленка.

Будинок-музей у 1973 р. відкрито в місті Житомирі, на батьківщині письменника.

Музей-садиба В. Короленка є у Полтаві. У селі Хатки відкрито музей на дачі письменника.

Окрім того, ім’я В. Короленка присвоєно Полтавському національному педагогічному університету, Полтавській гімназії № 10, Харківській державній науковій бібліотеці, Чернігівській обласній бібліотеці, школі в Житомирі.

У 1990 р. Спілка письменників України встановила літературну премію імені Короленка за найкращий твір, написаний російськомовними літераторами України.

2. Робота в парах. Створення сенканів про письменника:

Короленко

інтелігентний, співчутливий;

працює, розуміє, поважає.

Вчить боротися за своє щастя.

Гуманіст

  1. Створення асоціативного куща

Які асоціацї виникають у вас, коли ви чуєте слово «сліпий»:

сліпий – нещасний, безпомічний,бідний, самотній, вразливий, беззахисний …

  1. Бесіда з учнями:

  • Яке враження справила на вас повість?

  • Від чийого імені ведеться розповідь?

  • Як звати головного героя ?

  • В якій сім’ї народився Петрусь?

  • Яким способом сприймав оточуючий світ сліпий хлопчик?

- Хто зіграв велику роль у його вихованні ?

Теорія літератури:

  1. Пригадайте, що таке повість.

  2. Виразне читання:

Читання наступних розділів повісті

V. Домашнє завдання:

Читати розділи повісті на с._________________

VІ. Підсумок уроку.

- Поясніть, чи відповідає епіграф темі нашого уроку.

Метод «капелюшки»: кожен учень отримує три капелюшки різного кольору: синій – важливість уроку; жовтий – знання та вміння; червоний – настрій, емоції.

Кожен висловлює свою думку про урок

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу

  • Додано
    11.08.2018
  • Розділ
    Зарубіжна література
  • Клас
    5 Клас
  • Тип
    Конспект
  • Переглядів
    43
  • Коментарів
    0
  • Завантажень
    1
  • Номер матеріала
    DX121548
  • Вподобань
    0
Курс:«Професійний розвиток педагогічних працівників. Як навчати дорослих ефективно? »
Просіна Ольга Володимирівна
36 годин
1400 грн
590 грн

Бажаєте дізнаватись більше цікавого?


Долучайтесь до спільноти

«Методичний
тиждень 2.0»
Головний приз 500грн
Взяти участь