ВЕЛИКА БУКВА В КЛИЧКАХ ТВАРИН. Матеріали "Частини мови. Іменник"

Опис документу:
Пропоную колегам добірку матеріалів (схеми, таблиці, вправи, дидактичні ігри тощо) для вивчення окремих аспектів теми "Написання великої букви в словах". Сподіваюсь, мої наробки стануть вам у пригоді.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

КЛИЧКИ ТВАРИН

ЧАСТИНИ МОВИ

ІМЕННИК

Загальні та власні назви

* Прочитай вірш. До підкреслених загальних назв добери власні.

Мої звірі

В мене є руда лисиця, є також і слон вухатий,

є гнучка, прудка куниця, і ведмедик волохатий,

є зубаста, злюща рись. товстощокий хом’ячок,

Якщо страшно, не дивись. навіть сіренький вовчок!

Тигри в мене є смугасті, Всі вони у мене вдома:

є і ховрахи крапчасті, … там аж три фотоальбоми!

є колючий їжачок,

є веселий борсучок, Наприклад: слон Вухастик.

* Гра «Альтернатива»

Записані слова, в яких дані по 2 букви на вибір (тобто учням надається аль-тернатива).

(С/с)лоненя (Х/х)марка, (Б/б)ілочка (Г/г)орішок, (Л/л)исенятко (Р/р)у-

дохвостик, (К/к)урчатко (Ж/ж)овточок.

* Прочитайте. Дайте клички дитинчам. Як напишете загальні та власні наз-ви?

У кита синочок - китеня. У слона синочок - слоненя.

В їжачихи синочки - їжачатка. (А. Кисель)

Китеня Малюк, слоненя Вушастик, їжаченята Колючка та Кактусеня.

* Роздивись малюнки. Хто зайвий? Добери до загальної назви власну. Скла-ди та запиши зі словосполученням речення.

1)

(Ведмідь Ласунка любить їсти солодку малину.)

2)

(По бабусиному подвір’ю поважно ходить індик Директор.)

* Відшукай слова. Які з них можуть бути кличками? Запиши словосполучен- ня: загальна назва + власна назва.

юсобакатокітячпельмешканерексж

кіньолкаштанчикзбдкозажзіркащ

(собака Рекс, кіт Пельмешка, кінь Каштанчик, коза Зірка)

*Добери до назв тваринок клички. Запиши словосполучення за зразком: кролик Пухнастик, горобчик Чив-Чив. Як будеш писати загальні та власні назви?

* Прочитай та відгадай загадки. Зі словами-відгадками склади та запиши ре-чення, тваринам дай клички. Підкресли їх. Як написав власні назви?

1) Таке м’якеньке та кудлате, Від молочка росте щодня.

розгризає маслаки. А називається … (щеня).

таке кумедне й вайлувате.

2) Полюбляє він ковбаску, Якщо друга захищає,

І отримує він ласку Про життя своє не дбає. (собака)

від хазяйської руки.

Собака Кісточка гризе кісточку. Щеня Малявка грається з клубочком.

* Гра «Третій зайвий». Чому обрали саме ці слова?

1) цуценя, котик, Барбос;

2) Зірка, Павло, Андрій;

3) Жулька, котик, Чіпка.

* Гра «Кола на воді»

Прочитай загадку-акровірш. Добери тварині кличку, запиши словосполу-чення за зразком: корова Рябушка.

Коли добре їй – муркоче, Самий вірний друг малятам.

І пограє, коли схоче, Ох, і любить з ними грати!

Швидше від усіх стрибне! Без зайвих слів нас розуміє.

Кігті має та хватає. А скільки справ робить уміє!

А розсердиться – вдряпне! Кістку дай чи щось смачне,

(кішка Вермішелька) А він за це тебе лизне. (собака Кнопка)

Краля має куций хвіст,

Об’їдає верболіз.

Злих вона рогами б'є,

А добрим молоко дає. (коза Рогатка)

* Гра «Хто заховався?»

Добери до загальних назв власні.

вед* *тел *си*

*ця за* *єць *мідь

дя* *иха ли* *мар* ко*

(ведмідь Бурмилко, заєць Білянчик, дятел Плямка, лисиця Хвастуля, ко-

мариха Голочка)

* Гра «В гостях на дні народження»

Іменинниця буквинка Льоля покликала в гості своїх друзів, які заспівали

улюблених пісень:

.у - .у -.у! .ва - .ва - .ва! .яу - . яу - .яу! .о - .о - .о! га. – га. – га.! .рю - .рю!

Хто їх виконував? (корова, півень, жаба, собака, котик, кабан) Буквинка

почастувала гостей святковим пирогом на всі смаки. Здогадайтесь, кому який шматок призначено, доберіть до загальних назв власні.

котик Муркотик кабан Товстунчик

жабка Квакушка

півень Співунець корова Чорнушка

* Гра «Знайди пару»

Кнопа Жовточок

Сніжинка

Рижуля

* За аналогією склади «павутинку» зі словами коза, корова.

Козачок

Гребінець Хитрунець

півень

Забіяка Співунець

Будильник

* Гра «Схованки»

Небо затягнули хмари. Пограйте з ними у «схованки», пофантазуйте. І ста-не знову сонячно. Назвіть уявні предмети.

Дайте клички тваринам. (їжачок Колька, ведмедик Мишуня) Як напишете власні назви?

* Спиши, доповнюючи речення.

1) Пушок, Дружок, Орлик – це … (клички тварин).

2) Клички домашніх улюбленців: … (Кєша, Мурзик).

3) Жулька, Жучка, Жовтобрюшка - … (власні) назви.

* Добери загальну назву.

Красуня, Мурка, Бурко - … .

* Спиши. Підкресли назви тварин однією лінією, клички тварин – двома.

У нашому класі є куточок живої природи. Там живе хом’як Пушок,

морська свинка Злата, папуга Пірат, черепаха Кока. Діти люблять і

доглядають тварин. (О. Данилко)

* Запиши по 3 слова, що означають:

а) клички тварин: ___, ___, ___;

б) назви тварин: ___, ___, ___.

* Гра «Знайди пару»

Добери з дужок до загальних назв власні назви, запиши парами. Зразок: кінь Орлик.

Корова, папуга, кіт, пес (Сірко, Петруша, Мурчик, Лиска).

* Склади та запиши словосполучення за схемою «загальна назва + власна назва».

а) кіт Рябуха

корова Мурко

б) кінь Бровко

собака Буян

заєць Мартин

ведмідь Будильник

півень Боягуз

* Гра «Кулінарні рецепти»

кісточка – Кісточка бублик – Бублик пампушка – Пампушка

* Гра «Зваримо борщ»

Які овочі потрібні, щоб зварити борщ? Заміни першу букву у загальних

назвах на велику. Що отримали? (клички тварин)

петрушка – Петрушка помідорчик – Помідорчик

бурячок – … картопелька – …

капустинка – … часничок – …

Число іменників

* Спиши. Підкресли іменники у множині. Як написали клички тварин?

1) У сороконіжки Марічки було сорок черевичків.

2) У папуги Гоші Він на них собі купив

було трохи грошей. Чобітки, пальто і бриль.

Які слова вживаються лише у формі множини? (гроші)

* Спиши. Визнач число іменників у дужках (одн., множ.).

Хто що любить?

Де цукерок в баби жменя, Зна й до яблунь Женя путь.

знає наш колючий Женя, Молоко і кисличок

ним вторована стежинка дуже любить їжачок!

і до миски для Пушинки П’є ще й чхає,будь здоров!

(кішку нашу так зовуть). Жаль, пилять не вміє дров! (А. Корінь)

Рід іменників

* Спиши. Визнач рід іменників.

1) Жваву білочку (ж. р.) назвали Ласункою (ж. р.) тому, що найбіль-

ше вона любила цукор (ч. р.).

2) Старий лис (ч. р.) Рудохвіст (ч. р.) сидів на березі (ч. р.) лісового

озера (с. р.).

3) Скільки птиці тут? - Півферми! –

Лисенятко (с. р.) Рудь (ч. р.) сказало

І швидко ротик (ч. р.) облизало. (за В. Кленцем)

* Випиши всі іменники в три стовпчики за родами. Що підказало тобі? (-а).

1) Падають сніжинки, 2) Чисті в Хрюшки

Снігу – по коліна. вушка, рильце,

У синички Ціньки хвостик, ніжки,

Є подружка Зіна. спинка … крильця.

Чому не можна скористатися цією підказкою при визначенні роду слова «Хрюшки?» (закінчення -и – показник форми множини, а слово стоїть у непрямому відмінку)

* Випиши клички собачок у три стовпчики за родами.

Жулька, Барбос, Мухтар, Манюня, Маленятко, Рекс, Сірко, Тузик,

Лайка.

Кубування

значення у мовленні, запитання

частина мови

Рекс число

рід

відмінок

член речення

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!
До ЗНО з УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ залишилося:
0
3
міс.
2
6
дн.
2
3
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!