Великдень писанки. Інтегрований урок з образотворчого мистецтва та природознавства .

Опис документу:
Ознайомити дітей із найдавнішим найурочистішим церковним святом , традиціями нашого народу щодо святкування Пасхи, навчати малювати орнаменти на писанках, ознайомити із символікою знаків на писанках. Розвивати фантазію, пам’ять, мислення. Виховувати любов до нашого народу, його традицій, його минулого і сучасного.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

ВЕЛИКДЕНЬ ПИСАНКИ 3 клас

Конспект інтегрованого уроку з образотворчого мистецтва та природознавства .

Мета. Ознайомити дітей із найдавнішим найурочистішим церковним святом , традиціями нашого народу щодо святкування Пасхи, навчати малювати орнаменти на писанках, ознайомити із символікою знаків на писанках. Розвивати фантазію, пам’ять, мислення. Виховувати любов до нашого народу, його традицій, його минулого і сучасного.

Обладнання. Писанки, зразки орнаментів, позначки, вірші, презентація.

Хід уроку

1. Організація уроку. Мотивація навчальної діяльності.

Весна прийшла, свята принесла.

-Які весняні свята вже відзначили у березні місяці?

-А які будемо відзначати у квітні?

Діти.

КВІТЕНЬ

Квітень-славний квітникар.

Сонечко рясно

Уквітчає нам календар

Першим цвітом-рястом

Космонавтам складав букет

В їхній день на славу.

В кошик на Великдень

Писанки поставив.

(Т.Коломієць)

Діти.

Великдень.

Христос Воскрес! Усе радіє.

Сміється сонечко з небес,

Прозора річечка леліє-

Христос Воскрес!

Христос Воскрес!

В траві фіалочки зітхають,

І пролісок тремтить увесь,

Розквітла яблунька аж сяє-

Христос Воскрес!

Христос Воскрес!

II. Актуалізація опорних знань

Вчитель. Немає в Христовій Церкві більшого свята, більшої радості, як воскресіння Христове. В цьому вона святкує знищення смерті, зруйнування пекла, початок нового вічного життя.

Завершується Великий піст у скорботі за розп’ятим Христом. А світлого недільного ранку настане той великий день, який зветься Великоднем, свято радості й добра, прощення ближнього.

Після Воскресної утреній освячення Пасхи приходять дружно додому, обходять із свяченим хату, щоб усе стало повне благодаті Воскресіння, входять до хати із свяченим у руках і бажають всього доброго своїй родині, бо це Великий день, день Воскресної радості, по - великодньому цілуються.

-Христос Воскрес!

-Христос Воскрес!

В цей день прощають всім своїм ворогам, недругам.

IІІ. Сприймання та усвідомлення нового матеріалу

Казочка про писанку. (Написав Андрій М"ястківський)

Залишивши гніздечко, покотилося яєчко...

Та покотилось воно недалечко.

Квочка з курчатами на подвір"ї гуляла,

Діток своїх забавляла...

-Мамо, он яєчко по стежинці котиться, - сказало найменше курчатко.- Ану ж, яке воно на колір?

-Біле, як сніг, - сказала квочка.

-А який сніг?-спитав півник, бо курчаток взимку ще не було, і снігу вони не бачили.

-Такий білий, як оте яєчко, що котиться,- відповіла квочка. - Скоро Великдень.

То давайте пофарбуємо яєчко, щоб воно було барвисте, як весна.

Закотили курчатка яєчко до своєї хатки й ну його фарбувати.

Припустив теплий дощик, потім стала веселочка в небі.

Курчатка у веселочки фарб позичили, на білому яєчку весну малювали.

Малювали лапками та писали пір’ячком - і покотилася писанка

зеленим подвір’ячком. Курчата її доганяли, на крилечках підіймали й

дівчинці Наталочці, яка їх зеренцями годували, водицею напували, на

свято Великдень подарували.

І зацвіли вишні, черешні.

Став гарний, як писанка, садочок увесь.

І проказала Наталочка:

-Христос Воскрес!

Вчитель. Без писанки не обходиться жоден Великдень. Її освячують у церкві разом з паскою, ставлять на святковому столі, дарують на щастя

рідним та друзям. Так наша писанка стала відома в усьому світі, а в Канаді їй є великий пам’ятник.

Прикотилася до нас писанка із давнини. Для наших пращурів писанка була символом зародження життя, символом сонця, тепла і вічності. Дотепер вважають, що писанка приносить щастя. Тому її першою їли, коли поверталися з церкви. Крашанками та писанками обмінювалися, давали їх рідним та близьким.

Діти.

ВЕЛИКДЕНЬ

Котилася писаночка

Згори на долину,

Прокотилася простісенько

До нас у гостину.

А за нею йде Великдень,

Несе білу піску,

Дзвонить в дзвони, розсипає

Радощі і ласку.

Відчиняймо воротонька,

Гостоньків вітаймо,

"Христос Воскрес!"-

Разом з ними усі заспіваймо!

(Роман Завадович)

Яєчко- розмальоване, барвисте,

Ним тішиться і старець, і дитя,

Творіння людських рук святе і чисте

Маленький символ нашого життя.

Вкраїнська писанка проміниться життям,

Великдень славить перед цілим світом,

Співзвучно до весни серцебиття

В ній оживають трави, птахи, квіти.

Вчитель. Існують такі повір’я: дівчата, щоб бути гарними, умивалися водою, в яку опускали крашанку чи писанку і гроші. Освячену писанку з давніх-давен клали до першої купелі немовляті, щоб зростало сильним і сміливим. Писанку приорювали в полі, щоб краще родило жито-пшениця і всяка пашниця.

ЛЕГЕНДА

Десь глибоко під землею сидить злий змій. Щороку на передодні Великодня змій чахне, і залізні ланцюги надійно утримують його. Лютий змій чекає, коли-то вже не буде писанок, щоб вирватися на волю і принести на землю зло, та й не дочекається. Бо то дуже давня

традиція нашого народу - малювати писанки. І ми цю традицію продовжимо на уроці малювання, а потім ви вдома-разом з мамами.

Що означає слово "писанка"? Від якого слова походить?

(Від слова "писати").

Писанка має багато кольорів і малюється воском. Розрізняють: крашанки, дряпанки, мальованки...

Вчитель.

Крашанка - яйця одного кольору, які постійно виготовляють ваші мами та бабусі.

Драпанка - яйця фарбують в один колір, а потім голкою чи шилом вишкрябують орнамент. Драпанки частіше називають шкрябанками.

Крапанки - спочатку воском накрапають візерунок, а потім фарбують, тобто опускають у барвник.

Мальованки - малюють пензликом, фломастером, олівцем. Що ми сьогодні з вами зробимо. -А ми не сказали, які бувають орнаменти. (Рослинний, тваринний, геометричний, побутовий).

-А ще що ми повинні пам’ятати?

(Кожен значок, кожна риска на писанках, мальованках мають свою життєдайну силу).

Сонце-це носій світла і життя.

Хрест-це символ Всесвіту, є знаком чотирьох сторін світу, чотирьох вітрів, чотирьох пір року, чотирьох темпераментів.

Трикутник-є символом вогню, безсмертності та чоловічої та материнської сили.

Триріг-є знак святого числа 3 і трибожества. Число 3 є символом симпатії і порядку.

Зоря-знак неба.

Свастика- це знак святого вогню і сонця.

Колосся і зерно-є уособлення предків, святою їжею.

Граблі-це символ дощу.

Гілка- як частинка, представляє цілісність дерева, символ безконечного життя.

-А тепер, мабуть, вам уже хочеться швидше приступити до роботи. Хай музика допоможе вам творити красу і добро.(Звучить музика).

            1. Самостійна робота учнів. Індивідуальна робота вчителя.

VI. Узагальнення й систематизація знань.

Розповідає запрошена в гості бабуся про своє дитинство та ігри, забави на свято Пасхи.

Бабуся. Колись ми грали в ігри з крашанками. Я хочу розповісти про них.

"В блудька". Один з гравців кладе крашанку на землю і робить п’ять кроків. Іншому гравцю завізували очі, тричі обертали навколо себе і змушували зробити п’ять кроків. Потім розв'язували очі і він намагався дотягнутися до крашанки рукою. Якщо дотягнувся, то забирав собі.

"В трапка". Гравця відводили далеко від крашанки, і він, закриваючи шапкою обличчя, намагався підійти до неї.

"Битки". Гравці "стукалися" крашанками. Чия розбивалася, той

програв.

"Котючки". Крашанки катали з горбів. Часто використовували при цьому спеціальні жолоби, намагаючись розбити чуже яйце.

"В кидка". Дві крашанки клали так, щоб між ними не могло прокотитися третє яйце. Гравець кидав між яйцями свою крашанку, намагаючись розбити відразу два яйця.

            1. Ігри з крашанками в класі.

Пам’ятайте про кольорову гаму писанок та крашанок, коли будете вдома допомагати мамам у приготуванні до свят Пасхи.

-Що символізують кольори?

Вчитель. Кольори в які фарбували яйця, мали свою мову.

Червоний - радість життя,

жовтий - місяць, зорі, врожай,

блакитний - здоров’я,

зелений - воскресіння природи,

чорний з білим - пошана духів,

червона з білим - родинне свято, мир, щастя,

бронзова,

коричнева - матір земля, її врожай, щедрість до людини.

VII. Підсумок уроку. Виставка робіт.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Соціальне партнерство закладу позашкільної освіти та сім’ї»
Просіна Ольга Володимирівна
36 годин
590 грн